jonge dwerg goerami's


N

natasz

Guest
Hallo.
Ik had 2 goeramis apart gezet in een bak van 80 cm.
Na een dag waren er eieren.
Het schuimnest is kapot gegaan maar de eieren bleef het mannetje verplaatsen naar een hoek.
3 dagen terug zijn de eieren uitgekomen en heb ik super veel larfjes in mijn bak.
Ouders heb ik weg gehaald. Ik voer de jongen met liquifry nr.1.
Mijn vraag is hoe houd ik de jongen levend en op welk voer moet ik overstappen na bepaalde dagen/weken?
 
Dat is wel erg leuk, al die jongen! Spannend. Ja, je kan ze sowieso met Liquifry voeren.
Hier wel een leuke link van een hobbykweker, msischien kan je daar wat tips uithalen:http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vissenvoer/743-mijn-voerschema-voor-pas-uitgekomen-visjes
 
Proficiat met de jongen.
Wat Visstisck doorstuurt is een goeie link, met inderdaad een heel goed uitgewerkt voederscheme. De meeste hobby-isten hebben dit echter niet allemaal in huis. Er is wel aan te komen en de meeste van deze infusori�n, micro-aaltjes en Infusoria, Azijnaaltjes, ... zijn makkelijk zelf te kweken. Voor een echte kweker is dit ook te doen, maar voor iemand die gewoon af en toe een nestje probeert groot te brengen is dit volgens mij wel heel veel moeite.

Ik zou gewoon zeggen voer de eerste 2 weken met liquifry n�1 (zie tips in die link van Visstisck) en begin de tweede week over te schakelen op artemia. Na nog eens twee weken, verder overschakelen op (fijngewreven) stofvoer, aangezien goerami's dit toch makkelijk aannemen.

Bekijk dit ook eens, vind ik persoonlijk een heel makkelijke, veilige en snelle manier om artemia te kweken. En je hoeft niet nog eens een luchtpompje en dergelijke in huis te nemen. https://www.youtube.com/watch?v=5eCQ1iDpJno
 
Hoi
Ik heb zelf mijn dwerggoerami's (honinggoerami's) groot laten worden op Dr Bassleer Biofish Food, de normale, maat M. Deze is te groot voor de kleintjes, maar door het met de bolle kant een lepel kleiner te malen, gaat het perfect. Ik had 10 kleintjes die overleefd hebben. Alleen door een fout van mijzelf zijn er nog 3 overleden. Deze voeding werd mij aangeraden in de aquariumwinkel omdat het uiteindelijk veel meer voedingsstoffen bevat. Alleen moet je het dan wel zelf fijner maken... Ik ahd ook al stofvoer van Sera gekocht (wat ik echt een rotzooi vind) en in het begin heb ik heel af en toe nog een puntje daarvan toegevoegd, als ik bang was dat het niet zou lukken.
6x per dag kleine beetjes voeren, was het advies. Nu redde ik dat niet helemaal, aangezien ik ook gewoon moest werken. Maar 4x per dag lukte wel. En dat is goed gegaan.

Ik heb ze in een kweeknetje apart gezet, gewoon in dezelfde bak, met een pluk riccia erin. Hier zijn ze goed opgegroeid. Toen ze groot genoeg waren, heb ik ze uit het netje gelaten...
Intussen heb ik 7 gezonde kleintjes rondzwemmen, waar de eerste twee al weg kunnen als ik weet of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Erg leuk om te doen en ik hoop dat ik het nog een keer kan doen op deze manier. Nu alleen eerst even geen kleintjes, aangezien ik anders �cht teveel vissen krijg!
 
dwerggoerami's (honinggoerami's) ?
Welke waren het dan Honinggorami's zijn geen dwerggoerami's, die zijn normaal nog kleiner, bijna de helft. Ik heb zelf al verschillende nesten Honinggoerami's grootgebracht en heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat het kan met enkel droogvoer, zal ik zeker eens proberen.
 
Ik had per toeval een jonge dwerggoerami overgehouden. Had het jong nooit speciaal voer gegeven,omdat ik niet van zijn bestaan af wist. Ik kwam er pas 9 weken later achter dat het er zwom. Blijkbaar kan het dus wel met droogvoer en/of diepvriesvoer. Maar het lijkt mij wel dat als je ze wel gericht voert je ook meer jongen overhoudt..
 
Dat het kan met dwerggoerami's betwijfel ik niet. Maar ik vraag me af of het kan met honinggoerami's ook.
 
Heel erg bedankt voor de tips.
Daar ga ik zeker gebruik van maken.
Zal morgen kijken voor dat artemia kweekbakje waar ik dat kan gaan kopen.
En dan moet ik alleen artemia poeder halen? Me frans is niet goed dus verstond het filmpje niet.
En ik heb de jingen nu in een 80 cm bak zitten is het verstandig om de kleintjes over te zetten naar een kleinere aquarium? Of zijn ze daar te kwetsbaar voor?
En ik heb het aquarium op 25 graden is dit goed?
 
Kijk ook eens onder bettakweek op hobbykwekers ,daar staat een eenvoudige manier van artemia kweken. Mocht je eitjes nodig hebben wil ik je ze wel sturen

Nog een tip, met een pepermolen wordt je voer stof.
 
Je hebt geen artemia poeder nodig, maar artemia eitjes en zout. Je kan soms de combinatie eitjes zout kopen, maar beter is goede eitjes te kopen en gewoon in de supermarkt zout te halen liefst zonder jodium. Je moet eens verder google op kweekschaal, je zal wel engelstalige versies vinden ook.
Ik zou ze laten zitten, niet dat ze zo kwetsbaar zijn, maar het is echt een tijdrovend werkje om ze allemaal te pakken. Hoe groter de bak, hoe sneller ze gaan groeien. Let er gewoon op dat zeker in het begin de waterhoogte niet te hoog is, max 15cm. 25 graden is helemaal goed. Zorg dat je een dekruit hebt, zodat de lucht boven het water nooit te koud is, labirinthvissen kunnen hierdoor ziek worden.
 
Oke dank jullie wel, ja door dat liquifry voer zit er een soort schimmelachtig iets over de steentjes en het kienhout wat er in zit dus moet het wel even schoon gaan maken.en ik denk dat het beter is om er geen bodem in te leggen zodat ik het vuiligheid makkelijker kan afhevelen?
 
Pol_de_gezzmol zei:
Let er gewoon op dat zeker in het begin de waterhoogte niet te hoog is, max 15cm.

Want anders verdrinken die vissen zeker? Dat is een fabeltje.



Pol_de_gezzmol zei:
Zorg dat je een dekruit hebt, zodat de lucht boven het water nooit te koud is, labirinthvissen kunnen hierdoor ziek worden.


Dan vatten ze kou? Ook dat is een fabeltje.
 
Dargine zei:
Dan vatten ze kou? Ook dat is een fabeltje.
Fabeltje of niet, ik heb altijd begrepen dat het wel is aan te raden maar om een andere reden: het labyrinthorgaan van jonkies zou anders mogelijk worden beperkt in zijn ontwikkeling.

~ Ivo
 
Ivo heeft het bij het juiste eind en beide maatregelen zijn vrij belangrijk!
Door het nabootsen van deze natuurlijke omstandigheden wordt het labyrinthorgaan gestimuleerd zich beter te ontwikkelen.
Op deze wijze ontstaan sterke labyrinthorganen en dus sterkere vissen.

Een dekplaat/afsluiting van het aquarium is bij labyrintvissen altijd van belang.
Bij grote temperatuursverschillen kan de vis wel degelijk een soort van verkoudheid oplopen in de vorm van een ziekte aan het orgaan.

Dus zo fabelachtig is het allemaal niet...
 
Dat je het dan nog bij volwassen vissen achterwege laat ok�, maar jongen zijn toch wel gevoelig hiervoor. Er zullen er wel overleven, maar je zal minder uitval hebben als je dit gewoon doet.
 
Helemaal mee eens wat iedereen hierboven zegt, ik heb bijna nooit uitval, mede door dekplaten.

Niets op de bodem is het makkelijkst, ook om schoon te maken
Zou met liquifry niet teveel voeren,anders wordt je bak wit uitgeslagen.met maar dus.
 
Pol_de_gezzmol zei:
dwerggoerami's (honinggoerami's) ?
Welke waren het dan Honinggorami's zijn geen dwerggoerami's, die zijn normaal nog kleiner, bijna de helft. Ik heb zelf al verschillende nesten Honinggoerami's grootgebracht en heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat het kan met enkel droogvoer, zal ik zeker eens proberen.

Vergissing, niet handig. Ik heb inderdaad honinggoerami's, maar er is mij verteld dat dit ook kleine zijn, waardoor ze ook wel eens dwerggoerami's worden genoemd. Maar bij mij zijn het dus honinggoerami's en ze hebben dus altijd alleen droogvoer gekregen.
 
Overigens, met de kou en waterhoogte blijkt wel te kloppen.
Maar dan in de zin dat het fijn is als de kleintjes niet een meter omhoog moeten zwemmen, aangezien ze dan snel uitgeput raken en dat niet goed is. En die kou is niet zo dat er een lamp boven hoeft ofzo. Het moet gewoon niet zonder kap onder een openstaand raam staan. Ivm het labyrintorgaan. Maar bijvoorbeeld in een kweeknetje, gewoon in een bak met kap, dan hoeft er al sowieso geen probleem te zijn. Daar zijn niet extreem veel maatregelen voor nodig.
 

Terug
Bovenaan