Juwel Rio 180 sluierstaart aquarium van Rinske86


R

Rinske86

Guest
Een nieuw aquarium vraagt om een nieuw foto album met dus...jawel, foto's :)

Dit is mijn nieuwe aquarium, de Juwel Rio 180 en hierin zwemt (momenteel) 1 sluierstaart
img_9211.jpg

img_92102.jpg


Maak ook allemaal even kennis met de bewoner van dit aquarium, dit is Luna:
img_9146.jpg


Luna is een vis die geen makkelijk leven heeft gehad tot nu toe, dit kenmerkt zich ook door de helaas vele vergroeiingen.
Deze vis heb ik "gered" bij iemand uit een vissenkom en heeft daar zoals ik begrepen heb minstens 2 jaar in gezeten.
Toen ik Luna opgehaald had en in zijn tijdelijke aquariumpje van 60cm had gedaan schrok ik enorm.
Ik kreeg hem namelijk gelijk mee in een zakje en kon niet zien hoe hij er precies uitzag.
Alle vinnen en zijn staart waren kapot, zijn ogen puilden uit, was vreselijk mager, zijn schubben zagen er raar uit en had zulke lange en geknikte vinnen dat het zwemmen nogal stuntelig ging.

Zo zag Luna er uit toen ik hem net had:
01._luna_24_juni_2012.jpg

img_2514.jpg

img_2519.jpg

img_2526.jpg

img_2532.jpg

img_2548.jpg


Ik had enorm met hem te doen en om eerlijk te zijn verwachte ik niet dat hij het lang zou volhouden.
Maar goed, ik heb hem toch een kans gegeven, elke dag water ververst en natuurlijk goed afwisselend gevoerd wat zichtbaar werd gewaardeerd.
Het was de bedoeling dat Luna zodra hij beter was naar iemand zou gaan die hem een meterbak zou bieden.
Diegene was namelijk enthousiast geworden door verhalen over mijn aquarium en is een paar keer langs geweest
om te kijken en ik heb hem het een en ander uitgelegd..

Hij wilde Luna graag helpen, dus heb ik hem opgehaald.
Helaas zag hij om een lang verhaal kort te maken toen ik Luna eenmaal had van het idee af en zat ik ermee..
Zo was ik genoodzaakt om zelf een meterbak aan te schaffen want ik wilde hem niet voor altijd in een 60cm bakje rond laten dobberen,en aangezien dat beestje zo vergroeid is durfde ik het niet aan om hem ergens in een vijver te doen.
Uiteraard heb ik alles voor mijn vissen over maar heb hier wel van geleerd.
Had ook nog geprobeerd om Luna tijdelijk bij mijn andere sluierstaartaquarium in te doen maar zowel mijn vissen als Luna werden hier erg gestressd van en Luna was niet bepaald aardig naar mijn vissen toe..
Ik denk dat hij niet alleen 2 jaar in een vissenkom heeft geleefd, maar ook nog eens alleen, en is dus niet veel gewend..

Zoals het er nu voorstaat zit hij alleen in een meterbak en heeft hij al meer gezwommen in ��n dag dan in zijn hele leven.
Ik ben blij dat ik hem toch ondanks zijn vreemde zwemkunsten de ruimte die hij verdiend kan geven en zich nu ook zichtbaar een heel stuk beter voelt.
Omdat hij niet zo heel goed zwemt botst hij wel eens tegen dingen aan, hierdoor is een vin kapot gescheurd maar dit zal hoop ik snel weer aangroeien.
In de tijd dat hij bij mij is is hij wel goed gegroeid, is dikker geworden en heeft zelfs wen groei, iets wat ik totaal niet verwachte.
Voorlopig hou ik Luna alleen in dit aquarium, misschien dat ik in de toekomst ga proberen om er een vriendje bij te halen in de hoop dat het goed zou gaan, maar dat zie ik dan wel.

Het is er nu eerst tijd voor RUST..
 
Hierbij nog een paar foto's van Luna, wat is hij veranderd he? :)
img_9141.jpg

img_9187.jpg

img_9190.jpg

Een vergeten brokje op de thermometer haha
img_9215.jpg

img_9218.jpg
 
Ook hier weer goed werk verricht als je de foto's vergelijkt zou je bijna denken dat het om een heel andere vis gaat. Wat is die verandert zeg, hij krijgt ook steeds meer wit zie ik.
Zo'n visje heeft al veel voor zijn kiezen gehad zeg en echt heel fijn dat hij nu bij jou een mooi thuis heeft gevonden.

Als je er op termijn een vriendje bij wil plaatsen zou ik sowieso wel voor een mannetje gaan. Ach alleen is ook maar alleen toch? ;)

Hij heeft trouwens niet alleen een wen op zijn hoofd gekregen maar eigenlijk is heel zijn hoofd wat wen geworden :p
 
Ja hahaha, hij heeft een behoorlijk dikke kop gekregen met van die knijpwangetjes (sorry Luna :sorry: )
Maar dankje wel, leuke reactie van je..
Luna ken je inderdaad haast niet weer, wel apart om te zien..
 
Wat een lelijkerd :sorry:

Is wel behoorlijk opgeknapt met jouw goede zorgen!

Ik denk dat je wel kan proberen om een klein visje erbij te zetten. Die grote sluiers van je waren vast erg intimiderend als je 2 jaar alleen gezeten hebt.
 
@Misuzu, nee voorlopig niet, eerst even rust cre�ren en zorgen dat de bak wat stabiel is, dan kijk ik wel verder..

@Jones, haha nee echt een knapperd was het niet nee, ook niet zo gek als je heel erg vergroeid bent.
vond hem net een soort van zielige clown met een extreem grote mond.
Wie weet probeer ik later wel om er een visje bij te zetten, maar eerst hou ik het een tijdje zo..
ennuh een heel klein visje durf ik niet aan want Luna heeft letterlijk een hele grote bek, ik denk dat ik dan gelijk weer een nieuwe kan gaan halen haha
 
Wow wat een verschil! Netjes hoor!

Misschien kun je op den duur weer een visje opvangen ergens als vriendje voor Luna.
 
Wauw wat is Luna verandert, ze heeft het getroffen bij je! Eigenlijk vind ik haar best mooi :D
 
Wat is ie mooi opgeknapt zeg! Lijkt het trouwens zo of heeft ie wat pearl-scale achtige trekjes?

Nog een vraagje, ik zie steeds op foto's van die leuke plaktabletjes voor tegen het raam aan. Nu had ik vorige week voor een godsvermogen een klein busje met die plakdingen gehaald, maar die bleven dus niet plakken ( Tetra). Gelukkig mocht ik ze terugbrengen. Welke tabletjes gebruik jij die wel zo mooi blijven hangen?

Ik heb ook nog voer met een zuignap gehaald, maar daar eten ze hier niet van, ligt dus in de kast.
 
@Mieke, dankje wel :) Ik weet nog niet of ik weer een opvangertje zal nemen, heb met Luna zoveel werk en stress gehad om hem weer enigszins gezond te krijgen
dat het niet altijd even leuk en makkelijk was.
Ik kijk toch liever eerst in een winkel naar hoe een vis eruit ziet voordat ik hem koop, dan zie ik wat ik in huis haal :)
Maar ach wie weet kom ik tegen die tijd ergens wel wat leuks tegen haha..

@Laan dankje wel, bedankt voor het compliment :)

@Natalie dankje wel, bedankt voor het compliment :)

@Miss-Poodle Ja Luna is heel erg veranderd, heeft vooral een erg dikke kop gekregen haha..Zoals Luna er nu uitziet vind ik hem of haar ook wel mooi,
maar toen ik hem net had was hij er best erg aan toe..
Ik dacht dat Luna een mannetje was maar weet het ook niet eens zeker??

@Sterrekind, nou dat meende ik ook al te zien, van die pearl-scale trekjes, de schubben van Luna zijn namelijk heel apart, lijkt wel verdikt ofzo?
Maar vind Luna ook wat Oranda trekjes hebben, vooral omdat zijn hoofd zo ontzettend gegroeid is.
Geen idee wat hij precies is haha.
En over die voertabletjes, ik heb 2 verschillende soorten..
Ik gebruik ze van de Faunaland, die kan je aan het glas plakken maar ik gebruik ook JBL Novotab en die vind ik persoonlijk fijner..
Die maakt minder troep in het water, al maakt het voor de vissen weinig uit want ze lusten het hier allebei..
 
Volgens mij is Luna echt een HIJ ;)

Zal volgende keer ook eens de tabletjes van JBL/Novotab proberen dan.
Die van mij (van een beurs) vinden ze wel lekker maar maken inderdaad veel zweefvuil.
 
Zweefvuil zal je van de tabletjes altijd wel wat houden, ze lossen nou eenmaal vrij snel op in het water, maar ik merk wel verschil tussen de JBL Novotab en die van de Faunaland..
Die van de Faunaland lossen veel sneller op en wordt het water ook wel eens wat waziger van en dat heb ik met de JBL totaal niet.
Qua smaak maakt het niet uit, hier lusten ze alles haha :D
Ik geef het ze ook niet heel vaak om het water niet al teveel te belasten
 
@ Robert, dankje wel dat is hij zeker :D

@Misuzu hahaha draakje

@Paolo dankje wel :)
 
Komt er nog een vriendje/vriendinnetje voor Luna?
Want een vis alleen is ook maar eenzaam natuurlijk.
Je zou kunnen kiezen om er een kleintje bij te doen wat voor Luna geen bedreiging vormt.
 
Ik kan Luna mooi van lelijkte vinden, hij heeft best iets moois, maar zijn snoet is ergens lelijk, maar ook wel weer heel grappig.
Eigenlijk een hele aparte vis.
Leuk dat hij er zo goed is gaan uit zien!
 
@Patries, sorry, zie nu pas dat je wat gezegd had...Ja, er komt zeker nog een vriendje voor Luna, alleen wanneer weet ik nog niet precies
want zoals zo vaak mankeert Luna weer van alles en moet ik eerst weer zorgen dat hij beter wordt.
Als het goed met hem gaat dan komt er zeker weten een maatje voor hem :)

@Astrid, tja het is wel een apart visje, heb je zeker gelijk in.. Ik vraag me ook nog steeds af wat het precies voor soort is..
Dacht eerst een gewone (vergroeide) oranda, maar hij heeft hele aparte schubben waardoor ik weer denk aan pearlscale en zijn hoofd is ook gigantisch gegroeid..
Weet het echt niet, maar wat ik wel weet is dat door die vergroeiingen hij heel vaak wat mankeert, en dat is heel jammer..
 
Misschien dat hij minder snel iets mankeert als je er een vissie bij stopt?
Want daardoor krijgen ze meestal minder snel stress enzo
is altijd fijner natuurlijk :D


Ik zat trouwens laatst op een amerikaans forum .. en daar zeide ze dat sluiers makkelijk alleen gehouden kunnen worden..
omdat het geen school dieren zijn ofzo.. en ik ging daar toen op in met dat je wel degelijk verschil ziet in gedrag als ze met meerdere zitten en dat ze veel minder stressen zo.
Vind maar gek dat ze gewoon vol hielden dat je een sluier makkelijk alleen kan houden heel zijn leven!

Wat vinden jullie daarvan?
merkte aan me eigen vissen namelijk echt een mega verschil toen ik de 3e erbij zette, en ze zwemmen constant in een groep bij elkaar!
Dus ik vind dat ze echt wel een vriendje moeten hebben om lekker mee te kletsen!
:p
 
Sluiers alleen is echt niks. Soms kan het gewoon even niet anders maar je ziet zo duidelijk verschil in gedrag. Ik heb zelfs enkele vissen in quarantaine gehad die compleet gestresst waren alleen en toen ze bij de rest mochten helemaal opfleurden.
 
Daarom heb ik toen ik Moortje vorige week in quarantaine zette, Jazz er ook bij gezet. Als ze gezelschap hebben voelen ze zich lekkerder en genezen ze sneller. Ik durf ook best zover te gaan dat maar 2 sluiers (permanent) houden een no-go is. Met drie�n zijn ze veel actiever. Met vieren, vijven, zessen zie ik weinig/geen verschil.
 

Terug
Bovenaan