JMB verlichting led


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi,

Ook ik heb ledverlichting van JMB. Ik vind met name de rode leds erg dominant. Vissen verkleuren sterk als ze er onder door zwemmen en ik vind dat niet mooi. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee.

Ik heb nu een ledbalkje met 4000 k en afwisselend blauwe leds en een balkje wit van 4000k.

Ik had eerst het balkje wit-blauw 4000k en 8000k wit-rood. Die laatste balk is wel helder maar de rode leds kleuren de vissen wel erg. Plantengroei is wel ok.

Hebben jullie hier dus tips voor of zal ik een andere merk nemen. (bijv juwel helialux of aquatlantis. Is wel duurder)

gr Peter
 
Hoi,

Ook ik heb ledverlichting van JMB. Ik vind met name de rode leds erg dominant. Vissen verkleuren sterk als ze er onder door zwemmen en ik vind dat niet mooi. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee.

Ik heb nu een ledbalkje met 4000 k en afwisselend blauwe leds en een balkje wit van 4000k.

Ik had eerst het balkje wit-blauw 4000k en 8000k wit-rood. Die laatste balk is wel helder maar de rode leds kleuren de vissen wel erg. Plantengroei is wel ok.

Hebben jullie hier dus tips voor of zal ik een andere merk nemen. (bijv juwel helialux of aquatlantis. Is wel duurder)

gr Peter
Heb je de orion? Want daar kn je de hoeveelheid rood aanpassen aan je smaak…
 
Hoi,

Ook ik heb ledverlichting van JMB. Ik vind met name de rode leds erg dominant. Vissen verkleuren sterk als ze er onder door zwemmen en ik vind dat niet mooi. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee.

Ik heb nu een ledbalkje met 4000 k en afwisselend blauwe leds en een balkje wit van 4000k.

Ik had eerst het balkje wit-blauw 4000k en 8000k wit-rood. Die laatste balk is wel helder maar de rode leds kleuren de vissen wel erg. Plantengroei is wel ok.

Hebben jullie hier dus tips voor of zal ik een andere merk nemen. (bijv juwel helialux of aquatlantis. Is wel duurder)

gr Peter
JMB kent een rood-witte ledbalk van 4500 Kelvin voor achterin je bak. (Zelf had ik een rood-witte balk van zelfs 3300 Kelvin maar die hebben ze dacht ik niet meer.) Deze is prima te combineren met de blauw-witte balk van 8000 Kelvin die goed voor in een bak past. En dit geeft samen een prima gemiddelde Kelvin waarde. De waardes die jij hier aangeeft zijn eigenlijk qua Kelvinwaardes omgekeert. Dat werkt ook niet goed omdat je dan tegen de kleurwaardes werkt. Rood werkt namelijk wél goed met warmwit terwijl blauw beter past bij koelwit.
 
Ik herken je probleem en ben ook nooit helemaal tevreden geweest. De Aquatlantis V1 moet je vermijden, die gaan kapot, de V2 doet het goed en daar heb je in ieder geval geen last van dat je de gekleurde leds op je planten of vissen terug ziet.

Verder gebruik ik Daytime, en ben daar zeer content mee. Zeker tweedehands uit Duitsland soms heel interessant te krijgen. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuze en wensen, dus 1 universeel antwoord zal er nooit zijn en je zal voor jezelf moeten bepalen waar jij gelukkig van wordt
 
Ok,

Dank voor jullie reacties.

Ik heb nog wel een balkje van 8000 k wit licht.

Nu heb ik achter een balkje 4000k wit (dus zonder blauw of rood)
Voor heb ik 4000k met blauwe ledjes.

De rood-witte heb ik voor nu er uit gehaald. Ik vind het echt niet mooi om te zien.

Ik kan dus ook 8000 wit voor doen en eventueel de 4000 wit achter.

Irisserende visjes kleuren dan wel wat flets en is dit wel goed voor de planten?

Andere optie is inderdaad andere led maar is wel weer prijzig dus doe ik liever niet eigenlijk.

Anders toch helialux oid. Aquatlantis kan ook maar is ook wel prijzig. (helialux trouwens ook)

@sschot: wat is daytime?

gr Peter
 

Terug
Bovenaan