Jewel pomp vies water uitstoot


Nickvis

New member
Lid geworden
21 april 2024
Berichten
2
Leeftijd
36
Goedemiddag,

Ik heb een jewel 110 met 10 Kardinalen en 8 Vuurneon en 3 Sewelias en garnalen.

Nu doe ik een waterwissel wekelijks van 1/3. Dat gaat allemaal prima.

Nu heb ik voor het eerst, zonder waterwissel, mijn sponsen schoongeknepen in wat aquarium water. Het water was goed donker en vies. Daarna heb ik dezelfde sponsen teruggezet en de pomp ook even met een borsteltjes schoongemaakt. Nu doe ik hem aan en er komt enorm veel vies water uit het pompje.

Hoe voorkom ik dit de volgende keer? Ik weet dat je geen waterwissel mag doen tegelijk anders had ik de pomp ook ff gestofzuigd..
 
Ik heb er nog een koppeling tussen zitten op de uitlaat. Als ik het filter los heb gehad hou ik de uitlaat even in een emmer en zet ik hem aan. Dan doe ik de kraan van de uitlaat dicht en sluit ik de slang weer aan en alle kranen weer open.
Scheelt hier een boel rommel in de bak.
 
Hallo,

Dat is perfect normaal en hoef je je geen zorgen om te maken.
Het afval dat zich had vastgezet in je sponzen is nu voor het grootste deel losgekomen door ze te spoelen in wat aquariumwater.
Er zit nog wat "afvalsstof" in de sponzen nadien.
Dat komt er wel uit en zal zich netjes in de bak verspreiden.
Na een paar uurtjes zal je er niets meer van merken.

Ik heb zo m'n Juwel 180 trouwens gestart, gewoon een goed filterspons genomen van de andere bak en die gewoon lekker uitgeknepen in de Juwel net na het vullen.
De spons zit vol met goede bacteriën en inderdaad wat afvalstoffen, maar die worden al gauw terug gevangen door de filter.

Dave
 
Dat is heel normaal want in de spons raakt alles los en als je de sponzen terug doet dan komt er wat je bak in.
 
Ik weet dat je geen waterwissel mag doen tegelijk anders had ik de pomp ook ff gestofzuigd.
Dat kan je met een gerust hart doen. :) (y) In het water zitten geen bacteriën die nodig zijn voor de gezondheid van je bak. Dus waterverversingen kun je in principe zo vaak doen als je wilt, ook tegelijk met filteronderhoud.
 
Dus waterverversingen kun je in principe zo vaak doen als je wilt, ook tegelijk met filteronderhoud.
Klopt helemaal maar je moet wel rekening houden met voeding wat in je water zit of beter gezegd wat niet in het nieuwe water zit. Je moet dan wel zorgen voor voldoende voeding.
 
Bedankt allemaal!
 
Waarom knijp je de spons uit in aquariumwater en niet even onder de kraan uitspoelen?
 
Ik spoel ze ook gewoon onder of in kraanwater uit en dat geeft geen problemen. Maar ja in wat aquawater is nooit verkeerd natuurlijk.
 
In het kader van waterbesparing zullen we dan maar zeggen.
 
Als er enkel die sponzen in de Juwel pomp zitten dan zou ik ze uitspoelen in aquarium water. De sponzen zitten vol met goedaardige bacteriën.
In mijn Juwel Rio 180 heb ik in het onderste compartiment een flinke zak EHEIM bio-balletjes gezet, deze doet de bio filtering, daarboven de standaard sponzen en die kunnen dan zonder problemen grondig proper gemaakt worden.
 
In het kader van waterbesparing zullen we dan maar zeggen.
In dat geval ga ik ze wel na een flinke bui in een grote plas uitspoelen:DD;)

Nee zonder gekheid, Het maakt weinig uit of je ze in kraanwater uitspoelt of in aquawater want de bacterien hebben een flinke range zover ik weet.
Wellicht kan @Gino88 daar iets zinnigs over vertellen.
 
Het voornaamste is denk ik dat je niet al te grondig te werk gaat. Net zoals je verantwoorde boskap niet met een bulldozer doet, wil je ook het ecosysteem in je filter niet telkens een klap geven door alles spic en span te maken. Keihard de kraan erover etc. Qua waterwaarden en temperatuur maakt het niet heel veel uit wat je doet, dat kunnen ze allemaal hebben. Zelfs een beetje chloor in het water is okee als het kort duurt. Uiteraard zijn er grenzen, je kan beter geen heet water over je sponzen gooien. ;-)
 
Ik vermoed dat dit ook voor een deel ontstaan is omdat er veel US content over aquariums op YouTube en dergelijke beschikbaar is.
En die hebben chloor in hun drinkwater zitten. Smaakt afschuwelijk als je daar een glas water van de kraan drinkt.
Ze gebruiken ook steevast een "dechlorinator" als ze water van de kraan gebruiken, dat doen wij hier niet of nauwelijks.

Dave
 
Na het schoonmaken van de filtersponsen en voordat ik het filter aanzet knoop ik een panty om de waterinlaat (bij een spraybar gaat dat lastiger). Filter aan, de eerste pruttel gaat in de panty. Na een minuutje verwijder ik de panty. Voila, geen rotzooi in de bak
 

Terug
Bovenaan