Java varen vragen.


Ik heb zelf de grootste moeite om java varen te laten groeien en had gehoopt in dit topic de gouden tip te vinden maar helaas. Zoals Annabella in de topic start al schets hoor je verschillende verhalen, de een vindt het de makkelijkste plant ooit en groeit hij prima en bij de ander sterven ze altijd af. Daar moet toch een reden voor zijn?

Ik heb verschillende aquaria waarbij ze het eigenlijk altijd even slecht doen. Ik zal een paar foto's delen van hoe ze er nu bij staan.

1) 80cm aquarium waar platies in gekweekt worden. 24 graden kraanwater. Meer dan genoeg nitraat en fosfaat, veel waterwissels t8 verlichting. Ik voeg Tenso toe en gezien het grote voerbeleid is NO3 en PO4 toevoegen niet nodig.
Bekijk bijlage 307375
Deze plant staat daar op het hout al meer dan een jaar. Zoals je ziet baardalg genoeg en de bladeren zien er groen uit maar hij is vele malen kleiner dan toen ik hem kocht.

2) 100cm aquarium 25-26c ook kraanwater met LED verlichting SuperFish Bright. Tenso plantenvoeding en KNO3 en PO4 worden toegevoegd tot een verhouden van 15/1.5
Bekijk bijlage 307376
Er is nog een heel klein plukje over van de grote bos die het was toen ik hem kocht. Ook al meer dan een jaar op die plek.

3) Zelfde aquarium als bij nummer 2. Foto van tussen de Echinodorus bladeren door, deze varen staat een beetje verstopt op een relatief donker plekje.
Bekijk bijlage 307377
Deze varen was tot aan de wortels toe helemaal afgestorven en dit proces heeft ongeveer een jaar geduurd. Ik heb de wortels laten zitten en na maanden van niets kwamen er opeens allemaal kleine nieuwe bladeren tevoorschijn. Dit is gekomen toen ik ben gestopt met het wekelijkse verversingsbeleid en dat doe ik nu nog maar 20% 1x elke 2 maanden. Heeft het er mee te maken? Het is wel toevallig maar zeker ben ik niet.

4) Kweekrek bakje van 35L. 2x per week 50% waterwissel temperatuur 24c. Best redelijke witte LED spotlight er boven van 15W.
Bekijk bijlage 307381
Deze varen staat er nu een maandje in en is stabiel. Groeit niet maar vooralsnog niet te veel zwarte bladeren gehad. Zo ging het overigens bij de andere varens ook in het begin.

Wat in al mijn aquaria gelijk is, is dat ik geen co2 toevoeg en kraanwater gebruik wat hier de volgende specificaties heeft:
Ph: 7.4
GH: 4
KH:4

Bij foto 3 kun je zien dat ik een varen heb die weer wat begint te groeien en het enige wat ik in die bak heb verandert is dat ik gestopt ben met het vele water verversen.

Vroeger had ik een 80cm aquarium vol met java varen en die groeide echt de bak uit, moest ik elke paar maanden een hele emmer weg gooien. Daar had ik turf in het filter zitten, zou pH er toch iets mee te maken hebben? Verder voegde ik daar helemaal geen plantenvoeding toe en waterwissels waren ook minimaal.

Voor alsnog weet ik ook de oplossing niet maar helaas val ik dus in de categorie van mensen die blijkbaar de makkelijkste plant in onze hobby niet goed kan laten groeien.
Wanneer bladeren kleiner worden vertellen ze je dat er een voedseltekort is. Ook is op de twee bovenste foto's te zien dat de planten onder de baardalg zitten wat wijst op CO2 tekorten.
 
Ik kan het mis hebben maar zover ik mij herinner is er weleens iemand geweest die vertelde dat de zwarte plekken ook door een co2 tekort kunnen komen maar ik ben niet zeker en wellicht weet Ben hier iets van.
 
Ach co2, had ik vroeger ook niet en toen groeide het wel prima. Juist zonder co2 zou java varen toch ook prima moeten groeien?
Wisselende co2 zou vermoed ik wel een oorzaak kunnen zijn daarom ook dat ik water verversen aankaart.
 
Ik kan het mis hebben maar zover ik mij herinner is er weleens iemand geweest die vertelde dat de zwarte plekken ook door een co2 tekort kunnen komen maar ik ben niet zeker en wellicht weet Ben hier iets van.
Zwarte plekken zie je vooral bij te hoge temperaturen voor deze plant. Eigenlijk zit de optimale temperatuur zo tussen de 20 en 28 graden. Hoger en lager verdraagt de plant op zich wel maar de beste groeimogelijkheden zijn er dan natuurlijk niet. De plant houdt eigenlijk van een licht zacht zuur bereik maar de tolerantie is hier ook wel groot. Waterbeweging heeft wel een voorkeur. Dat zal ook van doen hebben met de wijze van voortplanting. De plant doet dit d.m.v. adventieven.
 
Ach co2, had ik vroeger ook niet en toen groeide het wel prima. Juist zonder co2 zou java varen toch ook prima moeten groeien?
Wisselende co2 zou vermoed ik wel een oorzaak kunnen zijn daarom ook dat ik water verversen aankaart.
Dan zou je dus veel minder water moeten verversen. Maar dat betekend dan ook weer dat je erg weinig licht mag geven! Maar eigenlijk, ook hier weer een behoorlijke tolerantie, wil de plant toch een gemiddelde lichtsterkte. Paradox probleem dus. Hoe dan ook ligt je probleem in de verhoudingen, en dus keuzes, die wel degelijk oplosbaar zijn.
 
Hier ooit begonnen met Javavarens die tot onze frustratie bleven wegkwijnen.

Inmiddels groeien Javavarens hier bijna de bak uit. Het grootste verschil is nu rond de 20mg/ltr co2, toendertijd niet, en nu voeding waarmee we ook nitraat en fosfaat toevoegen aan het water, toen alleen wat profito en soms easy carbo. De stroming zal gemiddeld wat beter zijn door de bak.

De lichthoeveelheid is in vergelijking tot eerder niet veel anders (laag-gemiddeld tot gemiddeld), en het kraanwater ook niet. Ook de inrichting is qua materialen niet wezenlijk anders en de temperatuur ook niet (planten, beetje hout en rond de 23graden C).

IMG_20200912_170410.jpg

Javavaren midden op deze foto net gisteren in deze bak gezet. Kwam uit een behoorlijke donkere bak (cube 30ltr), weinig verlichting, oppervlak bedekt met Braz. Klimop, Ceratopteris cornuta. en hygrophila difformis.
Wel co2 en voeding met nitraat en fosfaat in deze bak. Plant kwam van eigen javavaren, is in ongeveer 2 maanden tijd van ongeveer 7cm gegroeid tot ongeveer 15cm, ondanks weinig licht.

Dus voeding en co2 lijkt hier op papier een verschil te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat het meer met de pH te maken heeft dan co2. Bij het toevoegen van co2 zal je pH ook dalen. Vroeger groeide het bij mij ook de bak uit met een lagere pH en zonder co2. Uiteraard zal co2 nog een stapje extra helpen maar ik heb sterk het vermoeden dat een java veren het gewoon beter doen in zachter water. Ik ga dat eens testen door weer turf toe te voegen aan mijn filter.
 
Ik vermoed dat het meer met de pH te maken heeft dan co2. Bij het toevoegen van co2 zal je pH ook dalen. Vroeger groeide het bij mij ook de bak uit met een lagere pH en zonder co2. Uiteraard zal co2 nog een stapje extra helpen maar ik heb sterk het vermoeden dat een java veren het gewoon beter doen in zachter water. Ik ga dat eens testen door weer turf toe te voegen aan mijn filter.

Misschien wel. Onze ph is inderdaad wat lager dan de jouwe. Wij zitten rond de 6,9 tot 7ph. Kh is hier rond de 6 en vrij stabiel (kraanwater).
 
Mijn Ph is hier 8 en de kh is hier rond de 11.5. Dan zou een javavaren dus niet kunnen zou je zeggen ? Want ik verlaag mijn Ph niet. ververs ook vaak.
 
Mijn Ph is hier 8 en de kh is hier rond de 11.5. Dan zou een javavaren dus niet kunnen zou je zeggen ? Want ik verlaag mijn Ph niet. ververs ook vaak.
Ik ben benieuwd of het lukt met jouw water waardes. Wellicht heb ik het wel helemaal mis hoor, het is maar een idee wat ik heb dus laat het je niet tegen houden om te proberen.
 
Als de java varen binnen is kan ik deze dan tijdelijk een een andere verwarmde bak zetten met aquarium water om te kijken of hier gespuis uit komt? Ik weet dat je soms middeltjes hebt die je kunt gebruiken om planten schoon te maken. Deze heb ik alleen niet. wel heb ik zout. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil namelijk niet dat die meteen dood gaat. wat voor middeltje is het veiligste om te gebruiken? Ik heb wel eens gelezen dat sommige gevaarlijk kunnen zijn voor jezelf of de vissen. mijn andere planten heb ik gespoeld en in een zoutbadje gehad. Ik ben nog niet zo ervaren. Maar dit liep dus niet helemaal zoals ik had gewild. Hoe doen de meeste van jullie dit ?
 
Nou ik zou me daar niet teveel zorgen om maken en ik plaats planten altijd gelijk in de bak. Wortels goed schoonmaken even afspoelen en erin. Wat je kan doen is de plant een paar dagen in een emmer water zetten maar ja of je daarmee het risico op gespuis echt wegneemt dat betwijfel ik want die blijven vaak dan wel op de plant.
Ik doe dit alleen ivm slakkengif als ik planten bij garnalen zou willen plaatsen.
 
Ik vermoed dat het meer met de pH te maken heeft dan co2. Bij het toevoegen van co2 zal je pH ook dalen. Vroeger groeide het bij mij ook de bak uit met een lagere pH en zonder co2. Uiteraard zal co2 nog een stapje extra helpen maar ik heb sterk het vermoeden dat een java veren het gewoon beter doen in zachter water. Ik ga dat eens testen door weer turf toe te voegen aan mijn filter.
Ze houden inderdaad van een zwak puur pH waarde.
 
Nou ik zou me daar niet teveel zorgen om maken en ik plaats planten altijd gelijk in de bak. Wortels goed schoonmaken even afspoelen en erin. Wat je kan doen is de plant een paar dagen in een emmer water zetten maar ja of je daarmee het risico op gespuis echt wegneemt dat betwijfel ik want die blijven vaak dan wel op de plant.
Ik doe dit alleen ivm slakkengif als ik planten bij garnalen zou willen plaatsen.
Dit doe je altijd ? zonder problemen? slakjes vind ik niet zo erg dus daar zou ik het niet om doen. Het is meer bloedzuigers en dat soort dingen. werkt een kort zoutbad tegen bacteriën en schimmels of maak ik daar de plant mee dood ?
Ik heb ook een cryptocoryne wendtii besteld. Ik heb die al alleen ik lees dat die soms gaan smelten. Daarom wil ik ze eigenlijk meteen plaatsen zodat ze niet nogmaals moeten verhuizen.
 
Mijn nieuwe planten leg ik altijd eerst een tijdje in een bak water waarvan de temperatuur ongeveer gelijk is aan die van in m'n bak. Daarna spoelen, in gewoon kraanwater van gelijke temperatuur. Ongedierte of slakken heb ik nog nooit gevonden na deze behandeling. Cryptocoryne is een plant die een hekel heeft aan veranderingen. Vaak, niet altijd, zie je ze dan ook verslijmen bij een eerste aanplant. Dat is niet erg, ze komen vanzelf weer terug.
 
Dit doe je altijd ? zonder problemen? slakjes vind ik niet zo erg dus daar zou ik het niet om doen. Het is meer bloedzuigers en dat soort dingen. werkt een kort zoutbad tegen bacteriën en schimmels of maak ik daar de plant mee dood ?
Ik heb ook een cryptocoryne wendtii besteld. Ik heb die al alleen ik lees dat die soms gaan smelten. Daarom wil ik ze eigenlijk meteen plaatsen zodat ze niet nogmaals moeten verhuizen.

Dat weken in een emmer alleen bij planten die bij de garnalen in gaan komen ivm eventueel slakkengif. Normaliter maak ik alleen de wortels vrij/schoon en spoel het even af en dan gaan ze de bak in.
 

Terug
Bovenaan