Jewel 180 van Arjan1


A

Arjan1

Guest
Hallo, zoals in het voorstel topic gezegd, mijn naam is Arjan, en ik heb sinds december 2013 een Jewel 180 aangeschaft.
Inmiddels staat het aquarium er mooi bij, maar de PH waarde is nog niet optimaal, ik heb inmiddels het advies gehad om toch nog een weekje geduld te hebben, voordat de vis in de bak mag/kan.
Dit advies zal ik dan ook zeer zeker volgen, daar ik niet een verkeerde start wil hebben.

653381arjan1_0_82_img_3155.jpg


Cocosnoot met Java mos.
 
Leuk die treasure chest :) heb je ook een foto van de hele bak?
En al een idee van vissen?
Laat die bak inderdaad maar lekker indraaien, welke ph waarde zit je nu dan? Meestal is de ph waarde van kraantjeswater ok voor de meeste vissen hoor, best is om de no2 (nitriet) en kh/gh in het oog te houden.

Veel sucess ermee hoor!

Edit: zie net jouw voorstel topic, daar staat dus alle info in :))
 
Re: Jewel 180

728238arjan1_0_82_img_3123.jpg


Cliff Dark achterwand geplaatst.
 
Re: Jewel 180

539763arjan1_0_82_img_3153.jpg


Als decoratie het wrak, schatkist, en duikershelm, daar ik zelf in de scheepvaart werk, vondt ik dit wel een leuke decoratie die ook een beetje bij mezelf past.
Uit de achterzijde van het wrak, en uit de duikershelm, heb ik een luchtpomp aangesloten.
 
Re: Jewel 180

793526arjan1_0_82_s72070.jpg


Als eerste zou ik graag de maanvis koi willen toevoegen.

522625arjan1_0_82_s64157.jpg


En diverse kleuren Guppy.
 
Re: Jewel 180

Grappig wel zo'n schip. Ben er zelf geen fan van, maar met veel planten, en ook planten als Anubias en varen soorten kun je er best gave dingen mee doen.

Edit: maanvissen zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Niet alleen doe je ze meer een plezier met een grotere bak (150 cm lengte, met een hoogte van 60 cm), ze hebben tijdens de groei ook enorm veel voedsel (diepvriesvoer) en veel vers water nodig.
 
jase zei:
Leuk die treasure chest :) heb je ook een foto van de hele bak?
En al een idee van vissen?
Laat die bak inderdaad maar lekker indraaien, welke ph waarde zit je nu dan? Meestal is de ph waarde van kraantjeswater ok voor de meeste vissen hoor, best is om de no2 (nitriet) en kh/gh in het oog te houden.

Veel sucess ermee hoor!

Edit: zie net jouw voorstel topic, daar staat dus alle info in :))

idee voor vissen, zie de foto's, de PH waarde was 8.0/8.5
 
wow, dat is best een hoge ph!

ik zou je de maanvissen ook afraden, gezien je bakformaat.
 
Zwits zei:
wow, dat is best een hoge ph!

ik zou je de maanvissen ook afraden, gezien je bakformaat.

Ik had het idee om drie maan vissen aan te schaffen, zou dit qua formaat vis te groot zijn?
De PH waarde komt na toevoeging van PH minus nu goed omlaag, 7.5.
Zoals eerder geadviseerd, laat ik de bak nog een paar dagen draaien zonder vis.
 
Mooie bak.
Maanvissen worden door de kenners afgeraden voor oa deze bak want ze worden echt groot idd.
Is wel een schitterend wrak maar een groot nadeel is dat er zo heel veel zwemruimte voor de vissen verloren gaat.
 
Seabait zei:
Mooie bak.
Maanvissen worden door de kenners afgeraden voor oa deze bak want ze worden echt groot idd.
Is wel een schitterend wrak maar een groot nadeel is dat er zo heel veel zwemruimte voor de vissen verloren gaat.

Het wrak is hol, dit geeft misschien een mooie schuilplek voor de kleinere vissen.
Sinds vandaag zie ik ook hele kleine slakjes, kan dit via de geplaatste planten mee gekomen zijn, en kan dit kwaad?
 
Ik ben normaal totaal niet van neppe of onnatuurlijke decoratie maar ik moet zeggen dat ik dit best mooi vind.
 
Eremetaal zei:
Ik ben normaal totaal niet van neppe of onnatuurlijke decoratie maar ik moet zeggen dat ik dit best mooi vind.

Vanwegen mijn werk zal het een bak moeten zijn die niet teveel onderhoud nodig heeft, ik heb al heel veel mooie bakken gezien op het forum met veel planten en hele mooie viissen, dat is voor mij helaas niet mogelijk.
 
Ik ga met mijn voorganger mee. Ben zelf een fan van natuurlijke bakken. Maar dit is wel een mooi schip hoor. Misschien iets vallisneria erachter zou mooi staan.

Maanvissen zou ik echt niet doen. Die willen in een groepje vanaf 5 en daar is je bak echt te klein voor. Ik zou ze ook graag willen hebben maar vind mijn 1.20 x 0.40 x 0.55 nog te klein daarvoor. Ze zijn echt mooier in een groepje dat ook echt wat zwemruimte heeft.
 
Heeft inderdaad wel wat! Maar dan zou ik het ook zo minimalistisch houden en met een leuke verzameling guppen heb je er vrij weinig onderhoud aan.
 
Tegenslag, zie ik net een deel van de achterwand los komen, ik zal de bak weer leeg moeten halen, om het deel opnieuw in te lijmen.
Is het verstandig om het water te bewaren in emmers, of de bak helemaal opnieuw vullen?

522575_0_82_foto.jpg
 
Zou je inderdaad kunnen doen. Maar de meeste bacteri�n nestelen zich toch in de bodem & filter. Dus als het makkelijker is om nieuw water te pakken kan dat ook, je hebt er toch nog geen dieren in ;)
 
Nadat ik de achterwand weer gelijmd had, en de bak weer gevuld, en de waarde van het water weer oke was, ben ik de eerste set vissen gaan halen.

227975_0_82_img_3274.jpg

Dwerggourami

In het Begin waren ze wat snel in de ademhaling, dit was de volgende dag al over, en inmiddels zwemmen ze lekker door de bak.
 
494217_0_82_img_3322.jpg


De guppen doen het ook goed, deze zwommen direct al door de hele bak, daar het snelle zwemmers zijn, heb ik nog niet een mooie foto kunnen maken.
Aankomende week wil ik de tweede set vissen gaan halen.
 
Hee, zo'n schip heb ik ook al eens in mijn bak gehad, wel gaaf hoor.
Ik had toen der tijd wel grote vissen, en dan is zo'n schip weer een gevaar dat ze beschadigen of zelfs klem komen te zitten.
Dus beter kleinere vissen in je bak, geen maantjes, dat is gevaarlijk met zo'n schip, en idd, je bak is wat te klein voor maantjes.
Leuk hoor, enne, welkom ;)
 
Hoeveel dagen tussen het aanbrengen van nieuwe vissen zou het beste zijn?
De huidige vissen zwemmen nu drie dagen rond, zou een volgende set van 6 guppen en twee algen eters al mogelijk zijn?
 
Ik zou 7 dagen wachten, ik heb de mijne heel geleidelijk toegevoegd, en is ook heel goed gegaan.
Ik begrijp je ongeduld hoor, je wil het mooi hebben, maar geduld is een schone zaak.
Alles moet settelen, je water wordt met nieuwe vissen meer belast door meer voer en uitwerpselen, dus rustig aan toevoegen.
Dat is ook leuker, iedere week wat toevoegen, heb je nog wat om naar uit te kijken.
Weet wel dat guppen zich razend snel kunnen uit breiden, ik heb dat met mijn platy's, moet echt geregeld uitvangen, en dat valt niet mee, zeker niet met zo'n schip zoals jij hebt ;)
 
astrid j zei:
Ik zou 7 dagen wachten, ik heb de mijne heel geleidelijk toegevoegd, en is ook heel goed gegaan.
Ik begrijp je ongeduld hoor, je wil het mooi hebben, maar geduld is een schone zaak.
Alles moet settelen, je water wordt met nieuwe vissen meer belast door meer voer en uitwerpselen, dus rustig aan toevoegen.
Dat is ook leuker, iedere week wat toevoegen, heb je nog wat om naar uit te kijken.
Weet wel dat guppen zich razend snel kunnen uit breiden, ik heb dat met mijn platy's, moet echt geregeld uitvangen, en dat valt niet mee, zeker niet met zo'n schip zoals jij hebt ;)

In mijn geval heb ik alleen mannelijke guppen, ik wil even wachten met vrouwtjes bijplaatsen, tot dat ik wat meer ervaring heb.
Bedankt voor de tip, het is idd aantrekkelijk om "snel" meer vissen aan te schaffen.

Wat zou in mijn geval een mooie bijpassende algen eter zijn?
 
Ik zou als ik jou was eerst goed inlezen over algeneters, ikzelf heb er weinig ervaring mee, ik heb geen l-nummers.
Sommige worden mega groot, dus ik zou even advies vragen bij mensen die er meer ervaring mee hebben.
Weet wel dat alleen mannetjes guppen ( die ook het mooist zijn) maar 1 ding willen, en dat is voortplanten .
Geen vrouwtjes erbij is eigenlijk niet goed voor hun gedrag.
Ik vind ze zelf ook prachtig hoor, had ook het liefst alleen mannengupen willen hebben, maar dat is me ten strengste afgeraden.
 
astrid j zei:
Ik zou als ik jou was eerst goed inlezen over algeneters, ikzelf heb er weinig ervaring mee, ik heb geen l-nummers.
Sommige worden mega groot, dus ik zou even advies vragen bij mensen die er meer ervaring mee hebben.
Weet wel dat alleen mannetjes guppen ( die ook het mooist zijn) maar 1 ding willen, en dat is voortplanten .
Geen vrouwtjes erbij is eigenlijk niet goed voor hun gedrag.
Ik vind ze zelf ook prachtig hoor, had ook het liefst alleen mannengupen willen hebben, maar dat is me ten strengste afgeraden.

Ok�, niet goed voor hun gedrag, waar moet ik dan aan denken? Onderling gaan vechten?

Wat betreft algen eters, ik zou graag wat kleine algen eters willen hebben, misschien komen er nog tips van forum leden.

Bedankt voor je reactie Astrid.
 
Arjan1 zei:
Ok�, niet goed voor hun gedrag, waar moet ik dan aan denken? Onderling gaan vechten?

Wat betreft algen eters, ik zou graag wat kleine algen eters willen hebben, misschien komen er nog tips van forum leden.

Bedankt voor je reactie Astrid.

Hallo Arjan,

Ik ben zelf ook opzoek gegaan naar algeneters, maar meer omdat ik de vissen zelf erg mooi vind. Hoop dat ik je geen verkeerd advies geef. Maar ik zou is kijken naar de L134 deze blijft redelijk klein en vind ik zelf ook erg mooi.

Gr, Jeffrey
 
Ik zou zeker niet langs de lokale dierenwinkel gaan voor je algeneter. Meestal weten die er te weinig van af, of weten ze niet eens welk L-nummer ze precies in hun winkel hebben rondzwemmen. Dus ga in ieder geval langs een visspeciaalzaak. Daarnaast zou ik nog een tijdje wachten met een algeneter, aangezien zo'n nieuwe bak niet tot nauwelijks algen heeft. Ik zou daar zeker een week of 3 mee wachten en dan pas een L-nummer plaatsen, die guppen kunnen wel.

En je kan er ook best vrouwtjes bij plaatsen hoor. Dat regelt zich allemaal vanzelf, daar heb je geen kennis voor nodig. Als je jongen wilt overhouden hoef je alleen wat drijfplanten te hebben, daar verstoppen ze zich wel in en dan hou je vanzelf wat over. En anders worden de jongen opgegeten, is ook weer goed voor de afwisseling van het dieet van de vissen ;p Maar dat moet je natuurlijk zelf weten ; )
 
Over de guppen, mij is verteld dat alleen mannenguppen houden niet goed is omdat ze zich niet goed zouden voelen door zich niet voort te kunnen planten, en daardoor vroegtijdig dood kunnen gaan.
Ik heb 4 volwassen platy's die regelmatig jongen hebben, deels wordt opgegeten, en deels overleeft het, dus ik moet best vaak uitvangen, anders heb ik binnen de kortste keren een bak vol platy's.
Ik denk guppen ook snel voortplanten en er zullen er altijd overleven, maar ja, het is jou keuze.
 
@aquaria17
Ik heb tot nu toe al mn spullen en vissen idd bij de visspeciaalzaak vandaan, ik wordt daar vriendelijk geholpen, ze nemen de tijd voor je, en ze hebben idd heel veel kennis(die ik nog niet heb), en daarom maak ik ook graag gebruik van alle info die jullie mij kunnen geven op het forum.
Wat betreft guppen man/vrouw bij elkaar plaatsen, daar ben ik nog niet over uit, ik begin net met de hobby, en de toekomst zal het uitwijzen.

@astrid
daar ben ik dus ook bang voor, ik zou graag(zeker in het begin) het overzicht willen houden, mocht echter gaan blijken, dat de guppen stress of andere symptomen gaan krijgen, dan zal ik het gaan overwegen om vrouwtjes te gaan bijvoegen.

Bedankt voor jullie reactie.
 
Dan zit je dus al goed ;) Waarschijnlijk zullen zij je dan ook aanraden even te wachten met de algeneter, of je zult hem moeten bijvoeren met algentabletten.
 
573217arjan1_0_82_foto2.jpg


Vandaag nog wat plantjes bijgeplaatst, ik had begrepen dat de dwerggourami's dit wel fijn vinden, dat ze gebruik maken van het bovenste gedeelte van de plant als ze zich gaan/willen voortplanten.
 

Terug
Bovenaan