Juwel Rio 125 van NoahC


Mooie plaatjes. De Alternanthera heeft in mijn optiek een volwaardiger verlichting nodig dan de standaard Juwel verlichting. Ik heb em hier ook nooit goed aan de praat gekregen en zat vol met alg.
Als je toch iets roods wilt, zou ik voor een rode lotus gaan bijvoorbeeld.
Lijkt hier toch ook het geval te zijn. Het groeit wel maar zit als enige onder de groene alg.

Rode lotus vind ik niet zo bij de bak passen. Nog andere ideeën voor een rode plant op de voorgrond? Kwam op internet langs de Cryptocoryne sp. Flamingo of Hygrophila triflora (Hygrophila difformis red), al weet ik van die laatste niet zeker of die laag en klein zal blijven.
 

Bijlagen

  • IMG_9629.JPG
    IMG_9629.JPG
    3.8 MB · Weergaven: 44
  • IMG_9630.JPG
    IMG_9630.JPG
    3.9 MB · Weergaven: 45
  • IMG_9631.JPG
    IMG_9631.JPG
    4.8 MB · Weergaven: 46
Moet het per se een rode plant zijn, of is een bronskleur (dus contrasterend) ook goed?
In dat geval zijn er wel een paar cryptocorynes en/of bucephalandra misschien een idee?
 
Moet het per se een rode plant zijn, of is een bronskleur (dus contrasterend) ook goed?
In dat geval zijn er wel een paar cryptocorynes en/of bucephalandra misschien een idee?
Hoeft niet per se rood. Als het maar een mooi contrast met het lichte groen is ja. Maar liever wel iets kleurrijker dan donker bruin. Zie dat die bucephalandra ook in donker paarse kleuren te krijgen is, weet niet of dat een erg onnatuurlijke indruk geeft? kun je die ook in het grind planten of alleen op hout/steen?
Bak staat er toch mooi bij Noah.
Uiteraard! maar vind het toch zonde dat ik hem dan niet helemaal algenvrij kan noemen.
 
Hoeft niet per se rood. Als het maar een mooi contrast met het lichte groen is ja. Maar liever wel iets kleurrijker dan donker bruin. Zie dat die bucephalandra ook in donker paarse kleuren te krijgen is, weet niet of dat een erg onnatuurlijke indruk geeft? kun je die ook in het grind planten of alleen op hout/steen?

Uiteraard! maar vind het toch zonde dat ik hem dan niet helemaal algenvrij kan noemen.
Op hout of steen
 
Mooi klavertje-vier veldje! En een algenvrije bak zijn er toch niet zoveel? (En hoeft van mij ook niet.)
 
Lijkt hier toch ook het geval te zijn. Het groeit wel maar zit als enige onder de groene alg.

Rode lotus vind ik niet zo bij de bak passen. Nog andere ideeën voor een rode plant op de voorgrond? Kwam op internet langs de Cryptocoryne sp. Flamingo of Hygrophila triflora (Hygrophila difformis red), al weet ik van die laatste niet zeker of die laag en klein zal blijven.
De flamingo is ook mooi, wordt echt zachtroze. Bij mij staat ie ook in de bak. Let niet op de donkere plaatjes, op deze foto stond hij er net 2 weken in. Maar let op de nieuwe blaadjes 😍
 

Bijlagen

  • 20240119_153814.jpg
    20240119_153814.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 28
Die Flamingo is inderdaad mooi maar hier zie ik hem nooit bij de lfs.
 
Die Flamingo heb ik inderdaad ook en bij voldoende licht wordt ie mooi roze, anders blijft ie iets groener. Maar ook ik had hem inderdaad online besteld.
Maar hij is zeker een aanrader!
 
Weer even een update.

Heb eergisteren een flinke plantensnoei gedaan. De groene rotala rechts had ik in het begin te hard laten groeien en te weinig gesnoeid waardoor deze onderaan niet zo mooi meer was. Ga deze nu iets vaker in model snoeien in de hoop dat deze dan een mooiere overloop (van voor naar achter oplopend) krijgt.
Ook de monte carlo is flink gesnoeid. Deze werd erg dik en onderste lagen begonnen daardoor te rotten. Heb op internet gelezen dat je deze het beste gewoon flink kort moest snoeien en dan over een paar weken weer terug moet laten groeien. Ben eens benieuwd hoe dat gaat.
Verder was de Ludwigia linksachter ook een beetje de dicht geworden en kreeg deze in de basis niet veel licht meer. Heb hiervan de toppen herplant en ga deze iets dunner houden door zijscheuten vaker te snoeien.

Zal binnenkort weer een foto plaatsen als de planten zich weer herpakt hebben!
 

Bijlagen

  • IMG_9781.JPG
    IMG_9781.JPG
    4.3 MB · Weergaven: 31
Ziet er goed uit Noah en is dat met de standaard verlichting vol open of gedimpt?
 
Ziet er goed uit Noah en is dat met de standaard verlichting vol open of gedimpt?
Standaard multilux lampen, vol open want kunnen ook niet gedimd worden.

Grappig dat je daarover begint want ik was toevallig net naar andere lampen aan het kijken. Wilde misschien de Juwel Helialux Spectrum met controller gaan gebruiken.
Ben echter tot de conclusie gekomen dat ondanks dat deze veel duurder is, deze niet veel beter is dan de gewone multilux.

De Helialux 80 geeft 4480 lumen. Dus op 100 liter 44,8 lumen per liter.
De Multilux 80 geeft 3220 lumen. Dus op 100 liter 32,2 lumen per liter.

Hoewel 12 lumen per liter extra veel meer lijkt. Is het kleurenspectrum van de helialux niet veel beter (zie links multilux en rechts helialux), in sommige gebieden is de multilux zelfs sterker.


1710164883397.png
1710164909757.png


Volgens mij is dit de moeite dus niet waard maar laat me graag van jullie opinie voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Het is jouw keus maar aan lumen kom je met dik 30 prima uit. Qua kleur kan ik niks adviseren maar je bak staat er nu mooi bij.
 

Terug
Bovenaan