JB's vijver


Dank jullie weer voor de reacties. ;)

@guppie: Ik ben benieuwd. Ga je ook posten?

@Spikerwyfke: De gele klei/zand is er zowel voor toevoeging van mineralen in gegaan als om een lichte bodem te krijgen. Dat laatste is dus alleen voor het oog.

Het heeft een poosje geduurd maar de vijver is nu alweer een aantal weken helder.
Ik heb een paar weken geleden ook vast klimop geplant langs de rand met het terras.
Dank zij het zachte weer is dat al aan geslagen en kan het in het voorjaar dus meteen beginnen met groeien.

q6KTFsP1T_v4NAr26Bswxle7jC58j0Mc.jpeg

Gisteren heb ik een verrassing gekregen.

q6KTFsP1T_v4NAr26Bswxle7jC58j0Mc.jpeg

Vandaag meteen maar wat moois mee gedaan.

q6KTFsP1T_v4NAr26Bswxle7jC58j0Mc.jpeg

Gelukkig had ik nog wat vloerbedekking liggen. Daar heb ik voetjes uit geknipt voor de keien die op de folie liggen om deze niet te beschadigen.

Op de achtergrond zie je ook al een idee voor de filterbak.... maar daar kan nog van alles aan veranderen.

Wordt weer vervolgd.....
 
mooie vijver man .

ik wil ook een vijver, maar men pa wil ook wel 1 maar nog een jaar of 2 wachten dan word de tuin aangeplant.

en da komt er een natuurvijver :)
 
Tja, het lijkt al aardig voorjaar.
Tijd voor een update.

De nieuwe pomp draait nu een week of twee. Inmiddels is het bio-filter ook in bedrijf.

YNxWbt6PaGnSbixZpBb6NH0BMM6IPHGj.jpeg
YNxWbt6PaGnSbixZpBb6NH0BMM6IPHGj.jpeg

Het water wordt vanuit de vijver via een grof filter (ronde zwarte pot) door een fijn filter gepompt. (hoge bak) Daarin staan de hylophyten: pitrus en riet. Door een RVS uitstroomopening gaat het langs een tweede biofilter terug naar de vijver. Onderweg wordt het water van de nodige lucht voorzien.

Vandaag een aantal plantjes gehaald: Water Gentiaan en Naaldgras zijn als zuurstof planten afgezonken. Evenals waterpest.
In de moeraszone heb ik Veenpluis geplant en papyrus.
YNxWbt6PaGnSbixZpBb6NH0BMM6IPHGj.jpeg

Aan de uitstroom kant zijn Dotterbloem en Moeraswolfsmelk geplant.
YNxWbt6PaGnSbixZpBb6NH0BMM6IPHGj.jpeg

De eerste bewoners zijn ook al los gelaten: 3 komeetstaartjes.
En er zijn meer bewoners gesignaleerd: schaatsenrijders. Altijd een goed teken.

Nu kan het op zijn gemak weer helder worden en dan komen het komend weekend een tiental sluierstaarten van Jones er in.
 
Dat ziet er al goed uit :).
M'n visjes gaan het daar zeker naar hun zin hebben!
 
Leuk huisje ook voor de vijver bewaak kabouter. :p De schrik van elke reiger. :p

militair-tuinkabouter.jpg
 
Ha ha, die is wel vet ja. :D Werkt ook tegen katten.

De vijver begint al mooi helder te worden.
Toch heb ik de komeetstaartjes niet meer gezien......
 
Vandaag is de vijver kraak helder en ik heb twee visjes zien zwemmen. :D
 
mooi vijvertje... kan mijne ook wel is online proppen alsie er weer wat mooier uitziet =)
 
Yess. Alle drie de visjes gespot. Ze zwemmen schuw over de bodem en duiken bij de miste beweging weg.
Maar ze zijn er gelukkig alle die nog; ze komen de komende tijd wel tot rust.
 
Mooi vijver zeg. Zit er nu al wat meer vis in ondertussen?
 

Terug
Bovenaan