Juwel lido 120 LED verlichting - standaard multilux verlichting heeft lagere wattage?


G

Gabriël

Guest
Beste forumleden,

Ik heb sinds 2 week een nieuw aquarium gekocht, de Juwel Lido 120 LED.
Nu is mij het volgende opgevallen:

De standaard set is uitgerust met twee keer een LED balk van beide 10watt. De Juwel Day LED 438mm 10w en de Juwel Nature LED 438mm 10w.
Nu wil ik de Day LED graag vervangen voor de Color versie omdat deze minder lumen heeft en dus een matigere licht opbrengst.
De verwarring komt wanneer ik kijk naar een de huidige LED verlichting en wat er los verkocht wordt. Ik kan online en in de winkel alleen de Juwel Color LED 438 mm van 12Watt kopen.

Waarom zit er een verschil in wattage bij de standaard set van Juwel en de lossen LED balken? zie foto:
IMG_20200609_170539.jpg


Omdat de losse LED verlichting 2 watt meer is dan mijn huidige set, zou dit ook betekenen dat de lichtopbrengst hoger is.
Ik kan online geen enkele specificatie of product vinden van de 10watt versie. Ook niet op de Juwel-website zelf: https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Verlichting/LED/MultiLux-LED/LED-Tl-buizen/LED-COLOUR/

Ik hoop dat iemand het antwoord weet :)

Groet,
Gabriël
 
Beste forumleden,

Ik heb sinds 2 week een nieuw aquarium gekocht, de Juwel Lido 120 LED.
Nu is mij het volgende opgevallen:

De standaard set is uitgerust met twee keer een LED balk van beide 10watt. De Juwel Day LED 438mm 10w en de Juwel Nature LED 438mm 10w.
Nu wil ik de Day LED graag vervangen voor de Color versie omdat deze minder lumen heeft en dus een matigere licht opbrengst.
De verwarring komt wanneer ik kijk naar een de huidige LED verlichting en wat er los verkocht wordt. Ik kan online en in de winkel alleen de Juwel Color LED 438 mm van 12Watt kopen.

Waarom zit er een verschil in wattage bij de standaard set van Juwel en de lossen LED balken? zie foto:Bekijk bijlage 300724

Omdat de losse LED verlichting 2 watt meer is dan mijn huidige set, zou dit ook betekenen dat de lichtopbrengst hoger is.
Ik kan online geen enkele specificatie of product vinden van de 10watt versie. Ook niet op de Juwel-website zelf: https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Verlichting/LED/MultiLux-LED/LED-Tl-buizen/LED-COLOUR/

Ik hoop dat iemand het antwoord weet :)

Groet,
Gabriël

Das een hele goede vraag… ben het zelf nog nooit tegen gekomen.
Ik zou een E-mail sturen aan Juwel via de website omdat ik hier ook geen antwoord op kan geven terwijl ik al Jaren Juwel aquariums in huis heb.
Zelf vermoed ik dat het om een foutieve sticker gaat, volgens mij bestaan 10watt Multilux led buizen ook niet van Juwel..dus laat staan het bovendeksel met adaptor.
Kijk eens op de binnenkant zijruit rechts.. daar moet een sticker net onder de kap zitten met de datum en bouwjaar.. ook bij het hoekfilter zit een sticker daar staat ook datum en bouwjaar op misschien kan je daar wat uit afleiden of de bak geen voor productie bak is uit 2017/2018

De volgende lengtes van Juwel Multilux Led zijn verkrijgbaar:


AfmetingOpbrengstGeschikt voor
55cm2x12WattTrigon 350, Delta 80, Lido 100
60cm2x12WattLido 120
70cm2x14WattTrigon 190, Delta 100, Delta 300, Lido 200
80cm2x14WattRio 125, Panorama 80
92cm2x19WattVision 180
100cm2x23WattRio 180, Rio 200, Panorama 100, Trigon 350, Delta 300
120cm2x29WattRio 240, Rio 300, Vision 260, Panorama 200
150cm2x31WattRio 400, Vision 450

Dus ik zou contact opnemen met Juwel of je leverancier als het om een relatief nieuw aquarium gaat. want dit klopt gewoon niet.
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,

Ik heb sinds 2 week een nieuw aquarium gekocht, de Juwel Lido 120 LED.
Nu is mij het volgende opgevallen:

De standaard set is uitgerust met twee keer een LED balk van beide 10watt. De Juwel Day LED 438mm 10w en de Juwel Nature LED 438mm 10w.
Nu wil ik de Day LED graag vervangen voor de Color versie omdat deze minder lumen heeft en dus een matigere licht opbrengst.
De verwarring komt wanneer ik kijk naar een de huidige LED verlichting en wat er los verkocht wordt. Ik kan online en in de winkel alleen de Juwel Color LED 438 mm van 12Watt kopen.

Waarom zit er een verschil in wattage bij de standaard set van Juwel en de lossen LED balken? zie foto:Bekijk bijlage 300724

Omdat de losse LED verlichting 2 watt meer is dan mijn huidige set, zou dit ook betekenen dat de lichtopbrengst hoger is.
Ik kan online geen enkele specificatie of product vinden van de 10watt versie. Ook niet op de Juwel-website zelf: https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Verlichting/LED/MultiLux-LED/LED-Tl-buizen/LED-COLOUR/

Ik hoop dat iemand het antwoord weet :)

Groet,
Gabriël

Ik heb het idee dat beide kunnen gezien het opschrift op je label. De 2 x 10 Watt is afgekruist omdat deze nu in je bak zitten. (Kijk voor de zekerheid ook eens op de buis zelf.) Het blokje bij de 2 X 12 Watt staat nog open. Maar zeker weten doe ik dit niet. Het is inderdaad zo dat Juwel met geheel eigen systemen werkt waar ze ook nooit informatie over geven met uitzondering van wat, niet te controleren, reclame kreten. Voor mij was dit onder meer reden om niet te werken met de Juwel producten anders dan de bak zelf. (Een Rio 180)
 
Ik heb het idee dat beide kunnen gezien het opschrift op je label. De 2 x 10 Watt is afgekruist omdat deze nu in je bak zitten. (Kijk voor de zekerheid ook eens op de buis zelf.) Het blokje bij de 2 X 12 Watt staat nog open. Maar zeker weten doe ik dit niet. Het is inderdaad zo dat Juwel met geheel eigen systemen werkt waar ze ook nooit informatie over geven met uitzondering van wat, niet te controleren, reclame kreten. Voor mij was dit onder meer reden om niet te werken met de Juwel producten anders dan de bak zelf. (Een Rio 180)

Ik heb dit even gecontroleerd door het etiket op de lampen te bekijken. De lampen zelf geven ook 10w aan. De productie datum van deze bak is 23032020
IMG_20200609_185017.jpg


Ik ga Juwel een mail sturen, hopelijk kunnen zij uitleg geven. Als ik antwoord heb deel ik dat op dit forum.

Beiden bedankt voor het antwoord!
 
Ik heb het idee dat beide kunnen gezien het opschrift op je label. De 2 x 10 Watt is afgekruist omdat deze nu in je bak zitten. (Kijk voor de zekerheid ook eens op de buis zelf.) Het blokje bij de 2 X 12 Watt staat nog open. Maar zeker weten doe ik dit niet. Het is inderdaad zo dat Juwel met geheel eigen systemen werkt waar ze ook nooit informatie over geven met uitzondering van wat, niet te controleren, reclame kreten. Voor mij was dit onder meer reden om niet te werken met de Juwel producten anders dan de bak zelf. (Een Rio 180)
Dat Juwel met eigen maten zoals T5 buizen is inderdaad marketing doeleinde. maar Led op deze manier ? hij is de eerste vanaf 2017 die zoiets heeft dat Juwel 10Watt Multilux buizen heeft en bijhorende afdekkap met adaptor.
Ben al aan het neuzen geweest maar nergens kom ik iets over 10watt Multilux led buizen tegen of de bovenkap met adaptor ook niet bij Juwel zelf.
Erg raar, denk dat het om een demomodel of demonstratie aquarium gaat toen Multilux led uit kwam.
maar we gaan het wel horen als hij contact heeft gehad met Juwel.
 
Is de losse day ook 12w ipv 10w zoals in de set?
 
Is de losse day ook 12w ipv 10w zoals in de set?

Nope alle multilux buizen zijn 12Watt Color/day/nature die nu te verkrijgen zijn, die hij heeft zijn 10Watt met bijhorende bovenkap waar ook 10Watt op staat.. dus ik vind het erg bizar nog nooit gezien. sins dat Multilux uit kwam op de markt.
 
Nope alle multilux buizen zijn 12Watt Color/day/nature die nu te verkrijgen zijn, die hij heeft zijn 10Watt met bijhorende bovenkap waar ook 10Watt op staat.. dus ik vind het erg bizar nog nooit gezien. sins dat Multilux uit kwam op de markt.
Ahha, dan is het dus vrij simpel te verklaren..
De nieuwere lampen zijn gewoon efficiënter maar nog niet los te krijgen omdat winkels eerst de oude voorraad op maken.
Althans dat zou ik het meest aannemelijk vinden
 
Ahha, dan is het dus vrij simpel te verklaren..
De nieuwere lampen zijn gewoon efficiënter maar nog niet los te krijgen omdat winkels eerst de oude voorraad op maken.
Althans dat zou ik het meest aannemelijk vinden

Dan zou je op de site van Juwel.de of nl daar toch wat over moeten lezen dat ze de Multilux hebben aangepast.. ik kan niks daar over vinden.

Dit zijn de offieciele gegevens van de site van Juwel.

Beschikbare maten:
LED DAY 438 mm/12 Watt - 86804
LED DAY 590 mm/14 Watt - 86805
LED DAY 742 mm/19 Watt - 86807
LED DAY 895 mm/23 Watt - 86808
LED DAY 1047 mm/29 Watt - 86810
LED DAY 1200 mm/31 Watt - 86812
 
Zou slordig zijn als ze de website niet hebben aangepast.
Maar als de bak+lichtkap een sticker hebben van 23-03-2020 zou het kunnen dat dit een nieuwere serie is die nog niet overal is uitgerold
 
Zojuist heb ik de vraag bij Juwel ingediend. Binnen 48 uur hoor(lees) ik meer. :koffie:
 
Snelle reactie!

"Dear Mr Peters,

we thank you very much for your mail. Please be informed that we offer LED lightning since 2017. From the beginning we put 2x 12 W. into the lightning but now we only use 10 W. LED tubes as the level of development is very fast. Therefore the replacement tubes which we offer are still 12 W. but they will fit into your System.

For further information do not hesitate and contact me again.

Best regards,
Gaby Schwarz

Juwel Aquarium AG & Co. KG
Karl-Göx Str.1
D-27356 Rotenburg

T +49 (0)4261 9379 32
F +49 (0)4261 9379 856"

Dus Tuinkabouter had helemaal gelijk!
 
Dan zou je op de site van Juwel.de of nl daar toch wat over moeten lezen dat ze de Multilux hebben aangepast.. ik kan niks daar over vinden.

Dit zijn de offieciele gegevens van de site van Juwel.

Beschikbare maten:
LED DAY 438 mm/12 Watt - 86804
LED DAY 590 mm/14 Watt - 86805
LED DAY 742 mm/19 Watt - 86807
LED DAY 895 mm/23 Watt - 86808
LED DAY 1047 mm/29 Watt - 86810
LED DAY 1200 mm/31 Watt - 86812
Zou slordig zijn als ze de website niet hebben aangepast.
Maar als de bak+lichtkap een sticker hebben van 23-03-2020 zou het kunnen dat dit een nieuwere serie is die nog niet overal is uitgerold

Het is Juwel eigen dat ze nooit precieze informatie geven over hun producten, zoals ik al eerder aangaf. Dat doen ze ook nooit over aanpassingen. Men had aanvankelijk dimbare ledverlichting soorten die allemaal Kelvin waardes kenden van van zo'n 9000 Kelvin. (Dezelfde waarde die overigens de buizen van Ts kenmerken) Deze waardes verwacht je bij een zeewater bak zou ik denken. Later heeft men dit wel wat aangepast door rode, blauwe en een paar groene led in te voegen Waardoor de Kelvin waarde lager uitkwam. Over deze aanpassing is, behalve een paar reclame kreten ook nooit iets gezegd over het hoe en waarom. Wel werd duidelijk dat er aanvankelijk veel klachten waren over het felle witte licht. Maar ook hier zit marketing achter. Vooral beginners raken echt opgewonden over het, op het eerste gezicht, goede felle licht.
 
Snelle reactie!

"Dear Mr Peters,

we thank you very much for your mail. Please be informed that we offer LED lightning since 2017. From the beginning we put 2x 12 W. into the lightning but now we only use 10 W. LED tubes as the level of development is very fast. Therefore the replacement tubes which we offer are still 12 W. but they will fit into your System.

For further information do not hesitate and contact me again.

Best regards,
Gaby Schwarz

Juwel Aquarium AG & Co. KG
Karl-Göx Str.1
D-27356 Rotenburg

T +49 (0)4261 9379 32
F +49 (0)4261 9379 856"

Dus Tuinkabouter had helemaal gelijk!
Dat klopt dus met wat ik eerder aangaf; beide waardes staan op het etiket op de foto van Ts. Het eerste, de 10 Watt, aangekruist en de 12 Watt bij het open vierkantje. De 10 Watt versie is dus kennelijk een nieuwere meer efficiënte versie. Maar die biedt men als vervanging pas aan als de voorraad op is.
 
Dat klopt dus met wat ik eerder aangaf; beide waardes staan op het etiket op de foto van Ts. Het eerste, de 10 Watt, aangekruist en de 12 Watt bij het open vierkantje. De 10 Watt versie is dus kennelijk een nieuwere meer efficiënte versie. Maar die biedt men als vervanging pas aan als de voorraad op is.

Ja, wel jammer want ik word nu gedwongen om de 12 watt versie te kopen als ik nu de Color verlichting in mijn nieuwe bak wil.
Nu maakt die 2 watt niet zoveel uit. Maar de uitrol van een nieuwe versie multilux zou in mijn ogen ook gepaard moeten gaan in het aanbieden van nieuwe artikelen voor de losse verkoop.
 
Ja, wel jammer want ik word nu gedwongen om de 12 watt versie te kopen als ik nu de Color verlichting in mijn nieuwe bak wil.
Nu maakt die 2 watt niet zoveel uit. Maar de uitrol van een nieuwe versie multilux zou in mijn ogen ook gepaard moeten gaan in het aanbieden van nieuwe artikelen voor de losse verkoop.
Waarschijnlijk met een jaartje geduld zijn ze wel te krijgen, eerst moet de oude voorraad op
 
Wellicht kun je overleggen met de LFS of je een buis kunt wisselen van een verkoopbak, mits daar de juiste kleur inzit? Dat je de 12W haalt en hem daar omruilt voor de 10W variant
 
Wellicht kun je overleggen met de LFS of je een buis kunt wisselen van een verkoopbak, mits daar de juiste kleur inzit? Dat je de 12W haalt en hem daar omruilt voor de 10W variant

Probleem daarbij is dat Juwel nog geen 10 Watt uitlevert voordat oudere 12 Watt voorraden op zijn, buiten die in de nieuwe bakken zitten. En een Lfs zal niet staan te springen om een nieuwere versie om te ruilen voor een oudere versie, denk ik.
 
Probleem daarbij is dat Juwel nog geen 10 Watt uitlevert voordat oudere 12 Watt voorraden op zijn, buiten die in de nieuwe bakken zitten. En een Lfs zal niet staan te springen om een nieuwere versie om te ruilen voor een oudere versie, denk ik.
Was er idd niet vanuit gegaan, maar vragen kan altijd :DD
 
Nou dan zijn we allen ook op de hoogte van Juwel dat de nieuwe standaard multilux led lager in wattage gaat worden.. das mooi aan de ene kant als ook de overige multilux leds buizen efficienter worden .. bedoel ik heb nu Rio 450 2x31Watt en Rio 350 2x 29Watt als dat straks lager kan ..met de zelfde lichtopbrengst prima.. misschien de moeite waard om dan nieuwe ledbuizen te nemen ..aangezien ze het zelfde zijn...
 
Nou dan zijn we allen ook op de hoogte van Juwel dat de nieuwe standaard multilux led lager in wattage gaat worden.. das mooi aan de ene kant als ook de overige multilux leds buizen efficienter worden .. bedoel ik heb nu Rio 450 2x31Watt en Rio 350 2x 29Watt als dat straks lager kan ..met de zelfde lichtopbrengst prima.. misschien de moeite waard om dan nieuwe ledbuizen te nemen ..aangezien ze het zelfde zijn...

Waarbij ik dan nog maar eens opmerkt dat we niet raar moeten opkijken wanneer er naast de lichtopbrengst ook iets veranderd wordt in het lichtspectrum. Men deed dit al eerder in de Helialux spectrum serie. En nog steeds; informatie over het hoe en waarom wordt niet gecommuniceerd.
 
Waarbij ik dan nog maar eens opmerkt dat we niet raar moeten opkijken wanneer er naast de lichtopbrengst ook iets veranderd wordt in het lichtspectrum. Men deed dit al eerder in de Helialux spectrum serie. En nog steeds; informatie over het hoe en waarom wordt niet gecommuniceerd.

Zou me dan ook niet verbazen.. dus het is afwachten totdat de lagere wattage ledbuizen in de winkels komen en of de lumen + kelvin waarde allemaal het zelfde zijn gebleven.. ik denk persoonlijk niet met lager wattage.. het zijn SMD-leds in serie of die veel efficienter gemaakt worden in verbruik met zelfde licht opbrengst ?? ik vindt ze nu al vrij warm worden om eerlijk te zijn. denk dat het tenkoste gaat van opbrengst in lumen..
We gaan het zien als ze uitkomen.
 
Ik heb ook meer informatie gekregen van Juwel.
The 10 W. LED tubes have following Lumen Values:

Day Lite 438 mm = 1300 Lumen
Nature 438 mm = 1400 Lumen
Colour 438 mm = 1000 Lumen

As we do not deliver directly to the retailer we do not know how long will it take when they only offer 10 W. tubes.

Kortom, kwestie van tijd tot de 10 watt versie wordt uitgerold.
 
Deze week bij petsplace een lamp besteld, kreeg wel de nieuwe met een lagere wattage. Voor een rio125.
 

Terug
Bovenaan