Jewel Vision 260


S

sj_vermeulen

Guest
De afgelopen 8 jaar heb ik een aantal verschillende aquaria gehad, en een paar weken terug had ik de eerste massa sterfte te pakken, van het orginele visbestand is letterlijk niets meer over. (was een weekje weg en het filter had de geest gegeven) De paar tetras en corydoras die het hebben overleefd zijn per direct naar een vriend gebracht die ze wel wilde opnemen.

Dus, met de kerstdagen de bak goed schoongemaakt, maar nu wilde ik weleens iets anders dan een gezelschaps aquarium! Ik zat te denken aan of Malawi of Tanganyika Cichliden. Ik heb eens wat rond lopen neuzen op dit en andere fora en in wat boeken, maar ik vind ze eerlijk gezegd allemaal mooi en zit een beetje vast bij gebrek aan inspiratie.

Dus, de volgende vragen voor jullie:

-Voor zover ik heb gelezen zou een Malawi bak geen goed idee zijn ivm met de afmetingen? Kan iemand dit bevestigen of uit de lucht schieten?
-Ik zie heel veel verschillende soorten stenen voorbijkomen als mogelijkheid, inclusief allerlei soorten die de waterwaardes ten goede zouden komen, ik zou graag avn iemand met ervaring weten wat (in zijn/haar ogen) het beste is voor beginners.
-Kan iemand mij op weg helpen met een (voor een beginnend Malawi/Tanganyika liefhebber) leuk visbestand?
-Filter capaciteit is geen probleem, maar ook over filtermedia lijkt niemand het eens te zijn, wat is een goede plek om die info te vinden? of wat werkt het beste? Op het moment was het gevuld met siporax met sponzen voor het zweefvuil.

Ik hoop dat ik het zo genoeg heb toegelicht en kijk uit naar de dag dat ik het eerste visje er in heb zitten!
 
Hoi SJ,

Ik ben geen kenner van bakken in die zin dat ik meteen bij elke naam weet wat de afmetingen zijn. Als je even de LxBxH van je bak geeft, komen we al een stuk verder ;)
 
google was sneller geweest dan het typen van het berichtje hehe.

Het is een 1.20 bak.

De mogelijkheden zijn eindeloos. De beste optie is om zelf met een bestand te komen en daar dan feedback en aanvulling op te vragen. Kijk vooral eens op tanganyika.nl, de site zelf met informatie over de vissen, het meer, waterwaardes etc etc. Maar vooral ook op het forum. Nergens is meer kennis verzameld over de tang dan op tanganyika.nl.

Malawi heeft de kleur, tanganyika de karakters.
 
Rever zei:
Malawi heeft de kleur, tanganyika de karakters.
Ga malawi met tanganyika kruisen krijg je misschien wel vissen met kleur �n karakter :D :D :D
 
Na nog wat meer gesurf en het forum van Tanganyika.nl (eerste keer gemist) heb ik besloten voor een Tanganyika-bak te gaan, kleur is leuk, maar gedrag blijft interessant om naar te kijken. Voor zover ik er uit kon komen wat ik zou willen zat ik om te beginnen te denken aan het volgende visbestand:

Lamprologus similis 8-10 (M/V?) - hierover zoveel tegenstrijdige informatie over ruimte en aantallen dat ik het echt niet meer weet (dus maar gewoon lekkkr gedaan wat ik denk dat leuk/goed is)!
Cyprichromis leptosoma 10 (4M6V) - Kleurenpracht is leuk, maar ik zie liever gezonde vrolijke vissen, vandaar de verhouding.
Synodontis lucipinnis (paartje) - Moet ik op zoek naar een M/V paar of maakt dat niet uit?

Als er nog ruimte is (ik schijn de neiging te hebben veel ruimte over te laten) zou een paartje op prijs gesteld worden, maar ik weet niet of dat kan en welke er dan qua gedrag bij zou passen?

En soms is teveel informatie ook dodelijk, ik had nu bedacht maar gwoon naar het tuincentrum te gaan en daar een grijze/donker gekleurde steensoort te halen die niet al te scherp is en redelijk te stapelen? Is dat een slecht idee?
 
Synodontis lucipinnis kan beter in een groepje, zeg 4 a 6 of nog wat meer. Geslachtsonderscheid is bij jonge dieren nauwelijks te zien.

Lamprologus similis (of L. multifasciatus: ook leuk!): ze zou ook met een iets kleiner groepje kunnen beginnen, omdat ze toch wel kweken. Zorg wel voor veel slakkenhuizen!
 
Synodontis wordt inderdaad het beste gehouden in een groepje vanaf een 5-6 stuks. De m/v verhouding is enkel van belang voor het krijgen van nageslacht. Het is niet zo dat ze in koppeltjes leven en er eerst een koppel gevormd moet worden waarna de rest moet worden uitgevangen anders worden ze de dood ingejaagd. Dat speelt helemaal niet. Sowieso is het als ze jong zijn moeilijk te zien of het een mannetje of vrouwtje is. De vrouwtjes worden uiteindelijk groter.

De similis is een slakkenhuisbewoner. Men zegt dan ook dat ze heel veel slakkenhuizen nodig hebben en nauwelijks zand en stenen. Ook zegt men dat je ze het beste in kolonies houdt. Ik heb daar een iets andere mening over. Ik ben zelf met een groepje begonnen maar dat was in mijn meterbak geen optie. De mannetjes konden totaal niet met elkaar overweg. Uiteindelijk heb ik er een aantal weggedaan en ben ik blijven zitten met drie koppeltjes. Die claimden echt letterlijk allemaal 1/3 van de voorruit. Nadat 1 koppeltje is gaan hemelen (natuurlijke dood), heb ik nu nog twee koppeltjes. De 1 links de ander rechts. Enkele slakkenhuizen zijn genoeg, ze houden zich ook op bij en tussen de rotsen. Ik heb van 1 koppeltje jongen nu. Zoals bij elke tanganyika kan het per vis verschillen. Dat kolonie verhaal ging bij mij dus niet op. Bij jou mogelijk wel. Vergis je in ieder geval niet, de similis kan een flink temperament hebben.

Met de Cyprichromis Leptosoma kan ik je niet helpen. Informatie over gevonden op het tang forum? Sowieso staan er het tangforum veel topics over visbestanden voor meterbakken. Die kan je sowieso aanhouden waardoor je nog marge overhoudt.

Qua stenen kan ik grijs breuksteen aanbevelen. Te vinden bij elk tuincentrum en kost bijna niets. 20-30 cent per kilo. Mooie stenen waarmee je goed kan inrichten.

Ik heb in een meterbak bijvoorbeeld similis, syno's, solo calvus black en 10 pumilus. In een 1.20 bak kan je die pumilus volgens mij ook wel inruilen voor een schooltje van de 'mooiere' Paracyprichromis nigripinnis. Al is de pumilus echt een leuk visje.
 
Leptosoma zou ik niet doen omdat het nogal actieve zwemmers zijn.... worden best groot ook en dus vind ik dat persoonlijk geen goede keuze voor in jou bak.
Nigripinnissen zijn de betere optie.
 
@Erwin Ik had al zo'n vermoeden.

Na dit advies heb ik besloten om het volgende te doen:

6 synodontis lucipinnis
10 Lamprologus similis (of L. multifasciatus, hangt van het aanbod af)
10 Paracyprichromis Nigripinnis (is het mogelijk om het geslacht te zien? zou wel leuk zijn als het 4/6 oid kan)

Wat betreft de stenen ga ik idd voor breuksteen, moet nog even de goeie kleur bij de achterwand zoeken.

Ik zit dan alleen nog even te dubben over een paartje of iets fleurigs! Ik zat nu te denken aan een paartje A. Calvus. Verdere tips zijn welkom! Maar ik kan in ieder geval beginnen :D
 
Een paartje julidochromis ornatus / transcriptus / dickfeldi? (NIET marlieri / regani! die worden te groot)

In plaats van de similis kan je ook kiezen voor bijv. caudopunctatus ...
 
die Pumilus is ook leuk. Zorgt voor wat levendigheid (denk ik: nooit gehouden en zelfs nog nooit ergens aangeboden gezien!). Maar het zijn wel zwemmers, en dat zijn die tanga-cichliden veel minder.

Ik weet alleen niet of ze samengaan met Nigripinnis. Ik denk maar even met je mee, want dat is altijd leuk.
 
Mooneater zei:
Een paartje julidochromis ornatus / transcriptus / dickfeldi? (NIET marlieri / regani! die worden te groot)

In plaats van de similis kan je ook kiezen voor bijv. caudopunctatus ...

Jij hebt een koppel of 1 man 2 a 3 vrouw? Erg mooie visjes ja, prachtige bouw, mooi fel gekleurd.

Kans dat dat er 1 of meerdere draken tussen zitten is volgens mij wel een stuk groter dan bij de similis hehe.
 
Ik heb in ieder geval 1 vrouw... wat de andere 2 zijn weet ik niet :)

Je hoort inderdaad ook wel verhalen dat soms een koppel flink territoriaal kan zijn... hangt er dus wel een beetje van af, maar hebben wel meer kleur dan similis :)
 
Dank voor de reacties! Dit gaat het uiteindelijk worden:

10 L. Similis
10 P. Nigripinis
6 S. Polli White Zambia
Koppel A. Calvus, kleur variant nog nader te bepalen!
 
Houd er dan rekening mee dat A. Calvus onderling zeer agressief kan zijn. Dus ik zou beginnen met een groepje en dan wachten tot er zich een koppeltje heeft gevormd, of - misschien veel beter - kiezen voor 1 solitaire calvus. Als ze elkaar niet liggen, maken ze elkaar op den duur af. Vreemd genoeg is de calvus tegen niet-soortgenoten heel vriendelijk.
 
Ja die doet echt geen vlieg kwaad. Zet zich dwars voor de andere vis, zet zich op, incasseert wat tikkies en vervolgt zijn weg.
 
Hmmm, wat doen jullie dan meestal met de vissen die overblijven? kan je die dan terugbrengen oid?
 
sj_vermeulen zei:
Hmmm, wat doen jullie dan meestal met de vissen die overblijven? kan je die dan terugbrengen oid?

Bij sommige kan je ze terug brengen, krijg je misschien een bakje voer voor, andere nemen deze dan weer niet meer aan, je kan dan proberen om ze weg te geven, te verkopen of te ruilen.
Dit kan soms grote problemen geven, daarom dat ik niet snel geneigd ben om een groepje te nemen en daar een koppel uit te selecteren.
 
Calvus kan heel goed solo. Ik heb begrepen dat ze in de natuur ook solitair leven en elkaar alleen in de paartijd opzoeken.

Om narigheid te voorkomen en niet met overbodige, moeilijk te plaatsen soortgenoten te komen, zou je er dus voor kunnen kiezen er eentje nemen. Dat is dus echt geen dierenmishandeling of wat dan ook!
 
Komt bij dat een calvus niet koppelt voor het leven, het gebeurt maar al te vaak dat de zogenaamde koppels een nest hebben en vervolgens dat de man haar afmaakt, gewoon omdat het kan.

Dus eerste deel van misschien een groepje en daar een koppel uit laten vormen, ben ik het totaal niet mee eens :)
Tweede deel solo man of vrouw is een hele goede optie. Altolamprologussen kunnen super solitair leven.
 
Hmmm, dan toch maar solo, ze zijn namelijk wel gewoon erg mooi om te zien!

Zodra dit er dan(over een week of 3) in zit maar eens kijken of ik er nog iets bij wil, maar ik denk dat het zo wel leuk wordt om te zien!
 
TS zei:
Zodra dit er dan in zit maar eens kijken of ik er nog iets bij wil
Ik denk dat je beter in 1 keer al je vissen (rotsbewoners heb ik het dan over) in 1x kunt plaatsen. Dan is het voor alle vissen gelijk een nieuwe omgeving.
 
Ach, er kan veel veranderen in 3 weken ;)
Nu eerst maar eens die bak opbouwen!

Maar ik ga zeker even kijken of ik nog een andere leuke rotsbewoner zie!
 
Zo, na al die vragen maar eens een foto van hoe het erbij staat!

Geloof het of niet, dat zijn 72 slakkenhuizen, misschien toch nog maar wat meer?

S3RfhpBpHginCRrARvgecFGR9TNXEoi6.jpeg
 
Genoeg slakken huizen denk ik.

Ziet er leuk uit, wel is de bodem erg dik.
 
lijkt vooral zo omdat het nog een beetje een bende is, moest nog even zand tussen de stenen doen, maar wilde eerst eens kijken of het naar mijn zin was :)

Is nu ~4-5cm dik zonder piepshuim en 2-3cm waar het piepschuim zit, en persoonlijk vind ik het niet zo erg, is sowieso een vrij hoge bak.
 
Smaakvol ingericht :D

nilo1804 zei:
Ziet er leuk uit, wel is de bodem erg dik.
sj_vermeulen zei:
Is nu ~4-5cm dik zonder piepshuim en 2-3cm waar het piepschuim zit, en persoonlijk vind ik het niet zo erg, is sowieso een vrij hoge bak.
En anders doen je slakkenhuiscichliden wel aan herinrichting toch?
 
Mascha&Ivo zei:
En anders doen je slakkenhuiscichliden wel aan herinrichting toch?
Ik weet niet of ik eroverheen heb gelezen maar dat ligt er aan welke soort je hebt. Occies bijvoorbeeld hebben niet zoveel idee�n over hoe in te richten maar multi's hebben meer fantasie
 
Klopt helemaal Bart.
Ik ging uit van onderstaande quote:
sj_vermeulen zei:
Na dit advies heb ik besloten om het volgende te doen:

6 synodontis lucipinnis
10 Lamprologus similis (of L. multifasciatus, hangt van het aanbod af)
10 Paracyprichromis Nigripinnis (is het mogelijk om het geslacht te zien? zou wel leuk zijn als het 4/6 oid kan)
Weet niet hoe het zit met similis?
 
Mascha&Ivo zei:
Weet niet hoe het zit met similis?
Simmilis word op de zelfde plekken gevonden als multi's, dus op slakkenhuiskerkhoven waardoor ze nooit zand zullen zien in real life. Dus ze zijn niet gewend aan zand en zien het als troep dat ze op moeten ruimen.
 
Similis schijnen slakkenhuizen in te graven, dit heeft mede de bodemdikte bepaald
 
sj_vermeulen zei:
Similis schijnen slakkenhuizen in te graven, dit heeft mede de bodemdikte bepaald
Nee dat zijn occies
Dat komt omdat die in de natuur voorkomen op uitgerekte vlaktes met hier en daar een slakkenhuis de simlissen wonen in een mega slakkenhuisflat waar ze nooit te diep in gaan
 
ach, ik zie wel, ik vind zand eruit halen makkelijker dan erbij doen (Ik haat zand uitspoelen, rotklus en het ele huis kraakt)
 
Bij mij worden de slakkenhuizen wel voor een deel ingegraven als er jongen zijn of aankomen.
 

Terug
Bovenaan