JMB verlichting


Hoi mag ik vragen waarom je voor de roodwit natural en niet voor de roodwit Bright heb gekozen omdat de Bright voor meer planten gebruikt word.
Gr john
Omdat ik genoeg "Bright" verlichting heb, de witte balk en in de blauw-witte balk, de rood-wit natural Balk heeft ook in de witte leds nog een roodaandeel wat ten goede komt aan mijn achtergrond planten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ik genoeg "Bright" verlichting heb, de witte balk en in de blauw-witte balk, de rood-wit natural Balk heeft ook in de witte leds nog een roodaandeel wat ten goede komt aan mijn achtergrond planten.

Oke dank je voor je reaktie ik vroeg dit omdat ik een jmb balk om ga ruilen ik had een amazon en een wit/blauw 8000K maar de amazon zou nu of naturel of bright moeten worden en dan meteen 3 wat uitvoering maar twijfel nog welke ik zou nemen vandaar mijn vraag.
 
Hangt dus af waar hij precies boven komt te hangen. Mijn bak is een sterk beplantte bak vandaar de keuze. Succes met jouw keuze!
 
Hangt dus af waar hij precies boven komt te hangen. Mijn bak is een sterk beplantte bak vandaar de keuze. Succes met jouw keuze!

ik heb dus ook veel planten maar op de site van jmb geven ze dus bij zwaar beplante aquariums aan voor de bright te kiezen daarom keek ik zo op dat jij met zoveel planten voor naturel heb gekozen.
 
Ja, dat klopt. Wij hebben al genoeg helder wit licht voorin door onze keuze. Achter in is er bewust gekozen voor wat geler licht om het geheel niet te fel te maken maar ook voor onze Kardinalen (tetra's) die, zoals je wellicht weet, minder hebben met fel licht. Achterin staan ook de wat hogere planten die juist liever wat meer rood in het licht hebben. Je ziet, we hebben wel een beetje nagedacht, ons inderdaad niet aan het advies van JMB gehouden. Alles draait, al jaren,tot volle tevredenheid, ook wat kleurkeuze betreft.
 
Ja, dat klopt. Wij hebben al genoeg helder wit licht voorin door onze keuze. Achter in is er bewust gekozen voor wat geler licht om het geheel niet te fel te maken maar ook voor onze Kardinalen (tetra's) die, zoals je wellicht weet, minder hebben met fel licht. Achterin staan ook de wat hogere planten die juist liever wat meer rood in het licht hebben. Je ziet, we hebben wel een beetje nagedacht, ons inderdaad niet aan het advies van JMB gehouden. Alles draait, al jaren,tot volle tevredenheid, ook wat kleurkeuze betreft.

Kijk dat is belangrijk dat je al jaren tevreden bent,alleen heb je mijn keuze niet makkelijker gemaakt haha nee hoor geintje ik ga weer verder nadenken wat ik morgen ga beslissen bedankt in iedergeval voor je uitleg.
 
Kijk dat is belangrijk dat je al jaren tevreden bent,alleen heb je mijn keuze niet makkelijker gemaakt haha nee hoor geintje ik ga weer verder nadenken wat ik morgen ga beslissen bedankt in iedergeval voor je uitleg.
Hier precies hetzelfde probleem hehe, ben er nog niet over uit of ik bright of natural neem voor de rood/witte leds.
Ben van plan om een beplante bak te nemen maar nog niet zeker of ik een 3e witte balk erbij neem, wil het eerst proberen met blauw wit en rood wit.
 
Hier precies hetzelfde probleem hehe, ben er nog niet over uit of ik bright of natural neem voor de rood/witte leds.
Ben van plan om een beplante bak te nemen maar nog niet zeker of ik een 3e witte balk erbij neem, wil het eerst proberen met blauw wit en rood wit.

Ik mocht van mijn lfs de bright rood/wit een avond mee naar huis nemen om te kijken of ik het wat vond ik had al thuis een amazon en een wit/blauw 8000 K hangen dus kon van alles proberen.
Nou ik heb de rood/wit Bright met een nood gang terug gebracht en m,n amazon gehouden want die is toch wel een stuk warmer en mooier van kleur maar goed daar heb je niet zo veel aan voor je planten.
Het licht er natuurlijk aan wat je mooi vind maar vraag anders aan de lfs waar je het gaat kopen of ie een balk ff boven een van z,n bakken hangt dan heb je een idee hoe de kleur is.
Nou ik weet niet of ik je geholpen heb maar nu kan ik zeggen succes met je keus.:D
 
Ik mocht van mijn lfs de bright rood/wit een avond mee naar huis nemen om te kijken of ik het wat vond ik had al thuis een amazon en een wit/blauw 8000 K hangen dus kon van alles proberen.
Nou ik heb de rood/wit Bright met een nood gang terug gebracht en m,n amazon gehouden want die is toch wel een stuk warmer en mooier van kleur maar goed daar heb je niet zo veel aan voor je planten.
Het licht er natuurlijk aan wat je mooi vind maar vraag anders aan de lfs waar je het gaat kopen of ie een balk ff boven een van z,n bakken hangt dan heb je een idee hoe de kleur is.
Nou ik weet niet of ik je geholpen heb maar nu kan ik zeggen succes met je keus.:D
Ik mocht van mijn lfs de bright rood/wit een avond mee naar huis nemen om te kijken of ik het wat vond ik had al thuis een amazon en een wit/blauw 8000 K hangen dus kon van alles proberen.
Nou ik heb de rood/wit Bright met een nood gang terug gebracht en m,n amazon gehouden want die is toch wel een stuk warmer en mooier van kleur maar goed daar heb je niet zo veel aan voor je planten.
Het licht er natuurlijk aan wat je mooi vind maar vraag anders aan de lfs waar je het gaat kopen of ie een balk ff boven een van z,n bakken hangt dan heb je een idee hoe de kleur is.
Nou ik weet niet of ik je geholpen heb maar nu kan ik zeggen succes met je keus.:D

En ik vergeet te zeggen dat ik ook net zo als tuinkabouter wat losse 3 watt led besteld heb om wat in elkaar te klooien dat vind ik ook altijd wel leuk om te doen ik zit nou alleen nog te wachten op mijn heatsinks en ben dan benieuwt hoe dat uit pakt.
IMG_20161005_124409.jpg
 
En ik vergeet te zeggen dat ik ook net zo als tuinkabouter wat losse 3 watt led besteld heb om wat in elkaar te klooien dat vind ik ook altijd wel leuk om te doen ik zit nou alleen nog te wachten op mijn heatsinks en ben dan benieuwt hoe dat uit pakt.Bekijk bijlage 1392

tandjes wat een weerstanden zeg xD
waarom gebruik je geen constant current drivers?
 
Ik mocht van mijn lfs de bright rood/wit een avond mee naar huis nemen om te kijken of ik het wat vond ik had al thuis een amazon en een wit/blauw 8000 K hangen dus kon van alles proberen.
Nou ik heb de rood/wit Bright met een nood gang terug gebracht en m,n amazon gehouden want die is toch wel een stuk warmer en mooier van kleur maar goed daar heb je niet zo veel aan voor je planten.
Het licht er natuurlijk aan wat je mooi vind maar vraag anders aan de lfs waar je het gaat kopen of ie een balk ff boven een van z,n bakken hangt dan heb je een idee hoe de kleur is.
Nou ik weet niet of ik je geholpen heb maar nu kan ik zeggen succes met je keus.:D
Dat is inderdaad netjes dat je ze een avondje mocht proberen, helaas zit er hier geen lfs die deze balken verkoopt.

Ik zat eraan te denken om 4500k rood/wit te halen en dan vooraan 8000k blauw wit, weet niet hoe dat eruit zal gaan zien maar om alleen 8000k te nemen zie ik niet zitten omdat mij dat weer te fel word. :)
 
Dat is inderdaad netjes dat je ze een avondje mocht proberen, helaas zit er hier geen lfs die deze balken verkoopt.

Ik zat eraan te denken om 4500k rood/wit te halen en dan vooraan 8000k blauw wit, weet niet hoe dat eruit zal gaan zien maar om alleen 8000k te nemen zie ik niet zitten omdat mij dat weer te fel word. :)
Dat is inderdaad netjes dat je ze een avondje mocht proberen, helaas zit er hier geen lfs die deze balken verkoopt.

Ik zat eraan te denken om 4500k rood/wit te halen en dan vooraan 8000k blauw wit, weet niet hoe dat eruit zal gaan zien maar om alleen 8000k te nemen zie ik niet zitten omdat mij dat weer te fel word. :)

ik denk dat je daar goed aan doet want dat hebben Steven en Ben ook en die hebben echt mooie bakken en mocht het toch niet genoeg zijn dan kan je nog een witte erbij plaatsen dat werkt bij hun ook top,ik weet niet hoe diep je bak is?
 
tandjes wat een weerstanden zeg xD
waarom gebruik je geen constant current drivers?

Het zijn er maar zes hoor dus valt mee maar ik had nog een voeding liggen dus werd me aangeraden om met weerstandjes te werken vandaar.
 
ik denk dat je daar goed aan doet want dat hebben Steven en Ben ook en die hebben echt mooie bakken en mocht het toch niet genoeg zijn dan kan je nog een witte erbij plaatsen dat werkt bij hun ook top,ik weet niet hoe diep je bak is?
Mijn waterhoogte is ongeveer 40 cm en de totale hoogte van mijn bak is 50 cm
 
Mijn waterhoogte is ongeveer 40 cm en de totale hoogte van mijn bak is 50 cm

Dan komt het zeker goed maar is er helemaal nergens in de buurt een lfs die jmb verkoopt want dan kan je het met eigen ogen bekijken misschien toch de moeite nemen om ergens naar toe te gaan.
 
Dan komt het zeker goed maar is er helemaal nergens in de buurt een lfs die jmb verkoopt want dan kan je het met eigen ogen bekijken misschien toch de moeite nemen om ergens naar toe te gaan.
Naja, 20 minuten vanaf waar ik woon, maar als ik de bak van Ben al zie lukt het aardig en ziet het licht er heel vet uit.
ik zelf wou sowieso al naar een hoger aantal kelvins, ik gebruik nu nog T8 met 2700k en 4300k maar vind het toch wel iets te geel naar mijn gevoel.
 
Wij hebben in onze Rio 180 (1 meterbak) 3 JMB balken van 90 cm hangen die branden van s'morgens 9:00 uur tot s'avonds 23:00 uur. 1 balk (achter) Rood/Wit 4500 K. 1 balk (voor) blauw/wit 8000 k. 1 balk (midden) wit 8000 K. Elke balk heeft 27 leds van 1 Watt.

Ik ben mij aan het oriënteren op LED om mijn T8 lampen te vervangen, die nu nog boven mijn plantenbak van 430 liter met 65 cm waterhoogte hangen.

Als ik het goed bereken; boven de 180 liter van Benvo hangt 3 x 27 W = 81 W, is dan 8100 Lm, is dan 100 Lm per liter en bij 40 cm hoogte. Dus genoeg ruimte om de lampen op een lager % te laten branden.

Als ik dit omreken naar mijn bak zou ik 43.000 Lm nodig hebben, en dus 14 JMB balken van 3.000 Lm (100 cm). Niet realistisch.

Kom ik dan wel uit met 3 of 4 balken van 30 W / 3000 Lm gezien inhoud en waterhoogte?
 
De gekleurde leds zijn geen 100Lm/W maar 50 zo uit me hoofd
Je moet er dus nog ongeveer 12% van af trekken (3witte 1 gekleurde) ongeveer
 
Ik ben mij aan het oriënteren op LED om mijn T8 lampen te vervangen, die nu nog boven mijn plantenbak van 430 liter met 65 cm waterhoogte hangen.

Als ik het goed bereken; boven de 180 liter van Benvo hangt 3 x 27 W = 81 W, is dan 8100 Lm, is dan 100 Lm per liter en bij 40 cm hoogte. Dus genoeg ruimte om de lampen op een lager % te laten branden.

Als ik dit omreken naar mijn bak zou ik 43.000 Lm nodig hebben, en dus 14 JMB balken van 3.000 Lm (100 cm). Niet realistisch.

Kom ik dan wel uit met 3 of 4 balken van 30 W / 3000 Lm gezien inhoud en waterhoogte?
Kijk je reken methode even na...
 
:oops:Ja, klopt, ahum ...

8100:180=45 Lm/liter, minus die 12%, dus ca. 39 Lm/l. Nog steeds genoeg Lm om de lampen op een lager % te laten branden.

Als ik het dan omreken naar 430 liter wordt het zeg 35 Lm/ltr x 430 is 15.000 Lm. De 100 cm (30W) balken leveren ca. 3.000 Lm, dan zijn theoretisch 5 balken nodig.

Dan zou ik mijn 4 T8 buizen door 4 LED balken dienen te vervangen. De 80 graden stralingshoek is een bijkomend voordeel bij de 65 cm diepte van mij bak.

Qua kleur denk ik aan 2x 4 wit/1 rood 4500K, 1x 4 wit/1 blauw 4500K en 1x 4 wit/1 blauw 8000K aan te sturen met 2 controllers.


Bedankt dat je me opnieuw hebt laten rekenen.
 
Welke community led lamp van JMB raden jullie aan voor een planted tank? De bright met 8000k of de natural met 4500k?

Zou een combinatie van een 1 wit/blauwe (4:1) en 1 wit/rode (4:1) balk genoeg zijn voor een bak van 125 liter?
 
De 4500K (natural) heb ik als hoofdverlichting gedurende de dag, de 8000K (bright) alleen overdag. Qua kleur voor planten en vissen geef ik de voorkeur aan de 4500K boven 8000K, maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak. De laatste is echt koud-wit. De 4500K wit/blauw gaf boven de rode planten geen mooie bladkleur. De 4500K wit/rood is dan mooier. Dus volgorde aangepast.

Probeer eens bij je LFS te kijken naar de kleur van de LEDs, je kunt dan altijd de K-waarde op internet terugzoeken van dat type of merk en dan je keuze bepalen.

2 balken moet ruim voldoende zijn voor 127 liter. 2x 18W = ca. 3600 lumen op 127 liter, dus 28 lumen/l.

Btw: planten zijn 'cold turkey' van T8 naar LED overgezet zonder een overgangsperiode. Na 3 weken geen nadelige effecten gezien, in tegendeel, de puntalg wordt minder.
 
Bedankt voor je reactie! Ik kreeg van JMB zelf ook al het advies om 1x 8000k en 1x 4500 te doen, net zoals jij aangaf.

Wat voor schema heb jij voor de LEDs?

Gekke vraag; maakt het nog uit of je de wit/rode of wit/blauwe voor of achter hebt?
 
ik heb de 8000K met opzet vooraan gezet. De 4500K blauw/wit voor de plek met rode planten.

IMG_0586.jpg
 

Terug
Bovenaan