jbl proflora aquabasis plus review


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Hallo allemaal,
ik heb onlangs een 2de hands Juwel Rio 125 gekocht, een pareltje met nog garantie en heel veel extra's!
Een van die extra's was jbl proflora aquabasis plus.
1700351082383.png

Ik heb dit gebruikt zoals aangegeven, onder mijn zandbodem als voeding voor de planten.

Er zitten tot nu toe alleen nog maar deze bodem, stenen, driftwood, planten en mos in maar ik zit met een probleem.
Mijn nitraatwaarde gaat door het dak heen! De slechtste kleur van de druppeltest!

Nu zag ik op de zak dat er ook nitraat in in dit spul zat en ik lees online dat het hyper-oplosbaar is in water (slechte reviews) wat ook zorgt voor bruiner water, ook dit heb ik voor!
Maar ik zie ook veel positieve reacties dus ik weet niet goed of het hieraan ligt of dat er iets anders aan de hand is.

Dus heb je dit product gebruikt en wat vond je er van? Laat dan alsjeblieft je mening achter!
En als je nog tips hebt voor de nitraatwaarde naar beneden te krijgen buiten waterwissels en veel planten mag dat zeker ook ;)

mvg
Ferre
 
Vreemd, ik kan mij niet voorstellen dat er zoveel nitraat in zit. 🤔
Kan je wellicht een foto plaatsen van de zak, van de gedeelte waarop het aandeel nitraat staat vermeld?
 
Ik denk niet dat de eventueel aanwezige nitraat voor bruin water zorgt. Wellicht zit er iets in die bodem wat deze kleur geeft of gebruik je hout wat bruin water veroorzaakt.
 
Over welke no3 waarde gaat het dan +50,+100 of nog meer?
Heb je eventueel osmocote capsules gebruikt?
Met een 50% waterwissel halveer/verdun je no3 waarde.
 
Over welke no3 waarde gaat het dan +50,+100 of nog meer?
Heb je eventueel osmocote capsules gebruikt?
Met een 50% waterwissel halveer/verdun je no3 waarde.
Het gaat wel boven de 100 denk ik. Ik weet niet goed wat die osmocote capsules zijn, als het plantenbemesting in capsules is dan gebruik ik die ook van Plantedbox.

Ik weet van de waterwisseling, daar ben ik nu druk mee bezig! 😅
 
Het was toen bij de manado toch hetzelfde, toen ik deze bodem erin gedaan heb, dat er zoveel ijzer inzitt, dat het in het begin de GH naar boven kan doen.
Dus het verbaasd me niet...
 
Het gaat wel boven de 100 denk ik. Ik weet niet goed wat die osmocote capsules zijn, als het plantenbemesting in capsules is dan gebruik ik die ook van Plantedbox.

Ik weet van de waterwisseling, daar ben ik nu druk mee bezig! 😅
In die capsules zitten er korrels (osmocote is bekende merknaam hiervan) die afhankelijk van type/soort/oplosbaarheid en gebruikte heveelheid teveel aan no3 kunnen afgeven
 
In die capsules zitten er korrels (osmocote is bekende merknaam hiervan) die afhankelijk van type/soort/oplosbaarheid en gebruikte heveelheid teveel aan no3 kunnen afgeven
Ik gebruik dit: https://planted-box.com/product/crypto/.
Op het pakje staat dat 15% N waarvan 6.6% stikstofnitraat, het lijkt me dus straf dat dit zo een grote gevolgen heeft.
 
Ook niet zo een positieve ervaring dan... :)
Er zijn dingen die goed zijn maar er zijn ook dingen die minder goed zijn.
Ik heb het er toen wel ingedaan, na die ervaring die ervoor heb gehad met de planten en het is er ook meerdere jaren ingebleven tot ik hem op een dag niet meer kon zien.

Door veel water te wisselen krijg je het nitraat er wel uit.
 
Ik gebruik dit: https://planted-box.com/product/crypto/.
Op het pakje staat dat 15% N waarvan 6.6% stikstofnitraat, het lijkt me dus straf dat dit zo een grote gevolgen heeft.
Volgens mijn is dit toch een N-bom.
Zal veel waterwissels worden in begin
Ik gebruik osmocote sticks (iets gelijkaardigs ) in een 600l bakje en moet er echt zeer zeer spaarzaam mee omspringen.
 
Volgens mijn is dit toch een N-bom.
Zal veel waterwissels worden in begin
Ik gebruik osmocote sticks (iets gelijkaardigs ) in een 600l bakje en moet er echt zeer zeer spaarzaam mee omspringen.
Ok goed dat je het zegt, ik had geen idee dat dit zo een N bom kon zijn! Ik ging sowieso veel waterwissels doen!
 
Ik heb gewoon telkens bij de plant capsule tussen de wortels gevroet en mee geplant zodat de wortels letterlijk rond de capsule met voedingstoffen zaten, dit werkte heel goed in mijn ander aquarium.
 
Ik lees op het zakje dat ik heb van plantedbox.. Om de10 cm zo'n capsule, 4 cm diep. Elke 6 maanden. Ik gebruik ze ook erg spaarzaam.
Ja zo exact heb ik het niet gedaan omdat het idd dan wel heel snel leeg gaat, gewoon telkens als ik het plantje plantte, er eentje bij gestoken.
 
Ja zo exact heb ik het niet gedaan omdat het idd dan wel heel snel leeg gaat, gewoon telkens als ik het plantje plantte, er eentje bij gestoken.
Dat is erg veel denk ik. Cryptocoryne mag iets meer als je dat veel hebt. Bij stengelplanten duw ik er eentje bij 2:soorten.

Een forse waterwissel doe ik wekelijks.
 
Ik lees op het zakje dat ik heb van plantedbox.. Om de10 cm zo'n capsule, 4 cm diep. Elke 6 maanden. Ik gebruik ze ook erg spaarzaam.
Euu ben jij niet die persoon die ook wel eens onverklaarbare waterwaardes meet.
Vind die om de 10cm een zeer vaag begrip .
Die 4cm diepte is deze bepaald op een zand/grind of soil als bodem want een open bodem zal er veel meer voeding loskomen/oplossen .
Als deze voeding in de bodem loskomt en deels in de waterkolom verspreid dan is waterhoogte terug een factor.
Ook over die 6 maanden periode heb ik twijfels .
Meestal nemen ze dezelfde periode over van als ze in de reguliere landbouw gebruikt worden.
Maar in het aquarium met 100%vochtigheid/water is deze periode flink korter.
 
Ja die osmoctecapsules kunnen een hoop plezier geven. Hier kwamen er door onderhoud ook vaak bolletjes aan het oppervlak en niet veel later had ik desrijds Staghgorn door oplopende nh3/4.
Ik ben teruggegaan op kleibolletjes.
 
Euu ben jij niet die persoon die ook wel eens onverklaarbare waterwaardes meet.
Vind die om de 10cm een zeer vaag begrip .
Die 4cm diepte is deze bepaald op een zand/grind of soil als bodem want een open bodem zal er veel meer voeding loskomen/oplossen .
Als deze voeding in de bodem loskomt en deels in de waterkolom verspreid dan is waterhoogte terug een factor.
Ook over die 6 maanden periode heb ik twijfels .
Meestal nemen ze dezelfde periode over van als ze in de reguliere landbouw gebruikt worden.
Maar in het aquarium met 100%vochtigheid/water is deze periode flink korter.
Ik heb dat zakje nog van vorig jaar Triple. En ik gebruik ze heel weinig, spaarzaam.

Na jouw reacties niet verkeerd zo te lezen.
 
Bedankt voor je waarschuwing John!
Ik moet erbij zeggen dat het per soort kan verschillen want ik kocht ze destijds van een lid en daar had ik dat bij. Later heeft marcel dacht ik metingen gedaan met die van Tuinkabouter en daar had je minder last mee maar ik wil met die dingen geen risico meer lopen.
 
Ik gebruik liever plantensticks die lossen (sneller)volledig op zijn maar zijn nog véél gevaarlijker naar overdosering toe.
 
Euu ben jij niet die persoon die ook wel eens onverklaarbare waterwaardes meet.
Vind die om de 10cm een zeer vaag begrip .
Die 4cm diepte is deze bepaald op een zand/grind of soil als bodem want een open bodem zal er veel meer voeding loskomen/oplossen .
Als deze voeding in de bodem loskomt en deels in de waterkolom verspreid dan is waterhoogte terug een factor.
Ook over die 6 maanden periode heb ik twijfels .
Meestal nemen ze dezelfde periode over van als ze in de reguliere landbouw gebruikt worden.
Maar in het aquarium met 100%vochtigheid/water is deze periode flink korter.

Ja die osmoctecapsules kunnen een hoop plezier geven. Hier kwamen er door onderhoud ook vaak bolletjes aan het oppervlak en niet veel later had ik desrijds Staghgorn door oplopende nh3/4.
Ik ben teruggegaan op kleibolletjes.
Voor de zekerheid een extra waterwissel gedaan.
 

Terug
Bovenaan