JBL Combi Basket II (e901)


-JP-

Active member
Lid geworden
29 september 2016
Berichten
32
Leeftijd
48
Locatie
België
Vandaag heb ik de e901 geupgrade van de vorige combiBloc naar deze. Ze beloven een prefilter die minder makkelijk vol zit.
Zijn er nog mensen die hem erin zitten hebben?
69714.png
 
Nee, en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hiermee.
 
Nee, en ik ben wel benieuwd naar de ervaringen hiermee.
Ik ook, hoewel ik eigenlijk wel tevreden ben met het huidige filter. Wat mij trouwens bevreemd is de vulling. In het onderste deel de fijne vulling naar wat grover er bovenop. In mijn huidige filter heb ik in de onderste twee mandjes het biologische werk en in de topmand onder in een grove spons en bovenin de fijne spons. (daartussen heb ik een zakje Purigen) In de zijvakjes zitten ook grove sponsjes.
In de nieuwe mandjes mis ik de zijvakjes. Men heeft die vervangen door een middenbuis? Dat kan dan niet werken in mijn e901. Deze zuigt aan via de zijkant naar beneden en komt door de drie korven omhoog.
 
@benvo dat dacht ik ook... Maar zie deze afbeelding:
https://www.jbl.de/images/container/w1940/71308.jpg

Het voorfilter is dus breder en zal rechts en links dicht zijn zodat het water nog steeds langs de zijkant stroomt. Maar misschien heeft @-JP- een foto van de mandjes zonder filters?
In ieder geval een beeld dat de werking verduidelijkt. Dank je wel!

Maar is dit ook het door Ts bedoelde bakje. Die zou nl. moeten bestaan uit twee delen.


https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8189/jbl-combi-filter-basket-ii-cp-e
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij wel... Aangezien met die set hij identiek is aan de exx2 versies. Maar ik zou graag een foto zien zonder de filtermatten.
 
Foto's heb ik niet, ik heb daarstraks de mand er al ingestoken.


Hier laten ze het nieuwe mandje zien rond 0:59
Na het bovenste grove filter moet het water inderdaad verder langs de zijkanten omdat de onderkant van het bovenste mandje in het midden dicht is.
 
Zoiets dacht ik al. Voor mij nog geen reden voor een upgrade, maar mocht de flow snel minder worden zou het een leuke upgrade zijn voor ~12/13 euro.
 
Ben benieuwd of het echt veel voordeel geeft tegenover de 'oude' mandjes...
 
Naja je voorfilter zit nu in een apart bakje...
is Opzich een redelijk voordeel als je hem vult met watten onder de spons, en enkel dat mandje wekelijks verschoont en de rest een hele lange tijd met rust kan laten
 
@tuinkabouter je voorfilter zat bij de E901 toch ook al in een apart bakje? die kon je er zo uithalen (zaten bovenin, enkel aan de zijkanten).
Dus dat lijkt mij niet echt een verschil. Grootste verschil is volgens mij het oppervlak waardoor die minder snel vol loopt. Maar als je echt filterwatten gebruikt loopt het sowieso sneller vol. Al zou ik filterwatten niet in het voorfilter doen maar pas als laatste filtratie... anders loopt het wel erg snel vol :D
 
Zo snel gaan de oude voor filters niet dicht zitten is mijn ervaring. Ben ook benieuw naar de praktijkervaring met de upgrade.
Bovendien is het erg makkelijk om alleen de voorfilters schoon te maken.
 
je voorfilter zat bij de E901 toch ook al in een apart bakje? die kon je er zo uithalen (zaten bovenin, enkel aan de zijkanten).

Ja dat klopt. Watten heb ik dan ook als laatste in het midden onder de bovenste laag spons.
 
@tuinkabouter je voorfilter zat bij de E901 toch ook al in een apart bakje? die kon je er zo uithalen (zaten bovenin, enkel aan de zijkanten).
Dus dat lijkt mij niet echt een verschil. Grootste verschil is volgens mij het oppervlak waardoor die minder snel vol loopt. Maar als je echt filterwatten gebruikt loopt het sowieso sneller vol. Al zou ik filterwatten niet in het voorfilter doen maar pas als laatste filtratie... anders loopt het wel erg snel vol :D
Nee juist als eerste om het zweefvuil uit je (poreuze) biologische materiaal te houden zodat het niet dichtslibt en zo de levensduur verkort
 
Dat gebeurt hier ook niet hoor en de 901 heeft hier weinig onderhoud nodig.

Hmmm dat is hier wel anders, ik moet die echt wel maandelijks uitkuisen. (voorfilter + alternerend een ander bakje)
Ik vermoed dat mijn bak nogal vol zit. Ik zit zeker aan 1cm vis per liter water.
Ik ben dus eens benieuwd tegen dat ik hem in december terug open doe.
 
@tuinkabouter dan kan je al je andere sponzen er wel uithalen toch? De filterwatten vangen al het vuil dan op. Grof, fijn en superfijn. Dan heb je dus helemaal geen vuil in je filter verder....
Je biologische filtermateriaal is vaak niet heel dicht, waardoor vuil er gewoon langsstroomt zonder dat het vol loopt. Tenminste, dat is hier wel het geval. De groffe spons houd dan evt bladeren ed tegen, de fijne spons de kleinere delen en de filterwatten het fijnstof. Zo doet ieder filter zijn werk.

ik hoef dan ook niet wekelijks mijn filter schoon te maken. bij mijn oude gezelschapsbak was dat 1x per 2 maanden voordat er uberhaupt minder flow was.

Zie ook deze afbeelding:
https://www.jbl.de/images/container/w970_h582/71308.jpg
Eerst bovenlangs door een zeer groffe spons (voorfilter)
Dan biologische media
Dan een groffe spons
Dan een fijne spons
en als laatst dus eventueel filterwatten.

Enkel de eerste spons (het groffe voorfilter) is vergroot. Speciaal dus zodat bladeren minder snel de hele boel verstoppen.

Filterwatter vooraan zou ik niet aanraden. Dan wordt de flow snel minder, en krijgen de bacterien in je biologische media dus ook minder flow/zuurstof.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets dacht ik al. Voor mij nog geen reden voor een upgrade, maar mocht de flow snel minder worden zou het een leuke upgrade zijn voor ~12/13 euro.

In de handleiding stond dat ik de inhoud van dat eerste bakje toch wel jaarlijks aan vervanging toe is.
Mits dat de kost zo goed als gelijk ik ben ik dan maar ineens naar het nieuwe systeem gegaan.
 
@-JP- Dat staat zeker in de handleiding en is ook niks op tegen. Zelf doe ik daar niet aan... Zolang het visueel nog hetzelfde is als "nieuw" na uitspoelen vind ik het zonde geld (en zonde voor het milieu) om nieuwe sponzen te halen. Maar ik ben benieuwd of je nu ook langer een goede flow houd.
 
@tharealmb Ik ben nog een noob, mijn eerste bak is nog maar net 1 jaar oud. Om alles wat onder controle te houden probeer ik zoveel mogelijk de handleidingen te volgen.
Maar goed om te weten dat dat maar richtlijnen zijn :)
 
Update na 1 maand:
Voor mij is de nieuwe setup een groot success. Waar er vroeger veel meer vuil in de rest van de filter zat zit nu de grootste troep in de grote voorfilter.
Deze voorfilter is ook super makkelijk uit te spoelen.
De rest van de filter blijft veel netter (2de en 3de mandje) en ik heb ook minder last van een kaamlaag sinds de nieuwe voorfilter.

Voorfilter
Voorfilter.jpg

Mandje met eronder de fijne filter
Mandje.jpg

Fijne filter
Fijn.filter.jpg
 
Ik heb ook zo'n setje gekocht. Een ding kan ik er al vast over zeggen; had ik bij het oude systeem Purigen tussen de grove en fijne spons liggen, bij het nieuwe systeem past dat niet meer. Moet ik nog wat op bedenken dus.

Hiermee laat ik zien dat ik er wel voor in ben om iets nieuws te proberen. Mijn vrouw leest mee en kijkt nu wat vreemd....?

:pk:pk:pk
 
Ik heb ook zo'n setje gekocht. Een ding kan ik er al vast over zeggen; had ik bij het oude systeem Purigen tussen de grove en fijne spons liggen, bij het nieuwe systeem past dat niet meer. Moet ik nog wat op bedenken dus.

Hiermee laat ik zien dat ik er wel voor in ben om iets nieuws te proberen. Mijn vrouw leest mee en kijkt nu wat vreemd....?

:pk:pk:pk
Purigen heb je toch niet nodig.:pk
 
Ik heb er nu trouwens een UV-C lamp achter staan maar ik vind Purigen ook een fijn product!

Zelf heb ik de ervaring dat de uvc het water net zo mooi houd.

Daarnaast ‘bemoeit’ purigen zich met de stikstof kringloop. En dat vind ik minder.

Als ik jou was, zou ik het een tijd aankijken. Misschien hoeft het dan ook niet meer.
 
Zelf heb ik de ervaring dat de uvc het water net zo mooi houd.

Daarnaast ‘bemoeit’ purigen zich met de stikstof kringloop. En dat vind ik minder.

Als ik jou was, zou ik het een tijd aankijken. Misschien hoeft het dan ook niet meer.
Hahaha, dat is dan ook precies wat ik nu doe!
 
Is zo te zien toch wel een verbetering en voor dat geld moet je het niet laten.

Misschien een domme vraag maar als het niet zo snel vuil word dan heeft de filter niet zoveel moeite om het te filteren en word er niet zoveel verbruikt ?
 
Is zo te zien toch wel een verbetering en voor dat geld moet je het niet laten.

Misschien een domme vraag maar als het niet zo snel vuil word dan heeft de filter niet zoveel moeite om het te filteren en word er niet zoveel verbruikt ?
Het zou minder snel vuil worden doordat het (voor-)filter oppervlak vergroot is.
 

Terug
Bovenaan