Juwel Lido 120 opstart


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
249
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Hoi,

Na een aantal jaren geen aquarium gehad te hebben, toch weer begonnen met een zoetwater aquarium. In het verleden verschillende zoetwateraquarium gehad (tropisch, Tanganyika, zeewater) maar nu besloten om een eenvoudig aquarium te beginnen.

Via Marktplaats een Juwel Lido 120 kunnen kopen en deze nu net ingericht met plantjes en wat hout. Achtergrond is gaas waar ik lavamos ingestoken heb, met de bedoeling dat het op z'n tijd een groene achterwand gaat worden. Rechts zit de inwendige filter en er boven hangt 2x10W LED verlichting (1x Dat en 1x Nature van Juwel).

Vissen ben ik nog niet uit, waarschijnlijk garnaaltjes en een schooltje kleine visjes. Of misschien killies, ben er nog iet uit. Eerst het aquarium maar eens laten groeien.

Groeten Jurjen
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-06 at 12.52.15 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-06 at 12.52.15 PM.jpeg
    218.6 KB · Weergaven: 106
Welkom!

Wat is dat voor gaas en waar heb je het vandaan? Ik wil ook zoiets doen met watervorkje (riccia fluitans) in mijn Juwel maar zoek dus nog geschikt gaas.

Als je aan visjes toe bent: post maar bij samenstelling visbestand, de meesten vinden het geweldig om daar over mee te mogen denken:!:)
 
Hoi Lysia,

Dat gaas heb ik bij de lokale tuinwinkel gekocht, is een kunststof kippengaas.

Voor de vissen zal ik zeker bij samenstelling vissenbestand posten, zit sterk te denken aan een combi met garnalen.

Mvg Jurjen
 
ok, dank je, dan ga ik daar als het zo ver is, naar kijken en weet ik beter wat ik zoek.
 
Inmiddels draait mijn aquarium nu ongeveer 2 weken en alles begint langzaam te groeien. Ik heb alleen een beetje last van bruine en witte alg/slijm, weet het niet precies, op vooral het hout. Heeft iemand enig idee wat dit is? En wat ik er aan kan doen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-15 at 4.15.57 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-15 at 4.15.57 PM.jpeg
    361 KB · Weergaven: 89
dank je voor je reactie, gelukkig. :) ook die bruine "wolken". op de onderste tak van het hout?
 
De witte schimmel lijkt te stabiliseren of iets minder te worden, maar deze alg (zie foto's) begint langzaam terrein te winnen. Hoort deze ook bij de opstart?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-17 at 8.38.48 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-17 at 8.38.48 PM.jpeg
    230.1 KB · Weergaven: 58
  • WhatsApp Image 2022-11-17 at 8.38.49 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-17 at 8.38.49 PM.jpeg
    166.7 KB · Weergaven: 62
Inmiddels weer een paar dagen verder, de planten beginnen goed te groeien! Vandaag ook eens flink bezig geweest met algen verwijderen tijdens de waterwissel.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-18 at 7.49.45 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-18 at 7.49.45 PM.jpeg
    366.1 KB · Weergaven: 67
Begint al echt wat te worden Jurjen. Ben heel benieuwd hoe die achterwand straks wordt wanneer het volgroeid is.

Je Otto's weten wel raad met de overgebleven groene algen.
 
Begint al echt wat te worden Jurjen. Ben heel benieuwd hoe die achterwand straks wordt wanneer het volgroeid is.

Je Otto's weten wel raad met de overgebleven groene algen.

Het aquarium doet het goed, de planten groeien redelijk goed, maar over die achterwand heb ik nog wat twijfels. Er zit nu vrij veel groen draadalg op, vooral het gedeelte dat vol in het licht staat en dat remt de groei van het mos sterk volgens mij. Heb er nu een groep garnalen ingezet, in de hoop dat de alg dan weer weg gaat en het mos goed kan groeien.

Ben ook aan het kijken of ik misschien toch CO2 ga gebruiken in het aquarium om de groei van de planten te bespoedigen en misschien in de toekomst wat andere planten in het aquarium te kunnen zetten.
 
Het aquarium doet het goed, de planten groeien redelijk goed, maar over die achterwand heb ik nog wat twijfels. Er zit nu vrij veel groen draadalg op, vooral het gedeelte dat vol in het licht staat en dat remt de groei van het mos sterk volgens mij. Heb er nu een groep garnalen ingezet, in de hoop dat de alg dan weer weg gaat en het mos goed kan groeien.

Ben ook aan het kijken of ik misschien toch CO2 ga gebruiken in het aquarium om de groei van de planten te bespoedigen en misschien in de toekomst wat andere planten in het aquarium te kunnen zetten.

Elke startende bak krijgt wel te maken met alg, maar het lijkt hier wel veel ja.
Het is aan foto's altijd moeilijk te beoordelen, maar de licht sterkte lijkt best hoog. Dat zou de oorzaak kúnnen zijn.

Als at het is heb je volgens mij 2 opties om dat in balans te brengen. Co2 toevoegen of schaduw creëren.
Cos2 is prijzig. Minder duur met Bio co2, maar dat vind ik persoonlijk niet zo gebruiksvriendelijk en stabiel. Maar goed te doen als je er mee om kan gaan.

Schaduw kun je makkelijker realiseren. Drijfplanten zullen helpen, maar niet voor je achterwand, gezien de uitlaat van je filter daar langs gericht is zullen ze daar niet gaan drijven..
Misschien kan je (tijdelijk) iets van een strip kunststof boven het waterniveau plaatsen die voor schaduw op de achterwand zorgt. Samen met wat drijvers.
De achterwand zou je ook nog zwart kunnen maken, wan nu word licht van de witte muur op het mos gereflecteerd. Misschien ook waarom het op je filter beter groeit.

Met schaduw houd je de tragere groei, maar is snel en goedkoop te doen. Co2 is duurder maar zal sneller mooiere planten opleveren. De keuze is aan jou.
 
Bedankt voor de reacties.

Het is de standaard verlichting van dit aquarium, 2x10W LED verlichting en volgens mij komt dit dan neer op ongeveer 22lumen/liter.

Ik ben verder tevreden over mijn aquarium, op de achterwand na en de witte schimmel op het hout. Ik heb drijfplantjes toegevoegd, die moeten alleen nog even flink groeien, hiervoor heb ik de stroming wel aangepast want het leek net aslof ze in een wasmachine zaten, nadeel is dat nu wel de kaailaag weer terug is.
De achterwand is inmiddels voorzien van een zwarte achtergrond.

Verder ben ik mij aan het inlezen in bio CO2 en heb ik op Ebay een setje besteld voor het toedienen van bio CO2 dmv citroenzuur en baksoda, kijken of het bevalt en dan kan ik altijd nog upgraden naar een echt co2 systeem.

Tot die tijd duimen dat mijn garnalen de algen heel erg lekker vinden!
 
En anders maken de algen samen met je mos je achterwand groen? 😄 Algen geven ook zuurstof net als planten en ze grijpen eenmaal de kans als de balans er nog niet is (de mos moet nog uit groeien) ik denk dat als ik jou was er niet te druk om zou maken. De bak vind vanzelf balans hoe meer je er van af blijft en als je regelmatig de alg handmatig verwijderd dan groeit de mos wel uiteindelijk dicht en maakt de alg minder kans. Als je nu co2 gaat toevoegen kan je ook tegen andere dingen aan gaan lopen omdat de bak weer opnieuw moet balanseren. Houd daar wel rekening mee. De effecten er van weet ik zelf niet zo goed
 
En anders maken de algen samen met je mos je achterwand groen? 😄 Algen geven ook zuurstof net als planten en ze grijpen eenmaal de kans als de balans er nog niet is (de mos moet nog uit groeien) ik denk dat als ik jou was er niet te druk om zou maken. De bak vind vanzelf balans hoe meer je er van af blijft en als je regelmatig de alg handmatig verwijderd dan groeit de mos wel uiteindelijk dicht en maakt de alg minder kans. Als je nu co2 gaat toevoegen kan je ook tegen andere dingen aan gaan lopen omdat de bak weer opnieuw moet balanseren. Houd daar wel rekening mee. De effecten er van weet ik zelf niet zo goed

dan heb ik inderdaad mijn groene achterwand, maar hoop die toch te krijgen met alleen mos en weinig alg :)

Ik kijk het voorlopig nog even aan, maar die CO2 wil ik mettertijd wel gaan proberen.
 
En anders maken de algen samen met je mos je achterwand groen? 😄 Algen geven ook zuurstof net als planten en ze grijpen eenmaal de kans als de balans er nog niet is (de mos moet nog uit groeien) ik denk dat als ik jou was er niet te druk om zou maken. De bak vind vanzelf balans hoe meer je er van af blijft en als je regelmatig de alg handmatig verwijderd dan groeit de mos wel uiteindelijk dicht en maakt de alg minder kans. Als je nu co2 gaat toevoegen kan je ook tegen andere dingen aan gaan lopen omdat de bak weer opnieuw moet balanseren. Houd daar wel rekening mee. De effecten er van weet ik zelf niet zo goed
Een balans krijg je inderdaad altijd wel. Maar de vraag is wel in welke vorm. In Tsjernobyl is na de ramp met de kerncentrale ook een nieuw evenwicht ontstaan, maar wel zonder mensen.
Als een plant teveel of te weinig licht krijgt of te weinig voedingsstoffen dan gaat het niet goed met hem en kan hij uiteindelijk het loodje leggen. Er is dan binnen de huidige context geen plaats voor hem.
Dus even kijken of alles in orde is kan zeker geen kwaad.
 
Ik was niet zo tevreden met de uitstroom van de interne pomp. Er bestaat geen standaard aansluiting voor een spraybar op mijn aquarium, dus ik heb zelf wat gemaakt.
Positief: De stroming is nu meer wat ik wil, onder andere geen stroom over de achterwand
Negatief: Hij is echt fugly

Hopelijk raakt het een beetje begroeit, of plak ik er mos op om het te camoufleren.

Ik heb ook een mooie spraybar gevonden die 3d geprint kan worden, maar helaas ken ik niemand met een 3d-printer...

De planten groeien wel goed, dar ben ik tevreden over.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-25 at 4.15.57 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-25 at 4.15.57 PM.jpeg
    239.2 KB · Weergaven: 62
Klein beetje horregaas eromheen en dan mos erop laten groeien, valt het al een stuk minder op.
En pas op met zo'n raammagneet, die kan verschrikkelijke krassen op je glas geven.
 
Klein beetje horregaas eromheen en dan mos erop laten groeien, valt het al een stuk minder op.
En pas op met zo'n raammagneet, die kan verschrikkelijke krassen op je glas geven.

Dat is een goede, eens op zoek naar een klein stukje gaas!
 
Leuk idee, hier eenzelfde bak staan met voornamlijk crystal reds; wel wat visjes erbij maar de bak vooral ingericht voor deze garnalen. Let wel op dat je oto's in het begin niet de sterkste zijn en ondanks dat ze vaak als algeneter verkocht worden, eten ze vooral de micro-organismen tussen de algen uit; iets wat in een relatief nieuwe bak nog niet echt heel erg aanwezig is
 
Leuk idee, hier eenzelfde bak staan met voornamlijk crystal reds; wel wat visjes erbij maar de bak vooral ingericht voor deze garnalen. Let wel op dat je oto's in het begin niet de sterkste zijn en ondanks dat ze vaak als algeneter verkocht worden, eten ze vooral de micro-organismen tussen de algen uit; iets wat in een relatief nieuwe bak nog niet echt heel erg aanwezig is

Ik heb er vuurgarnaaltjes inzetten, maar die houden zich nog goed verstopt, meestal zie ik er max 10-12, terwijl er ruim 30 inzitten. De otocinclussen eten goed hoor, hun buikjes zijn rond!

Wat voor verlichting heb jij er boven, zag in je dagboek dat je niet de "standaard" LED balken er in hebt zitten, is deze verlichting dimbaar?
 
Inmiddels weer bijna een week verder, algen zijn heel erg veel minder geworden, alle groene draadalg lijkt weg. De garnalen eten er lustig op los. Ook begonnen met een bio-co2 reactor, ben er nog niet heel erg tevreden over, de bellenhoeveelheid fluctueert vrij veel en de druk wil niet goed oplopen voor de diffusor.

Binnenkort maar eens kijken of de eerste visjes er in kunnen!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-12-01 at 17.41.40.jpeg
    WhatsApp Image 2022-12-01 at 17.41.40.jpeg
    387.1 KB · Weergaven: 53
Wat voor plantje is dat rechts voor,die grootste met de fijne blaadjes?
Ziet er wel een mooi plantje uit.
Succes verder met je bak.
 
Wat voor plantje is dat rechts voor,die grootste met de fijne blaadjes?
Ziet er wel een mooi plantje uit.
Succes verder met je bak.


Dank je, dat is sterrenkruid (heteranthera zosterifolia). Groeit heel makkelijk.

 
Staat er mooi bij!

Ik heb wel eens een foto gezien van bio C02 met een magneetventiel in de leiding.
Kan me voorstellen dat je dan druk kunt opbouwen wanneer het licht uit is en daardoor stabieler bent overdag.
Maar waarschijnlijk wil je dan ook een naaldventiel en...waarom dan eigenlijk nog bio co2.

Omgekeerd bakje methode is ook stabieler misschien:
 
Hoi Tjerk,

Dank je! Bedankt voor het meedenken, maar na er een nachtje niet aangezeten te hebben, lijkt het nu toch redelijk goed te werken met een vrij constante afgifte, we kijken het dit weekeinde eens aan.



gr. Jurjen
 
Ik heb er vuurgarnaaltjes inzetten, maar die houden zich nog goed verstopt, meestal zie ik er max 10-12, terwijl er ruim 30 inzitten. De otocinclussen eten goed hoor, hun buikjes zijn rond!

Wat voor verlichting heb jij er boven, zag in je dagboek dat je niet de "standaard" LED balken er in hebt zitten, is deze verlichting dimbaar?
Lekker op tijd... nee deze set is niet dimbaar. Vorige bak nog wel wat ledstrips liggen die ik toen wel dimde, zitten ook boven de rio. Maar heb de beide balken nu zo ingesteld dat voornamelijk de rgb aan staat, die is al niet zo fel. De daytime staat maar paar uurtjes aan per dag
 

Terug
Bovenaan