JBL e901 externe pomp lekt na schoonmaken


T

Thijssen_S

Guest
Hallo!

Afgelopen vrijdag heb ik de pomp schoongemaakt. Hierbij heb ik tevens de deksel, het pomphoofd, schoongemaakt met water en een borstel. Ik heb verder niets uit elkaar gehaald oid.

Nu blijkt dat de pomp water lekt. De hoeveelheid valt eigenlijk wel mee, ik schat 5-6 liter in ongeveer 48 uur.

Ik heb de pomp open gemaakt om te controleren of er vuil op het afsluitrubber zat en vervolgens, zoals in de handleiding staat, wat vaseline op het rubber gesmeerd. Helaas lag er vanmorgen weer een plasje water.

De bovenkant van de pomp en alle slangen en aansluitingen zijn volledig droog, daar komt dus geen water vandaan.
Je ziet bij de naad, op de plek waar ook de stroomkabel zit, druppeltjes vormen.
Omdat de pomp in een kastje staat is het wat lastig om te zien of dat de enige plek ik waar het lekt.
Nu heb ik ook op de randen van pot en deksel extra vaseline gesmeerd in de hoop dat dat werkt...

Als ik de pomp uit de kast haal en hij dus uitstaat, lijkt het erop dat hij niet lekt. Ik heb de bodem ook gecontroleerd op evt scheuren oid, maar niets kunnen vinden.

De pomp is 1,5 jaar oud en ik heb er verder nooit eerder problemen mee gehad.

Iemand ervaring hiermee?
 
Heb je de pomp wel lichtelijk leeg gegooid? Als je een volle pomp met water open en dichtmaakt komt er teveel water in je pomp waardoor hij het door de rubbers drukt.

Meestal zit er een streep in wat de maximale inhoud mag zijn. De rest wordt meestal geregeld door de inlaat.
 
Na het schoonmaken van het complete filter was de pot geheel leeg. Daarna heb ik hem weer aangesloten, toen is hij gaan lekken.

Maar na het schoonmaken van de afdichting en het insmeren met vaseline heb ik de pomp niet geleegd. Dat zal ik vanavond in ieder geval even proberen! Dank voor de tip!!
 
Je zult het binnenwerk wat te hoog opgestapeld hebben, waardoor het buiten rubber iets vrij zit.

En waarom maak jij de pomp helemaal leeg?
Gooi het vocht de volgende keer door een zeef.
Vuil eruit, vocht weer terug, dat zit vol bacterie.
 
Doe ik normaal idd niet, helemaal leeg maken.
Echter was het filter extreem vies... Tijdens de vakantie een ongelukje met een voerpotje, daarna bodem deels uitgeschept etc. Dus een hoop zweefvuil en enorm veel prut op de bodem van de pot.

Normaal knijp ik alleen de sponzen even uit en sluit de pomp weer aan. Maar het was nu zo vies...
Het binnenwerk is het standaard filtermateriaal, niets extra, er is ook bovenop nog voldoende ruimte aanwezig. Ik heb er zelfs ook nog een poosje watten bovenop gelegd, toen sloot hij ook prima. Alleen had ik het idee dat de doorstroming daardoor slechter werd en heb ik ze er toch maar weer uit gehaald.
 
Tja, watten horen er wel op, of ergens bovenin er tussen.
Kijk eens of je onder de klemmen iets van dun materiaal kan doen.

Van een vleesbakje stukken knippen, die onder de klemmen passen.

Dat doe ik ook bij Eheim, met stukjes luchtslang, in de Lengte door geknipt.
Wordt het koprubber iets strakker aangetrokken.


Kan ook zijn ,de rubbers, op de slangpilaar? dat die dor lekken?
 
Ik heb niet het idee dat het aan de klemmen ligt. Die sluiten, voor het oog en gevoel, goed.
Ik denk dat hij lekt op de naad van de deksel en de pot. Dat is ook waar ik wat lekkage kan zien.
De klemmen zijn zelf ook droog.
Ik ben bang dat als ik iets tussen de klemmen leg de klemmen misschien wel strakker komen te zitten, maar dat de deksel zelf netto juist iets hoger zal komen te staan.
 
Hoe kan dat dan? Klem drukt toch omlaag?

Zitten toch ook op de hoeken? Dan stukjes luchtslang.

En nieuw rubber in kopen.
Kostt een 10 euro.
 
99 .00 euro??

gemene productdetails

Merk JBL

Dier Vissen

Soort aquariumaccessoires Aquarium-filters





Aquarium-voordeel.nl zegt:

Hightechbuitenfilter voor aquariums tot maximaal 300 liter of 120 cm lengte. - Laag stroomverbruik - 4 jaar garantie Hightechbuitenfilter voor aquariums tot maximaal 300 l of 120 cm lengte. - Klaar voor gebruik met alle filtermassa�s en toebehoren. - Voorfilter boven in de filter, daardoor gemakkelijk en snel te reinigen! - Met startknop voor moeiteloos aanzuigen. - Slechts 11 W stroomverbruik = 27% energiebesparing. - Extreem geruisarme werking. 7,6 L filtervolume voor een grote biologische filterprestatie en sporadische schoonmaakbeurten. - 4 jaar garantie. - Afmetingen: 180 x 210 x 405 mm. - Compleet gebruiksklaar (incl. slangen 12/16, buizen, aanvoermand, bocht- stuk, zuignappen en filtermedia). - 4 Filtermanden voor een flexibele rangschikking. - *=27% Energiebesparing tegenover de JBL CristalProfi e900 met 15W - Vermogen: 900 l/h - Watt: 11 W
Ga naar Aquarium-voordeel.nl
 
Ja, ze zitten op de hoeken. Maar waar zou je dan het stukje luchtslang tussen stoppen?
Op de hoek tussen deksel en pot? Of bovenop de deksel waar je de klem inhaakt?

Nieuw rubber, ja, daar had ik ook al aan zitten denken. Op zich heb ik nog garantie (4 jaar), maar gok dat dan de pomp weer opgestuurd moet worden oid. Heb wel een reservepomp staan maar die heeft een lagere capaciteit. Ik heb de bak na de vakantie net weer op orde. Dat risico loop ik liever niet.

Hebben ze die rubbers in een goede aquariumzaak meestal op voorraad of moet dat besteld worden?
Heb nu na een paar uur toch elke keer een flinke plas water liggen. Trekt ook in het meubel en de vloer... Dus hoe eerder hoe beter!
Ik ga meteen s googlen als ik tijd heb!
 
Ik heb hem bij zooplus gekocht, maar dat zou wel kunnen ja.
 
Ik kom net een review tegen van de e900 waarin ook een review staat van de e901.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1011197
Ze hebben het hier over een extra rubberen ring in het bovenste mandje. Die is mij nog nooit opgevallen..
Misschien omdat ie gewoon op zn plek zit, maar sommige hebben deze ring blijkbaar nooit gehad.
Misschien is dat het probleem wel. Dat zal ik vanavond eens nakijken!
 
Even vlug, moet zo werken.
Ik heb dezelfde als jij hebt. Kijk eens of je de mandjes wel goed op elkaar hebt zitten.
Als je geen rubbertje op het bovenste mandje hebt, heb je waarschijnlijk al de nieuwere plaat op de kop van je filter zitten.
Zou je er eventueel een foto van kunnen maken?

M.v.g. Bengel
 
Eenheid Per stuk
Prijs � 3.40

De JBL CristalProfi e Buitenfilter was tot nu toe voorzien van een rechthoekige pakking tussen de bovenste filtermand en de verdeelplaat onder de pomp. Iedereen die de pakking na gebruik er weer in wil zetten wordt er gek van.

Omdat dit zo\'n vervelend friemelwerkje is, heeft de afdeling ontwikkeling van JBL een nieuwe verdeelplaat bedacht die de lastige pakking overbodig maakt! De oude plaat kan in enkele ogenblikken en zonder gereedschap tegen de nieuwe plaat verwisseld worden

http://www.aquarium-planten.com/images/ ... es%203.jpg
 
Aha, dan gok ik dat ik de nieuwere versie heb. Ik heb nog nooit een rubbertje gezien en toch al menigmaal het filter schoongemaakt. En als ik m niet heb, ga ik heel snel die nieuwe verdeelplaat bestellen! Thanks!

Ik ben nu nog op het werk, ik ga vanavond alle tips en adviezen toepassen en hopelijk werkt dat!
 
Foto van het pomphoofd:

59372A8A-7EFE-4923-B94A-CA18C8DC0AC3_zpsnqv5bccr.jpg


Ik heb geen extra pakking voor zover ik kan zien.

Ik heb de pomp helemaal afgedroogd en weer even laten lopen. Het water lijkt nu toch echt bij de klemmen aan een zijde weg te lopen.

Ik ga de mandjes opnieuw erin zetten, misschien toch scheef erin gezet?
Als hij dan nog lekt tussen de klemmen een stukje luchtslang proberen.
 
Mandjes opnieuw erin, goed gecontroleerd dat ze recht staan en de handvaten omlaag. Beetje water uit de pot voordat ik deze heb gesloten (er stond geen max waterniveau aangegeven). Klemmen goed gecontroleerd. Pomp vanuit aquarium vol laten lopen en weer aangezet.
Ik heb de pomp een beetje opgehoogd zodat ik hopelijk beter kan zien waar de lekkage zit.
Nu maar even laten draaien... :koud:
 
Als hij nu nog lekt, heb je kans dat er ergens een klein haarscheurtje zit.

mvg bengel
 
Ik heb de pot gevuld neergezet, zonder pomphoofd, en een poosje laten staan.
Daar kwam geen water uit, dus in de pot zit dan in ieder geval geen scheurtje.
Bengel: Kon je aan de foto zien of het de nieuwe verdeelplaat is?
 
Ik zal het morgen even voor je nakijken (ik had de e901 3 jaar. Daarna de e1501, vanwege een groter aquarium.)
Maar volgens mij heb je de nieuwe.
Kijk anders even op aquaplantsonline.nl bij: JBL Verdeelplaat e700/900 e701/e901.
Misschien kun je het zelf dan al zien.
En anders even google op jbl verdeelplaat.
 
Nice try, no cigar..... ;(

Lekt nog steeds... Ik kan nu wel zien dat de lekkage vnl in een hoek zit. Het water drupt door een voetsteuntje, dus logischerwijs zou het van de klem daarboven kunnen komen.
Nu heb ik dus voor allevier de klemmen een stukje luchtslang in de lengte opengeknipt en op de klem gezet. Denk dat je dat bedoelde Bertus?

385F873B-A629-42E5-8757-E3A7E907F102_zpsbsrlcqgu.jpg


75F9E94D-2A24-40CD-83AB-CAF8E5E1A3BB_zps8tseb3u9.jpg


9098D04B-2394-470B-AC58-083066D79F1A_zpscj71ahpz.jpg


Nou hopen dat morgenochtend de boel nog n beetje droog is.
 
Je hebt de nieuwe! Ik heb ook de e901 en mijn kop ziet er exact hetzelfde uit. Geen losse rubbertjes oid.

Ik denk idd ook dat je de mandjes niet goed had opgestapeld. Dan sluit het geheel niet mooi af. Je moet er vooral goed op letten dat het eerste (onderste) mandje goed op zijn plek zit. Deze valt in een soort uitsparing.

Gr Robin

Edit: je was me net voor met je foto's. Vervelend dat hij nog steeds lekt. Toch moet dat een oorzaak hebben en hoop dat je mijn verhaal over de mandjes eens wil nazien.
 
Tja, ik heb de mandjes echt allemaal goed gecontroleerd, aangeduwd en ook de hendels goed naar beneden gedrukt.
Ook gecontroleerd of ze andersom misschien net beter zouden passen, maar volgens mij maakt dat niet uit.
Het is met name een beetje raar omdat ik de pomp al meerdere malen schoon heb gemaakt en nooit problemen heb gehad.
Het enige wat ik deze keer anders heb gedaan is dat ik ook het pomphoofd heb schoongemaakt.
Wat dat betreft leek de vaseline die in de handleiding als oplossing staat nog niet eens zo raar. Maar dat werkte dus ook niet.

Maar goed, ik ben nu zo'n 20 minuten verder en ik zie nog geen lekkage.
Hopelijk hebben de luchtslangetjes van Bertus gewerkt. En anders kan ik morgen weer dweilen...

:O
 
Helaas... Het eerste plasje begint zich alweer te vormen. Te vroeg gejuichd...

Goed, nu zal ik toch aan een andere oplossing moeten gaan denken.
Hoe lang kan een bak eigenlijk zonder pomp??
Dat ik de pomp bv meeneem naar de winkel en ze m daar nakijken? Dat duurt toch al snel 2-3 uur vrees ik.

Ik heb nog een kleiner, intern filter staan van superfish bioflow xl. 500 l per uur, geschikt voor 100-200 liter volgens de verpakking. Daar zou ik dan filtermateriaal van de grote in kunnen doen.

Grrrr....... Z��� klaar mee! :stom: :( :mad: ;(
 
Ik zou dan eerst de winkel bellen om te overleggen.
 
Aquariumwinkel in de buurt verkoopt geen JBL, dus daar langsgaan voor onderdelen heeft niet zoveel zin.

Maarrr... Wat een superservice heeft zooplus!!
Ik heb gebeld en gevraagd wat de mogelijkheden zijn aangezien ik de pomp niet echt makkelijk ter reparatie op kan sturen ;).

Geen problemen, geen gedoe, er wordt vandaag nog een nieuwe pomp opgestuurd en zodra ik die heb geinstalleerd kan ik de oude retour sturen. Ik hoef zelfs geen verzendkosten te betalen!
Ik leg dan het oude filtermateriaal uiteraard wel in de nieuwe pomp.

Ik heb de pomp nu maar in een grote emmer gezet, ik was het dweilen een beetje zat.
Geen idee wat nu het probleem is geweest, het lijkt toch echt in de klemmen te zitten.
Ach, dit is een prima oplossing en nu hopen dat ik niet tegen hetzelfde probleem aanloop bij de nieuwe.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 

Terug
Bovenaan