Jelle86's 160*60*65 in de muur en de rest


Toen ik nog één blokvisje over had was hij duidelijk erg ongelukkig. Op het moment dat ik er guppen bij deed leefde hij helemaal op en werd opeens levendig. Meer nog dan met de danio's erbij. Vooral de vrouwtjes guppen, volledig mijn inlegkunde maar ik had echt het idee dat hij dacht 'hé die lijken op mij wat gezellig'.
Dus ik zou bij blokvisjes gaan voor een groepje met veel ruimte en 'broken ligns of sight' (zeg je 'onderbroken zichtslijnen' in het Nederlands? 🤔).
In mijn vijvertje in de zomer toen het warmer was kon het mannetje inderdaad wel fel uithalen. Ik had niet het idee dat het leven voor de danio's daardoor heel ondragelijk werd, ik heb overigens ook niet het idee dat danio's zich uberhaupt ergens druk om maken, dus slecht voorbeeld misschien 😄.

Qua garnalen gingen de blokvisjes even heel enthousiast op jacht, de garnalen verdwenen uit schrik een weekje uit beeld en daarna hadden ze door dat het wel mee viel met die jachttechnieken en verloren de blokvisjes hun interesse (of zelfvertrouwen?). Dus ging bij mij prima samen. Maar geen garantie dat het altijd zo is, misschien waren die van mij gewoon sulletjes. Ik vond zelf de jachttechniek van eerst een paar seconden met je neus bovenop je prooi stil gaan hangen om overduidelijk te maken dat je hem op wil eten wel een beetje sullig in ieder geval 😂
Haha dan kunnen ze samen met de schildpadden op jacht. Een hulpeloos wormpje of pissenbed die pakken ze wel. Maar garnalen staan ze gewoon stom aan te gapen…
 
Omdat foto’s meer zeggen dan woorden😅
 

Bijlagen

  • IMG_9668.jpeg
    IMG_9668.jpeg
    3 MB · Weergaven: 87
  • IMG_9669.jpeg
    IMG_9669.jpeg
    4.3 MB · Weergaven: 85
  • IMG_9667.jpeg
    IMG_9667.jpeg
    5.3 MB · Weergaven: 84
Denk je alles te hebben getest. Blijkt (ik denk capillaire werking) het stuk wat droog moet blijven toch vol te lopen.
Dus plantjes der weer uit. aquariumpje ophogen, alles der weer in. Nu gaat t goed:)

Afgelopen week op de terugweg van het werk even langs jungle-leaves gereden voor nog een paar plantjes en mijn mangrove bos.
Deze is nu rechts achter geplant.
Verder schimmels boven en onder water. Vandaag de springstaartjes en pissebedden losgelaten.
Nooit geweten overigens dat er 100'en soorten pissebedden zijn haha.

Plantenlijstje in het water:
Helanthium Tenellum 'Green' (Echinodorus tenellus)
Bacopa caroliniana
Eleocharis Montevidensis
Gratiola viscidula
Lobelia cardinalis
Ludwigia palustris
Juncus repens
Micranthemum sp. Monte Carlo
Salvinia minima
Saururus cernuus
Sagittaria subulata
Hydrocleys nymphoides
 

Bijlagen

  • IMG_9722.jpg
    IMG_9722.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 52
  • IMG_9721.jpg
    IMG_9721.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 53
  • IMG_9720.jpg
    IMG_9720.jpg
    2 MB · Weergaven: 49
  • IMG_9718.jpg
    IMG_9718.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 48
  • IMG_9719.jpg
    IMG_9719.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 48
  • IMG_9715.jpg
    IMG_9715.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 54
  • IMG_9712.jpg
    IMG_9712.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 54
  • IMG_9708.jpg
    IMG_9708.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 52
2 weken onderweg en de 1e plantjes beginnen te groeien. Niet allemaal maar bij de meesten zijn in ieder geval de eerste submerse bladeren wel te zien.
De mangrove's beginnen allemaal bladeren te vormen. Ook de meeste planten op het landdeel lijken aan te slaan.
Het meeste onderwater schimmel is weg en er komt wat (bruine) alg op de bodem voor terug.

Verder de verlichting per week een beetje aan het opschroeven. Zit nu op ca ca 17Lumen per Liter en ben van plan voorlopig uit te gaan komen op 25Lumen/L. De meeste planten vallen onder easy en enkele medium. Vorige week ook begonnen (voor het eerst in mijn leven) met een stock oplossing plantenvoeding. Rustig aan begonnen en nu langzaam wat opvoeren. Het doel is om met lean-dose op een kaliumwaarde K van 12ppm, een nitraatwaarde no3 van 5ppm, een fosfaatwaarde po4 van 2,5ppm en een ijzerwaarde van 0.25ppm aldus een recept van hier ergens op het forum:) Op de dicht beplante stukken ligt ADA amazonia V2 in filterzakken. Totaal zo'n 15L van gebruikt.
Verder hoop ik met een Carbo Plus op een CO2 niveau van zo'n 12 a 15mg/l te mogen komen. Dat zou volgens mij voldoende moeten zijn voor deze planten.
Ben wel benieuwd naar de werking. Sluit niet uit dat deze in de toekomst wellicht wordt vervangen door osmose icm CO2 toevoeging.

Zojuist eens vast een watertest gedaan:
PH: 6.5
KH: 5
GH: 6
NO2: 0
NO3: 10
NH3/NH4: 0
PO4: 0.5
 

Bijlagen

  • IMG_9771.jpg
    IMG_9771.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 43
  • IMG_9772.jpg
    IMG_9772.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 43
De 1e bewoners zitten er in. Wat garnaaltjes en een verstekeling die vermoedelijk met de garnalen mee is gekomen. Zal dan een gup zijn. Niet op de foto te krijgen zo klein.
Garnalen zijn al lekker met het alg bezig…

Ook is de 1e bloei gespot😍
 

Bijlagen

  • IMG_9782.jpeg
    IMG_9782.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 40
  • IMG_9776.jpeg
    IMG_9776.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 39
De carbo plus is ondertussen een tijdje in gebruik. Ik ben er een beetje mee aan het een en weer verschuiven geweest. Verschillende plekken in de bioloog, in het aquarium zelf, van 10% tot volle bak aansturing. Allen tijdens de lichturen en 24/7.
Maar wat ik ook doe ik zie eigenlijk geen verschil in de dropchecker. Hij werkt wel, hij bubbelt en er komt kalkaanslag. maar ik denk dat het gewoon onvoldoende is icm met een bioloog.
Als ik heeeel optimistisch naar de DC kijk zou je er misschien 10ppm van kunnen maken maar ik zie nauwelijks verschil met als ik hem uitzet.
Ik denk dat ik maar eens ga rondkijken voor een CO2 set met reactor.
 
De carbo plus is ondertussen een tijdje in gebruik. Ik ben er een beetje mee aan het een en weer verschuiven geweest. Verschillende plekken in de bioloog, in het aquarium zelf, van 10% tot volle bak aansturing. Allen tijdens de lichturen en 24/7.
Maar wat ik ook doe ik zie eigenlijk geen verschil in de dropchecker. Hij werkt wel, hij bubbelt en er komt kalkaanslag. maar ik denk dat het gewoon onvoldoende is icm met een bioloog.
Als ik heeeel optimistisch naar de DC kijk zou je er misschien 10ppm van kunnen maken maar ik zie nauwelijks verschil met als ik hem uitzet.
Ik denk dat ik maar eens ga rondkijken voor een CO2 set met reactor.
De carboplus ligt in de ton. 3 weken op 100% en ik zag geen bubbels meer tevoorschijn komen. Even eruitgehaald en hieronder het resultaat. CO2 met reactor is inmiddels in gebruik.
 

Bijlagen

  • IMG_9970.jpeg
    IMG_9970.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 22
  • IMG_9969.jpeg
    IMG_9969.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 22
Plantjes groeien ondertussen lekker verder en de visjes zijn mooi op kleur gekomen. Alleen links voor loopt het nog niet storm met de planten.
Slakken zijn er overigens ook in overvloed. Niet normaal hoe snel die kunnen kweken.
 

Bijlagen

  • IMG_9995.jpeg
    IMG_9995.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 33
  • IMG_9990.jpeg
    IMG_9990.jpeg
    4.3 MB · Weergaven: 32
  • IMG_9987.jpeg
    IMG_9987.jpeg
    5.1 MB · Weergaven: 31
  • IMG_9986.jpeg
    IMG_9986.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 33
Mooi foto s en ik weet niet welke slakken het zijn maar puntslakjes zijn goed te vangen met de slakkenval van SF.
 
Mooi foto s en ik weet niet welke slakken het zijn maar puntslakjes zijn goed te vangen met de slakkenval van SF.
Volgens mij de puntige blaashoornslak.
Over een paar maand komen de schildpadden er bij in. Verwacht dat zij der wel raad mee weten.
 

Bijlagen

  • IMG_9802.jpeg
    IMG_9802.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 11
heel mooie gedaan
ben wel benieuwt hoe het er uit ga zien met schildpadden er in
 
super schattige schildpadden en prachtige bak!!
 

Terug
Bovenaan