JBL proscan test


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ik gebruik al een tijdje een JBL proscan test. Maar sinds ik regelmatig mijn waterwaardes meet in mijn huidige bak valt mij op dat ik de test begin te wantrouwen. Ik meet bv een kraanwater chloorgehalte van 0,8 mg/L of in mijn aquarium een CO2 waarde van 35 (zonder CO2 installatie).
Ik gebruik een Samsung S7, zet ik erbij omdat dit misschien ook uitmaak....

iemand ervaring???
 
Ik heb hem ook gebruikt maar is naar mijn ervaring zeer onbetrouwbaar, als ik 3 x meet heb ik 3 verschillende waarden.
Een NO3 van 10 naar 30, evenals de Co2, en altijd chloor aangeven, als het licht maar iets meer of minder is zijn gelijk de waarden ook anders, ik meet alleen nog maar met een druppeltest.

Op verschillende groepen en fora lees ik er verschillende dingen over, van goed naar uiterst onbetrouwbaar, e.e.a. kan ook aan de telefoon liggen natuurlijk, wat het grote verschil kan verklaren.
 
Ik heb net een nieuwe testset open gemaakt en na eerste problemen met de meeting (te weinig licht??) meet ik nu een chloor van 0 en meer "reële" waardes. Foto van mijn waardes de afgelopen tijd:
Schermafbeelding 2017-01-14 om 14.06.03.png


Maar je ziet inderdaad soms wel "erg rare" uitschieters". Chloor komt misschien van "besmette" teststrips???
 
Hoi! Ik heb de test ook en ik meet altijd op dezelfde plek met hetzelfde daglicht. Dan klopt de test heel goed met wat ik met de druppeltests meet. Maar als ik bij kunstlicht / minder licht meet heb ik ook rare uitschieters.
 
Ik gebruik de Proscan nu een tijdje en meet altijd bij daglicht. Ik leg een wit vel papier op de vensterbank met daarop de scankaart met strip. Op deze wijze zie ik geen significante verschillen in de uitslagen, ongeacht verschillen in de hoeveelheid licht. Ik heb gemeten bij zonlicht, bewolkt weer en mist.
 
Ik heb net een nieuwe testset open gemaakt en na eerste problemen met de meeting (te weinig licht??) meet ik nu een chloor van 0 en meer "reële" waardes. Foto van mijn waardes de afgelopen tijd:
Bekijk bijlage 6413

Maar je ziet inderdaad soms wel "erg rare" uitschieters". Chloor komt misschien van "besmette" teststrips???

Inderdaad flinke schommelingen en dat zie je weer terug in de co2 en je zou bijna denken dat je daardoor algen zou moeten ontwikkelen als dit zou kloppen.
 
Inderdaad flinke schommelingen en dat zie je weer terug in de co2 en je zou bijna denken dat je daardoor algen zou moeten ontwikkelen als dit zou kloppen.

Kijk maar op mijn recente filmpje(s)

... wel wat alg maar geen explosie...
 
tja, als je druppeltests doet bij slecht licht zijn die even onbetrouwbaar ;)

Bij een druppeltest maak je gebruik van een aflees kaart. De kleur van de kaart wijkt dan net zoveel af als het monster. Dus heft elkaar op.

De pro scan is afhankelijk van de witbalans van de telefoon. En werkt zelf met een kleur referentie in de app.
Is de witbalans niet correct, dan krijg je afwijkingen.
 
Inderdaad flinke schommelingen en dat zie je weer terug in de co2 en je zou bijna denken dat je daardoor algen zou moeten ontwikkelen als dit zou kloppen.

De ProScan is inderdaad afhankelijk van de kwaliteit van de camera in de telefoon die gebruikt wordt. Verder, voor zover ik weet meet de ProScan de CO2 niet, maar berekent deze aan de hand van de andere gemeten waarden. Zit er dus een vreemde uitschieter in de pH of KH, dan zal je die uitschieter ook in de CO2 waarde zien. Een kleine afwijking op pH en KH kan dus al een groot verschil op de CO2 waarde maken.
 

Terug
Bovenaan