Juwel Multilux vs. Helialux


Rayslu

Well-known member
Lid geworden
6 november 2019
Berichten
57
Hey, zit met een technische vraagje..

Momenteel heb ik Juwel Multilux led lampen op een aquarium van mij zitten. Deze kan ik vervangen met een Helialux lamp. Het is echter niet de Spectrum variant. Ik vraag mij af of iemand weet of het waard is om deze investering te maken, of dat er niet een noemenswaardig verschil tussen deze it.

Groetjes Ray
 
*Zit met veel plantjes in de bak
 
Als het nu groeit en doet, waarom zou je?
 
Als het nu groeit en doet, waarom zou je?

Vind de optie om het te dimmen en de nachtstand interessant (dat het blauw wordt).. en als het qua kwaliteit (voor de vissen en planten) een upgrade is dan is dat mooi meegenomen :)
 
Huidige heb ik de plantjes twee weken erin zitten, maar de monte carlo groeit niet zo goed, dacht misschien helpt het ook met beter licht
 
Huidige heb ik de plantjes twee weken erin zitten, maar de monte carlo groeit niet zo goed, dacht misschien helpt het ook met beter licht
Hoe definieer jij “beter” licht?
Dimmen kan ook met de multilux.
Je moet alleen een andere voeding hebben.
Uitleg daarvoor staat in een sticky in de verlichting sectie
 
Hang jij daar maar eens een gewoon, tl buis ertussen dan gaan je planten snoepen, heus.
 
Hoe definieer jij “beter” licht?
Dimmen kan ook met de multilux.
Je moet alleen een andere voeding hebben.
Uitleg daarvoor staat in een sticky in de verlichting sectie

Geen idee, heb weinig verstand van licht, vandaar de vraag.

Hang jij daar maar eens een gewoon, tl buis ertussen dan gaan je planten snoepen, heus.
Haha ja de tl werkt goed op m’n andere aquarium voor plantengroei.

Heb de helialux via marktplaats gekocht, alleen was te goedgelovig en had m niet uitgetest. Blijkt dat er 20 van de lampjes niet werken en een aantal flikkeren. Het geeft op 100% misschien 60% van wat de multilux gaf aan hoeveelheid licht.. 😭😂
 
Vraag de volgende keer niet om advies als je het toch gaat doen..
 
Vraag de volgende keer niet om advies als je het toch gaat doen..

Volgens mij kan ik zelf bepalen wat ik doe aan de hand van het gegeven advies, of niet?

Bovendien kreeg ik meer de indruk dat je wou laten weten dat je de multilux ook kan dimmen, in plaats van echt antwoord te geven op mijn vraag. Maar toch bedankt.
 
Ik zou dan even verder sparen voor de spectrum. De gewone helialux heb ik binnen een half jaar vervangen voor de spectrum.

Ik weet niet hoe hoog je bak is? Vanwege de monte Carlo die niet goed groeit..? Groeit tie langzaam of helemaal niet?
 
Twee weken is sowieso nog niet zo lang. De planten hebben zich nog niet aangepast aan hun submerse vorm. (Ze worden boven water gekweekt). Monte Carlo is wel een veeleisende plant qua hoeveelheid licht.
 
Twee weken is sowieso nog niet zo lang. De planten hebben zich nog niet aangepast aan hun submerse vorm. (Ze worden boven water gekweekt). Monte Carlo is wel een veeleisende plant qua hoeveelheid licht.
Vond Monte Carlo juist wel mee vallen, het enige wat nog makkelijker groeit dan Monte Carlo is alg :LOL:
 
Het beste is en blijft om vooraf te bezien wat je plantkeuze zal gaan vragen om optimaal te groeien! Dan ga je beslissen of je de hardware hebt of bereidt bent om aan te schaffen om die groei mogelijk te maken! Gek genoeg werken veel beginners vaak andersom... Misschien ook wel aangemoedigd door op snelle verkoop beluste Lfs medewerk(st)ers?
 
Ik zou dan even verder sparen voor de spectrum. De gewone helialux heb ik binnen een half jaar vervangen voor de spectrum.

Ik weet niet hoe hoog je bak is? Vanwege de monte Carlo die niet goed groeit..? Groeit tie langzaam of helemaal niet?
Ja, dat was inderdaad beter geweest besef ik me.. maar ja dan is er nu nog een volgende stap voor wanneer ik weer geld heb, haha.

Twee weken is sowieso nog niet zo lang. De planten hebben zich nog niet aangepast aan hun submerse vorm. (Ze worden boven water gekweekt). Monte Carlo is wel een veeleisende plant qua hoeveelheid licht.

Ja de bak is de juwel trigon 190, dus relatief hoog. Denk dat ik een beetje ongeduldig was inderdaad, zag dat het vrijwel hetzelfde bleef tov toen ik het had geplant.

Beetje bang dat de licht verminderen met de helialux ervoor gaat zorgen dat het allemaal achteruit zal gaan ipv vooruit, dus dat wordt spannend anders is het allemaal een dure grap geweest.

Het beste is en blijft om vooraf te bezien wat je plantkeuze zal gaan vragen om optimaal te groeien! Dan ga je beslissen of je de hardware hebt of bereidt bent om aan te schaffen om die groei mogelijk te maken! Gek genoeg werken veel beginners vaak andersom... Misschien ook wel aangemoedigd door op snelle verkoop beluste Lfs medewerk(st)ers?

Ja mee eens, had dat beter kunnen doen. Voel me na zo’n vier-vijf jaar vis houden soms nog een beginner met de fouten die ik maak 😂
 
Als je echt perse een monte carlo matje wilt hebben zul je denk ik veel meer licht nodig hebben (vervolgens ook een CO2 systeem en andere voeding, micro en macrovoeding, om de balans goed te houden) of heel veel geduld en hopen dat het goed gaat :)
 
Als je echt perse een monte carlo matje wilt hebben zul je denk ik veel meer licht nodig hebben (vervolgens ook een CO2 systeem en andere voeding, micro en macrovoeding, om de balans goed te houden) of heel veel geduld en hopen dat het goed gaat :)
Thanks goede tips! CO2 systeem ben ik erg benieuwd naar, maar is ook zo prijzig
 
Thanks goede tips! CO2 systeem ben ik erg benieuwd naar, maar is ook zo prijzig
Je kunt ook een prima plantenbak realiseren zonder co2 systeem. Maar dan wel met makkelijke, niet veeleisende planten. Planten welke geen grote lichtbehoefte hebben.
Het gaat om de balans tussen licht, voeding en CO2.
Wanneer er een onbalans is kans op algen. Dus met weinig CO2 (dus wanneer er niet toegevoegd wordt), ook weinig licht en minder voeding.
 
Thanks goede tips! CO2 systeem ben ik erg benieuwd naar, maar is ook zo prijzig
Het hoeft niet zoals Lizzy al aangeeft maar je kan ook prima setjes op Marktplaats kopen en daar heb ik er destijds ook 2 gekocht.
 
Het hoeft niet zoals Lizzy al aangeeft maar je kan ook prima setjes op Marktplaats kopen en daar heb ik er destijds ook 2 gekocht.
Ah ja, zal daar checken dan, thanks! Hoop dat het niet te ingewikkeld is qua techniek haha
 
Ah ja, zal daar checken dan, thanks! Hoop dat het niet te ingewikkeld is qua techniek haha
Bepaal eerst voor jezelf welke planten je wil gaan houden, en pas daar je apparatuur op aan.
Vervolgens ga je je goed inlezen en vraag gericht advies!
De lichtbehoefte van waterplanten zit grofweg tussen de 20 en 45 lumen per liter water.
Sommige planten kunnen prima zonder CO2, maar wil je kiezen uit een groter sortiment planten, dan ontkom je er niet aan om CO2 te gaan gebruiken.
 
Ah ja, zal daar checken dan, thanks! Hoop dat het niet te ingewikkeld is qua techniek haha
Ik heb 2 linkerhanden en het is mij ook gelukt hoor en op zich is het simpel en anders kun je altijd hier vragen stellen.
 
Het hoeft niet zoals Lizzy al aangeeft maar je kan ook prima setjes op Marktplaats kopen en daar heb ik er destijds ook 2 gekocht.
Ja, Marktplaats. Daar heeft de TS al heel goede ervaring mee.

Schande dat ze zoiets durven verkopen. Iets wat al zo goed als defect is.
 
Zorg bij CO2 producten aankoop, dat is mijn op ervaring gebaseerd advies, voor gestandaardiseerde aparte delen. Hang je niet op aan merken! Ze zijn vaak nodeloos duur en zijn te vaak alleen aan elkaar te koppelen.
 

Terug
Bovenaan