Jonge, 'inteeltvrije' gupjes


R

Rakjetakje

Guest
Hoi allemaal,

tot niemands verbazing hebben mijn 4 gupjes (m1, 3v) goed hun best gedaan sinds de zomervakantie met als resultaat een tiental jonge gupjes van verschillende leeftijden die al op kleur beginnen te komen. Ik heb bedacht dat ik downie-gupjes en overbevolking in mijn al kleine bakje wil voorkomen, dus wil ik de jongen graag verkopen en alleen de 4 grote houden.

Ik weet dat bij guppen een veel groter aanbod geldt dan dat er vraag naar is, dus ik vroeg me af hoe ik mijn gupjes wat interessanter kan maken.
Zou het bijvoorbeeld helpen om ze door te laten groeien bij mij tot ze kleur krijgen en geslacht kenbaar wordt? Voordeel is ook dat mijn baby's inteeltvrij zijn, omdat pa en moeders geen familie van elkaar kunnen zijn. En omdat ik ze niet uitvang vallen de zwakkere vanzelf af, dus heb alleen maar gezonde kleintjes.

Zijn dit idee�n of zeggen jullie van: dat maakt bij guppen niet zoveel uit. En hoeveel zou ik er dan voor kunnen vragen? Op marktplaats in mijn omstreken staan alleen pasgeboren kleintjes en 500 in 1 kommetje...
 
Dat zijn ze nu nog wel, maar zodra de vrouwtjes rijp zijn,worden ze al door de mannen bevrucht.

Dus ben je altijd te laat.
 
Ja maar als iemand van mij mannetjes en vrouwtjes afneemt en die krijgen kleintjes zijn die ook niet meer inteeltvrij. Niet dat dat een grote ramp is, maar ik wil in mijn eigen bak zo min mogelijk (eigenlijk geen) baby's van de baby's om het zo maar te zeggen.
 
Rakjetakje zei:
Ja maar als iemand van mij mannetjes en vrouwtjes afneemt en die krijgen kleintjes zijn die ook niet meer inteeltvrij. Niet dat dat een grote ramp is, maar ik wil in mijn eigen bak zo min mogelijk (eigenlijk geen) baby's van de baby's om het zo maar te zeggen.

Dan kan je beter ofwel enkel volwassen vrouwen houden of volwassen mannetjes, dan krijg je geen jongen.
Bij de volwassen vrouwtjes moet je dan ook nog eens oppassen of ze al niet vroeger zijn bevrucht.

De jongen aan een LFS verkopen zal niet lukken, je kan deze jongen misschien aan iemand kwijt die ze aan andere vissen wil voederen.
 
Jou ouder Guppen zullen ws al meer dan 70ste graad inteelt zijn. Zonder inteelt krijg je al die kleuren en vormen niet.

Wildvorm guppen.
guppies.png


Inteelt is voor de meeste vissen totaal geen probleem. Sterker nog 90% van alle nakweekvissen in de handel zijn inteelt. Wel verwijder je altijd dieren met zichtbare afwijkingen.

Het beste verkoop je vissen die al wat keur hebben.
 
Ik zou een term als downie-guppies vermijden. Nare term.

Wat Luc zegt, guppen raak je wel kwijt op sites als marktplaats, gratis weggeven of een cent of 10 per stuk.
En inteelt is niet per definitie slecht. Hoe denk je hoe goede lijnen ontstaan?
 
Botia zei:
Jou ouder Guppen zullen ws al meer dan 70ste graad inteelt zijn. Zonder inteelt krijg je al die kleuren en vormen niet.

Wildvorm guppen.
guppies.png


Inteelt is voor de meeste vissen totaal geen probleem. Sterker nog 90% van alle nakweekvissen in de handel zijn inteelt. Wel verwijder je altijd dieren met zichtbare afwijkingen.

Het beste verkoop je vissen die al wat keur hebben.

Ahhhh daar is Bart.
Ik zou net posten dat de sierguppies allemaal inteelt x inteelt is. Linebreeding !
 
Ik weet dat deze siervormen zijn ontstaan door inteelt en dat inteelt niet persee slecht hoeft te zijn. Vandaar ook dat inteeltvrije tussen ' ' in de titel staat. Maar toch bedankt voor de info!
Het gaat me er vooral om dat mijn gupjes en mijn bak gezond blijven, en 4 volwassen guppen met 80 kleintjes in netto ongeveer 50 liter is niet gezond, vandaar dat ik wil kijken of ik ze kan verkopen. De kleintjes weggeven voor voer heb ik absoluut geen problemen mee, maar vaak gaat dat alleen om 'gratis' en ik wil niet gratis haha (tenzij ik ze anders niet kwijt raak natuurlijk).

Ze op laten groeien tot ze een kleurtje krijgen is tot nu toe het beste dus? Dan kijk ik gewoon of ik er een euro voor kan krijgen hihi :D
 
christa zei:
Ik vond m juist hilarisch.
Maar ja, smaken verschillen.
Ik denk dat mensen met een kind of familielid met down syndroom hier ook niet om kunnen lachen. Dit heeft niets met smaak te maken.
 
Of juist wel...

je wilt niet weten hoeveel Parkinson- en kankermoppen ik in mijn leven getapt en gehoord heb.

Maar even meer on topic:
@OP: slim dat je ongewenst/onbedoeld inkruisen tot een minimum wilt beperken!!
 
christa zei:
Of juist wel...

je wilt niet weten hoeveel Parkinson- en kankermoppen ik in mijn leven getapt en gehoord heb.

Maar even meer on topic:
@OP: slim dat je ongewenst/onbedoeld inkruisen tot een minimum wilt beperken!!

En al parkinson- of kankergevallen in je nabije omgeving meegemaakt ?????
Lachen joh !!!!
 
Mijn vader, 23 jaar lang tot ie overleed.
(anders had ik dat voorbeeld niet gebruikt natuurlijk)
Dus ik vind dat je er ook om mag lachen zelfs als je ergens tot over je oren mee in de ellende hebt gezeten.

Ja het was doffe ellende, maar zelfs dan kun je nog leuke momenten vinden.

Down is gewoon een chromosoom dat een hikje heeft gehad, niet iets wat je dood moet zwijgen of niet over mag praten omdat je bang bent dat er ergens op de planeet iemand gekwetst zou kunnen zijn.
Het maakt nl niet uit *wat* je zegt- er is altijd wel iemand gekwetst, ook als je er niet op uit bent.

Ik kan nu ook onwijs gekwetst gaan zitten zijn over jouw (vermeende??) aanvallende toon - maar dat vertik ik.
Daar is het leven te kort voor.

(en ik zal je niet vervelen met de lijst van overleden en nog levende kankerpatienten in mijn omgeving; mijn papegaai-met-kanker moeten laten inslapen was wel ff genoeg de afgelopen maand tot ik ergens binnenkort weer een oom mag gaan planten (de vorige was 3 maanden geleden oid), tenzij een goede vriendin hem voor is... zal ik nog even doorgaan?)

Dus tenzij je zelf downsyndroom hebt... houd toch op met dat vingertje!

(en de restt van de spelfouten mag je houden)

Kunnen we nu terug naar het topic???
 
Ik ben het eens met Christa. 'Het zijn maar woorden' en toen ik het typte had ik niet het beeld van iemand met syndroom van down in mijn hoofd aangezien de vergelijking met zo'n persoon en een misvormd visje niet te maken zijn. En toch begreep iedereen wat ik bedoelde...

Maar goed, laten we dat onderwerp achter ons laten.
Ik zal mijn kleintjes nog een tijdje laten doorgroeien tot ze jong volwassen zijn/ kleur hebben/ geslacht herkenbaar is en ze dan op marktplaats zetten voor een zacht prijsje. Mocht ik ze niet kwijtraken, dan heb ik al een 'dealtje' met Mascha van dit forum om e.e.a. te ruilen. Komt goed dus! :D
 
Een term als downie-guppen is verboden op dit forum:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post568651
Zie onder 'Het schrijven op het forum', vierde alinea.
Als dit een keer voorkomt, kan het door de vingers worden gezien.

Christa, je zegt zelf dat dit mensen kan kwetsen, waarom lach je er dan om en doe je alsof het allemaal grappig is? Juist iemand met zoveel ervaring op dit gebied zou beter moeten weten.
2 zinnen verderop in het reglement: 'Maak er geen gewoonte van, niet iedereen is daarvan gediend.'
En zeg niet dat alleen mensen met downsyndroom jou terecht mogen wijzen, anderen kunnen ook veel te lijden hebben onder het downsyndroom van een kind, vriend, etc!

Rakjetakje, 'Het zijn maar woorden' is geen geldige reden, woorden zijn vaak even erg als daden.
Iedereen snapt idd wat je bedoelt, maar probeer t in het vervolg gewoon te vermijden, zoals nienepien al terecht opmerkt.

Nu gaan we weer terug on topic:
Ook ik zou ze laten doorgroeien, heb ik vroeger met m'n endlers ook gedaan, je moet dan net geluk hebben dat er iemand het gevoel krijgt dat het meer waard is :)
Je kunt ook zeggen dat je ze nu al voor, zeg 10 ct per stuk, op mp zet en je ziet wel of er iemand reageert.
 
Ook ik zou ze laten doorgroeien, heb ik vroeger met m'n endlers ook gedaan, je moet dan net geluk hebben???

Nou,dat geluk heb je dan niet.

Ze wachten echt niet dat ze Het mogen.
 
Nou ja, ik ga het gewoon proberen. Bij mij in de buurt zijn nergens jongvolwassen gupjes te koop (via marktplaats), maar met 1 euro zijn ze wel een stuk goedkoper dan in de winkel. En misschien met een mooi verhaaltje erbij..

Bedankt voor de tips, we zullen zien :D
 
Als voer zijn mensen vaak alleen op zoek naar gratis visjes.

Ik had ze heel brutaal te koop gezet voor 1 euro per stuk. Ik dacht: eens kijken wat de gek ervoor geeft. Mooi verhaaltje erbij geschreven. En toevallig wilde iemand er 12 hebben, dus dat scheelt weer een hoop ruimte in mijn bakje.

Over een maandje is de volgende generatie groot en oud genoeg om te vertrekken. Hopen dat het dan weer zo goed gaat :D
 
Op de vraag: "Hoeveel is dit (nog) waard? � Jonge, 'inteeltvrije' gupjes" is het antwoord dus �1,- per stuk, met een beetje geluk...
 
Met best wel heel veel geluk kan je denk ik stellen. Bij mij worden er binnen een straal van 10km al door een stuk of 10/15 mensen guppenaangeboden, varierend tussen gratis en 50 cent ongeveer.
 
Met heel veel geluk inderdaad hoor! Die man was de enige die gereageerd had.

Bij mij in de buurt worden ook meer guppen aangeboden, maar dat zijn vaak van die overvolle massa kommen waarin je veel misvormingen ziet. Het scheelt denk ik ook als je er een mooi 'verhaaltje' bij typt.
 
Botia zei:
christa zei:
Ik vond m juist hilarisch.
Maar ja, smaken verschillen.
Ik denk dat mensen met een kind of familielid met down syndroom hier ook niet om kunnen lachen. Dit heeft niets met smaak te maken.

En miepen over een woord wat de TS niet rot bedoeld heeft daar krijg ik weer jeuk van dus laten we ons niet gedragen als een stel kleuters.

Geef de TS gewoon de info die hij nodig heeft.

Mijn tip: meld je aan op een roof vissen fordenorum zoals bv piranha fury. Nl vindt iemand die bij je in de buurt woont hij of zij kan een vaste afnemer worden. Suc6
 
Och bertus ik lees meer mee dan dat ik post dat is waar. En ik bedacht voor deze opmerking al mijn advies als ik niet halverwege zo een opmerking had gelezen had ik het gelaten bij alleen mn tip. Moraal ridders kunnen we ook niets mee.
 
Ik zit hier de hele dag al over te denken. Ik vind het nogal wat dat mensen die aangeven bepaald woordgebruik beladen of kwetsend te vinden als kleuters en moraalridder betiteld worden. Het heeft voor mij te maken met een stuk empathie en wellicht zelfs fatsoen. Ook al is het niet zo bedoeld en dat geloof ik ook niet, dan is het nog niet gek om begrip of om een stukje bewustwording te vragen.
 

Terug
Bovenaan