Juwel Primo Led verlichting erg koud en wit


R

Rob58

Guest
Goedemorgen. Ik moest dit weekend mijn oude Juwel Rekord 80 vervangen (liep vrijdagavond ineens leeg en dat is véél water....). Keus is gevallen op de Primo 110 omdat die qua maten overeen komt. Standaard zit daar Novolux LED80, 10,5W verlichting bij. Ik vind dat te koud en te wit. In het oude aquarium zat een TL van 18W, nummer 830 'warm wit'. Hoe zou ik een warmere kleur in mijn bak kunnen krijgen? Heb er niet al te veel verstand van, maar andere kleur led? Andere kleur led er bij? Ben benieuwd. Vr. groet.
 
Groene of gele leds erbij plaatsen

RGB stripje zou ook uitkomst kunnen bieden

Weet niet of je de lamp ook kan wisselen voor een warmere kleur, weet niet of juwel dat aanbied
 
Goedemorgen. Ik moest dit weekend mijn oude Juwel Rekord 80 vervangen (liep vrijdagavond ineens leeg en dat is véél water....). Keus is gevallen op de Primo 110 omdat die qua maten overeen komt. Standaard zit daar Novolux LED80, 10,5W verlichting bij. Ik vind dat te koud en te wit. In het oude aquarium zat een TL van 18W, nummer 830 'warm wit'. Hoe zou ik een warmere kleur in mijn bak kunnen krijgen? Heb er niet al te veel verstand van, maar andere kleur led? Andere kleur led er bij? Ben benieuwd. Vr. groet.
Inderdaad gebruik Juwel alleen blauwe en witte leds waarbij de laatste dan ook nog koelwit zijn. Tuinkabouter heeft gelijk wanneer hij zegt dat warmere kleuren toegevoegd kunnen worden. Als aanvulling; ik zou kiezen voor een toevoeging van rode/witte leds. Overigens geloof ik niet dat Juwel deze aanbiedt. Vaak is een mix balk met warmwitte leds (rond de 3000 kelvin) en rode leds (660/670 nm) een goede keuze.
 
Leuk, die LED verlichting, maar geeft dus wel beperkingen. Bijplaatsen van een groene Ledstrip ga ik onderzoeken. Voor nu heb ik een tip gevolgd uit een ander topic en gewoon bakpapier rond de led buis gewikkeld. Ziet er meteen al een stuk rustiger uit. Bedankt voor de reacties.
 
Leuk, die LED verlichting, maar geeft dus wel beperkingen. Bijplaatsen van een groene Ledstrip ga ik onderzoeken. Voor nu heb ik een tip gevolgd uit een ander topic en gewoon bakpapier rond de led buis gewikkeld. Ziet er meteen al een stuk rustiger uit. Bedankt voor de reacties.
Een groene strip lijkt niet het meest belangrijke wanneer het licht warmer moet worden. Bovendien doet dit weinig voor je planten. Het groene licht wordt nl. gewoon terug gekaatst. Dit is dan ook de reden waarom de kleuren voor aquarium licht vaak wit, rood en blauw zijn. Violet, een mengkleur, wordt ook wel toegepast. Denk dus, in jou geval, aan een warmwit/rood combinatie.
 
Dit is de reden dat ik kant en klaar led bakken niks vind...

Dit mis ik sws erg bij LED.
Als je ooit van biotoop of wat dan ook wilt wisselen ben je aangewezen op een hele nieuwe led set, bij TL koop je voor een paar tientjes nieuwe buizen en klaar.
 
Dit is de reden dat ik kant en klaar led bakken niks vind...

Dit mis ik sws erg bij LED.
Als je ooit van biotoop of wat dan ook wilt wisselen ben je aangewezen op een hele nieuwe led set, bij TL koop je voor een paar tientjes nieuwe buizen en klaar.
Dat is dus niet juist. Uitgaande van een zoetwaterbak. Wanneer je kiest voor de kleuren die ik eerder aangaf is alleen een variatie in lichtsterkte van toepassing hetgeen met led juist weer wat gemakkelijker is als bij TL.
 
Dat is dus niet juist. Uitgaande van een zoetwaterbak. Wanneer je kiest voor de kleuren die ik eerder aangaf is alleen een variatie in lichtsterkte van toepassing hetgeen met led juist weer wat gemakkelijker is als bij TL.
Zeker als je een set verlichting heb als ik heb :p
Kan nog net niet tot zout water komen zou koud als ik het kan krijgen
 
Ik heb die bak en zo koud en wit is dat licht toch helemaal niet. Ik zou juist willen dat ik er minder 'geel' op kijk. Of ik begrijp de termen koud en warm licht niet?
 
Ik heb die bak en zo koud en wit is dat licht toch helemaal niet. Ik zou juist willen dat ik er minder 'geel' op kijk. Of ik begrijp de termen koud en warm licht niet?
De reacties waren dan ook bedoelt voor @Rob58. Hij vindt dat zijn verlichting te koud en te wit is!

Misschien ten overvloede:

kleuren-5-728.jpg
 
Voor een 80cm lijkt me net 10W niet echt vel. Ik heb dat hier boven een 60cm en dat vindt ik al geen vetpot moet ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan