Java varen met zwarte plekjes en gaten?


dani_fish

Member
Lid geworden
2 oktober 2022
Berichten
20
Leeftijd
25
Dag iedereen

De bladeren van mijn java varen beginnen zwarte plekjes te krijgen en ook gaten. Voor de rest niets aan de hand en is hij nog wel mooi groen. Is er iets specifiek dat deze plant dan zou missen qua voedingsstoffen?
Ik voeg al een paar maand elke week Profito toe en laat het licht ong 6u branden (heb dit nu verhoogd naar 8u30).
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-09 om 14.11.52.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-09 om 14.11.52.jpg
    229.9 KB · Weergaven: 63
  • Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-09 om 14.11.522.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2023-05-09 om 14.11.522.jpg
    223.9 KB · Weergaven: 57
Ik heb bij de opstart iets soortgelijks gehad en dit werd minder (is nu weer een mooie plant) nadat ik de spraybar onder het wateroppervlak had laten uitkomen in plaats van erboven. Mogelijk dus een co2 tekort was toen mijn gedachte. Maar verder ben ik geen expert, dus het is puur een ervaring. Mogelijk dat iets anders per ongeluk de echte oorzaak was, want zoals gezegd ik was de bak nog aan het opstarten.
 
Hoe lang heb je deze plant? Het lijkt mij dat de plant de bovenwaterbladeren aan het afketsen is. Ik zou ze eraf knippen. De nieuwe onderwater bladeren zijn mooi groen. Die zou ik laten zitten hihi
 
Dag iedereen

De bladeren van mijn java varen beginnen zwarte plekjes te krijgen en ook gaten. Voor de rest niets aan de hand en is hij nog wel mooi groen. Is er iets specifiek dat deze plant dan zou missen qua voedingsstoffen?
Ik voeg al een paar maand elke week Profito toe en laat het licht ong 6u branden (heb dit nu verhoogd naar 8u30).
Ik denk dat je javavaren een tekort heeft aan eten.
Je geeft nu profito, maar dat is feitelijk net niet genoeg omdat je plant ook andere voedingsstoffen nodig heeft. Zou dus aanvullende bemesting kopen (NPK) en wat bodemcapsules erbij steken.
De lelijke bladeren gaan het niet meer redden dus die kun je helemaal onderaan afknippen.
 
Javavaren, Microsorum pteropus zoals het wat deftiger heet, kan met name last krijgen van zwarte vlekken bij te hoge temperaturen. Haar temperatuur ligt het liefst zo tussen de 21 tot 28 graden. Maar de plant zoekt zelf vaak het licht op wanneer ze jonge plantjes loslaat. Vlak onder ledlicht kan het dan wel wat te heet zijn. Je kan de plant op boomschors o.i.d. zetten, het liefst niet in de bodem. Dat zie je vaak ook rottingen. De rizoom groeit dan eigenlijk ook niet meer. Je kan deze plant heel goed emers kweken. In de natuur groeit ze eigenlijk overal voor het vochtgehalte hoog is en de plant van tijd tot tijd overspoelt wordt. Al met al is dit een heel gemakkelijk te houden plant omdat ze met weinig genoegen neemt. Ik zou de aangetaste bladeren gewoon verwijderen. Haar voeding neemt ze op via de waterkolom. Maar ook wat dat betreft is de plant niet veel vragend en heeft aan weinig al genoeg. De plant heeft beslist geen hekel aan CO2, ze gaat bij toevoegingen sneller groeien. In mij kweekbakjes zag ik wel eens verslijmingen, bleek worden van de bladeren. Vaak was dit als er echt te weinig CO2 was.
 

Terug
Bovenaan