Julidochromis transcriptus & Lamprologus stappersi


J

Julian D

Guest
Ik zou graag de Julidochromis transcriptus als rotsbewoner en dan de Lamprologus stappersi als slakhuisbewoner willen voor mij rekord 800.

Mijn vraag is of deze combinatie mogelijk is? zo ja, hoeveel vissen van elke soort moet/kan ik dan nemen?

Andere vraag is welke stenen en slakhuizen het meest geschikt zijn voor deze soorten?
 
Ik denk escargots als slakkenhuizen.

Ik lees dat de stappersi erg agressief is, daarom weet ik niet of het slim is om in een 80cm er nog een andere soort bij te plaatsen.

Als stenen kun je bijvoorbeeld Ardenne breuksteen gebruiken
 
hmm oke, is er een andere soort die minder agressief is wat wel aan te raden is?
 
I.p.v. de stappersi? Dan zou ik de multifasciatus doen.
 
Slakhuisbewoner/zandbewoner:


Lamprologus stappersi

of

Lamprologus Ocellatus

of

Lamprologus similis

of

Lamprologus Multifasciatus

of

Lepidiolamprologus hecqui


Dit waren mijn opties ja. Welke hiervan kunnen met de Julidochromis transcriptus.

Ik wil eigenlijk een zo kleurrijk visje, maar dan is de keuze beperkt bij een Tanganyika ingerichte aquarium, of is er iemand die nog een andere suggestie heeft?
 
Kleurrijk in 80cm niet, leleupi kan niet in 80cm maar is wel kleurrijk.

Similis of mutlifasciatus. Multi's zijn beter verkrijgbaar.
 
Ik zie dat de multi's het prefereren om een dikke laag slakkenhuizen op de bodem te willen. Nu wil ik niet dat mijn hele bodem daarmee bedekt is, kan ik dan beter gaan voor de:

Lamprologus ocellatus

En kan deze dan samen met de Julidochromis transcriptus?
 
Ocellatus is ook agressief, multi's hebben liever de hele bodem met slakkenhuizen ja. Ik weet niet of ze qua gedrag in 80cm met een rotsbewoner kunnen.

Wat vind je van mijn aquarium inrichting? Zijn dat ook te veel schelpen?
 
Hmmm opzich de inrichting van jou heeft ook wel wat... Waar heb je trouwens die slakkenhuizen vandaan?

En de Lepidiolamprologus hecqui zijn deze ook aggressief?

Maar mijn plan was om er zo een indeling van te maken:

 
Hecqui's zijn ook geen milde vissen volgens mij, meer vergelijkbaar met de stappersi dan met multi's dacht ik (zie bijv hier: http://tanganyikacichlide.nl/lepidiolamprologus-hecqui)

Qua indeling zou ik proberen meer 1 hoekje voor de transcriptus, en 1 hoekje voor de slakkenhuis soort maken. Dus bijv aan de linkerkant een stenenhoop en aan de linkerkant een slakkenhuiskerkhof (als je voor multi's gaat).

Wel mooie tekening :D
 
Haha dankje voor de complimenten op de tekening:)

Maar goed Hecqui's vallen dus ook af.. Zijn er andere opties nog behalve de multi's of de Similis? Is het antwoord hierop nee, dan welke van deze 2 vereist het minste aantal slakhuizen? Ik vind een berg slakkenhuizen niet heel mooi vandaar, maar hier en daar wat slakhuizen verspreid over zandvlakte dan weer wel.
 
Julian D zei:
de multi's of de Similis? dan welke van deze 2 vereist het minste aantal slakhuizen?

Beide even veel
 
Brevis is denk ik meer wat je zoekt dan


of wellicht signatus/kungweensis/ornatipinnis, dat moet misschien ook wel lukken, maar deze zijn wat moeilijker te krijgen.
 
@mooneater

Ja had de Brevis ook al overwegen, maar vond dat toch niet 1 van de mooiere.

De signatus of ornatipinnis vind ik er wel leuk uitzien, dus als ik deze kan krijgen bij mijn LFS zal ze zeker nemen.



In wat voor aantal zou ik deze vissen dan kunnen hebben? (uitgaand van zown 100L zwemruimte)

X aantal signatus of ornatipinnis
X aantal Julidochromis transcriptus
 
1julido zou ik doen
 
Van allebei maximaal een koppeltje.

Let er wel op dat julidochromis niet makkelijk koppelen, het beste begin je met een groepje jonge dieren en laat je daaruit een koppel vormen - de andere vissen moet je zodra het koppel is gevormd zsm uitvangen!

Makkelijker is dan om inderdaad met ofwel een bestaand koppel aan de gang te gaan, of te gaan voor een solo julidochromis.

De brevis koppelt dacht ik wat makkelijker, en is in het echt denk ik mooier dan op de foto :)
 
Stel ik neem van beide een koppel, kan ik dan maar 4 vissen in totaal houden? of wat voor kunnen er nog meer bij? en met welke aantallen. Want 4 in totaal lijkt me een beetje een kale bak.
 
Met die 4 cichliden (of beter nog, 1 juli dus 3) zit je bak vol ja. Dit ivm territoria.

Als je meer vissen wilt moet je gaan voor de multi's of similis, of evt een schooltje pumilus killi's voor erboven.
 
Hmmm dus zou niet aangevuld kunnen worden met:

Synodontis lucipinnis of Synodontis polli �white zambia�

??
 
Anders lijkt me de bak een beetje kaal? iemand?
 
Nee, die hebben hetzelfde gebied als de slakkenbewoners.

De killis dan?
 
Julian D zei:
Anders lijkt me de bak een beetje kaal? iemand?

Je kunt in de meeste cichlidenbakken inderdaad maar weinig vissen plaatsen, vergeleken met gezeldschapsbakken enzo. Je moet dus echt gaan voor deze vissen, vooral vanwege het gedrag.

4 Tanganyika's in 80cm is normaal gesproken een volle bak ja, of zelfs maar 2.
 
nilo1804 zei:
Nee, die hebben hetzelfde gebied als de slakkenbewoners.

De killis dan?

Krijgen killis geen problemen met de Julidochromis transcriptus?
 
SaskiaZ zei:
Julian D zei:
Anders lijkt me de bak een beetje kaal? iemand?

Je kunt in de meeste cichlidenbakken inderdaad maar weinig vissen plaatsen, vergeleken met gezeldschapsbakken enzo. Je moet dus echt gaan voor deze vissen, vooral vanwege het gedrag.

4 Tanganyika's in 80cm is normaal gesproken een volle bak ja, of zelfs maar 2.

Hmm oke en als je Lamprologus Multifasciatus zou doen wat voor aantal zou ik dan kunnen nemen in combinatie met de Julidochromis transcriptus?
 
Ik zou beginnen met een gropeje multi's, zeg 2 mannetjes en 4-6 vrouwtjes, zodra het gaat fokken zie je vanzelf hoeveel er passen ;)
 
Hmm oke dan doe ik dat.

Ik ga op zoek naar:

Julidochromis transcriptus 2x (1 man en 1vrouw )
Lamprologus Multifasciatus 6x (2 mannen en 4 vrouwen)
 
Ik vrees dat je lang kunt zoeken naar een koppel julido's. Of je moet net geluk hebben dat je ze ziet op het forum oid..

Zelf is je bak te klein om ze te laten koppelen.
 
Hoezo? Zijn ze niet te verkrijgen dan?
 
Jawel, maar het is moeilijk best moeilijk om aan een echt koppel te komen. 1 man + 1 vrouw is geen koppel.

Op marktplaats krijg je 0 resultaten bij koppel julidochromis.
 
ja wordt waarschijnlijk meerdere aanschaffen en alles verkopen op de koppel na...
 
Genoeg schuilplaatsen cre�ren en dan komt dat wel goed denk ik..
 
Ik heb zelf ooit eens J. ornatus laten koppelen in een 60cm bakje.
Dit ging heel aardig, alleen maakte de groep langzaam er steeds 1 af, totdat er 3 over bleven, waarvan 2 uiteindelijk een koppel zijn geworden.

in de bak waren voldoende schuilplaatsen, maar de "verstotelingen" hingen steeds vlak bij het wateroppervlak. Had ik er snel genoeg bijgeweest, en nog een extra aquarium ter opvang dan had het wel gewerkt denk ik.
 
Jaa daarom als ik dit doe, moet het wel goed gaan denk ik..
 

Terug
Bovenaan