Juwel rio 125 verlichting upgraden?


A

aquawolf

Guest
Hallo,

Nu ik weer terug actief ben in deze hobby viel het mij op dat mijn planten het helemaal niet goed doen. Van de planten die ik enkel jaren geleden heb gekocht schiet haast niets meer over.
Ik vroeg mij af of het misschien een goed idee was om mijn verlichting te verbeteren, en zo ja, welke moet ik dan best aanschaffen? Als aquarium bezit ik de juwel rio 125l en gebruik de bijgeleverde verlichting (hilite T5 day).

Laat me zeker weten wat jullie hiervan denken!

Groeten,
Aquawolf
 
Zag de titel en dacht: de leds van juwel verbeteren? Die dingen branden zo bizar hard! Haha maar toen las ik dat je nog de t5 buisjes hebt. Deze moet je om de zoveel jaar vervangen, heb je dat gedaan? En mocht je dus voor hardcore licht willen gaan, de ledjes van de nieuwe rio gaan aardig te keer ?
 
Zag de titel en dacht: de leds van juwel verbeteren? Die dingen branden zo bizar hard! Haha maar toen las ik dat je nog de t5 buisjes hebt. Deze moet je om de zoveel jaar vervangen, heb je dat gedaan? En mocht je dus voor hardcore licht willen gaan, de ledjes van de nieuwe rio gaan aardig te keer ?
Nee, sinds mijn aankoop van het aquarium 6 jaar geleden heb ik ze nog niet vervangen. Door welke vervang ik ze best denk je? Op youtube hoorde ik veel goede dingen over de NICREW verlichting (erg goedkoop ook), lijkt je dat een verstandig idee?
 
Wat licht intensiteit en groei van planten ontloopt LED vs T5 verlichting elkaar niet zo veel. LED is wel een stuk zuiniger voor je energierekening maar in veel plantenbakken wordt nog altijd vaak T5 verlichting gekozen boven LED. Waarom weet ik niet precies maar een gebrek aan groei zal m.i. niet aan je T5 verlichting liggen.
 
Precies wat Daniël zegt. Maar je moet ze wel om de zoveel jaar vervangen want dan is het licht spectrum te erg verslechterd. Vervang wel eerst de een en dan twee weken daarna de ander, anders ga je van slecht licht naar fel licht, moeten je planten knoei hard schakelen en krijgen algen de kans om de bende over te nemen. Dus wat je wilt, wil je naar led of koop je nieuwe buizen voor je bestaande armatuur, aan jouw de keuze :)
 
T5 buizen is het raadzaam om deze om de 3jaar te vervangen bij 10uur licht per dag dus kan een oorzaak zijn dat je planten het slecht willen doen wegens minder licht maar ook het licht spectrum veranderd.
Dat je planten niet willen groeien of weg kwijnen kan ook andere oorzaken hebben omdat T5 prima verlichting is en in sommige gevallen zelfs wat beter buiten de warmte en stroom verbruikt tegen over Led.
2x T5 Daylight is niet optimaal voor je planten en upgraden naar led kan soms duur zijn en persoonlijk advies koop geen goedkope ledbalken die leveren vaak te weinig licht en het spectrum voor planten is ook niet geweldig.
Maar de planten zouden het gweoon moeten doen op T5 denk eerder voedings problemen of planten die niet geschikt zijn zoals waterpest of gedoornd hoornblad die het slecht doen in een aquarium die temps heeft van 25graden.
Beste kombinatie aan T5 wat hier in mijn rio 180 altijd goed heeft gewerkt is Dennerile special plants + Dennerile Amazone daylight daarna ben iki overgestapt naar JMB amazone led balken rood/wit en die doen het uitstekend op de planten.

Dus vertel eerst eens wat je water waardes zijn en welke planten je had of nog hebt dat leeft om een beter beeld te krijgen of er ook nog andere dingen mis zijn in de huishouding en daarom je planten weg kwijnen..
 
En toen hoorde we niks meer....:unsure:
 

Terug
Bovenaan