JB's vijver


J

JB

Guest
De sluierstaart koorts heeft weer in alle heftigheid toegeslagen nu ik ben begonnen met de aanleg van een vijver.
Ik zal mijn updates regelmatig hier posten.
Tips en advies zijn heel welkom.

De vijver wordt ongeveer 2X3m en 1m op het diepste punt.
Als filter wil ik een hylophyten bak gebruiken.
Een deel van de vijver krijgt stromend water en er komt een moeras gedeelte bij.

Foto's volgen snel.
 
Het gaat nog wel even duren voordat hij klaar is hoor.

Het werk tot nu toe:

Omdat ik de vijver in een bestaande tuin ga aanleggen heb ik eerst een stuk vrij moeten maken.
De buitenlijnen heb ik vast uitgezet met lint.

tck5_GYFacpv6MZvx9m_fMwIgUHYd6Gb.jpeg

Dit is het hoekje waar het filter komt te staan.

tck5_GYFacpv6MZvx9m_fMwIgUHYd6Gb.jpeg

Wordt vervolgd.
 
Leuk JB. :)

Ik ben ook bezig met een vijvertje van vergelijkbaar formaat voor m'n chinese danio's.
Hij is al grotendeels gegraven en heb deze week vijverfolie binnengekregen. Nu is het alleen nog wachten op een paar kilootjes maaskeien en een beetje fatsoenlijk weer. ;)

Welk soort vijverfolie heb jij op het oog? (of neem je een voorgevormde vijver?)
 
Ik ben me nog aan het ori�nteren wb vijverfolie.
Het liefst zou ik rubber gebruiken maar dat komt een beetje buiten mijn budget.
Wat gebruik jij?
 
Leuk.Maar ,moeten de vissen dan allemaal in dat kleine gat verblijven?

Zou ik toch groter maken. Anders overleven ze het niet.

Krijg je weer het meerdere goudvissen in een kom idee.
 
Het gat is een halve meter in doorsnee. Daarin hoeven ze alleen maar te verblijven als de vijver dicht gevroren is en dan bewegen ze toch haast niet meer. En er komen alleen een paar sluierstaarten in.
Groter maken gaat niet. Het visbestand aanpassen of ze elders overwinteren is wel een optie.
Er komen sowieso niet zo veel vissen in de vijver.
Denk je echt dat het problemen gaat geven?
 
Kan je het diepe stuk niet uitbreiden? Afgezien van de extra ruimte heb je dan meer liters waardoor de waterwaardes + temperatuur stabieler blijven.
 
Ik ga eens kijken wat er wat dat betreft mogelijk is.
Goed advies in ieder geval. ;)

Wordt vervolgt.
 
Ok�, enkele kruiwagens later.....

4dJoUXPXWRGUxz6_KMhHQFYrH71gqd5F.jpeg

Dit is inderdaad een stuk beter.
Dank voor jullie input. En blijf komen met tips want ik wil het graag in een keer goed doen.

Ik ga ook nog de terrassen wat lager maken. Maar eerst mijn rug weer even wat rust gunnen.

Wordt dus vervolgd.
 
Dat ziet er super uit :thumbs:
Zo kunnen de vissen mooi buiten blijven in de winter. Dat scheelt een hoop gedoe.
 
Dank je.

Hij gaat nu wel een stuk over budget.... Meer folie, grotere pomp....
Maar wel de moeite en investering waard denk ik.
 
Het is wel een investering, maar energiezuiniger dan een aquarium (sterke filter, meerdere tl's) + je vissen krijgen de beschikking over allerlei natuurlijk voedsel, zonlicht en meer liters. Daarnaast zijn de beestjes die een vijver opzoeken leuk om te zien. Libelles, kikkers, schaatsenrijders... een mooi stukje natuur in de tuin :)
 
Zo, druk bezig geweest? :p

Voor het aantal m2 folie maakt het volgens mij niet uit.
Meestal wordt uitgegaan van (lengte vijver + 2x grootste diepte)+ 60 cm overlapping (beide kanten 30 cm) x (breedte vijver + 2x grootste diepte)+ 60 cm overlapping (beide kanten 30 cm)= aantal benodigde m2 vijverfolie.

Ik ga morgen, als het weer het toelaat, het graven afronden.
Ik wil nog een extra rand maken waarop ik maaskeien wil plaatsen een aantal cm onder de daadwerkelijke vijverrand, zodat ik niet gelijk tegen de vijverfolie aankijk, wanneer het waterpeil iets mocht zakken in de zomer.

Heb jij al bepaalde vijverplanten in gedachten? (of gaat dat niet met sluierstaarten?)
Ik vraag het omdat je nu nog rekening kan houden met de gewenste diepte die sommige waterplanten verlangen.
 
Ik moet ook nog even wat gaan graven want ik krijg net een telefoontje dat iemand staks het zand wil komen ophalen. Dat had ik op Marktplaats gezet.

Qua planten:
Een groot deel van de oever wil ik met rietsoorten beplanten, tegen de katten maar ook om een mooie achtergrond te cre�ren.
Verder komt er (natuurlijk) een mooie waterlelie in.
En veel zuurstof planten. Daar mogen de Sluiers naar hartenlust aan knabbelen.

En dan wordt het nu toch wel tijd om me eens met de folie bezig te gaan houden want die wil ik begin komende week toch wel gaan leggen omdat ze veel regen voorspellen tegen het einde van de week.

Maar nu eerst maar weer even de laarzen aan dus.
 
De folie is besteld.
Op aanraden van Kajsa12 is het 4everflex geworden.

Wordt weer vervolgd dus.
 
Wanneer ik weer nieuwe batterijen heb, zal ik ook eens een topic starten.

Wel uitkijken met riet bij de vijver, veel soorten kunnen dwars door je folie heengroeien.
 
De folie is gisteravond geleverd.
Omdat er de hele nacht regen was voorspeld wilde ik het er meteen nog in leggen. Gelukkig heb ik een fijne vader die meteen naar me toe gekomen is om te helpen.
En dat was heel welkom want 40kg folie is echt te veel om alleen op zijn plek te krijgen.

Zo lag het er vanmorgen bij. De eerste 10cm water had de regen alvast verzorgd.
Wt2nEtKFvkY2A5EFvYxWK6QLsxKJn7N0.jpeg

Het leek een beetje hopeloos. Het gat was vrijwel helemaal gevuld met folie. Komt dit nog goed?

Toch de slang er maar in gehangen en er het beste van hopen.
Langzaam maar zeker begon de vorm weer herkenbaar te worden.

Wt2nEtKFvkY2A5EFvYxWK6QLsxKJn7N0.jpeg
Wt2nEtKFvkY2A5EFvYxWK6QLsxKJn7N0.jpeg
Wt2nEtKFvkY2A5EFvYxWK6QLsxKJn7N0.jpeg

1400 liter later de folie ruwweg op maat gesneden.

Wt2nEtKFvkY2A5EFvYxWK6QLsxKJn7N0.jpeg

Nu kan ik aan de slag om de randen mooi af te werken.

Wordt weer vervolgd.
 
Niet slecht :thumbs:

Lijkt me ontzettend lastig om de folie er netjes in te krijgen. De vouwen zorgen trouwens voor goede schuilplaatsen voor kikkers. Hier overwinterden ze daar altijd in :).
 
Dat leek mij ook maar het is ontzettend mee gevallen.
Het water heeft het meeste werk gedaan. Tijdens het vullen heb ik de folie alleen wat geholpen.

Nou, vouwen genoeg hoor. Laat die kikkers maar komen. ;)
 
Ha kijk, je bent al verder dan ik.

Ik ga het in de komende twee weken proberen.

En dat was heel welkom want 40kg folie is echt te veel om alleen op zijn plek te krijgen.

Dan zal ik de komende dagen wat extra spinazie gaan eten, want ik was van plan om het alleen te doen. :juggle:
 
De spinazie hoeft niet hoor Kajsa12 , ik heb de mijne van 150kg alleen gelegd .
Efkens over nadenken hoe te werk gaan .
En leggen als de zon schijnt en de folie eerst laten opwarmen , dat legt net iets prettiger .
 
Kajsa12 zei:
Ha kijk, je bent al verder dan ik.

Ik ga het in de komende twee weken proberen.

En dat was heel welkom want 40kg folie is echt te veel om alleen op zijn plek te krijgen.

Dan zal ik de komende dagen wat extra spinazie gaan eten, want ik was van plan om het alleen te doen. :juggle:

We hebben de folie eerst op de parkeerplaats uitgelegd en toen zo opgevouwen dat hij vanuit het gat eenvoudig weer uit te vouwen was.
Hij was natuurlijk wel taaier door de temperatuur maar ik zou hem nooit alleen in het gat gekregen hebben zonder de terrassen te beschadigen.
Ook het uitvouwen gaat een stuk makkelijker met zijn twee�n. Anders blijf je heen en weer aan het lopen en steeds het gat in en uit....
Als ik jou was zou ik toch iemand proberen te charteren voor het leggen van de folie hoor. ;)
 
Voorlopig de laatste update. Tot het voorjaar kan ik niet veel meer doen.
Maar ik zal nog wel een foto maken als hij weer helder is. De gele kleur komt van de klei die ik er in heb gegooid.
Pitrus en fonteinkruid komen uit de oude 'vijver'.

De randen zijn nu ook afgewerkt.
Uitzicht vanaf het filter.

02-hIvkQP6gK4jua1_lHIgVY_oxhe5YB.jpeg

En vanaf de andere kant.

02-hIvkQP6gK4jua1_lHIgVY_oxhe5YB.jpeg

Langs deze oever zijn bodembedekkers geplant. De jute geeft ze een beetje houvast om mooi over de folie te groeien.

02-hIvkQP6gK4jua1_lHIgVY_oxhe5YB.jpeg

Nu al een mooi plekje. Dit is tevens het laagste punt van de folie: hier loopt het overtollige water weg.
Een dikke tak om beestjes de kans te geven weer uit de vijver te kruipen maar vooral een plek voor vogels om te badderen.

02-hIvkQP6gK4jua1_lHIgVY_oxhe5YB.jpeg

Nu maar hopen dat hij snel helder wordt.

Wordt weer vervolgd.
 
Mbt tot de jute snap ik het niet goed .
Zoals ik het nu zie gaat er nog veel zwarte grond de vijver inlopen .
Was het niet verstandiger om achter de vijverrand een stukje geul te maken waar je de grond kan tegenhouden ?
met bv. turf ?
Voor wat zwarte grond in de vijver zou ik me overigens niet zo druk maken , ik heb dit voorjaar een 100 liter zwarte grond in mijn vijver gehad door een woelende waterrat , die alle grond maar de vijver in werkte .
1 voordeel zit er wel aan : planten wortelen een stuk makkelijker .
 
De jute zorgt dat de bodembedekkers wat houvast hebben zodat ze de rand mooi kunnen begroeien.
En de grond daar achter is hard van de wortels van de Buxus en de Wilg. Die spoelt echt niet meer weg hoor. ;)
Die rand is afgezet met grindtegels waar de folie overheen ligt.
Daar achter heb ik inderdaad een geultje gemaakt om de folie in te stoppen en dat gevuld met zand.
Daar zijn de bodembedekkers in geplant.
 
Mooi vijvertje zo :)
Ook leuk die stok, voor de diertjes.
Het is denk ik wel je bedoeling om een natuurlijke vijver te maken? leuk!
Ik zou zelf ook wel een vijver willen, maar met kleine kinderen en een niet grote tuin zit het er nu nog niet in.
Ik vind het wel heel leuk om te kijken, dus zal regelmatig eens even checken ;)
Die jute snap ik wel, en dat oogt ook gelijk mooier als de planten er over heen gegroeid zijn.
Heb je vijvergrond in de vijver gedaan en plant je de planten gewoon zo er in? of werk je met mandjes?
Komen je goudvissen hier in?
 
Dank je Ineke. :)
Het gaat zeker een natuurlijke vijver worden. Past mooi bij de rest van de tuin.
Die oogt nu een beetje kaal maar als het straks voorjaar wordt..... :D

De planten komen in bakken en in worsten met vijvergrond die ik straks van panty's ga maken.

Wat vissen betreft: er komen zeker sluiers in maar niet die uit mijn aquarium denk ik.
Maar dat is nog ver weg hoor. Straks in het voorjaar eerst maar eens beplanten.
 
Een mooie vijvervis is de wakin. Vaak vind je ze in partijen gewone Goudvissen. Ik heb er zelf ook diverse.

mn002a.jpg


030neu.jpg


5750d1170324478-aquatics-international-new-goldfish-shipment-wakin.jpg
 
Leuk om te zien hoe je het aangepakt hebt! Wij gaan eerdaags ook beginnen met de vijver.. :)
 
Inuz zei:
Mooi vijvertje zo :)
Ook leuk die stok, voor de diertjes.
Het is denk ik wel je bedoeling om een natuurlijke vijver te maken? leuk!
Ik zou zelf ook wel een vijver willen, maar met kleine kinderen en een niet grote tuin zit het er nu nog niet in.

Even inhaken op jouw reactie, onze vijver lag er al voor onze zoon werd geboren, toen raakte de vijver lek toen hij 2 jaar was wij hebben toen niet de vijver dichtgegooid maar juist vergroot omdat we toch al bezig waren, wij hadden er van dat tuingaas om en hij heeft nooit naar de vijver getaald, alleen als we met hem op de vlonder zaten, ook kun je er betongaas op leggen maar eigenlijk is dat nog gevaarlijker vooral als je het net boven of onder het wateroppervlak legt.
Als ze vallen vallen ze er met de handjes doorheen en komen dus niet weer overeind.

Nu 2 jaar terug de vijver weer vergroot en nu is zoonlief groot genoeg om bij de vijver langs te lopen.
Wat betreft het tuinformaat, wij hebben zelf ook niet een grote tuin maar elke tuin past makkelijk een vijvertje ook al is het maar mini, er komt zo veel leven op af en dat is voor een kind ook mooi om te zien. :thumbs:

JB, je vijver ziet er goed uit, mooie vorm, lijkt op de vorm die wij eerst ook hadden gegraven voor onze vijver maar die door overvloedige regenval toch weer wat breder is geworden. :D
Maar waarom de gele klei in de vijver?
 

Terug
Bovenaan