Jewel vision 180 - vissenbestand


judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
110
Leeftijd
33
Goedemorgen allemaal,
Wij zijn deze week begonnen met de opstart van ons aquarium dus het zal nog wel even duren voor we vissen kunnen gaan kopen maar we willen al wel vast bedenken welke we willen houden.
Nu zou ik graag jullie mening willen over het volgende:
1 betta man
+- 10 scholenvis (zit te denken aan roodneuszalm of kardinalen maar kan nog alle kanten op)
Groepje corydorassen
Groepje otocinclus affinis

Is dat te doen?
 
Dat zal op zich geen probleem opleveren, al moet je er wel rekening mee houden dat de otto's er pas na een half jaar in mogen, die hebben een gerijpte bak nodig. Verder denk ik dat een schooltje van 10 wel wat erg mager oogt, ik zou er (welke soort je ook uiteindelijk neemt) toch een stuk of 20 van maken. Dan zijn de visjes zelf ook een stuk gelukkiger.

Verder hebben cory's een zandbodem nodig.
 
Dat zal op zich geen probleem opleveren, al moet je er wel rekening mee houden dat de otto's er pas na een half jaar in mogen, die hebben een gerijpte bak nodig. Verder denk ik dat een schooltje van 10 wel wat erg mager oogt, ik zou er (welke soort je ook uiteindelijk neemt) toch een stuk of 20 van maken. Dan zijn de visjes zelf ook een stuk gelukkiger.

Verder hebben cory's een zandbodem nodig.
Ooh ik dacht dat de otto's juist goed waren om de bak algvrij te houden. Maar is er dan een andere soort algeneter die ik beter kan uitkiezen? Of is dat eigenlijk met alle algeneters zo?

En een school van 20 is geen probleem in een bak van 180 liter? Ik dacht dat dat er teveel zouden zijn.
 
Algeneters heten zo omdat het LIJKT dat ze algen eten. De enige die echt algen kan bestrijden ben JIJ door te zorgen voor een bak die in balans is met gezonde planten die de juiste voeding (licht, CO2, NPK en mineralen/ sporenelementen) krijgen.
Otto's grazen op algen en zeven daarbij voedseldeeltjes, bacteriƫn, en andere kleine diertjes uit het alg. En daarbij kan het gebeuren dat ze af en toe een plukje alg opeten. De enige reden dat je otto's moet nemen is omdat je ze leuk vindt. (Ik heb zelf verder geen ervaring met hun gedrag, maar ze schijnen gezellig aanwezig te zijn.)
Hoe groot je school is in je bak hangt vooral van de grootte en de capaciteit van je filter af. Het filter van Juwels kan niet zo heel veel aan, maar een schooltje van 20 stuks moet wel lukken.

Er zijn veel mensen die het interne filter van de Juwel vervangen door een groter extern filter. Ik zelf (Juwel Rio 350) heb het interne filter gecombineerd met extern filter.
 
Ja ik heb vroeger ook veel otto's gehad. Ik vind ze erg leuk. Blijven lekker klein en laten andere vissen met rust. Het is toch altijd wel een hele zoektocht wat wel of niet samengaat qua vissen. Ik vind het maar lastig. Maar gaat vast goedkomen. Uiteindelijk šŸ˜…
 

Terug
Bovenaan