Jeppo's stukje India


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Na lange tijd een ZA-bak gehad te hebben, wilde ik iets anders. Aangezien mijn bak niet de grootste is, wilde ik me op kleine vissen richten. Dwergcichliden waren mijn lievelingsvissen, dus hoe kon ik die gaan vervangen? Al snel kwam ik op de Dario's. Na veel verdieping en zoekwerk kwam ik ze tegen in de LFS: Dario sp. Myanmar. In de bak vrijwel kleurloos, na drie bezoeken en ondertussen een uur observeren heb ik ze slechts ��n keer in volle kleurenpracht gezien, toen twee mannetjes begonnen te pronken. Tenminste, heb ik het wel goed gezien? Zijn het niet de minder kleurrijke (maar daarom niet minder leuke) Dario hysginon? De tijd zal het leren. Ze zijn in ieder geval gereserveerd en ik kan ze halen wanneer mijn bak is ingedraaid.

De bak staat sinds 15-03-14. Ik heb de bodem van mijn aquarium vervangen en het filtermateriaal uitgewassen. Ik wilde weer op 0 beginnen. Helaas kwam ik vrij snel daarna de Dario sp. Myanmar tegen, dus kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan omdat ik alle bacteri�n had uitgeroeid. Niks aan te doen, 3-4 weken wachten en dan kunnen we weer.

Enkele feiten en cijfers:

Aquarium:
100x40x40

Filter:
Intern Juwel filter

Verlichting:
Philips 840
Sera daylight brilliant

Bodem:
Filterzand (middel)

Decoratie:
Enkele stukken kienhout
Stenen

Planten:
Blyxa japonica
Eleocharis parvula
Hygrophila polysperma
Fissidens fontanus
Taxiphyllum sp. Flame Moss
Vallisneria nana
Vesicularia dubyana
Utricularia graminifolia
Cryptocoryne sp.
Monosolenium tenerum

Foto's:

Vooraanzicht:
e8153838-6c8e-457d-be98-bf9756c6e6da_zps2a4073ea.jpg


Links:
a9de3981-f3f0-42bf-95d6-fa814a1b1f38_zpsf1aa6f9c.jpg


Midden:
56e7e7eb-1a9c-4b24-805f-eb151fdbf01b_zps9be93d44.jpg


Rechts:
d06017b2-e6fc-45e4-9b64-55ec0cab15a1_zpse47e4d4d.jpg


Midden close-up:
3daf3343-8579-433f-a45d-cffe2adf1da3_zpsd88c433a.jpg


Links close-up:
d04b78b1-785e-4228-95a9-2d2d33ea924f_zpsdd42dcb2.jpg


Flame-Moss op hout en onder het alg:
d6a5b144-d77f-4889-b1c2-1768b69fd8ab_zps654ee9ae.jpg


Fissidens fontanus op hout:
8d6966cb-14b1-45bc-be78-b3dbf7127bce_zpseab62f1f.jpg


Enkele planten beginnen nu aan te slaan. De Flame Moss begint naar het licht te groeien en de planten maken wortels aan. Het is nu vooral opletten naar wat gaat groeien en wat vervangen moet worden. De inrichting is nog lang niet klaar. De NO2 en NO3 zijn beide nog nihiel, dus ik neem aan dat ik nog in de ammoniak-periode zit, aangezien enkele planten en vooral algen groei laten zien. Vanaf nu ga ik om de dag controleren op nitriet en om de 3-4 dagen op nitraat. De vissen zullen nog even op zich moeten wachten.

Excuses voor de thermometer. De bak wordt tijdelijk verwarmd. Zodra de vissen erin komen, wordt de thermostaat uitgeschakeld en gaat de bak onverwarmd verder. De stipjes op de foto's zijn kapslakken (nasty little buggers, kan er niet van af komen) of stukjes vlokvoer.

Tips, trucs, opmerkingen, vragen, noem maar op, altijd welkom!
 
Dat ziet er echt heel mooi uit! Prachtige foto's ook :)
Welke vissen wil je er nog meer in?
Die Dario's zijn echt heel leuk, heb zelf de Dario Dario gehad. Klein
maar oh zo dapper :D En het mannetje kleurde op een gegeven moment echt
super mooi rood.
 
Allemaal bedankt voor de complimenten!

@Jochempie000 - Je hebt helemaal gelijk. De bak staat nu bijna twee weken en sommige planten zijn later toegevoegd, dus ik hoop dat het binnenkort allemaal begint aan te slaan en het dichter begint te groeien. Ik zoek nog een leuke plant voor in het midden achterin. Ik denk aan een grootbladige plant. Idee�n?

@Rene B - Anders ik wel! De bak is nog lang niet af en er zal nog genoeg veranderd worden, maar ik ben redelijk blij met het begin.

@Miss-Poodle - Dank je! Foto's zijn gewoon gemaakt met een telefoon, maar ze zijn inderdaad niet verkeerd. Ik weet nog niet wat ik erbij wil houden. Deze soort is nog vrij zeldzaam, dus misschien dat ik de bak richt op het voortplanten van deze soort. Aan de andere kant wilt het oog ook wat, dus zat ik aan een groepje Hara jerdoni's te denken. Ook soorten als Pethia gelius/canius, Tanichthys micagemmae/albonubes, Barbus oligolepis, Celestichthys margaritatus, Parasphaerichthys lineatus of Parasphaerichthys ocellatus worden overwogen. Ik wil het vooral rustig houden voor de Dario's, dus dan valt zo ongeveer de helft al af. Aan de andere kant zijn de vissen zo klein dat ze in een meterbak genoeg ruimte hebben. Hier twijfel ik dus nog in. Overigens zijn de Parasphaerichthys sp. moeilijk om te krijgen �n moeilijk om te houden. Wel een uitdaging als alles stabiel is. We zullen zien wat het wordt. :)
 
Jeff :)...Zoals al via whatsapp gezecht echt leuk begin, Kan niet wachten tot de bodembedekkers gaan groeien :).
 
Leuk hoor.Ik vind dario's ontzettende leuke visjes om naar te kijken.En ze zijn toch minstens net zo mooi als dwergcichliden!

Een grote anubias?
 
@mss - Bedankt Stijn! Me neither. :)

@visstisck - Ze kunnen er prachtig uit zien. Kwam laatst de Apistogramma wilhelmi in de LFS tegen. Toen begon ik toch weer even te twijfelen, maar misschien als ik een grotere bak heb. Een Anubias zou inderdaad perfect zijn, maar hoewel ik qua planten niet heel streng ben, wil ik wel graag dat ze uit Azi� komen (nu zeg ik dat wel, maar ik weet zeker dat er al planten uit andere werelddelen in zitten). Ik zie wel wanneer er iets leuks aangeboden wordt hier.

-

Ik heb overigens mijn water weer gemeten en zowel de NO2 en NO3 zijn nog 0. Ik had gehoopt al verder te zijn, maar helaas. Gaat nog ekkes duren. ;)
 
Heel fraai begin :thumbs: :D

En inderdaad, plantjes kun je natuurlijk op termijn steeds wat biotoopcorrecter maken. Er zijn een aantal tools op internet waarmee je zelfs per land kan zoeken naar plantjes. Ik kan ook wel eens in het boek van Kasselman kijken als je de herkomst/verspreiding van een specifiek plantje wilt weten.

~ Ivo
 
Dank u! :D

Precies, het is voor nu nog even kijken welke planten het gaan doen en welke niet. Die tools moet ik dan maar eens op gaan zoeken (en dan opzoeken of die planten te krijgen zijn). Misschien ook een paar boeken aanschaffen. Vooralsnog heb ik me nog niet erg verdiept in planten. Wil het eerst draaiende hebben, dan komen vanzelf die impulsen om weer dingen te veranderen. ;)
 
We zijn weer een tijdje verder, dus even een update:

- Toevoeging Salvinia natans, Nuphar japonica en Blyxa japonica
- De planten beginnen aan te slaan; laten groei zien en de V. nana heeft verschillende uitlopers
- Nog steeds geen nitrietpiek gehad en nog geen nitraat in het water, dus nog even wachten met vissen toevoegen.

Foto's:

Vooraanzicht:
a329e0fa-87b1-4a36-ac69-cd7ea10ad0db_zps85b88158.jpg


Blyxa japonica:
b02c1883-6165-468c-b125-75071d192fda_zps787b85b7.jpg


Nuphar japonica en Blyxa japonica:
eb258297-921a-41c4-bb6c-83d486838434_zps0da5582a.jpg


Flame moss begint naar het licht te groeien:
dc0017e3-4237-499e-a086-733d45db84b8_zpsce4e9eba.jpg


De Utricularia graminifolia die een moeilijke plant zou moeten zijn, groeit goed zonder enige toevoegingen:
fc6435b2-4f18-41b7-a50a-ebcf874e0910_zps7f6f7d80.jpg


Zo ziet die er van boven uit:
1f8d1837-e707-4ba7-97ce-734a7a8ae5e8_zpsb407a8a2.jpg


Dat was het weer. Niet veel veranderd. Die nitrietpiek moet eens snel komen!

@Ivo - Sorry, bericht gemist. Leuke plant, maar ik heb denk ik geen plaats meer aan mijn rechterkant (de lichtkant). Belgisch groen staat ergens linksachter, maar groeit voor geen meter doordat die weinig licht krijgt. Weet niet wat ik daar nog ga doen. Misschien een Crypto-soort. Iets wat niet veel licht vraagt in ieder geval.
 
Vraagje voor de kenners:

De bak staat nu drie weken en een dag (22 dagen dus). Ik heb 'm een week op een lagere temperatuur gehouden (20 graden). Wel zitten er vanaf het begin planten in en is de bak nu vrij dicht begroeid. Na ongeveer een week begonnen met het verkruimelen van vlokvoer, maar ik neem aan dat er genoeg "rottend" materiaal in zat met het al gebruikte hout en de planten. Nog steeds ligt het nitriet en nitraat op 0. Dat is niet eens zo heel gek, want de nitrietpiek bevindt zich meestal in week 3. Ammonium/ammoniak kan ik niet meten, omdat ik geen testsetje heb.

De vissen kon ik echter twee weken reserveren en ik heb met het alle moeite voor elkaar gekregen om het een week te verlengen, maar nu moet ik de komende week toch beslissen of ik ze ga halen of niet. Wat zouden jullie doen? Acht tot tien stuks Dario sp. Myanmar/Pyjamas. Kleine, maar nu nog vrij zeldzame vissen in Nederland. Zullen die het moeilijk krijgen of hoef ik geen problemen te verwachten. De pH is overigens 7,5. Het nitriet zou dus minder schadelijk moeten zijn.

Ik twijfel heel erg. Ik wil niet dat de vissen de volgende dag op apegapen liggen, maar aan de andere kant is het een vrij lage bezetting voor een redelijk beplante bak, zeker met de drijfplanten erbij. Waag ik de gok of toch niet?
 
Halen hoor, met een goede plantengroei kan de nitrietpiek ook uitblijven omdat de planten het op souperen , dus je kan nu echt wel de eerste vissen plaatsen.
Prachtige bak heb je, erg mooi, en ik ben benieuwd naar je vissen ;)
 
Leuke bak. Alleen dat kleine thermometertje op de ruit kan niet hoor. :deal: :D
 
Daar zijn ze dan! Gisteren gehaald, de dag en nacht goed doorgekomen. Leuke bezige visjes. Bij de zaak lieten alle visjes een grijzige kleur zien, op een enkel mannetje na, dus ik was blij verrast dat de mannetjes al vrij snel rode vinnen en een beetje rode kleuren op het lichaam lieten zien. Ik heb drie vrouwtjes bij elkaar gezien, misschien dat ik er zelfs vier of vijf heb. Dat is dus vrij gunstig. De karakteristieke hoofd- en lichaamstekeningen moeten nog komen, maar dat kan nog wel even duren, verwacht ik.

Foto's:

Man en vrouw:
c8466652-de15-470f-b109-a2c00dc3b967_zpsf3d3a3d2.jpg


900ce4e2-fef0-4092-b497-943569217247_zps9a5f61f7.jpg


00cda460-0262-4309-a196-e70bafb9f053_zps24c21509.jpg


Vermoedelijk een man:
ee473fd9-8c15-4a96-adf8-feb19c85f0b4_zpse1dc2450.jpg


1e4001a3-6440-4dfe-9199-a3c40b0daa63_zpsc21960e8.jpg


Vrouw. Kijk eens hoe klein ze is vergeleken met een gemiddelde slak:
da8cc6c2-7176-4dfd-9df9-7906d7d55c8f_zps4cf401d6.jpg


Man in normale kleuren:
499ed910-8100-44e3-a397-99026fbf9373_zps6955607e.jpg


f137f44a-50a6-4af8-a260-a19a7194dda4_zps2b3c6ceb.jpg


ffa9bd14-709c-45e1-87a8-eb596b79a415_zps2f6b5023.jpg


Enjoy!
 
Je weet al wat ik er van vind ;) maar ow wat zijn ze leuk..en goed te horen dat ze de nacht goed zijn doorgekomen.
 
@Stijn - Bedankt voor je reactie! Foto's waren trouwens gisteren genomen, een uur of twee nadat ik ze in de bak had gelaten.

Ik vermoed overigens dat het Dario hysginon zijn en niet Dario sp. Myanmar. Vreemd, aangezien ze bij een kweker vandaan kwamen die ze aan de LFS had verkocht als Dario sp. Pyjamas, een synoniem voor Dario sp. Myanmar. Het mag echter de pret niet bedrukken, want ze zijn werkelijk prachtig. Ik dacht altijd dat de Dario hysginon een fletse oranje kleur had, maar de mannetjes laten met vlagen vuurrode kleuren zien. Vooral de vinnen zien er prachtig uit. Heel anders dan dat ik van ze had verwacht, een stuk mooier vooral. Helaas zitten de twee dominante mannetjes achterin de bak, dus fotograferen gaat nog een hele klus worden.

Het gedrag wat ze laten zien is heel leuk. Ze zijn constant bezig met eten zoeken (slakken eitjes in slijm smaakt blijkbaar niet zo goed) of ze zijn bezig met elkaar. Tijdens het voeren laten ze vrijwel alles voorbij schieten, tenzij het ze de mond in zwemt, maar speuren ze even later ieder plekje op die ze maar kunnen verzinnen om voer te zoeken. Ik heb tevens niet het idee dat ze bijster snugger zijn. Zo zwom er vanmiddag een watervlo in de bak rond (hoe die erin is gekomen, Joost mag het weten, want ik heb ze niet gevoerd) en telkens zodra er een vis aan kwam, liet hij zich op het zand vallen en deed hij vrijwel niets meer. Het lukte hem nog iedere keer ook, al zie ik 'm nu niet meer rondhuppelen. Vanmiddag had ik nog een soort theekransje met drie/vier vrouwtjes die een tour door de bak aan het maken waren, op dit moment is een mannetje bezig om de rechterhoek van de bak tot zijn territorium te maken. Een ander mannetje heeft (vermoed ik) achterin het midden van de bak zijn plaats gevonden en er zwemmen hier en daar nog wat subdominante mannen en vrouwen rond. Ze durven nu zelfs al onder de drijfplanten of in het open water te komen.

Wat voelt het toch goed om weer vissen te hebben. Nu op zoek naar potenti�le medebewoners! Iemand idee�n? Kanshebbers zijn: Oryzias dancena, Celestichthys margaritatus en Parasphaerichthys lineatus of ocellatus. Als iemand nog iets weet, laat maar horen!
 
Hele mooie vissen, en je bak is echt prachtig, leuk dat je wat hebt rondzwemmen, lekker genieten!
 
Kunnen ze net zo`n lage temperatuur verdragen ( kamertemperatuur ) als de Dario sp. Myanmar? Ze zijn ook prachtig trouwens.
 
Bedankt voor jullie reacties!

De Dario sp. Myanmar schijnt een kleurvariant te zijn van de D. hysginon. Ze kruizen echter (gelukkig) niet, dus ze leven al wel een tijdje gescheiden. Ze komen allebei in Myanmar voor, waar de temperaturen schommelen tussen de 15 en 25 graden, dus ze kunnen prima op kamertemperatuur worden gehouden. Ik heb de thermostaat gewoon uit staan, dus het schommelt zo'n beetje tussen de 21 en 24 graden, ligt eraan hoe warm het overdag is.

Overigens kunnen (of horen) alle Dario's op een koelere temperatuur worden gehouden. Enkel de Dario urops heeft een vindplaats die verder weg ligt, verder naar het zuiden. Het kan zijn dat die andere temperaturen vraagt, maar dat kan ik zo snel niet vinden. D. urops zijn trouwens toch niet in de handel verkrijgbaar of je moet heel veel geluk hebben.
 
Mooie beestjes :)
Ik kon altijd erg genieten van mijn groepje Dario dario. Duidelijk 2�3 dominante mannetjes die altijd schitterend op kleur waren.
 
Prachtig, zo vaak vind je deze soort ook niet in de handel. Hoeveel heb je er nu zitten ?
 
Ik vind het een heel mooi bakje, en erg mooie visjes. Maar bij India denk ik aan heilige koeien en die mis ik :p

Dus verander de bak maar in dit. :D

8ayr.jpg
 
Rene B zei:
Mooie beestjes :)
Ik kon altijd erg genieten van mijn groepje Dario dario. Duidelijk 2�3 dominante mannetjes die altijd schitterend op kleur waren.

Precies! Zoals het er nu voor staat, lijkt het dat ik twee dominante mannetjes heb. Eentje is nog een beetje klein, maar laat wel rode kleuren zien. Daarnaast heb ik een viertal vrouwtjes waar ik vrij zeker van ben en nog een groepje twijfelgevallen. De dominante mannen laten echt prachtige kleuren zien.

visstisck zei:
Leuke visjes! Zijn ze nou ook best fel van karakter?

Nee, dat valt reuze mee. Enkel ��n van de dominante mannen probeert constant indruk te maken op de vrouwtjes. Bij de andere dominante man valt dit niet zo op, maar die kan ik wat moeilijker zien omdat hij achter alle Blyxa zit. De andere vissen zwemmen gewoon bij elkaar en zijn vooral bezig met voer en om alle gaten en hoeken te onderzoeken.

Pol_de_gezzmol zei:
Prachtig, zo vaak vind je deze soort ook niet in de handel. Hoeveel heb je er nu zitten ?

mss geeft het al aan, maar ik heb er inderdaad tien zitten, al zijn ze nu moeilijk om allemaal te tellen. Tijdens het vangen bij de LFS kwam er ook een garnaaltje mee die de eerste dag vrolijk bezig is geweest met alles schoon te poetsen. Ik kon 'm echter de volgende dag niet meer vinden, dus ik zal de komende tijd even mijn waterwaarden in de gaten moeten houden (of hij zit ergens in het filter oid).

Botia zei:
Ik vind het een heel mooi bakje, en erg mooie visjes. Maar bij India denk ik aan heilige koeien en die mis ik :p

Dus verander de bak maar in dit. :D

8ayr.jpg

Haha! Ik zal gelijk wat beelden aanschaffen.

Ze komen ook echt daadwerkelijk voor in hun biotoop:
25FAQtrreJwr6ReUZMDK5okLK04aqv2S.jpeg


mss zei:
Gezzmol, hij heeft er 10 zitten ;)..en ben benieuwd naar meer foto's

Ik ga m'n best doen. De komende dagen ben ik ietwat drukker. Helaas zitten de mooiste mannen achterin de bak, dus wordt het lastig om die op de plaat te krijgen. Zeker aangezien ik gewoon mijn mobiel gebruik. ;)

Bedankt voor de positieve reacties allemaal!
 
prachtig bakje jeppo en de visjes zien er ook goed uit...azie trekt me toch ook wel moet ik zeggen met al die Dario en badis soorten alleen kan het niet over m'n hart krijgen om geen apisto's in huis te hebben...en ik heb momenteel alleen twee kleine bakjes staan nog...
 
Haha, ik heb het ook met pijn in mijn hart moeten doen, maar ik moet zeggen dat de Dario's het een stuk gemakkelijker hebben gemaakt. Qua gedrag zijn het net Apisto's, of ja, het zijn net cichliden. Ook de kleuren zijn net zo mooi. Gelukkig hebben ze vanwege hun geringe lengte een klein territorium en zijn de "aanvallen" niet meer dan heel hard naar de ander toezwemmen en een uitval doen. Geen verwondingen of iets, wellicht een keer een gescheurde vin. Achter de vrouwen jagen kunnen ze net zo als Apisto's, het lokken en het achterna jagen, precies hetzelfde! Het leukste is, is dat je ze gemakkelijker in een groepje kan houden. Ik heb er tien zitten in een meterbak en ik zou er zo nog een paar bij kunnen doen. Leuk om ze in een groepje bezig te zien met elkaar, anders dan enkel een koppel of harem te houden.

Al overgehaald? Misschien als ik je zeg dat ik ze in Rhenen heb gehaald bij you know who. Ze staan wel onder de naam Dario sp. Pyjamas, tegenover de Dario dario/tweede afslag links als je vanaf de trap de kelder in loopt. Ik zie wel een topic van je nieuwe bak verschijnen he! :D
 

Terug
Bovenaan