Juwel Rio 125 VS Juwel Primo 110


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Goedendag allemaal, Ik ben opzoek naar een extra aquarium waarbij de afmetingen ongeveer 80cm dienen te zijn. Ik kijk vooral 2e hands, omdat nieuw mij echt te duur is helaas..
Ik zie vaak de Juwel Primo 110 en de Juwel Rio 125 langskomen. Ik heb een beetje naar de specs gekeken en nu viel mij op dat bij de Rio 125 twee LED balken van 1600~ lumen zit(Led Nature en Led Day samen 3200 Lumen), terwijl bij de Primo 110 de Novolux 80 zit van 820 lumen. Ik vroeg mij af of dit verschil niet erg groot is, want 820 lumen op 110 liter lijkt mij erg weinig zelfs voor een standaard verlichting.. Ik hoop dat iemand die verstand heeft van verlichting mij een beetje kan helpen, zodat ik op deze manier een keus kan maken.
 
Juwel Rio 125
- 1 Led Day 1600 Lumen
- 1 Led Nature 1600 Lumen

Juwel Primo 110
- 1 Novolux 80 819 Lumen
 
Om er een zinnig antwoord op te geven moet je weten wat de bedoeling is van die bakken. De lichtsterkte in een bak wordt namelijk bepaald door de planten die in dit aquarium bedoelt zijn.
 
Om er een zinnig antwoord op te geven moet je weten wat de bedoeling is van die bakken. De lichtsterkte in een bak wordt namelijk bepaald door de planten die in dit aquarium bedoelt zijn.
Bedankt voor uw antwoord
Opzich wil ik het wel simpel houden door gebruik te maken van planten zoals:
- Anubias soorten
- Java varen
- echinodorus
- cryptocoryne
- SP taiwan
dit zijn natuurlijk makkelijk te houden soorten, maar is 820 lumen niet wat weinig? of lijkt dit maar zo?
 
Laatst bewerkt:
De kort door de bocht berekening: de Primo is max 110 liter en je hebt 819 lumen. 819:110=7.4 lumen per liter. Low light ligt zo rond de 10-15 lumen per liter. De soorten die je erin wilt steken zijn, zo ver ik weet, allemaal low light misschien dat je ermee weg komt, ik zou het ermee proberen.
Zelf hier de Rio125 staan met allemaal low light planten erin en ik heb de lampen voor een gedeelte afgeschermd, teveel licht ;)
 
De kort door de bocht berekening: de Primo is max 110 liter en je hebt 819 lumen. 819:110=7.4 lumen per liter. Low light ligt zo rond de 10-15 lumen per liter. De soorten die je erin wilt steken zijn, zo ver ik weet, allemaal low light misschien dat je ermee weg komt, ik zou het ermee proberen.
Zelf hier de Rio125 staan met allemaal low light planten erin en ik heb de lampen voor een gedeelte afgeschermd, teveel licht ;)
Bedankt voor het antwoord!. Het is ook zo dat je natuurlijk ook zo dat er 110 liter bruto in zit, maar minus het zand en stenen/hout etc. er misschien 90 overblijft? Het is wel goed om te weten dat de Rio 125 veel licht heeft, maar daar zou je natuurlijk 1 led buis eruit kunnen halen of is dit niet mogelijk?
 
Ik heb de primo en het is inderdaad weinig licht. Niet alleen voor planten, ook voor het oog.
Hey bedankt voor het antwoord. Ik las wel dat het mogelijk is om een extra Novolux in de kap te zetten zou dat helpen en/of het waard zijn?
 
Bedankt voor het antwoord!. Het is ook zo dat je natuurlijk ook zo dat er 110 liter bruto in zit, maar minus het zand en stenen/hout etc. er misschien 90 overblijft? Het is wel goed om te weten dat de Rio 125 veel licht heeft, maar daar zou je natuurlijk 1 led buis eruit kunnen halen of is dit niet mogelijk?
Vandaar ook de kort door de bocht berekening die je als goede leidraad kan houden. Wil je het echt tot iets exacts hebben, ga je aan de gang met de diepte enz. Als je, je oog hebt laten vallen op de Primo, go voor it, een andere lamp kan je er altijd indoen mochten de planten meer nodig hebben.
Hehe, ja de Rio125 kan je beschrijven als een OK ruimte qua licht, iets dat mijn low light planten niet kunnen waarderen. Je wilt er niet 1 buis uithalen omdat je licht dan niet lekker door de hele bak heen gaat. Vandaar dat ik er simpel zwarte flexibele PVC buis omheen heb gedaan. Kan je dimmen en je kan het licht ook nog wat richten ook.
 
Vandaar ook de kort door de bocht berekening die je als goede leidraad kan houden. Wil je het echt tot iets exacts hebben, ga je aan de gang met de diepte enz. Als je, je oog hebt laten vallen op de Primo, go voor it, een andere lamp kan je er altijd indoen mochten de planten meer nodig hebben.
Hehe, ja de Rio125 kan je beschrijven als een OK ruimte qua licht, iets dat mijn low light planten niet kunnen waarderen. Je wilt er niet 1 buis uithalen omdat je licht dan niet lekker door de hele bak heen gaat. Vandaar dat ik er simpel zwarte flexibele PVC buis omheen heb gedaan. Kan je dimmen en je kan het licht ook nog wat richten ook.
Ik had niet echt een exact aantal lumen in gedachten, maar ik was bang dat het lage of dus redelijk hoge aantal problemen zou geven. Ik zou in de primo ook een extra Novolux kunnen toevoegen natuurlijk, maar over het algemeen is belichting voor het aquarium vrij prijzig en ik heb geen mega budget. Dit is ook de reden dat ik een goede keus wil maken
 
Hey bedankt voor het antwoord. Ik las wel dat het mogelijk is om een extra Novolux in de kap te zetten zou dat helpen en/of het waard zijn?
Ik gok van wel. Een van de grootste problemen voor mij is dat het een enkele balk is en gezien het led is wordt het licht niet heel goed verspreid. Een 2e balk zou dat mogelijk oplossen of in ieder geval een stuk verbeteren.
Maar als je toch een extra balk moet kopen zou ik zeker de Rio 125 aanraden!
 
Ik had niet echt een exact aantal lumen in gedachten, maar ik was bang dat het lage of dus redelijk hoge aantal problemen zou geven. Ik zou in de primo ook een extra Novolux kunnen toevoegen natuurlijk, maar over het algemeen is belichting voor het aquarium vrij prijzig en ik heb geen mega budget. Dit is ook de reden dat ik een goede keus wil maken
Extra lamp brengt inderdaad wel kosten met zich me natuurlijk. Rio 125 tegen een Primo met extra lamp, zijn de kosten pak en beet hetzelfde. Komt er denk ik op neer, welke van de twee aqua jezelf het "mooist" vindt. Zelf zou ik gaan voor een Rio 125, standaard dubbele led balk. Welke als je ze omdraait je licht in de bak mooier wordt, op de balk die het meest felle is, flexibele zwarte pvc buis en voila klaar. En stiekem is de Rio 125 mooier maar goed dat is natuurlijk zeer persoonlijk
 
Zo bedoel ik het dus met de PVC. Heb er zelf nu nog 2 erop zitten aangezien ik wat meer licht nodig heb. Normaal zitten er 4 om de balk. Ik heb dus de balken ook omgedraaid dan hoe je het standaard krijgt van Juwel uit.
 

Bijlagen

  • DSC_1539.JPG
    DSC_1539.JPG
    423.4 KB · Weergaven: 129
Zo bedoel ik het dus met de PVC. Heb er zelf nu nog 2 erop zitten aangezien ik wat meer licht nodig heb. Normaal zitten er 4 om de balk. Ik heb dus de balken ook omgedraaid dan hoe je het standaard krijgt van Juwel uit.
Zover ik weet moet die wel ruim zijn om te voorkomen dat de warmte niet weg kan.
Is het dan ook zo dat als je de helft blokkeert het betekend dat je de helft van het aantal Lumen gebruikt?
 
Zover ik weet moet die wel ruim zijn om te voorkomen dat de warmte niet weg kan.
Evident ;) Zijn ook open geknipt en de buis is niet volledig afgesloten. Maar je hebt een goed punt inderdaad, is wel iets om even bij stil te staan
 
Is het dan ook zo dat als je de helft blokkeert het betekend dat je de helft van het aantal Lumen gebruikt?
Zou ik eerlijk waar moeten meten o.i.d. Ik blokkeer een gedeelte omdat het a. te fel is, b. ik het lelijk vind c. de hoeveelheid licht niet nodig heb voor de planten.
Ik doe het licht op wat ik zie gebeuren in de bak. Merkte dus dat het mos wat aan de zijkant zit van hout niet lekker ging. Heb dus een stuk pvc weggehaald en een andere iets gedraaid om het mos in het zonnetje te zetten. Problem solved.
 
Als je de helft blindeerd dan zal het licht er niet doorheen komen en dan breng je denk ik ook het aantal lumen terug want het is toch juist de bedoeling om de hoeveelheid licht te temperen.
 
Als aanvulling op al eerder gegeven adviezen zou ik ook nog willen opmerken dat naast lichtsterkte ook de plaatsing van planten een aanzienlijke en belangrijke invloed kan hebben. Ts. schrijft dat hij bijvoorbeeld Anubias als mogelijke plant in z'n bak ziet. Nu is dit een langzaamgroeier die weinig licht vraagt. Om die toch naast planten die wat meer licht vragen te kunnen houden kan je Anubias onder bijvoorbeeld decoratie of een afdekkende plant plaatsen. Aan de andere kant zou je, als voorbeeld, Nymphoides sp. Taiwan een lichte plek kunnen toewijzen, deze plant wil wat meer lichtsterkte, bovengemiddeld en behoorlijk veel voeding. Om nu wat nauwkeuriger te kunnen bezien welke plant precies wat nodig heeft kan je googelen op de online planten aanbieders. Zij geven vaak een onderhoud beschrijving waaronder ook de gevraagde lichtsterkte die je gedurende zo'n 8 uur minimaal, excl. dimtijden, zou moeten geven. Lichtsterktes worden veelal aan gegeven als weinig licht, dat is zo rond de 20 25 lumen per liter. Een gemiddelde lichtsterkte die zo rond de 35 lumen vraagt en een hoge lichtsterkte ofwel veel licht waarbij je moet denken aan 45 plus lumen.
Dan nog even over de verlichting: Het is altijd goed om overwaarde te hebben, dimmen kan altijd. Bovendien blijkt vaak dat mensen na verloop van tijd tocht andere ideeën krijgen die vragen om meer licht omdat de plantenkeuze dan nu eenmaal groter wordt. Het zou zonde zijn wanneer je dan wéér iets nieuws aan moet schaffen.
 

Terug
Bovenaan