JBL PROSCAN


Iskew

Active member
Lid geworden
23 februari 2021
Berichten
29
Leeftijd
18
Ik heb een watertest gedaan alleen heb de kleurenkaart niet.. Weet iemand of deze waardes goed zijn?
IMG_20210310_164731.jpg
 
Heb je enig idee van welk merk je teststrip is? Volgens mij willen de volgorde van de indicatoren en kleuren nog wel eens wisselen per merk
 
De proscan werkt met een app op je telefoon en fotografeer je het staafje en krijg je een uitslag.
 
Kijk maar even mee met mijn teststrip van Colombo:

20210310_165618.jpg



Goh, zouden die strips allemaal uit dezelfde fabriek komen? ;-)

Jouw waarden zien er prima uit. Het blijft wel moeilijk inschatten op zo'n strip.
 
Tja strips zijn een erg ruwe indicatie en niet altijd even betrouwbaar. Je kan beter met druppeltesten kunnen werken.
 
eigenlijk zijn strips betrouwbaarder dan druppeltesten. je kunt een druppeltest op veel meer manieren verknoeien dan een teststrip.

het probleem met strips is meer dat de schaalverdeling vaak nogal grof is, waardoor je niet heel nauwkeurig kunt meten. En belangrijker dat onze ogen, of de camera van je telefoon, helemaal niet geschikt zijn om subtiele kleurverschillen waar te nemen. Bij daglicht in het echie gaat het nog, maar bij kunstlicht en laat staan via een beeldscherm is het natte vingerwerk.

op basis van deze teststrip durf ik vast te stellen dat je water vloeibaar is, wat toch 1 van de belangrijkste eigenschappen is.
 
Ja precies. Heb je wel eens geprobeerd om bij de nitraattest van API het verschil te zien tussen +- 35 en 80? Waardeloos. Hoef je niet kleurenblind voor te zijn.

Nu moet ik zeggen dat je ook met strips gekke resultaten kunt krijgen. Maar wat je zegt: onze ogen zijn gewoon niet zo geschikt om subtiele kleurverschillen (ook nog eens onder verschillende lichtbronnen) waar te nemen.

EN wat meespeelt: de instructies voor het gebruiken van teststrips willen nog wel eens per merk verschillen. Dat maakt ook uit. Terwijl veel van die strips hetzelfde werken, zo niet exact hetzelfde zijn. Maar dan in een andere verpakking.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met good old lakmoes papier wat we ooit bij scheikunde gebruikten? Zou dat voor simpel PH test wel goed (=nauwkeurig) werken?
 
I wouldn't know. Die lijken me wat grof..? :) Enige (pseudo)precisie wordt in de aquariumhobby wel op prijs gesteld.
 
Hoe zit het eigenlijk met good old lakmoes papier wat we ooit bij scheikunde gebruikten? Zou dat voor simpel PH test wel goed (=nauwkeurig) werken?
pH kan je prima digitaal meten.
 
Hoe zit het eigenlijk met good old lakmoes papier wat we ooit bij scheikunde gebruikten? Zou dat voor simpel PH test wel goed (=nauwkeurig) werken?
pH kan je prima digitaal meten.

lakmoes papier, pH papier, pH strips heb je in verschillende soorten en maten, het papier met een schaalverdeling van 1-14 is natuurlijk minder precies dan strips met een schaalverdeling van 3.8-5.5 bijvoorbeeld, en zo heb je heel verschillende. Scheikunding gezien werken strips hetzelfde als druppels. Voordeel van strips is dat het sneller is, en dat je ook aquariumwater met een kleurtje (zwartwater) goed kunt meten, wat met druppels lastiger is.

De meest nauwkeurige manier is een digitale pH-pen. Maar mits regelmatig geijkt en goed bewaard (in bewaarvloeistof) de duurdere zijn dan heel precies, de goedkopere uiteraard wat minder nauwkeurig, zeker als verschillende pH -waarden wilt meten (omdat je verschillende aquaria hebt met uiteenlopende waterwaarden bijv).
Maar goed een paar tienden afwijking is zo erg nog niet, want je gaat het met druppels of strips echt niet nauwkeuriger meten.

Het is aan jezelf hoe nauwkeurig je wilt meten. ik gebruik stripjes voor de pH, omdat ik eigenlijk alleen de zwartwaterbak regelmatig test. Dus niet de moeite om in een dure pH-pen te investeren en teveel gedoe om een goedkope te ijken als ik de andere bakken eens wil testen.
 
Ik heb een watertest gedaan alleen heb de kleurenkaart niet.. Weet iemand of deze waardes goed zijn?
Bekijk bijlage 321123
Strips zijn prima als grove indicatie en als ik naar de kleuren kijkt.
PH 7-7.4
KH 7 of wat hoger
GH 8-12
NO2 0
NO3 10-20mg
Co2 niet meetbaar omdat je dit al na 1sec moet aflezen met strips anders is het Co2 al vervlogen dus nutteloos om dat zo te meten.

Dus normaal aquariumwater en prima geschikt voor de meeste vissen buiten vissen die van zacht water houden.

En je zal hier veel weerstand krijgen omdat je met strips meet in plaats van druppeltesten, maar niet gevreest ik gebruik ze al jaren en ook voor het water van de Discussen te controleren en met wat ervaring hoe je de strip het beste kan aflezen is bij daglicht of een lamp van 4500K, bij warmere tinten lampen dan worden de kleuren op de strip ook donkerder dus krijg je andere waardes die hoger lijken als dat ze zijn.
Verder de App van JBL proscan met het kaartje en deze strip zijn erg onbetrouwbaar, als je 10x de zelfde test doet komt er elke keer iets anders uit is mijn ervaring dus blote oog met daglicht is redelijk betrouwbaar om een grove meeting te krijgen van het water en vaak zijn NO2 en NO3 en de KH-GH wel de belangrijkste van een strip.
Ik gebruik die van Dennerile daar zit Cloor meting op in plaats van Co2 die is wel wat nuttiger om te meten dan Co2 te meten met een strip.
 
Laatst bewerkt:
Een test, maakt niet uit of het strips of druppels zijn, moet op het juiste tijdstip afgelezen worden. Zeker de Nox waardes zijn hier zeer gevoelig aan.
Zonder deze precisie zijn ze beide waardeloos.
 
Ja precies. Heb je wel eens geprobeerd om bij de nitraattest van API het verschil te zien tussen +- 35 en 80? Waardeloos. Hoef je niet kleurenblind voor te zijn.

Nu moet ik zeggen dat je ook met strips gekke resultaten kunt krijgen. Maar wat je zegt: onze ogen zijn gewoon niet zo geschikt om subtiele kleurverschillen (ook nog eens onder verschillende lichtbronnen) waar te nemen.

EN wat meespeelt: de instructies voor het gebruiken van teststrips willen nog wel eens per merk verschillen. Dat maakt ook uit. Terwijl veel van die strips hetzelfde werken, zo niet exact hetzelfde zijn. Maar dan in een andere verpakking.
Daarom is het advies om bij daglicht je druppeltesten af te lezen gegeven! (In ieder geval door Colombo) Bij deze testen is de foutmarge en/of nauwkeurigheid van dien aard dat ze wel degelijk geschikt is voor een "huis" aquarium. We moeten altijd bedenken dat al deze testen niet van laboratorium kwaliteit zijn. Maar dat hoeft ook helemaal niet voor de gemiddelde gebruik(st)er.
 

Terug
Bovenaan