Juliette's bakje met zeldzame T. Baileyi kogelvis


J

Juliette

Guest
Vorig weekend hebben we voor mijn MBU kogel een grotere bak opgehaald. Het was eerlijk waar heel erg vervelend maar we kregen er gratis een 80cm ferplast aquarium bij :engel:. Bakje zag er op veel kalk na goed uit en is helemaal compleet met bluwave, verlichting en verwarming. Dus m'n vriend en ik waren het op de terugweg al eens geworden dat ik hem niet door zou verkopen maar dat we ergens ruimte moesten maken in huis. Inhoud zou dan zonder twijfel weer een kogelvisje worden.

Het moest sowieso zoet zijn en dan iets aparts. Bleek bij ons in de buurt een winkel te zitten met heel veel niet standaard roofvissen en een groot assortiment aan kogelvissen :D. Daar zijn we geslaagd voor een Tetraodon Baileyi. Een soort die je nauwelijks in de handel/aquaria ziet (met dito prijskaartje helaas) en een nogal harig voorkomen heeft. Maar het kan ook zijn dat hij meedoet aan de huidige hipster trend........

Ik gok dat hij nu zo'n 7cm is en we gaan hem morgen ochtend halen. Het is een vrij inactieve bodemvis en we gaan er een schooltje bijlzalmpjes bij zetten.
XjWySG7FybDLFsAyialJtB_z3v0EJx15.jpeg


Afgelopen week hard gewerkt om de bak in orde te krijgen en er in die korte tijd toch iets moois van te maken. Net zoals mijn andere aquarium staan er nepplanten in en aangezien ik toch een aziatische uitstraling wilde heb ik er bamboe in gezet. Hoe ik de bamboe aquarium bestendig heb gemaakt kan je hier lezen.
XjWySG7FybDLFsAyialJtB_z3v0EJx15.jpeg


De achterwand is een stuk van de achterwand die in de grote bak zit die ik gekocht heb. Daar zat flink wat schade op en zou er toch uit gaan. Dus een redelijk goed stuk eruit geslepen, hersteld met tegelvoeg en afgewerkt met 2 lagen epoxy zodat hij er weer even tegen kan.
XjWySG7FybDLFsAyialJtB_z3v0EJx15.jpeg


De 2 middenmaat vallisneria wannabee's heb ik er uiteindelijk toch niet in gezet. Het is nu allemaal nogal groen maar zal door alg en aanslag vrij snel natuurlijker verkleuren.
XjWySG7FybDLFsAyialJtB_z3v0EJx15.jpeg


De verlichting die er nu op zit ben ik niet tevreden mee. Het is een 10.000K en een neutraal witte t5. Dit type kogelvis houdt absoluut niet van felle verlichting (dan zal hij zich continu verstoppen) dus ik ga morgen kijken voor iets zachter licht en als het dan nog steeds te fel is dan moet ik maar kijken of ik 1 van de 2 tl's kan afsluiten.

In de bluwave heb ik in het een na laatste vak een luchtsteen onder de keramische pijpjes gelegd. Dat is zeer bevordelijk voor de bacteriecultuur en daarnaast komt er zuurstofrijk water terug de bak in. Dat is wel zo fijn met een stilliggende bodemvis en geen planten in de bak. Het pompje is een 350 en vind ik ondermaats presteren dus ik heb een 600 besteld.
XjWySG7FybDLFsAyialJtB_z3v0EJx15.jpeg


Meer foto's volgen uiteraard zodra ik die heb gemaakt :)
 
Meer zichtlijnen breken kan indien nodig. Ik heb nog bamboe en plantjes over maar ga eerst even afwachten hoe het gedrag van de vis is, omdat ik ook nog wat zwemruimte wil houden voor de bijltjes en een compleet dicht gebouwde bak niet handig is met onderhoud. Als de kogel stresgedrag gaat vertonen dan ga ik uiteraard ingrijpen.

Het is niet moeders mooiste maar dat heeft wel wat eigenlijk :smitten:

Ja hij komt inderdaad bij top fish vandaan. Gevonden via marktplaats en bleek bijna om de hoek te zitten :c
 
oeps moest twee keer kijken dacht dat het een stuk maansteen was
na mijn andere bril erbij gepakt te hebben herkende ik hem/haar pas
is wel een hele aparte

groet

jaap
 
Helaas vanmorgen een half uur voor een dichte deur gestaan :mad:. Zouden geopend zijn vanaf 11.00 (hadden we vrijdag nog speciaal voor gebeld) maar reageerden niet op kloppen/aanbellen en zijn tot nu toe telefonisch niet bereikbaar. Ben inmiddels goed pissig want morgen zijn ze gesloten.

Ik heb nepplanten omdat al het groen wat ik aanraak meteen bruin wordt. Zelfs catussen hebben het moeilijk met mij als verzorger.

Ze kunnen hun kleuren enigzins aanpassen naar hun omgeving dus als hij tussen de stenen ligt of zich half ingraaft dan is menig passerend visje het haasje.........
 
Wat dacht je van anubia's die kan je lastig bruin maken?



Ps.
Las trouwens net dat sommige wel 30cm zijn geworden maar meestal 12 blijven maar kan een bak van 80cm dan wel?
'Heeft een nijging tot opblazen zonder aanwijsbare reden. ' :D
'Deze kogelvis kan het beste solitair gehouden worden.'
'Deze kogelvissen moeten dagelijks slakken worden gevoerd om het doorgroeien van tanden te voorkomen.'
 
Aha, nou op zich kan het ook prima met plastic planten hoor.

Das mooi kan heel het forum zijn slakkenoverschot kwijt....
 
Leuk al die reacties :D

Ik heb er lang geleden bij Hevis in Eindhoven ook 1 zien zitten die groter was dan 12cm. Het is een hele onbekende vis dus het is allemaal afwachten hoe het gaat lopen. Mocht hij te groot worden dan komt er uiteraard een groter aquarium voor hem. Hij staat nu beschreven als zeer agressief maar dat zeggen ze van heel veel kogelvissen en mijn ervaring is dat het meer individu dan soortgebonden is. Bijvissen is een gokje en we kiezen express voor een soort in een compleet andere waterlaag zodat ze elkaar niet teveel tegen komen.

Slakken is geen noodzaak maar voor de meesten wel het makkelijkste voer om de tanden te slijten. Vanwege de MBU heb ik al een vriesla vol met krabben, garnalen, gamba, kreeft en mossel dus qua voedsel komt het helemaal goed. Maar mensen die van hun slakken af willen zijn van harte welkom om ze te brengen hoor :chef:

In het verleden heb ik ook aquaria gehad met makkelijke planten en soms ging dat goed maar meestal niet. Maar ik hou me meer bezig met de visjes en wat zij nodig hebben. Sinds ik ben overgestapt op de nepplanten geeft de hobby mij veel meer plezier en veel minder frustratie :regen:
 
Absoluut een leuk beestje. Maar hoe jij nu over kogelvissen denkt is hoe ik er ongeveer een jaar geleden over dacht toen ik er zelf eentje voor aanschafte, binnen een week waren 3 van de bijvissen aangevreten en 2 hebben 't er niet overleefd. Het zijn erg agressieve vissen, heb je geen slakjes dan kan je het al bijna helemaal schudden.

Als je geen planten hebben welke het zicht van de ene naar de andere kant breken dan raken ze snel verveeld en gaan ze op en neer langs de rand van het aquarium zwemmen. Gedrag bij de LFS komt absoluut niet overeen met het gedrag wat ze vertonen in je eigen aquarium. Bij de LFS zitten ze natuurlijk in een ongewone situatie.

Ik gooide er aan het begin alleen al iets van 50 slakjes in en die waren binnen een week allemaal op, het zijn ook erg vieze vissen, goed filteren en continu schoonmaken/afzuigen van de bodem zijn een must. Ze kunnen op momenten rustig zijn, gevolg door momenten van gejaag in de bak.

Ik vertel je dit enkel om mijn ervaring te delen, niet om je te ontmoedigen maar weet waar je aan begint.
 
AxelP ik snap je reactie maar ik weet echt waar ik aan begin. Ik heb al bijna 6 jaar kogelvissen en diverse soorten gehad; dwergjes, F8jes op brak en een fahaka van 25cm. Helaas heb ik die vissen wegens relatieproblemen van de hand moeten doen maar inmiddels heb ik de ultime kogelvis zwemmen......een MBU. Uit ervaring weet ik dus dat agressiviteit heel erg van het individu afhangt. Zo had ik 2 mannetjes dwergen in ieder een eigen cube met vergelijkbare inrichting en precies dezelfde bakgenoten (vuurgarnalen en otocinclus). De ene sloopte alles en de ander liet zelfs de volwassen garnalen met rust. Mijn MBU is een watje 1ste klas die met een ruime boog om zn bakgenootjes heen zwemt. Maar aan de andere kant ken ik ook iemand met een jongd MBU die al dusdanig agressief is dat normaal bakonderhoud een uitdaging is geworden.

Fanatiek glaswandzwemmen is een algemene uiting van stress die door vanalles veroorzaakt kan worden. Niet alleen door onvoldoende gebroken zichtlijnen maar ook door te felle verlichting, geen verstopplekken, soortgenoten of verkeerde (drukke) bijvissen. De behoefte aan van voor tot achter gebroken zichtlijnen is voor een deel afhankelijk van de soort kogelvis. Actieve zwemmers zoals de dwerg, sap en MBU hebben het echt nodig om continu te kunnen zoeken naar iets lekkers. Maar er zijn ook inactieve soorten die het grootste deel van de tijd ingegraven of in een holletje liggen te wachten op een prooi. Voor hen zal een normaal ingerichte bak minder snel een probleem zijn.

Qua voeding zijn slakken echt niet noodzakelijk zolang je maar genoeg andere schaal- en weekdieren met omhulsel aan kan bieden. Sterker nog; ik geef liever geen slakken ivm mogelijke infecties met parasieten of het introduceren van diverse plaagdieren in de bak. Ik geef de voorkeur aan goed diepgevroren, rauw of gekookt.

Door hun voeding zijn het flinke vervuilers dus je ontkomt niet aan groot filter en vaker kleinere waterwissels om grof vuil af te hevelen. In mijn bakken geen planten dus ik filter aanvullend over nitraat/fosfaathars en hiermee behaal ik super nette waterwaardes.

Kogelvissen houden is niet moeilijk maar je moet alle kogels groter dan een dwerg qua verzorging meer zien als een cavia of konijn. Soorten van het formaat fahaka/MBU komen in de buurt van hond of kat. Maar nee, kogelvissen zijn geen goudvissen/tetra's/guppen.
 
He Juliette,

Je voorgeschiedenis was mij niet bekend, sorry daarvoor. Het was goed bedoeld advies omdat ik door enthousiasme aan een kogelvisje was begonnen zonder dat ik eigenlijk wist waar ik aan begon. Aangezien jij veel meer ervaring met kogelvissen hebt dan ik zelf ben ik erg benieuwd naar het verdere verloop van 't topic :) Kijk uit naar de foto's!
 
AxelP je opmerking was oprecht en ook zeker een terechte waarschuwing.

Nee de winkel is vandaag gesloten dus wordt helaas morgen pas. Wel via de kvk een 06 nummer te pakken gekregen en de eigenaar net gesproken. Blijkbaar een grote miscommunicatie waardoor de winkel de hele dag dicht is geweest waar hij ook pas eind van de dag achter kwam. Heel vervelend allemaal maar morgen een nieuwe poging.
 
Zonder die bamboe had je bak ook al een Aziatische uitstraling. Aziaten zetten hun bakken vol nep planten. :p Echte aquariumplanten zijn er in Azi� ook vrijwel niet te koop.
 
Ohh hahaha dat wist ik helemaal niet. Op en top oosters dus.

Helaas zeer droevig nieuws ;( ;( ;(. Vanmorgen voor de zekerheid eerst gebeld of de winkel vandaag open zou zijn en kregen te horen dat het niet goed ding met de kogel. Lag in een hoekje en draaide op zn zij. We zijn er een paar uur later toch maar naartoe gereden aangezien we wel al betaald hadden. Helaas bleek hij zonder aanwijsbare oorzaak overleden te zijn.

Zeker na het hele gedoe afgelopen maandag voelt dit extra zuur. Ze gaan de voorraad van de importeurs in de gaten houden en er direct 1 voor mij bestellen zodra mogelijk. We kunnen niet anders doen dan afwachten en duimen, want ze zijn verschrikkelijk zeldzaam.

We hebben wel vast 8 marmerbijltjes meegnomen zodat de bak rustig door kan draaien.
 
Jammer van de kogelvis. Tetraodon Baileyi is trouwens een synoniem van de Monotrete baileyi.

The species has been assessed as 'Endangered' in Thailand due to habitat loss (Vidthayanon 2005). Jenkins et al. (2011) considered the species 'Vulnerable at the global scale due to population declines inferred from habitat loss.

http://www.iucnredlist.org/details/169529/0
 
In de literatuur wisselt de familienaam inderdaad.

Mijn vriend en ik zijn er beiden goed ziek van. Uiteraard hebben we ons geld terug gekregen maar het is zo zonde van dit prachtige visje. Hij deed het ook heel erg goed daar, at goed en was nagekeken op parasieten. Waterwaarden waren goed en toch lag hij binnen een paar uur op z'n rug.

Vanavond een mailtje eruit gedaan naar 4 importeurs (ruinemans, jarathana, ruijsbroek en gommers) of zij mee kunnen kijken naar de beschikbaarheid. Want als je moet wachten op een winkel dan gaat dat nog wel even duren........
 
De vis staat als bedreigd in Thailand en als geheel soort kwetsbaar op de rode lijst. Wellicht is het beter om een ander minder bedreigd soort te zoeken.

Maar het is erg zonde van je vis. :(
 
Ik snap je punt en die is ook zeker terecht. Helaas staan heel veel kogelvissen op die lijst wat het moreel lastig maakt voor de liefhebbers. Dit probleem speelt ook bij vele andere aquariumvissen die om diverse redenen niet of nauwelijks gekweekt worden of omdat consumenten liever de wildvang variant hebben.

In dat opzicht heeft onze situatie wel een leuke wending genomen :D. Ik heb bij 7 importeurs/groothandels lijntjes uitgezet voor een nieuwe baileyi. Mijn vriend had een aantal winkels gebeld waarvan ik weet dat die regelmatig apartere kogelvissen hebben zitten. 1 daarvan was rifwachter maar die hadden niets...........totdat ze vandaag een advertentie op mp zette met daarin......jawel......een baileyi!!! Meteen gebeld en mijn vriend bleek gister niet helemaal de juiste persoon gesproken te hebben want ze hadden er al maanden eentje zitten van 12cm. Die was daar gebracht door een klant die verkeerd was voorgelicht (rustig klein kogeltje tegen de slakken) en bij wie de bak inmiddels compleet was leeggeroofd.

Het is er eentje zonder noemenswaardige baard dus waarschijnlijk van het andere geslacht dan die we eerst hadden gekocht (wat precies wat is laat ik even in het midden). Inmiddels zijn ze er bij de dwerg, sap en cutcutia in geslaagd om deze in gevangenschap te kweken. Nog niet commercieel helaas maar het begin is er om niet meer afhankelijk te zijn van de wildvang. Komende zomer komt mijn 350l bakje vrij waar nu nog de MBU in zit en we hebben besloten te blijven zoeken naar een flink behaarde baileyi en dan een kweekpoging te gaan doen :D

Maar tot we er ��ntje bij vinden ben ik nog wel even zoet met huiswerk denk ik :c
 
Vandaag bij Rifwachter onze baileyi gehaald :D :D :D

Meet ms. Long
_xi0Khz-FjtychD_CjIbrH70ym6YjB4N.jpeg


_xi0Khz-FjtychD_CjIbrH70ym6YjB4N.jpeg


_xi0Khz-FjtychD_CjIbrH70ym6YjB4N.jpeg


We blijven zoeken naar een baileyi met volle baard en dan wordt ze hopelijk mss. Long :smitten:
 
Ik vind het leuk om je passie voor deze dieren te lezen.
Ik vind het jammer dat je nep planten hebt, ik heb ze ook gehad bij sluiers, maar ook die werden vies en lelijk.
Wat je kogelvis betreft, het is inderdaad heel bijzonder om zo'n monster te houden, ik heb deze nog nooit gezien in een bak.
Mooi kan ik het niet vinden, maar fijn voor je dat je er eentje hebt gevonden.
 
Echte planten zijn en blijven het mooist. Maar ik heb zo veel meer plezier van de hobby als ik ze niet houdt aangezien het bij mij toch dood gaat. Ik richt me liever voor 100% voor de perfecte leefomstandigheden voor m'n kogeltjes. In de mbu bak heb ik zijdeplanten en merk dat die inderdaad snel lelijk worden helaas. Voor dit bakje zijn de plantjes van plastic en ben heel benieuwd hoe die het blijven doen. Beetje verbleken en viezigheid vind ik juist wel mooi, haalt het neppe er een beetje vanaf.

Hihi nee mooi is hij zeker niet maar dat vinden wij nu net zo leuk. De vrouwtjes zijn inderdaad wat minder grof als de mannetjes. Maar die we eerst gekocht hadden was ook wel heel erg extreem qua uiterlijk. We hopen er ooit nog zo eentje te vinden.

Ja dit is een kogelsoort die het grootste deel van de dag op de bodem ligt. Het liefst half ingegraven of verstopt tussen stenen. Jagen doen ze ook het meerste vanuit die positie.
 
Sinds een paar dagen moet ms. Long haar bakje delen met een grote schoonmaker. De bruinalg liep een beetje uit de hand en aangezien het samen met de bijlzalmpjes ook wel goed gaat durfden we het wel aan om er een l-nummer bij te zetten. De bijltjes toont ze soms wel interesse in maar met haar jaagtactiek krijgt ze ze niet te pakken. Ze is niet snel genoeg of de bijltjes zijn te slim :juggle:.

Vereiste was dus wel dat de schoonmaker nu al minimaal 15cm groot moest zijn om sowieso niet als voedsel aangezien te worden, een beetje indruk te maken en ook tegen een stootje kan. Daarnaast was het een gok dus de hele dure jongens hebben we laten zitten aangezien het dan wel een beetje extra pijn doet als ze die zou slopen.

Dit is hem geworden en hij had binnen een dag de bak alg vrij en zat vanmiddag lekker te sabbelen op een tabletje.
xofd33_Tqr_Z3DThtfhnWRHMWj6roijl.jpeg


Ms. Long was het er absoluut niet mee eens want hij ging direct in haar favoriete donkere hoekje liggen en liet zich niet weg jagen. Dat frustreerde haar nogal en wat doe je dan.........tja dan ga je er maar gewoon bovenop liggen :!
xofd33_Tqr_Z3DThtfhnWRHMWj6roijl.jpeg


Ik weet dat hij te groot wordt voor deze bak en zal met de tijd verhuizen naar de tank van mn MBU. In die bak heb ik ook nog een L076 zwemmen van een 8cm en als het goed blijft gaan met de Baileyi dan ruil in ze om.
 

Terug
Bovenaan