Juwel rio 180


A

Askwi

Guest
Goede dag,

Ik heb onlangs een Juwel Rio 180 aangeschaft, en is nu aan het indraaien. Ik ben wat aan het kijken naar mijn visbestand.

Ik wil de volgende vissen in mijn aquarium:
- Antennebaars
- Kardinaaltetra of Vuurkopzalm
- Corydora Panda
- Vuurgarnaaltjes

Ik twijfel nog over de Kardinaaltetra en de Vuurkopzalm, jullie suggesties?

Is dit een goed visbestand en wat voor aantallen per vis?
 
Als je met antennebaars de ramirezie bedoeld (antennebaars is eigenlijk netzoiets als de term "hond" en zegt het niks over het ras) die kun je beter niet kopen, de ramirezies zijn wegens hun populariteit zoveel doorgefokt dat ze alleen overeind staan wegens de bergen antibiotica, dus dat zijn hele zwakke visjes. Kun je beter eens je licht opdoen naar een apistogrammasoort dat is ook een antennebaarsje maar vele malen sterker.
Zelfde geld voor je corydoraskeuze, de panda is vrij zwak en kun je beter naar willekeurig elke andere corydorassoort kijken, de knaaki is bijv een heel leuk soortje, of de sterbai om maar wat voorbeelden te noemen

Omdan je vraag te beantwoorden: als je vuurgarnaaltjes wil kun je beter geen tetra's nemen want die weten wel raad met garnalen. De vuurkopzalm ken ik niet, misschien even een foto'tje plaatsen welke vis je bedoeld?
 
Zowel kardinaaltetra's als roodkopzalmpjes heb ik in mijn bak. Aanvallen op mijn vuurgarnalen heb ik nog niet gezien.
 
Ik maakte een foutješŸ™ˆ. Roodneuszalm bedoelde ik.
 
Bedankt voor je reactie Nicolientje. Ik ga is verder opzoek naar de apiatogrammasoortjes en corydoras!
 
Ik maakte een foutješŸ™ˆ. Roodneuszalm bedoelde ik.
Ja ikzelf vind de kardinaaltetra's beter passen in jouw bak dan de roodkopzalm, maar zoals ik al zei is mijn ervaring met eeen combi met garnalen erg slecht want ze scheurden collectief ook de volwassen garnalen aan hapklare brokken
 
Nog meer mensen ervaring met roodneuszalm in een 180l bak?
 
Ik zou de ramirezi achterwege laten en gaan voor de Mikrogeophagus altispinosus, deze is toch net wat sterker dan de ramirezi.
Of zoals Nicolientje zegt een apistogramma soort nemen.

Potloodvisjes (Nannostomus beckfordi) zouden ook een optie zijn. Erg leuke visjes om naar te kijken.

Ikzelf heb de Mikrogeophagus altispinosus samen met Corydoras sterbai, Nannostomus beckfordi en Hyphessobrycon erythrostigma (bloedvlektetra) gehad in een RIO 180.
 
Ik vind het potloodvisje een erg leuk visje! Hoeveel raden jullie aan om te nemen? En hoeveel van de andere vissen?
 
Ik vind het potloodvisje een erg leuk visje! Hoeveel raden jullie aan om te nemen? En hoeveel van de andere vissen?

Ik zou een corydoras groepje nemen van 10 stuks. Daarbij dan 1 koppel apistogramma ofwel 1 koppel bolivian ram.
Qua potloodvisjes zou ik een stuk of 12 visjes nemen. Eventueel nog een leuk L-nummer erbij. Dan zit je bak vol.
Zorg dat de bak zo ingedeeld is dat de corydoras zich terug kunnen trekken met zen allen wanneer ze dat willen.
Dus genoeg planten en hout zodat er schuilplaatsen ontstaan.
En zeker ook een kokosnoot of andere noot erin waar je apistogramma dan een nestje kunnen bouwen.
Leg de noot of wat je dan ook gaat gebruiken als hol, links of rechts in de bak en zeker niet centraal, zodat wanneer de apistogramma een nestje zouden hebben, ze niet je hele bak terroriseren.
 
20200930_171421.jpg
Bedankt voor de hulp! Staat de kokosnoot op een goede plek, of toch nog meer naar rechts?

Er zitten nu nog 2 kardinaaltjes in die overgebleven waren, maar deze gaan er nog uit.
 
En wat zou een leuke L nummer zijn voor in mijn aquarium?
 
Tja leuke L-nummers zat die passen, maar 3/4 van die soortjes zie je vrijwel nooit omdat het nachtdieren zijn, dus zou mijn keuze een ancistrussoort zijn, die keuze is ook vrij groot
 
Ik heb niet heel je topic doorgelezen nog maar ik heb in mijn rio180 zowel kardinaaltjes als roodneuszalmen gehad en vond die laatste veel leuker. Ik had gedacht de tetras leuker te vinden maar de roodneuzen schoolden eigenlijk veel mooier dan de tetra's en eenmaal volwassen zijn ze echt heel mooi om naar te kijken met de rode neus en mooie staartvin.
 
Nog meer mensen ervaring met roodneuszalm in een 180l bak?

:)Jazeker, ik heb ze. Stukken met dichte beplanting maar ook lange vrije stroken waar ze lekker kunnen zwemmen zijn wel aan te raden want zijn actieve visjes. Ikzelf ben nog bezig met m'n visbestand en ben nog aan het ophogen. Wil uiteindelijk 15 tot 18 stuks. Verder aldus de literatuur kunnen ze wel wat gevoeliger zijn voor vervuiling (o.a. te hoge nitraatgehaltes) dus als dit te hoog wordt dien je wel vaker of grotere waterwissels uit te voeren. Ikzelf heb met deze soort eigenlijk nooit grote problemen met sterfte gehad op enkele individuen na. Als je ze goed verzorgt moeten ze zeker meer dan 5 jaar oud kunnen worden en had gelezen dat ze zelfs de 10 jaar kunnen halen. Heb nog twee oudjes van meer dan 8 jaar :). Heb hiervoor 12 stuks altijd gehad in een rio125, maar dit is wellicht wat klein geweest diverse reacties gelezen hebbend :juggle:. Maar daar nooit last gehad met deze vissen i.c.m. met dwergcichliden. Verder is het licht standaard licht van de Juwels best fel dus zou ook iets aan verduistering aanbrengen, het makkelijkst en natuurlijkst gaat dat met drijfplantjes.

Hier heb je evt nog wat naleeswerk: https://www.aquainfo.nl/artikel/hemigrammus-bleheri-roodkopzalm/

Kardinalen kunnen overigens ook mooi zijn maar zou als ik jou was wel voor Ć©Ć©n soort gaan, dan kun je met grotere aantallen werken en vindt ik het zelf een wat mooier geheel (persoonlijk). Denk er even goed over na, kijk nog wat rond op het forum bij leden die deze vissen hebben of bekijk ze in de LFS. Veel plezier alvast.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan