jonge manen voeding


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
585
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Goedemorgen allemaal,

In mijn nieuwe aquarium komt een groep manen. Ik ben er nog niet exact uit welke soort, maar dat is -denk ik- voor deze vraag niet zo relevant.

Jonge manen zijn flinke eters, naar ik begrijp hebben ze zeker de eerste weken 4-6 keer per dag een gevarieerd dieet nodig. Aan welke voeding moet ik dan denken? Mijn voorkeur gaat uit naar diepvries voor (diverse varianten) en/of verpakt voer. Levend voer kan, maar is voor mij praktisch niet handig.

Daarnast: ik weet nu al dat de dieren er op z'n vroegst begin april komen. Ik ga in juli 1 of 2 weken weg. Een voederautomaat en aardige buren kan dit deels opvangen. Maar neit 6 keer per dag, gevarieerd in combinatie met waterwissels.

Is het verstandig te wachten tot na de vakantie zodat ik een half jaar ongeveer zelf thuis ben?
 
Ik voerde ze na de aankoop bij Jos 4x per dag en na een jaar ben ik naar 2 x teruggegaan tot aan de dag van vandaag. Ook moet je het liefst in het eerste jaar 2x de helft verversen.
 
Ik voerde ze na de aankoop bij Jos 4x per dag en na een jaar ben ik naar 2 x teruggegaan tot aan de dag van vandaag. Ook moet je het liefst in het eerste jaar 2x de helft verversen.
Oh dat is inderdaad, ook voor mij, wel handig om te weten van die waterwissels. Dat is dus 2x per week 50% wisselen?
 
Je moet flink verversen idd. Door het vele eten vervuild het water snel..
 
Je moet flink verversen idd. Door het vele eten vervuild het water snel..
Ja precies. Ook ik moet nog even wachten hoor, voordat ik ze af kan halen. Zal april/mei zijn denk ik. Geduld is een schone zaak zeggen we dan maar šŸ¤£
 
1 of 2 weken vakantie is prima te overbruggen met een voerautomaat. Zelf heb ik een rondomatic. Kan tot 30 voerbeurten met van alles volgestopt worden. Eventueel kan je daarnaast nog een standaard ding voor vlokvoer gebruiken.
 
Ik voerde mijn manen meerdere keren per dag granulaat en diepvries. Bij het jonge spul was het voornamelijk cyclops, later werd dat vervangen door artemia en zwarte muggenlarven. Als ik een keer een weekend weg was gaf ik een flinke hoeveelheid levende witte muggenlarven. Die kan je bij sommige zaken in krantenpapier kopen, die bewaar je makkelijk in de koelkast.
 
Ik voer 2x per dag, dat was 3x toen ik ze net had, met diepvries. Af en toe granulaat en soms levend als het me uitkomt. Ik wissel 1x per week 50% en dat is het maximale wat ik heb gedaan. Soms wel minder ook.
 
1 of 2 weken vakantie is prima te overbruggen met een voerautomaat. Zelf heb ik een rondomatic. Kan tot 30 voerbeurten met van alles volgestopt worden. Eventueel kan je daarnaast nog een standaard ding voor vlokvoer gebruiken.
Heb je het dan ook over de jonge vissen waar het hier over gaat? Ik vind het wel gedurfd om met een dergelijk voerderregime ipv 2 x per week 2 weken niet te verversen.
 
Heb je het dan ook over de jonge vissen waar het hier over gaat? Ik vind het wel gedurfd om met een dergelijk voerderregime ipv 2 x per week 2 weken niet te verversen.
Nee daar heb ik het niet over. Goed punt.
Echter zou ik altijd spaarzamer voeren tijdens vakantie. Misschien niet minder vaak maar wel minder.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat met wat minder voer. Verversen op dag van vertrek en terugkomst problemen ontstaan.
 
Met een voerautomaat van 30 beurten kun je dus 2x voeren elke dag en voor 2 weken zal dat denk ik niet zo n probleem zijn. En dan een flinke verversing voor en gelijk na de vakantie.
 

Terug
Bovenaan