Juwel lichtbalk open maken


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Ik wil mijn juwel lichtbalken open gaan maken om de ballasten te vervangen voor dimbare ballasten.
Nu heb ik all diverse plaatjes en video's gezien over hoe je de balken het beste open kan maken.
Ik had via MP een kapotte balk overgenomen om te kijken hoe ik de balk het beste open kan maken.
Dat viel dus vies tegen, de bovenkant zit goed vast gelijmd. Het is niet te doen om hem onbeschadigd open te krijgen.
Zijn er misschien mensen die zo'n balk al eens open hebben gemaakt en waarbij het wel goed gelukt is om de bovenkant goed open te krijgen?
Ik wil hem het liefst origineel houden, maar als dit niet lukt dan zal ik een andere oplossing moeten bedenken.
Alle tips en adviezen zijn welkom.
 
Welke juwel heb je?
Ik heb het wel eens gedaan met een rekord, en dat is met een stanleymes wel te doen; er is een soort klep die er op gekit is. Die kun je los snijden. Moet je wel nog een beetje wrikken.

Met andere modellen heb ik het nooit voor handen gehad.
 
Het is zo'n soort
gHGica2xolCwb7mpfi4t3HzMoiJNhr5F.jpeg


Ik ben al aan het proberen geweest, maar die kit zit goed vast, daarbij breekt het plastic snel.
Misschien eerst warm maken?
 
Die kap heb ik ook, maar nog nooit geprobeerd binnen te komen. Dan heb jij dus al meer ervaring met je proefkap...

Ik denk dat warmte niet echt helpt, maar proberen kan.
 
Ga naar Google afbeeldingen. Vul in Juwel kap open maken.

Doen ze ook via de bovenkant, omdat het dan onderop waterdicht blijft.

Heb er zelf ook wel open gemaakt, is een klote werkje.
 
Die afbeeldingen en video's heb ik allemaal al voorbij zien komen.
Maar met de balk die ik had lukte geen van die opties.
De bovenkant zit gewoon te vast gekit, als je teveel gaat wrikken breekt het plastic snel af.
Denk toch dat er een dremel aan te pas moet komen.
 
Ja, heb er zelf een 6 tal opengemaakt, te beginnen op de kop, met heet dun mes, dan met hamer zachtjes tegen het mes tikken. en blijven verwarmen.

Eers een testje doen of het werkt.

Met dremel is het beter te doen, maar dan boven op.

niet de onderkant.
 
Ik heb gewoon heel bruut de slijptol in de onderkant gezet! Vervolgens de evsa's vervangen en er LED strips in gemaakt. Vervolgens plexiglas over de opening heb gekit...

Voordeel is dat ik nu ook zon op en onder gang kan simuleren en ook wat sfeer licht voor 's avonds in de bak heb. En dat allemaal in de standaard lichtkap...

DSC_0208.jpg


DSC_0215.jpg


Werkt (tot nu toe) uitstekend...
 
das ook een manier :D
alleen wordt het niet te warm met een gesloten kap
led wil nog wel een warm worden of deze niet


groet

jaap
 
Waar heb je je ledstrips vandaan als ik vragen mag?
En heb je er gewoon siliconen kit overheen gegooid?
 

Terug
Bovenaan