Juwel Rio 180 of Eheim of Aquatlantis Fusion 100



Had ik ook al gezien.
Alleen kan ik geen koppeling maken aan mijn keukenkraan, en een slang van ca 10 m om in de keuken te geraken levert ook altijd wat gedruppel op.

Ik zou het eerder met een slang afhevelen in een gieter, en dat aan de planten geven. Is nog mest ook en ik kan de vuiligheid van de bodem af zuigen.

Maar laat het me zo stellen dat ik volmacht heb gekregen voor 180l en niet meer.
Anders moet ik kiezen tussen de bak en de vrouw vrees ik.

Ik ga de bakjes eens in de winkel bekijken. In Antwerpen zijn de prijzen ook vrij redelijk kort bij de goedkope webwinkels, het is bereikbaar, en ik betaal geen transport.
 
En de kogel is door de kerk.
Ik heb de Aquatlantis Fusion 100 in grey wash besteld, maar wel gevraagd om pas eind september te leveren. We hebben nog wat werken in huis, er moet nog een meubel wel etc.
Dat geeft me tijd al war kleine spulletjes bij Ali te bestellen (timer, tools, zaadjes, etc).

Voorlopig start ik met de interne filter. Als ik het bij kleine visjes, garnaaltjes, en planten hou (en dat was mijn opzet), dan voldoet die volgens de heel vriendelijke eigenaar van de winkel (Antwerps Cichliden center). Die man heeft zijn winkel gewoon in de garage en woonkamer gebouwd, en aan de bakjes te zien die daar staan weet hij wel waar hij het over heeft.

In elk geval, de filter er uit halen, en naar een externe gaan kan altijd nog. Niks leuker dan uitbouwen.
We zien ook wel of ooit met co2 beginnen.
 
Daar ga je geen spijt van krijgen.
 
Goede keus! Waar heb je het besteld als ik vragen mag?
 
O hehe ty d8 dat het enkel om de vissen ging die ACC :D niet goed gelezen!
 
ACC is gewoon maf. Die man heeft zijn garage, living en keuken omgebouwd als winkel. Zeer vriendelijk en deskundig advies.
Helemaal niet opdringerig. Bouwt ook zelf aquaria op maat.
En niet te geloven wat een collectie aan discussen die heeft zitten.
In zijn living staan 4 bakken van “buitengewoon formaat”, en allemaal mooi draaiend en perfect onderhouden.
 
Waarschijnlijk last van MTS (Multi Tank Syndrome) gehad en beetje uit de hand gelopen. Langzaam begin je met kweken van vissen en verkopen en uiteindelijk staat eerst je garage en daarna je woonkamer vol met aquaria. Kleine stap om dan een bordje bij de voordeur te hangen en de deur open te zetten ;)

Wel leuk om te zien vermoed ik zo.
 
ACC is gewoon maf. Die man heeft zijn garage, living en keuken omgebouwd als winkel. Zeer vriendelijk en deskundig advies.
Helemaal niet opdringerig. Bouwt ook zelf aquaria op maat.
En niet te geloven wat een collectie aan discussen die heeft zitten.
In zijn living staan 4 bakken van “buitengewoon formaat”, en allemaal mooi draaiend en perfect onderhouden.
Wij zijn er 1x geweest, hele vriendelijke man die de know-howe echt wel in huis heeft, hebben er toen rode longfins gekocht
 
Durf ik je niet te zeggen, laat ik aan anderen over ;)

Heb wel mijn vraagtekens bij de volgende opmerkingen in de beschrijving:

  • Perfecte bio-functie en CO2-voorziening
  • Stimuleert de plantengroei
Zelf gebruik ik een korrel van 0,4-0,8 waar ik zeer tevreden over ben.

Ik heb niet het hele topic in mijn hoofd zitten dus wellicht is het er al eens over gegaan. Ken je het zwarte Hornbach zand?

Het lijkt op de foto erg grijs, maar in mijn bakje is het behoorlijk diep zwart. Misschien dat anderen daar nog wat over kunnen zeggen.
 
Durf ik je niet te zeggen, laat ik aan anderen over ;)

Heb wel mijn vraagtekens bij de volgende opmerkingen in de beschrijving:

  • Perfecte bio-functie en CO2-voorziening
  • Stimuleert de plantengroei
Zelf gebruik ik een korrel van 0,4-0,8 waar ik zeer tevreden over ben.

Ik heb niet het hele topic in mijn hoofd zitten dus wellicht is het er al eens over gegaan. Ken je het zwarte Hornbach zand?

Het lijkt op de foto erg grijs, maar in mijn bakje is het behoorlijk diep zwart. Misschien dat anderen daar nog wat over kunnen zeggen.
Thanks for the hint.

Die commentaren over bio-functie en plantengroei stimulatie beschouw ik dan ook als foute marketing.
 
Thanks for the hint.

Die commentaren over bio-functie en plantengroei stimulatie beschouw ik dan ook als foute marketing.
Ik zou wel eens graag de uitleg van Dennerle horen ;)
 
Ja idd, klinkt leuk maar slaat nergens op, iedere soortgelijke bodem zal die opties dan moeten hebben, en duur is het ook nog, bedenk dat je al snel 3 zakken nodig hebt.
 
Producenten zetten soms de mooiste kreten op hun producten om maar zoveel mogelijk te verkopen. Ik gebruik ook van de Hornbach de Aquasand en dat is fijn spul.
 
Als ik de omschrijving lees van het grind staat er vooral dat het co2-toedienen ondersteunt. In de bulletpoints wordt het iets anders samengevat maar ik vind de omschrijving wel helder. Het is allemaal wat mooi verpakt maar ik zie geen gekke dingen staan.

De prijs vind ik ook meevallen. 22 euro voor 10 kg is duurder dan 9 euro voor 5kg, ja, maar enorm is het verschil ook niet.

Ik heb het zwarte zand van 0,4-0,8mm van de hornbach gebruikt en ik vond het een ellende. Ik weet dat ik daar vrij alleen in sta maar ik heb grote voorkeur voor zand met 1 maat grotere korrel, 0,7-1,2.

Wij vinden het handig af en toe de bodem te kunnen reinigen, en met dat heel fijne zand heb je in no-time een kwart van je bodem in de emmer liggen. Ook planten vond ik onprettig met die korrel.
 
Bacteriën in de bodem produceren Co2 dus daar is niets aan gelogen, maar dit doet iedere vergelijkbare bodem, voor de verkoop is het wel leuk om te vermelden.
Dat het zorgt voor een bio functie klopt ook (perfect hadden ze weg kunnen laten maar klinkt leuk natuurlijk) maar ook dit doet iedere vergelijkbare bodem, al met al is het gewoon een leuk verkoop praatje, maar het is bij nader inzien geen onzin idd.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan