JBL led solar control programma


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
78
Leeftijd
52
Beste Forum leden

Ben nu ongeveer ruim 2 jaar bezig met mijn aquarium opbouw en uitbreiding en het gaat gelukkig nu redelijk goede kant op.
Heb sinds enkele maanden de JBL Solar en de RGB samen met de wifi control operationeel.

Heb eerst de standaard voor geprogrammeerde programma's gebruikt en heb daarna zelf er iets in gebouwd .
Je kunt per kleur de intensiteit instellen en zon's opkomst en ondergaan en maanlicht erin zetten.

Echter vroeg ik mij af wie dit nog meer op het forum gebruikt en eventueel wat de manuel instellingen zijn.
Zelf gebruik ik naast de JBl verlichting ook nog CO2. Zou graag willen weten of ik het nu goed heb.

Heb wat baardalg en hier en daar wat losse alg..

14:30 tot 15:15 zon's opkomst

Rood 100%
Groen 20%
blauw 30 %
Wamt wit 30 %
Cool Wit 30%

15:15 tot 22:00

rood 10 %
groen 0%
Blauw 10%
Warm white 20%
Cool White 20%

22;00 to 22:30

Zon's ondergang

22:30 tot 2315
blauw 50%
rest op 0 %

Hoor het graag van jullie

Groet Igor
 
Je belichtings duur overdag is aan de korte kant. De meesten houden 8 uur aan exlusief de tijd an zon opkomst en ondergang. Verder heb je wit overdag ingesteld op 20%. Dat lijkt me wat laag, maar dit hangt helemaal af van de planten die je in je aquarium hebt staan. De weinig eisende planten hebben ongeveer 25 lumen per liter nodig en veeleisende planten hebben 40 lumem of meer nodig. Ik heb overigens geen jbl verlichting maar de voorwaarden voor goede plantengroeien zijn voor alle lampen hetzelfde. Besef wel dat als je besluit om de lichtsterkte en lichtduur te verhogen; de vraag naar CO2 en voedingsstoffen ook groter wordt.
Kortom, je geeft de hoeveelheid licht die past bij jouw planten en daar pas je de hoeveelheid CO2 en plantenvoeding op aan. Succes!
 
Klopt dat de belichtingduur aan de korte kant is dit komt ivm de alg die ik in mijn bak had. Is gelukkig een heel stuk minder geworden.
De kleur wit heb ik idd op 20% staan omdat ik ervan uit ging dat alle kleuren en dus de percentages opgeteld moesten worden voor een
totaal lumen . Ik heb de co2 computer op 5.7 staan dus die is voldoende aanwezig. Misschien dan wel teveel met de lage licht instelling.

Ik heb belgisch groen in de bak, meerdere anubius planten op hout en sinds enkele weken een lotus die ontzettend groet en steeds in gekort moet worden

Net 2 weken wat planten eruit gehaald en wat nieuwer en rode varianten erin gedaan namelijk:

Ludwiga white
Cabomba piauhenis
Dwergnaaldgras
Hygrophila polysperma


alle planten lijken goed aan te slaan en moet ik eerdaags al gaan snoeien.

Hoor het graag of ik zo goed zit en natuurlijk graag tips .
 
Klopt dat de belichtingduur aan de korte kant is dit komt ivm de alg die ik in mijn bak had. Is gelukkig een heel stuk minder geworden.
De kleur wit heb ik idd op 20% staan omdat ik ervan uit ging dat alle kleuren en dus de percentages opgeteld moesten worden voor een
totaal lumen . Ik heb de co2 computer op 5.7 staan dus die is voldoende aanwezig. Misschien dan wel teveel met de lage licht instelling.

Ik heb belgisch groen in de bak, meerdere anubius planten op hout en sinds enkele weken een lotus die ontzettend groet en steeds in gekort moet worden

Net 2 weken wat planten eruit gehaald en wat nieuwer en rode varianten erin gedaan namelijk:

Ludwiga white
Cabomba piauhenis
Dwergnaaldgras
Hygrophila polysperma


alle planten lijken goed aan te slaan en moet ik eerdaags al gaan snoeien.

Hoor het graag of ik zo goed zit en natuurlijk graag tips .
Ik denk dat je soorten planten bij elkaar moet zoeken die dezelfde lichtbehoefte hebben. Bijvoorbeeld in jouw geval vraagt de Anubius veel minder licht dan de Ludwigia white. De anubius moet je dus een plekje in de schaduw geven. De Ludwigia (en bijna alle rode planten) vraagt om veel licht, vaak meer dan 35-40 lumen per liter.
Hoeveel lumen levert je verlichting maximaal bij elkaar opgeteld?
 
Klopt dat de belichtingduur aan de korte kant is dit komt ivm de alg die ik in mijn bak had. Is gelukkig een heel stuk minder geworden.
De kleur wit heb ik idd op 20% staan omdat ik ervan uit ging dat alle kleuren en dus de percentages opgeteld moesten worden voor een
totaal lumen . Ik heb de co2 computer op 5.7 staan dus die is voldoende aanwezig. Misschien dan wel teveel met de lage licht instelling.

Ik heb belgisch groen in de bak, meerdere anubius planten op hout en sinds enkele weken een lotus die ontzettend groet en steeds in gekort moet worden

Net 2 weken wat planten eruit gehaald en wat nieuwer en rode varianten erin gedaan namelijk:

Ludwiga white
Cabomba piauhenis
Dwergnaaldgras
Hygrophila polysperma


alle planten lijken goed aan te slaan en moet ik eerdaags al gaan snoeien.

Hoor het graag of ik zo goed zit en natuurlijk graag tips .
Je lichtsterkte in totaal geeft een lumenwaarde. Je moet het witte licht ook niet als iets aparts zien. Zo zien wij licht, onze planten niet. Wit licht is een samenvoeging van alle kleuren! Vroeger liet men op school al zien hoe het licht breekt in kleuren wanneer het door een prisma valt. (Zie het plaatje) Zo kan je wit licht zien met een kelvin van 3000 wat wij dan opmerken als ietwat gelig wit. Feitelijk zit er in dat witte lichtspectrum veel rood wat heel belangrijk is voor planten. Bij een kelvinwaarde van, laten we zeggen 9000, zien wij dit als koelwit of ook wel helder wit. In dat licht is blauw over vertegenwoordigd. Overigens is boven een plantenbak een kelvinwaarde van zo rond de 5000 een prima idee.
naamloos.png
 
Beste Ben

Je kan met de standaard afstand bediening de volgende kelvin instellen nl 2700 K (warm wit) 4300 K (daglich) en 6700K (koudwit)
Echter heb ik de JBL Solar control er tussen en kan ik de diverse kleuren in percentage instellen. Echter staat er geen totale Kelvin bij

ZIe ook de afbeelding

Maar begrijp ik het goed dat ik dus beter de koudlicht hoger in percentage kan zetten? Of misschien heb je een tip als je de instellingen ziet?

Hoor het graag en alvast bedankt

Groet Igor
 

Bijlagen

  • IMG_6554.PNG
    IMG_6554.PNG
    77.8 KB · Weergaven: 72
  • IMG_6554.PNG
    IMG_6554.PNG
    77.8 KB · Weergaven: 69
k heb nog even wat opgezocht en de gezelschap aqurium instelling erin gezet. Dan kom ik nu op deze uit. Dan wel de tijd vast gehouden van 15;15 tot 22:00 daarvoor nog een zons opkomst.
Na 22:00 nog een ondergaande zon en een 45 minuten maanlicht.

Is dit wat ?





Light colourWarm whiteCool whiteRedGreenBlue
Gezelschapsaquarium4500K44%57%100%20%30%
JBL Dreamscape®5000K36%85%100%100%100%
JBL Rio Pantanal®4000K55%55%80%50%50%
JBL Malawi Rocks®6000K25%98%100%100%100%
JBL Goldfish Paradise®3500K80%23%100%0%30%
 
Ik gebruik deze verlichting ook dus ga dt schema zeker onthouden

 

Terug
Bovenaan