Juwel 70 van Guv


G

Guv

Guest
Hallo, ook maar eens een album begonnen , vooral voor mezelf om de veranderingen in de gaten te kunnen houden.En zodanig van jullie suggesties ideeen en tips te kunnen leren :)

De bak staat nu 3 dagen in het water!

60EA9FE8-82E9-4AB3-B06B-4EEED8606636.jpeg
57B499F2-AA20-4B41-876D-85587FDA95FB.jpeg
7BFDB639-CA32-465B-ABF8-0C2281629C34.jpeg
 
Mooi begin, wat ben je van plan als bewoners?
 
Beginnen met 10 crystal red garnalen en 10 neon tetras. En wellicht later nog een kopel (dwerg) goerami’s
 
Ik weet niet of neons en gourami's zo'n goed idee is , maar gourami's willen wel heel graag drijfplanten om zich veilig te voelen, overigens bijna alle vissen vinden dat.
 
Drijfplanten komen er uiteraard vd week nog in. Ik had ergens gelezen dat neons en gourami’s wel degelijk samen konden. Maar dit klopt dus niet?
 
Ik had ergens gelezen dat neons en gourami’s wel degelijk samen konden. Maar dit klopt dus niet?
Dat weet ik niet zeker, daar zijn anderen voor welke dat beter kunnen beoordelen.
 
Oke, ik hoor het wel.. ik heb nog een paar weken om tebeslissen wat ik er in stop :)
 
Ik heb kardinalen met honing Gourami's gehad, dat ging opzich prima. Neons zitten geloof ik graag iets warmer, dan zitten je gourami's constant in de paarstemming, is niet goed.
 
Ja ipv neons zou ik ook voor een school Trigonostigma espei gaan, vind ik ook hele leuke visjes
 
Ik zit me eerder druk maken over dat de visjes de Crystal Reds zullen opeten...
Verder leuk bakje hoor.
Bodem niet iets te dik?
 
Op de tweede foto lijkt het alsof de steenwol nog aan de wortels van de planten hangt...
Of zie ik het verkeerd?
 
De bodem is idd wat aan de dikke kant, die ga ik deze week nog wat uitdunnen! en idd dat is steenwol, dacht dat het moest blijven zitten, heb er er inmiddels gisteren al wel afgehaald :)

Ik had in een ander topic gelezen dat dit vissenbestand goed zou gaan met crystal reds, het is ook lastig hoor elke keer een ander verhaal, best lastige hobby dit nog haha
 
Ik had in een ander topic gelezen dat dit vissenbestand goed zou gaan met crystal reds, het is ook lastig hoor elke keer een ander verhaal, best lastige hobby dit nog haha

Volwassen garnalen zullen niet zo snel worden opgegeten door je vissen dus wat dat betreft kan het wel maar als het lukt dat de garnalen gaan kweken zullen de kleintjes weinig kans hebben.
Aangezien dwerggarnalen max 2 jaar oud worden zou je op deze manier dus voor die tijd geen garnaal meer in je bak zien omdat ze gewoon uitsterven.
 
Oke dat kan op den duur inderdaad wel voor een probleempje zorgen, misschien jonge garnaaltjes in een andere bak houden totdat deze volwassen zijn?

Hoe kan ik trouwens het best mijn bodemlaag wat uitdunnen, de hele bak leegscheppen en dan wat bodem verwijderen of kan dat het best met een aquarium stofzuiger zodat mijn water waardes nog wel gewoon goed blijven?
 
Zojuist even mijn water gemeten, hij draait nog geen week maar kon het niet laten om even supertof te doen met die proefjes:
Kh 5,5
Ph 7,5
No2 <0,05
No3 <0,5
Nh4 <0,05
 
Ik dacht dat net dat neons graag iets kouder zitten dan Kardinalen? Los daarvan: ik heb hier neon tetra's, trigonostigma espei, apistogramma cacatuoides en drie Diamantgoerami's samen zitten met vuurgarnalen. De neon en espei of gourami's heb ik nog nooit op de jonge garnaaltjes zien jagen. De caca's pakken er wel eens eentje, maar dat neemt niet weg dat ik begonnen ben met een twintigtal vuurgarnalen en er nu toch een tachtigtal heb inzitten, schat ik zo ruwweg. Ik heb een grote hoeveelheid java- en weeping mos, en een groot stuk bodembedekker, daar schijnen de garnalen zich goed genoeg in te kunnen verstoppen zodat er voldoende groot genoeg worden om het te overleven. Maar vuurgarnalen kweken mogelijk veel makkelijker dan crystal reds, dat weet ik niet.
 
Oke, het is ook vrij lastig want de ene zegt dit en de andere zegt dat. Ik denk dat ik gewoon beetje zelf moet gaan ervaren en ondervinden of het lukt. Een ander iets, ik ben veel te enthousiast begonnen en na rondkijken op dit forum ben ik erachter gekomen dat ik nog totaal niet tevreden ben met de "uitstraling" van mijn bak, het kan veel mooier en als ik het nu niet ga doen dan heb ik er later denk ik spijt van, dus ik ga hem leeghalen en de grind vervangen voor een donkere grind. De setup van de planten en het hout kan ook mooier na mijn mening en er ligt een veel te dikke bodem in, dit was wel op aanraden van het winkelmannetje maar volgens mij hoeft dit niet zoveel te zijn, het is een kleine bak en dit neemt alleen ruimge in beslag, al met al ik ben nog even druk de aankomende dagen :)
 
Nog een tip: denk goed na of je zand of grind wil. Ik weet niet of er cory's of andere bodemvissen geschikt zijn voor een 60cm bak, maar als je dat overweegt kies je beter nu voor zand.

Je bodem lijkt nu ook overal ongeveer even dik te liggen. Als je hem vooraan lager houdt en naar achteren hoger maakt, krijg je een mooier diepte-effect. Succes! En enthousiasme is goed ;-)
 
Nee mijn idee is om crystal red garnaaltjes te nemen, corys vind ik persoonlijk niet zo leuk.
Bedankt voor de tip hoeveel cm achter en hoeveel cm voor moet ik ongeveer aanhouden?
 
Ik denk dat van een 3 naar een 5-6 cm wel goed is.
 
Oke bedankt, ga morgen aan de slag, en zou foto updates houden aangezien dit een foto-album is :)
 
Er zijn zoveel mogelijkheden dat het kiezen soms moeilijk word .
Misschien een kleine tip als je pas komt kijken is starten met gemakkelijke visjes .
 
Even een nieuwe update, ik kwam dinsdag thuis met de verschikking dat ik in een waterballet was beland :( ik ging al van het ergste uit en ja hoor... bak geknapt :( :( Ik kon op dat moment wel janken, net ern nieuwe hobby opgepakt, in geinvesteerd en na amper een week de hobby over? Nee om er mee te stoppen was geen optie. Dus na het dweilen, opruimen en proberen de plantjes te redden ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe bak, en jawel geluk bij dit ongeluk had een familie lid een precies zon zelfde bak in de schuur staan :):) dus deze over kunnen nemen ikwas weer een blije man. Nu ben ik meteen was beter voorbereidend te werk gegaan want hier was het denk ik ook misgegaan (denk dat de bak onstabiel heeft gestaan) dus nu een extra plaat onder de bak gezet als versteviging en de bak 100% waterpas gezet, dat wat ik bij de eerste ook niet heb gedaan. Nu staat hij er weer mooi gevuld bij, de plantjes zijn nog wat droevig maar ik denk dat dit wel gaat goed komen. Al met al een goede en wijze les dat je echt goed moet voorbereiden en niet als een enthousiaste dwaze lul alles snel staan willen hebben

47DBF727-BAEB-40DC-AD85-437A944A3C73.jpeg
38CFDABC-EC01-4F93-A1C8-04B7B6F84669.jpeg
C3838B9C-8665-4439-A393-E7019E32C92C.jpeg
E496F52D-167C-459C-B7F3-EA3EDAC79F3F.jpeg
 
Overigens ook nog 3 nieuwe plantjes besteld

Limnobium laevigatum

Hemianthus callitrichoides

Hydrocotyle leucephala

Ik vond dat een mooie drijfplant ook wel een must moet zijn
 
Als ik het goed zie is de plaat waar je aquarium op staat kleiner dan je aquarium. Je aquarium moet in zijn geheel worden ondersteund!! Zou dit nu onmiddelijk oplossen voordat deze ook knapt.
Heb zelf al jaren garnalen en vissen bij elkaar zitten en gaat hier prima.
 
Er zit een rand onder de bak wat precies op de plaat steunt
 
En toch zou ik de raad van Thea opvolgen. Een aquarium dat over hangt is niet verstandig.
 
Oke, een 2e keer laat ik mij niet gebeuren, ik ga zo voor dat ik na het werk ga even langs de bouwmarkt en dan plaats ik hem er vanavond na het werk of uiterlijk morgen ochtend onder de bak, bedankt voor het meedenken
 
Balen dat je bak geknapt is zeg! Voor je garnalen zou je een eilandje van stenen kunnen stapelen. Dat geeft ze een plek om terug te trekken tijdens vervellen en voor kleintjes om te schuilen.
 
Oke ik heb even een goed stuk plaat gehaald van 18mm dik, voor die 2 euro kan ik de gok niet wagen haha. Bedankt voor de tip Tycho ik zal er aan denken
 
Goeie zet! :thumbs:
Nu de boel lekker laten indraaien en het drama snel vergeten!
 
Ik had nog wel een vraagje, moet ik nu weer vanaf 0 beginnen qua opstarten?omdat het een nieuwe bak is? Dezelfde filter en planten en dergelijke zitten er in dus de bacterien zullen nog wel aanwezig zijn toch? De filter is ook nat gebleven en heb een deel van het water kunnen behouden
 
Hoe lang heeft je filter uit gestaan? Natblijven is fijn, maar als er geen voedingsstoffen voor de bacteriën rondgepompt worden dan zal er ook niets groeien en gaan ze dood.
De bodem net zo, dat is eigenlijk je grootste filter. Water is niet zo hele belangrijk, daar zitten niet veel goede bacteriën in.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en voorlopig gewoon even laten draaien, 2 a 3 weken minimaal. Je bak had nog geen belasting, dus gewoon rustig aan.
 
Balen dat de vorige bak geknapt zeg is! Heb het zelf ook eens meegemaakt en dat waterballet is inderdaad geen pretje. Maar goed dat je het niet opgeeft!

Is je filter blijven draaien? Dan hoef je in principe niet opnieuw te beginnen. Als je filter heeft uitgestaan, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon weer opnieuw indraaien.
 
De filter heeft al met al denk ik een uur stil gestaan, maar ik neem wel het zekere van het onzekere de bak draaide toch nog pas net een week
 

Terug
Bovenaan