Juwel 54 liter van Marjo-lein


Marjo-lein

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2009
Berichten
89
Locatie
eindhoven
Hallo Allemaal,

Na al bijna 8 jaar aquariums te hebben vind ik het toch tijd voor een foto-topic. Ik ga namelijk heel de bak omgooien en wil jullie dit niet onthouden.

Momenteel staan er 2 54 liter bakken van juwel. Een is kaal en dient als 'kraamkamer' voor pasgeboren visjes. Echter draait het nu om de andere bak. Deze is ook vrij kaal, de voedingsbodem is nagenoeg weggestuifd door mijn borstelneus meervallen en de visjes hebben niet genoeg schuilplekken.
Het bestand in de 2e bak is:
10 halfwas guppen, verhouding man:vrouw ongeveer 1:3.
1 koppel dalmati�r mollies
5 halfwas black mollies
3 volwassen platy's 1 man 2 vrouw, halfwas platy's, vrouwen voor zo ver ik kan zien.
6 vuurneon
1 koppel borstelneusmeervallen
3 kardinaal tetra
3 roodneuszalmen (de tetra's en zalmen zijn nog restantjes van wat ooit een grote school was, er verdwenen op den duur gewoon heel veel vissen, had geen ziekte, het water was goed en er zat geen rover in de bak, vreemd geval).

Het gaat hier om de bak mensen, geen commentaar op het bestand. Het liefst zou ik ook een grotere bak willen maar daar is nog geen plaats voor in dit huis. Dat zal nog wel een paar jaar zo zo zijn.

Ik heb van het strand een emmertje zand en schelpen gehaald en deze een paar keer uitgekookt zodat het zou eruit is. Uiteraard laat ik eerst de bak nog een paar dagen draaien (want het water en filter wat er in komt, komt uit de oude bak) zodat er zeker niks meer in zit. Halverwege deze week komen de plantjes binnen en kan ik gaan inrichten.

Duss, ik hoop dat jullie in net zo veel spanning zitten als mij, ik kan bijna niet wachten om er iets moois van te maken!

Oja, en ik wil de bakken nog verwisselen van plek, gaat ook nog leuk werk worden hahah. Foto's volgen!
 
O o Marjolein , afgezien,of het zout eruit is, is het gewoon fout zand,met veel kalk van de schelpen erin.
Plus,dat het te fijn is.

Bodem slaat dicht.
Daar is toch aquariumgrint voor?
 
Zout gaat er niet uit door te koken ;).

Als je zout water kookt, dan blijft het zout toch achter?

Ik wacht op foto's :D.
 
nilo1804 zei:
Zout gaat er niet uit door te koken ;).

Als je zout water kookt, dan blijft het zout toch achter?

Ik wacht op foto's :D.

Slim van jou, Nilo.
Je hebt gelijk.
 
25kg zand heb je al voor �2,00 bij de dhz zaak, dus waarom daarop besparen? Schelpen zijn helemaal uit den boze, tenzij je Malawi gaat doen, maar dat weet je wel na 8 jaar als aquarioot. :D
 
Zouden de schelpen ook na uitkoken nog te veel calcium afgeven? En het zand vermengen met aquariumgrind is ook geen optie? Ik bedoel, het zit er nog niet in dus ik kan er altijd nog vanaf zien. Het water is overigens weggespoeld, niet ingedroogd. Heb het zelfs geproefd en het was niet meer zout hahah.

Enneh, 8 jaar zegt niets natuurlijk, ben nog steeds aan het bijleren dus tips en adviezen altijd welkom.
 
Zou Niets mengen.
Dat blijf je hetzelfde houden.
Strandzand is gewoon te fijn.
Dat slaat dicht,komt geen zuurstof bij.
Dan bodemrot.
En hoge PH.
 
Schelpen bestaan uit kalk, dus die zullen altijd kalk afgeven totdat de hele schelp is opgelost, dus geen goed idee in zoetwater. Idem met dat zand. Effe naar de bouwmarkt voor een zak zand, het zijn de kosten niet.

En ach, ik heb 20 jaar ervaring in de aquaristiek en ik leer elke dag nog bij. ;)
 
Okey, dan houd ik het zand en de schelpen lekker decoratief op tafel, heb nog bodemgrind liggen maar vond het niet zo mooi meer, maar wellicht straks met veel plantjes is het wel te doen. Vanavond eindelijk naar huis van een weekend zeeland. kijken of er weer baby's geboren zijn hahah. De buurvrouw heeft voor de diertjes gezorgd dus hopen dat alles goed is gegaan.
 
Seabait zei:
Marjo-lein zei:
Vanavond eindelijk naar huis van een weekend zeeland.

Zo erg is het in Zeeland toch ook niet?? ;)

Hahah nee hoor maar mis mn konijntjes en visjes en wil weten hoe t met de zwangere visjes staan. Daarnaast heb k me beetje verveeld dus had beter iets mee genomen zodat ik me ergens mee bezig kon houden.
 
Niet met dit weer! Zijn wel naar het strand geweest maar na 15 min deden zowel de oren van mij als die van mn vriend zeer door de gure wind.
 
Bertus zei:
Zou Niets mengen.
Dat blijf je hetzelfde houden.
Strandzand is gewoon te fijn.
Dat slaat dicht,komt geen zuurstof bij.
Dan bodemrot.
En hoge PH.

Ben ik niet met je eens! Zand met grind en kiezels mengen is een geslaagde combi, welk in de Cichliden wereld veel word gebruikt door het natuurlijke uiterlijk en het niet dichtslaan vanwege de vari�rende grotes.
 
Ok verwarring, wat nu? Wel of geen zand mengen? En dan dit zand, of zand van de bouwmarkt?
 
Marjo-lein zei:
Niet met dit weer! Zijn wel naar het strand geweest maar na 15 min deden zowel de oren van mij als die van mn vriend zeer door de gure wind.
Dan zijn jullie echt niks gewent :p. Jullie komen zeker uit eindhoven?
 
Nee niks mis met eindhoven was een grapje. Als je daar niet tegen kan dan... Dan... Dan... :p
 
meksjoef zei:
Bertus zei:
Zou Niets mengen.
Dat blijf je hetzelfde houden.
Strandzand is gewoon te fijn.
Dat slaat dicht,komt geen zuurstof bij.
Dan bodemrot.
En hoge PH.

Ben ik niet met je eens! Zand met grind en kiezels mengen is een geslaagde combi, welk in de Cichliden wereld veel word gebruikt door het natuurlijke uiterlijk en het niet dichtslaan vanwege de vari�rende grotes.

Voor een cichlide bak wel ,ja.
Is zelfs het kalk wel goed.

Maar dacht dat dat niet de bedoeling was.


Enne.Zand van bouwmarkt is goed, maar zou het wel even spoelen. Komt nogal wat stof bij vrij namelijk...

Dan geen metselzand. kan ook kalk inzitten.

Filterzand is dan beter.
 
Bertus zei:
meksjoef zei:
Bertus zei:
Zou Niets mengen.
Dat blijf je hetzelfde houden.
Strandzand is gewoon te fijn.
Dat slaat dicht,komt geen zuurstof bij.
Dan bodemrot.
En hoge PH.

Ben ik niet met je eens! Zand met grind en kiezels mengen is een geslaagde combi, welk in de Cichliden wereld veel word gebruikt door het natuurlijke uiterlijk en het niet dichtslaan vanwege de vari�rende grotes.

Voor een cichlide bak wel ,ja.
Is zelfs het kalk wel goed.

Maar dacht dat dat niet de bedoeling was.

Of kalk goed is voor de Cichliden is geheel afhankelijk waar ze vandaan komen.

Edit op Bertus zijn edit :)
Filterzand is idd makkelijker.
 
meksjoef zei:
Little zei:
iets mis met eindhoven?! :p grapje

Beginnen dalijk gewoon ons eigen forum :p Het Eindhovense aquariumforum :p Mensen uit Goes mogen daar geen lid van worden hehe
Wat een racisme! Maar ff serieus wie wil ooit lid worden van iets uit eindhoven??? :p en anders tja dan beginnen we gewoon het nederlands aquaforum en mensen uit verre landen zoals eindhoven mogen daar geen lid van worden :p
 
Als die net zoveel onzin uitkramen als gij, dan ben ik blij als ze wegblijven :p Wellicht dat er dan ��n topic ontopic blijft en leerzaam is ;)
 
Oke mijn onzin is anders wel gewoon swek hoor :deal:
Nee zal voortaan ff op me handjes gaan zitten/liggen/bijten
 
Hahah woon nog maar sinds kort in eindhoven, kom oorspronkelijk uit Gemert. Ben verder gek op de zee maar dit was errruugg koud hahah. Anyways, zo meteen maar eens foto's makan van hoe bagger de bakken er nu bij staan.
 
Ok, hier dus de foto's.

De gewone bak die verbouwd gaat worden
738976marjolein_0_82_img_1207.jpg

565467marjolein_0_82_img_1206.jpg

141878marjolein_0_82_img_1209.jpg


En dit is de babybak, een project voor over een paar maanden al er weer opnieuw centjes zijn.
319338marjolein_0_82_img_1210.jpg

615429marjolein_0_82_img_1211.jpg
 
Het afbreken is begonnen, aquarium te verbouwen is leeg, visjes zitten in een ander aquarium en de kleintjes staan vast op hun nieuwe plek.

aquarium leeghalen!
428547marjolein_0_82_img_1218.jpg


Visjes uit dit aquarium staan tijdelijk op de grond voor de tv
445211marjolein_0_82_img_1219.jpg



Straks het andere aquarium uitspoelen, opdrogen en er vast voedingsbodem in doen. Plantjes komen morgen of donderdag binnen.
 
Vissen gaan uit het kweekbakje als het aquarium af is, dan zijn er genoeg schuilplekjes voor alle vissen en zijn de bakjes niet meer nodig.
 
Jep, ik heb er toch een speciale bak voor, de mooiste houd ik zelf om verder mee te kweken, de mindere doe ik weg.
 

Terug
Bovenaan