Juwel Bioflow filter veilig voor garnalen?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi,
Ik las op internet dat vuurgarnalen wel eens in het filter terecht komen. De een zegt dat ze het daar prima naar de zin hebben, de ander zegt dat ze er dood gaan.
Er zijn ook her en der topics waarin uitgelegd wordt hoe je een filter garnaalproof kan maken; maar die topics zijn zo oud dat de foto's weg zijn. Sommige adviseren een pantykous, anderen een stuk filterwatten. Van beide zie ik niet echt voor me hoe ik (met name de onderste) ingang vh filterhuis kan afdichten.
Wat zijn jullie ideeen hierover?
Is het gevaarlijk voor garnalen?
En zo ja, hoe maak je het veilig?
Groeten,
 
Er zijn meerdere mogelijkheden, maar wat voor filter heb je?
Garnalen worden vaker het filter in gezogen, maar dan hangt het ook weer van het filter al of ze daarin kunnen overleven of door de rotor vermalen worden.
 
Ze kruipen in het Juwel filter maar echt gevaarlijk is het niet. Vaak scharrelen ze er wat rond, eten wat kruimels en zullen er ook wel weer uit kruipen. Het is een mooie schuilplaats voor ze ;)

Veel kun je er ook niet tegen doen want inderdaad vooral die onderste gleuven kom je met filterwatten of een panty niet bij.
 
het filter op zich is niet zo gevaarlijk voor een garnaal. Het is de rotor van de pomp waar het gevaar in schuilt.
Enkel filters met heel sterke aanzuigstroming hebben het gevaar dat garnalen vast aangezogen zitten.
Maar bvb in mijn bioloog zit het vol garnalen.
 
Bedankt mannen. Ik ben blij dat te horen.

wat voor filter heb je?
Het is de juwel bioflow M. https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Filtering/Filtersystemen/Bioflow-filtersystemen/
Ik heb een tekeningetje van een dwarsdoosnede gemaakt. Het meeste water gaat er aan de bovenkant in, en gaat dan door 1 of door 2 lagen filter, alvorens het via het dunne middenstuk naar de pomp gaat.
De onderste inlaat staat op 1 of andere manier ook in verbinding met dat middenstuk. Dat water gaat ongefilterd naar de pomp.

De pomp doet 500 L/uur; de hoogte van het hele filterhuis is ong 35 cm. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de garnalen niet omhoog gezogen worden de pomp in.

pomp.png
.
 
Bedankt mannen. Ik ben blij dat te horen.


Het is de juwel bioflow M. https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Filtering/Filtersystemen/Bioflow-filtersystemen/
Ik heb een tekeningetje van een dwarsdoosnede gemaakt. Het meeste water gaat er aan de bovenkant in, en gaat dan door 1 of door 2 lagen filter, alvorens het via het dunne middenstuk naar de pomp gaat.
De onderste inlaat staat op 1 of andere manier ook in verbinding met dat middenstuk. Dat water gaat ongefilterd naar de pomp.

De pomp doet 500 L/uur; de hoogte van het hele filterhuis is ong 35 cm. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de garnalen niet omhoog gezogen worden de pomp in.

Bekijk bijlage 297472.
Dat lijkt mij niet schadelijk voor je garnalen, waarschijnlijk blijven ze tussen de filters zitten of grote inlaat. Die pomp is volgens mij eentje waarvan je de rotors niet echt ziet, daar komen je garnalen ook niet echt.
 
Als ik de bovenste laag watten vervang, blijven daar na zorgvuldig uitpluizen waarsch toch wel eens wat babygarnalen in zitten. Zonde.
Juwel biedt wel dit ding aan:
Online reviews zijn goed.

Iemand ervaring hiermee? Lijkt mij dat het wel degelijk een rem zal zijn op hoeveelheid water die rondgepompt wordt.
Misschien kan ik mn pomp upgraden van eccoflow 500 L/u naar de 600 (volgende stap is 1000 L/u, dat lijkt me wel heel veel).
 
Nieuw voor mij en een beetje het idee van bv een Eheim voorfilter.
 
Ik heb de juwel opzet stukken gehad, er kwamen garnalen door. Wel minder dan zonder uiteraard, maar 100% veilig is het niet
 
Te brede gleuven denk ik dan en meer voor de grote garnalen gemaakt.
 
Ik heb de juwel opzet stukken gehad, er kwamen garnalen door. Wel minder dan zonder uiteraard, maar 100% veilig is het niet
Jammer.
 

Terug
Bovenaan