Java varen vragen.


Annabellagroen

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
26
Ik heb het internet al afgespeurd maar ik hoor verschillende verhalen.
Sommige mensen doen er niks aan en hij groeit geweldig en andere proberen van alles en het gaat niet.
soms lees ik PH van 5 tot 7 en een lagere hardheid.
ergens anders lees ik weer 6 tot 8 en een hogere hardheid kan best.
Schaduw of normaal licht. Het zou een makkelijke plant moeten zijn.
Ik zou graag wat ervaringen van mensen horen. Goed of slecht.
Ik heb sluiers dus ik ververs veel. Mijn water is hier heel hard. Ze staan niet op kamertemperatuur maar 20.5. PH is 7.8 of 8
Hoe zit het met stroming? houden ze daar van ?
En met bemesten.?ik geef aanbevolen hoeveelheid easy life Profito.
Ik gebruik geen CO2 installatie. Hierover verschillende meningen ook.
Ze staan graag op hout of steen. Aangezien ze redelijk groot kunnen worden moet dat hout dan ook groot zijn ? ( ja, wat is dan groot) Ik heb 2 stukken van 10 de ene is wat hoger. Is dat dan voldoende ?
Kan ik het visdraad of garen er uiteindelijk afhalen of is het toch verstandig het te laten zitten.
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Owja
Het is een langzaam groeiende plant. Hoe langzaam is dat dan. Als in een paar jaar heb je pas een grote plant?
En er zin verschillende soorten. Is de meest voorkomende microsorum pteropus?
 
Laatst bewerkt:
Of een plant gemakkelijk of moeilijk is vind ik eigenlijk een foute term. Elke plant heeft vragen op elk gebied wat nodig is om de groei mogelijk te maken. Wanneer je daaraan voldoet is elke plant "gemakkelijk".
De groei van Javavarens kan je al binnen weken opmerken, zeker in maanden. Er bestaan meerdere soorten Javavarens. Microsorum pteropus kent klein bladige en groot bladige soorten. Maar ook is er een Microsorum pteropus 'Tropica' een plant met getande bladeren. Een Microsorum pteropus 'Philippine' is er maar ook nog een 'Red' variant. Maar er zijn wel meer, ook kweekvormen. De meest voorkomende is dan toch de klein bladige Microsorum pteropus. Het zijn inderdaad langzaam groeiende planten maar ze kennen op allerlei gebied een grote tolerantie. Een gemiddelde lichtsterkte en een temperatuur zo tussen de 20 en 28 graden. Wanneer de temperatuur wat te hoog wordt krijg je van die zwarte vlekken op je bladeren. Over het algemeen vinden deze planten wat waterbeweging wel fijn. Dat water is het liefst wat zacht/zuur maar ook hier is er nogal wat tolerantie. Wanneer de plant het voor het kiezen heeft zoekt het toch graag het licht op. In mijn nogal felverlichte plantenbak vind je de meeste stekken in het meest intense licht! Easy Life Profito is op zich een goed product maar bevat geen nitraat en geen fosfaat.
 
Ik verwacht dat als je ook fosfaat en nitraat gaat toevoegen dat ie stukken beter gaat groeien.
Kan prima in hard water, kan prima zonder CO2, kan prima zonder veel licht. Kan prima in zacht water, kan prima met CO2, kan prima met veel licht.
Als je maar zorgt dat ie genoeg te eten heeft.

Opbinden op steen of hout is goed en het draad kan je gewoon laten zitten
 
Bedankt voor de reacties.
Kan iemand mij vertellen welke voeding goed is? Moet ik verschillende met fosfaat en een met nitraat. Fosfaat weet ik niet maar nitraat is wel aanwezig.
 
Ik heb deze ook gehad in een 60cm zonder toevoeging van nitraat of fosfaat en co2 met een kh van 9 en ph 7.8. Opzich deed deze het goed met dien verstande dat het geen groeisnelheid had zoals ik nu zie in de grote bak met meer licht en voeding maar mijn ervaring is dat deze plant in de meeste bakken goed te houden is en dan is de groeisnelheid afhankelijk van de waterwaarden en het licht.
 
Ahh, dat is mooi... Java varen kenners ;)
Ik heb hier in mijn bak de Microsorum pteropus Windelov.
Maar hij ziet er niet meer heel fris uit, de uiteinden worden zwart.
Nu heb ik heb in het midden van mijn bak staan pal onder het licht.
Maar wat ik hierboven lees hoeft dat niet per se het probleem te zijn.

Ze staan een beetje in de stroming, krijgen elke week PlantedBox AIO, voldoende CO2 en de tempratuur is 25’C.
De rest van mijn planten heb Ik nu behoorlijk onder controle, maar dit is net even jammer.
Iemand een idee wat te doen.

0860C281-4D34-497C-AEDD-56305B2F4911.jpeg

5B29CADD-BEEF-4BDA-97F5-A4EA1E201F40.jpeg
 
Ahh, dat is mooi... Java varen kenners ;)
Ik heb hier in mijn bak de Microsorum pteropus Windelov.
Maar hij ziet er niet meer heel fris uit, de uiteinden worden zwart.
Nu heb ik heb in het midden van mijn bak staan pal onder het licht.
Maar wat ik hierboven lees hoeft dat niet per se het probleem te zijn.

Ze staan een beetje in de stroming, krijgen elke week PlantedBox AIO, voldoende CO2 en de tempratuur is 25’C.
De rest van mijn planten heb Ik nu behoorlijk onder controle, maar dit is net even jammer.
Iemand een idee wat te doen.

Bekijk bijlage 307209
Bekijk bijlage 307210
Je geeft teveel voeding voor deze varensoort, hier heb ik ze in al mijn bakken staan en voeg 0,0 spul toe aan voeding en ze groeien als een malle
 
Je geeft teveel voeding voor deze varensoort, hier heb ik ze in al mijn bakken staan en voeg 0,0 spul toe aan voeding en ze groeien als een malle
Mmm... maar mijn andere planten vinden het juist wel lekker.
Kan geen enkele Java Varen hier tegen?
 
Ik heb hier met voeding ook geen probleem met de Javavaren, wel moet deze net boven de grond staan en mag best wel wat licht hebben (niet al te veel), zwarte stukjes heb je altijd wel, als je deze weghaalt is er niets aan de hand.
 
Ze staan hier allemaal ruim boven de bodem.
Overal een beetje tussen het hout en de stenen gezet.
Maar zijn er Java Varen soorten die tegen meer licht kunnen?
 
Ze staan hier allemaal ruim boven de bodem.
Overal een beetje tussen het hout en de stenen gezet.
Maar zijn er Java Varen soorten die tegen meer licht kunnen?
Ja de gewone javavaren doet het bij mij minder goed (groeit niet en veel bruine plekken) dus denk dat jij die dan beter in je bak kan zetten ipv de windelovvaren
 
Ja de gewone javavaren doet het bij mij minder goed (groeit niet en veel bruine plekken) dus denk dat jij die dan beter in je bak kan zetten ipv de windelovvaren
Wat is de gewone java varen ?
 
Ik heb van de mijne ondertussen overal stekjes zitten: onder vol licht en in schaduw, in en uit de stroming. Heb ze met en zonder CO2 gehad en met en zonder NO3 en PO4 en het maakte bij mij allemaal maar weinig verschil. Natuurlijk groeien ze wel wat harder met genoeg voeding en veel licht, maar ze maakten zelfs stekjes zonder. Ik houd wel in de gaten dat ik de wortels regelmatig even doorwapper want daar blijft makkelijk vuil enzo tussen hangen. pH in mijn bak is altijd rondom 6.5-7.
 
Het is inderdaad een erg makkelijke plant en vroeger was dit een van de meest gehouden soorten. Toen werkte men doorgaans niet met veel licht zoals heden ten dage en toevoegingen. Dus ja ook in low tech bakken kan deze het prima doen.
 
Ik heb van de mijne ondertussen overal stekjes zitten: onder vol licht en in schaduw, in en uit de stroming. Heb ze met en zonder CO2 gehad en met en zonder NO3 en PO4 en het maakte bij mij allemaal maar weinig verschil. Natuurlijk groeien ze wel wat harder met genoeg voeding en veel licht, maar ze maakten zelfs stekjes zonder. Ik houd wel in de gaten dat ik de wortels regelmatig even doorwapper want daar blijft makkelijk vuil enzo tussen hangen. pH in mijn bak is altijd rondom 6.5-7.
Fijn! Dan zou het moeten lukken bij mij.
 
Dankjewel.
Is de kwaliteit goed van deze site? Aangezien ik bij de laatste levering planten 5 waterjuffers larven heb gekregen.

Ik heb met hun geen ervaring en koop ze het liefst in de plaatselijke lfs want dan kun je zien hoe ze zijn.
 
Je geeft teveel voeding voor deze varensoort, hier heb ik ze in al mijn bakken staan en voeg 0,0 spul toe aan voeding en ze groeien als een malle
Ik heb hier met voeding ook geen probleem met de Javavaren, wel moet deze net boven de grond staan en mag best wel wat licht hebben (niet al te veel), zwarte stukjes heb je altijd wel, als je deze weghaalt is er niets aan de hand.
Mijn planten krijgen allemaal de nodige voeding. De Javavarens in mijn bak hebben daar geen enkel probleem mee. Planten nemen namelijk zoveel voeding op als ze kunnen gebruiken. Niet meer en niet minder. Wat het licht betreft: Hierboven schreef ik al, de varens die ik heb zoeken zelf de meest felle lichtplekken op! Mijn Javavarens zet ik nooit vast, de jonkies drijven door de bak en kiezen een plek, vaak op de achterwand.
 
Mijn planten krijgen allemaal de nodige voeding. De Javavarens in mijn bak hebben daar geen enkel probleem mee. Planten nemen namelijk zoveel voeding op als ze kunnen gebruiken. Niet meer en niet minder. Wat het licht betreft: Hierboven schreef ik al, de varens die ik heb zoeken zelf de meest felle lichtplekken op! Mijn Javavarens zet ik nooit vast, de jonkies drijven door de bak en kiezen een plek, vaak op de achterwand.
Je doet ze gewoon los in het water en dan uiteindelijk hechten ze zicht vanzelf ergens?
 
Je doet ze gewoon los in het water en dan uiteindelijk hechten ze zicht vanzelf ergens?
De bestaande Javavarens krijgen jonkies op hun bladeren. Wanneer daar een rizoom/wortels aangroeien laten ze die jonkies los die dan rond gaan drijven. Ze hechten zich dan vanzelf aan iets waarop dat kan. Bij mij is dat meestal de achterwand ook al omdat ik nu geen hout meer in mijn bak heb. Overigens werkt dat dus ook zo in de natuur.
 
De bestaande Javavarens krijgen jonkies op hun bladeren. Wanneer daar een rizoom/wortels aangroeien laten ze die jonkies los die dan rond gaan drijven. Ze hechten zich dan vanzelf aan iets waarop dat kan. Bij mij is dat meestal de achterwand ook al omdat ik nu geen hout meer in mijn bak heb. Overigens werkt dat dus ook zo in de natuur.
Wat leuk zeg. Dus je hoeft niks te doen wanneer de jonkies er klaar voor zijn gaan ze gewoon los ? ik dacht datje ze los moest halen. Heb je dan geen last van de stroming? ik heb bijvoorbeeld met waterpest dat dat door de stroming in mijn ander e planten geblazen wordt en daar blijft. Maar ik heb geen achterwand dus ik zou de jonkies moeten vangen en dan op hout maken? Of zouden ze ook op mijn ronde stenen gaan zitten
 
Wat leuk zeg. Dus je hoeft niks te doen wanneer de jonkies er klaar voor zijn gaan ze gewoon los ? ik dacht datje ze los moest halen. Heb je dan geen last van de stroming? ik heb bijvoorbeeld met waterpest dat dat door de stroming in mijn ander e planten geblazen wordt en daar blijft. Maar ik heb geen achterwand dus ik zou de jonkies moeten vangen en dan op hout maken? Of zouden ze ook op mijn ronde stenen gaan zitten
Lees nog even mijn eerdere bericht hierboven; Javavarens houden van stroming...
 
Lees nog even mijn eerdere bericht hierboven; Javavarens houden van stroming...
Dat heb ik gelezen. Ik bedoel ik hem met waterpest dus dat ze in andere planten blijven zitten.Die heb ik drijven en heb ik in de bodem. Maar de drijvers worden rond geblazen tot ze al snel in bijvoorbeeld mijn cryptocoryne wendtii blijven hangen. Hier maken ze dan wortels.

Dus ik verwacht dat ik dat ook bij de varen zou hebben. Heb jij niet dat ze dan per ongeluk blijven hangen en dus niet op de achterwand komen maar tussen de planten.
 
Zodra ze wat wortels hebben haal ik de advent plantjes vaak van het blad af en plaats deze dan waar ik hem wil hebben zodat ze niet gaan zwerven.
 
Dat heb ik gelezen. Ik bedoel ik hem met waterpest dus dat ze in andere planten blijven zitten.Die heb ik drijven en heb ik in de bodem. Maar de drijvers worden rond geblazen tot ze al snel in bijvoorbeeld mijn cryptocoryne wendtii blijven hangen. Hier maken ze dan wortels.

Dus ik verwacht dat ik dat ook bij de varen zou hebben. Heb jij niet dat ze dan per ongeluk blijven hangen en dus niet op de achterwand komen maar tussen de planten.
Jawel, maar komen ze op plekken waar ik ze niet wil dan haal ik ze weg. Ik heb een druk bezette plantenbak waardoor ik niet altijd zie wat er op mijn achterwand zit. Maar dat vind ik niet
erg want dat geeft een mooie natuurlijke uitstraling.
 
Wat leuk zeg. Dus je hoeft niks te doen wanneer de jonkies er klaar voor zijn gaan ze gewoon los ? ik dacht datje ze los moest halen. Heb je dan geen last van de stroming? ik heb bijvoorbeeld met waterpest dat dat door de stroming in mijn ander e planten geblazen wordt en daar blijft. Maar ik heb geen achterwand dus ik zou de jonkies moeten vangen en dan op hout maken? Of zouden ze ook op mijn ronde stenen gaan zitten

Ze zetten zich uiteindelijk vanzelf vast zodra ze lang genoeg ergens achter haken. Als je ze ergens op een plek wil hebben kan je ze daar vast maken tot ze zich hebben gehecht. In jouw geval bij de stenen bijvoorbeeld, zou ik er een tussen 2 stenen vast klemmen en dan na een poos blijft het vanzelf wel zitten. Je kan ook wat visdraad gebruiken om het aan je steen vast te zetten.
 
Ik vind de Java varen ontzettend makkelijk!! Ik heb zelfs javavaren met silver dollars gehad dat ging perfect 👌🏼 nooit rekening gehouden met wat deze plant exact nodig had. Ik heb de javavaren in een Vision 450 gehad met een zachte stroming van een 900 liter per uur filter en zelfs in een Vision 450 met een fluval fx6 met een 6000 liter per uur wavemaker. Het zijn ook planten die ik altijd bij mijn roofvissen heb kunnen houden.. co2 gebruik ik nooit.
Dus in mijn ervaring echt een ontzettend makkelijk plantje met geen omkijken naar.. enige omkijken zijn de stekjes die het los laat. Vangen en op een nieuw stukje hout binden 😁👌🏼
 
@Annabellagroen ik heb 2 weken geleden een aantal planten bij aquacompleet besteld. Zagen op het oog er goed uit alleen de vallesneria gigantea had zulke korte wortels dat ik ze maar in een bakje met steentjes heb laten wortelen en het mos was aan de onderkant helemaal dood.. dat was iets minder maar de rest zag er goed uit.. en ik zou geen ecoplanten nemen. Dat waren echt letterlijk aan de top geknipte planten die wel groeien maar de potjes zijn een stuk beter 👌🏼 maar het was sowieso goed verpakt en snelle service en vriendelijke mensen... er was 1 plant soort die ze op het moment niet hadden en had een vervangende plant ervoor gekregen die er veel op leek ook qua behoeftes
 
@Annabellagroen ik heb 2 weken geleden een aantal planten bij aquacompleet besteld. Zagen op het oog er goed uit alleen de vallesneria gigantea had zulke korte wortels dat ik ze maar in een bakje met steentjes heb laten wortelen en het mos was aan de onderkant helemaal dood.. dat was iets minder maar de rest zag er goed uit.. en ik zou geen ecoplanten nemen. Dat waren echt letterlijk aan de top geknipte planten die wel groeien maar de potjes zijn een stuk beter 👌🏼 maar het was sowieso goed verpakt en snelle service en vriendelijke mensen... er was 1 plant soort die ze op het moment niet hadden en had een vervangende plant ervoor gekregen die er veel op leek ook qua behoeftes
Ik heb ook bij aquacompleet besteld. Inderdaad goed verpakt en snel geleverd. Bij mij was het ook het geval bij 1 plant dat die nog zo klein was dat ik die apart moest zetten. Na 2 dagen waren alleen alle waterpest al verwelkt. Die hebben het niet overleefd. Misschien te warm ik weet het niet. 20 graden moet te doen zijn. Soms hoor je wel eens dat planten bovenwater gekweekt worden waardoor ze het eerst slecht doen. Maar dat verwacht ik niet bij waterpest.
Dit is de levering waar dus ook de larven van heb gekregen. Dit is natuurlijk niet de schuld van aquacompleet maar wel van leverancier. Toch zou ik hierdoor minder snel weer wat daar kopen. Ook is er natuurlijk een kans dat andere bedrijven dezelfde leverancier hebben.
 
Ik heb zelf de grootste moeite om java varen te laten groeien en had gehoopt in dit topic de gouden tip te vinden maar helaas. Zoals Annabella in de topic start al schets hoor je verschillende verhalen, de een vindt het de makkelijkste plant ooit en groeit hij prima en bij de ander sterven ze altijd af. Daar moet toch een reden voor zijn?

Ik heb verschillende aquaria waarbij ze het eigenlijk altijd even slecht doen. Ik zal een paar foto's delen van hoe ze er nu bij staan.

1) 80cm aquarium waar platies in gekweekt worden. 24 graden kraanwater. Meer dan genoeg nitraat en fosfaat, veel waterwissels t8 verlichting. Ik voeg Tenso toe en gezien het grote voerbeleid is NO3 en PO4 toevoegen niet nodig.
3.jpg

Deze plant staat daar op het hout al meer dan een jaar. Zoals je ziet baardalg genoeg en de bladeren zien er groen uit maar hij is vele malen kleiner dan toen ik hem kocht.

2) 100cm aquarium 25-26c ook kraanwater met LED verlichting SuperFish Bright. Tenso plantenvoeding en KNO3 en PO4 worden toegevoegd tot een verhouden van 15/1.5
1.jpg

Er is nog een heel klein plukje over van de grote bos die het was toen ik hem kocht. Ook al meer dan een jaar op die plek.

3) Zelfde aquarium als bij nummer 2. Foto van tussen de Echinodorus bladeren door, deze varen staat een beetje verstopt op een relatief donker plekje.
2.jpg

Deze varen was tot aan de wortels toe helemaal afgestorven en dit proces heeft ongeveer een jaar geduurd. Ik heb de wortels laten zitten en na maanden van niets kwamen er opeens allemaal kleine nieuwe bladeren tevoorschijn. Dit is gekomen toen ik ben gestopt met het wekelijkse verversingsbeleid en dat doe ik nu nog maar 20% 1x elke 2 maanden. Heeft het er mee te maken? Het is wel toevallig maar zeker ben ik niet.

4) Kweekrek bakje van 35L. 2x per week 50% waterwissel temperatuur 24c. Best redelijke witte LED spotlight er boven van 15W.
4.jpg

Deze varen staat er nu een maandje in en is stabiel. Groeit niet maar vooralsnog niet te veel zwarte bladeren gehad. Zo ging het overigens bij de andere varens ook in het begin.

Wat in al mijn aquaria gelijk is, is dat ik geen co2 toevoeg en kraanwater gebruik wat hier de volgende specificaties heeft:
Ph: 7.4
GH: 4
KH:4

Bij foto 3 kun je zien dat ik een varen heb die weer wat begint te groeien en het enige wat ik in die bak heb verandert is dat ik gestopt ben met het vele water verversen.

Vroeger had ik een 80cm aquarium vol met java varen en die groeide echt de bak uit, moest ik elke paar maanden een hele emmer weg gooien. Daar had ik turf in het filter zitten, zou pH er toch iets mee te maken hebben? Verder voegde ik daar helemaal geen plantenvoeding toe en waterwissels waren ook minimaal.

Voor alsnog weet ik ook de oplossing niet maar helaas val ik dus in de categorie van mensen die blijkbaar de makkelijkste plant in onze hobby niet goed kan laten groeien.
 
Ja dit soort verhalen lees ik dan ook. Zelfs in meerder bakken bij dezelfde persoon hoe kan dat dan he...
Maar als ik zo kijk naar je waterwaardes en naar wat ideaal zou zijn ( internet) zou ik zeggen dat je goed zit.
Ik heb ook in mijn ene bak dat waterpest dood gaat en in de andere groeit het zo goed. Hetzelfde verversing schema en vis bestand. Alleen ander licht en iets minder liter.
Ik hoop dat iemand het antwoord voor je heeft.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan