JBL e1501 inhoud


M

Marcel Biermans

Guest
Na heel wat research, en een ton aan informatie rijker, heb ik echt geen flauw idee meer wat waar hoort in mijn filter. De situatie:

Ik heb een JBL e1501 filter (naar tevredenheid overigens), met de volgende inhoud (van onder naar boven, de stroom-richting):

- keramische buisjes
- JBL MicroMec (poreuze sinterglas bolletjes)
- JBL MicroMec (poreuze sinterglas bolletjes)
- JBL CombiBloc (filterspons)

An sich bevalt dit tot nu toe goed, maar of dit sowieso het meest ideaal is, weet ik niet. Echter nu gaan we het moeilijk maken. Uiteindelijk moet er turf in het filter, maar waar dient dit geplaatst te worden? op de doos hebben ze het over hele andere invulling van het filter dan wat ik heb. Daarnaast wil ik kijken of JBL silicatex me van de torenhoge silicaten af kan helpen die hier uit de kraan komen. Waar zou dit geplaatst moeten worden? En nog een leuke: kan dit gecombineerd worden, en zo ja, hoe?


Hartelijk dank voor het meedenken!
 
Ok, ik volg je niet helemaal, Bertus. Ik had dat filmpje ook gezien. Dat is de e1500, een model ouder. Nu zou dat in theorie niet uit moeten maken lijkt me, en toch is de standaard meegeleverde filterinhoud compleet anders. De bovenste spons en de onderste keramische pijpjes zijn hetzelfde, maar de middelste 2 manden zijn dus standaard anders gevuld. Het lijkt me dat ze niet een mindere kwaliteit inhoud mee geven in een nieuwer model. Maar moet ik die MicroMec bolletje hetzelfde behandelen als een spons? Dus 1 mand bolletjes er uit een die vervangen met alternatieve filterinhoud?
 
Wij hebben in onze e701 de turf op de allerlaatste plek waar het water doorheen stroomt. Dat is dus in het middenvak van het bovenste mandje (dus niet die op de plek van die prefilter sponzen links en recht. Bevalt prima.
De e701 heeft drie manden, waarin we van onder naar boven hebben: keramische buisjes, sponzen, turf (en dus die blauwe prefilter sponzen in de zijvakken).
In een e1501 met 4 manden zou ik doen: keramische buisjes, micromec, sponzen, turf (en dus die blauwe prefilter sponzen in de zijvakken).


~ Ivo
 
Ok, dat was ook wat ik in gedachte had. Ik zal binnenkort eens 1 van de micromec bakken vervangen voor spons. Daar wacht ik alleen nu even mee, want ik heb net SilicatEx in de bovenste mand gezet, en dat heeft toch voor wat bacterie-bloei gezorgd. Dit eerst maar eens laten settelen, en dan de volgende wissel doen.
 

Terug
Bovenaan