Juwel Heater Aquaheat 300


danielvn

Member
Lid geworden
24 december 2021
Berichten
11
Leeftijd
22
In de juwel rio 450 zit de verwarming Juwel heater Aquaheat 300.
op verschillende sites staat dat deze wel geschikt is voor 500 liter en andere niet ook word er gezegd dat hij tot 28 graden kan.
ik wil mijn aquarium graag op 30 graden houden heeft iemand ervaring met deze heater.

is een luchtsteentje eigenlijk ook nodig, ik ben van plan om een fluval FX4 teg aan gebruiken is er dan al genoeg stroming. of is een luchtpompje wel aan te raden? (ga geen zwaar beplant aquarium houden)

 
ja dat is wel het plan ja, daarom wil ik zeker weten dat deze heater volstaat
 
Ik heb deze heater in gebruik gehad in een rio 450, en was er zelf uiteindelijk niet tevreden over.
Dat had ermee te maken dat in mijn geval de heater kuren gaf, waardoor ik tot twee keer toe ineens met een enorme piek in temperatuur zat (32 graden). Uiteindelijk die manier van heaten vervangen door een inkbird + schego titanium heater 300W. Ben ik erg tevreden over.

Dat terzijde. Ik merkte dat vooral in de winter die 300W juwel heater op hele koude dagen bij mij niet veel verder kwam dan 26 graden. Dus ik denk dat je om die 30 graden in de winter te kunnen blijven handhaven toch moet gaan denken aan iets sterkers. Of twee heaters.
Het heeft ook erg te maken met omgevingstemperatuur (hoe warm is de kamer, staat de bak aan een koude buitenmuur in een slecht geïsoleerd huis, etc).

Van wat ik begrijp is temperatuur voor jou wel echt een ding wat goed moet zitten, en ook continue hoog, dus dan zou ik zelf toch overwegen om iets te doen in de richting van een combinatie met controller en dan voldoende capaciteit (watt).
Die inkbird die ik heb heeft wifi en geeft dus ook alarm ('analoog' en ook via een app) wanneer de watertemperatuur niet goed zit. En dat is wel echt mega handig moet ik zeggen. Misschien is het het overwegen voor je waard.
 
Zelf heb ik een JBL 300 watt en die haalt de 30 graden wel en dat op 700 liter mocht je twijfelen er zijn div externe heaters te koop tot 600 watt.
 
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe warm je kamer is.

Maar als je kamer rond de 19/20 graden is ga je met een 300 watt heather een open bak van 500 liter niet warm krijgen.

Onze 320 liter open bak (is wel 2 meter lang) op een 350 watt titanium heather is 26 / 27 graden echt de max (kamer temperatuur 20 graden plus)
 
Ik zou als richtlijn 1w per liter nemen in geval van een discus aquarium.
Dwz 500 liter een staaf van 500w.

En dan liefst een titanium zoals de Schego.

Liefst met externe controller zoals de inkbird.
 

Terug
Bovenaan