jaaps 1050 liter avontuur 250x60x70 door flipper 34


Ziet er goed uit Jaap, eer van je werk 👍
 
Nou heb je een bak van 2,5 meter tot je beschikking wordt je als medebewoner en familie tot het middenstuk verbannen

want rechts en links bak wordt wel klein zo
1667328687017.jpg 1667328643437.jpg 1667328611940.jpg
nest 1 nest 2 de verbannen familie
baas moet nodig weer ramen poetsen hoor
 
Vruchtbaar water daar bij jullie :)

Oeh daar heb ik zo'n hekel aan dat ik ahet wekelijks bij houd aan de voorkant en de zijkant die in het zicht is.
klopt ze blijven bezig is maar goed dat dat de rest ze in toom houdt anders binnen no time een bak vol maan vissen.
9 stuks is meer als zat.
tja de baard algen bende is wel een dingetje ondanks de co2 blijft het maar terug komen.
ga toch eens kijken of de co2 wel ook in de onderste water laag voldoende voor komt.
krijg zelf sterk de in druk van niet.
 
ga toch eens kijken of de co2 wel ook in de onderste water laag voldoende voor komt.
krijg zelf sterk de in druk van niet.
Dat herken ik en ik zit toch rond de 28mg en toch af en toe een baardalgje onderin terwijl de plantjes daar wel eigen. Heb de indruk dat het al is opgebruikt voor het daar is. Maar goed het is hier maar een incidenteel algje gelukkig.
 
Heb je niet ontiegelijk veel last van alg? Al je planten lijken onder te zitten. Lijkt mij niet de bedoeling toch?
 
Dat herken ik en ik zit toch rond de 28mg en toch af en toe een baardalgje onderin terwijl de plantjes daar wel eigen. Heb de indruk dat het al is opgebruikt voor het daar is. Maar goed het is hier maar een incidenteel algje gelukkig.
Is hier ook het geval maar dan in behoorlijk mate planten en stenen zitten er behoorlijk vol mee ook de ramen worden tot half verwegen van of de bodem regelmatig bevolkt door de :madd: algen
is en blijft een strijd hier.
Wat me wel opviel was het volgende
jack co0003.jpeg
hier zie je dat de c02 diffuser op de bodem geplaatst is terwijl nu de co2 via de spraybar via een jbl inline diffuser in de bak komt.
vraag me af of dat nog uitmaakt.
Heb je niet ontiegelijk veel last van alg? Al je planten lijken onder te zitten. Lijkt mij niet de bedoeling toch?
Klopt is niet de bedoeling maar ben bezig de strijd te verliezen ben ik bang voor :cry:
verhoudingen no3 po4 zijn prima in orde 20/2 planten voeding voldoende co2 ook prima zo ver ik kan zien en zie bovenstaande.
kortom ik weet het even niet meer of het moet zijn dat de stroming te veel van het goede is.
 
Heb je een dropchecker en welke kleur heeft die? Ik heb ook een inlinediffuser overigens en dan komt het ook via de spraybar binnen.
 
ik weet het even niet meer of het moet zijn dat de stroming te veel van het goede is.
Even een praktische vraag vanuit mijn situatie. Als je wel meer filtratie, l/h hebt maar het 2e filter met een 90° knietje naar de zijruit werkt dan is de stroming in de bak toch minder van toepassing of vergis ik me dan?
 

Bijlagen

  • IMG20221102155354.jpg
    IMG20221102155354.jpg
    439 KB · Weergaven: 53
Even een praktische vraag vanuit mijn situatie. Als je wel meer filtratie, l/h hebt maar het 2e filter met een 90° knietje naar de zijruit werkt dan is de stroming in de bak toch minder van toepassing of vergis ik me dan?
Je stroming zal ander lopen in de bak maar de opbrengst zal het zelfde zijn
dus daar vergis je wel in.
 
Gebruik je een dropchecker Jaap en heb je daar een foto van?
 
klopt ze blijven bezig is maar goed dat dat de rest ze in toom houdt anders binnen no time een bak vol maan vissen.
9 stuks is meer als zat.
tja de baard algen bende is wel een dingetje ondanks de co2 blijft het maar terug komen.
ga toch eens kijken of de co2 wel ook in de onderste water laag voldoende voor komt.
krijg zelf sterk de in druk van niet.
Als jou water overal stroomt. Dus als je een dopje easylife in de hoek erin kiept, dan is je bak in 5 minuten overal wit.
Dan komt je co2 ook overal.

Wat ik zelf wel merk, is dat co2 heel snel uit het water wil, als het oppervlak beweegt.
Dus ook als je een behoorlijke onderstroom langs het oppervlak hebt.

Bij een spray bar over de lengte krijg een hele brede stroom water langs het oppervlak. Tevens zal een spraybar (iedere uitstroom eigenlijk) een venturi effect genereren. Dus er wordt ook water van achter de spray bar meegezogen.
Dit meegezogen water zorgt wel voor meer stroming, maar is eigenlijk water wat al een rondje aquarium heeft gehad. En wederom langs het oppervlak stroomt.
En hoe meer water als een rondje aquarium heeft gehad, des te minder co2 zit er in.

Daarom ben ik meer fan, van minder uitstromers, en grotere opening.
Hierdoor jaag je het gefilterde water met de co2 gelijk het hele aquarium door. En aan de overkant gaat het naar de bodem.
En dan via de bodem weer in de afzuig.
Het venturi effect is een heel stuk minder, dus ook het vervliegen van de co2.
Het water zal niet blijven rondtollen in het aquarium.
Dus tevens zal ook je filter beter werken. Doordat er minder water circuleerd. Want water wat circuleerd door venturi, is niet gefilterd.

Ik hoop dat mijn visie een beetje overkomt. Is weer veel te groot verhaal geworden.
 
Gebruik je een dropchecker Jaap en heb je daar een foto van?
Heb ik geprobeerd maar deze worden door 1667570045218.jpg 1667570006706.jpg en de gele heer/dame er vakkundig afgewerkt
daarnaast werk ik met een pH controller dus er zou voldoende co2 in moeten zitten.
 
Als jou water overal stroomt. Dus als je een dopje easylife in de hoek erin kiept, dan is je bak in 5 minuten overal wit.
Dan komt je co2 ook overal.

Wat ik zelf wel merk, is dat co2 heel snel uit het water wil, als het oppervlak beweegt.
Dus ook als je een behoorlijke onderstroom langs het oppervlak hebt.

Bij een spray bar over de lengte krijg een hele brede stroom water langs het oppervlak. Tevens zal een spraybar (iedere uitstroom eigenlijk) een venturi effect genereren. Dus er wordt ook water van achter de spray bar meegezogen.
Dit meegezogen water zorgt wel voor meer stroming, maar is eigenlijk water wat al een rondje aquarium heeft gehad. En wederom langs het oppervlak stroomt.
En hoe meer water als een rondje aquarium heeft gehad, des te minder co2 zit er in.

Daarom ben ik meer fan, van minder uitstromers, en grotere opening.
Hierdoor jaag je het gefilterde water met de co2 gelijk het hele aquarium door. En aan de overkant gaat het naar de bodem.
En dan via de bodem weer in de afzuig.
Het venturi effect is een heel stuk minder, dus ook het vervliegen van de co2.
Het water zal niet blijven rondtollen in het aquarium.
Dus tevens zal ook je filter beter werken. Doordat er minder water circuleerd. Want water wat circuleerd door venturi, is niet gefilterd.

Ik hoop dat mijn visie een beetje overkomt. Is weer veel te groot verhaal geworden.
is helemaal niet erg dat lange verhaal klinkt logies is nog al wat stroming aan de bovenzijde van de bak dus dat zou een oorzaak kunnen zijn
liep al een tijdje met de gedachte te spellen om dit aan te passen
helaas is mijn gezondheid niet optimaal en is het nog even afwachten hoe zich het 1 en ander ontwikkeld
want tja als het foute boel is en de boel moet weg (hoop het niet) dan heeft het weinig zin.
 
is helemaal niet erg dat lange verhaal klinkt logies is nog al wat stroming aan de bovenzijde van de bak dus dat zou een oorzaak kunnen zijn
liep al een tijdje met de gedachte te spellen om dit aan te passen
helaas is mijn gezondheid niet optimaal en is het nog even afwachten hoe zich het 1 en ander ontwikkeld
want tja als het foute boel is en de boel moet weg (hoop het niet) dan heeft het weinig zin.
Sterkte Jaap!
En je gezondheid en conditie staat op nummer 1.
 
Wat een verschil.
 
De twee meter is weer redelijk proper
Blijft een ding met die monsterlijke vrienden
IMG_20230714_161923.jpg

De papegaai cichlide blijft dan bodem verbouwen
 
Ja ja Jaap dat is iets anders dan een nano natuurlijk:DD
 
Werd weer tijdIMG_20230719_141232.jpg
IMG_20230719_141235.jpg
 
Het was nooit mijn hobby. De drek moet er nou eenmaal uitgespoeld worden en ik vond het zelfs geen smerig karweitje, maar het sluiten van een filter (JBL) vond ik andere koek. 9 Van de 10 keer ruzie mee.

Hoe vaak maak jij het filter open?
Met de fluval fx 6 eigelijk nooit problemen met sluiten.
gewicht is ander gebeuren met die rug van mij goed opletten hoe ik til
Met de eheim 2078 moet je net zoals de jbl filters goed opletten dat de mandjes goed gestapeld zijn
Anders waterballet :regen::eek:
Schoonmaken is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad
 
Het was nooit mijn hobby. De drek moet er nou eenmaal uitgespoeld worden en ik vond het zelfs geen smerig karweitje, maar het sluiten van een filter (JBL) vond ik andere koek. 9 Van de 10 keer ruzie mee.
Je moet inderdaad goed de mandjes in elkaar laten vallen en dan gaat het vrij makkelijk maar je moet er wel goed bij nadenken en controleren.
 
Hoe vaak maak jij het filter open?
Oeps even gemist meestal zo rond de 3/4 maanden of ik moet zien dat er veel vuil in het water achterblijft of de uitstroom minder wordt dan eerder
zijn natuurlijk behoorlijke filters kan me bij kleiner formaat voorstellen dat het sneller moet hangt natuurlijk ook af van bestand en beplanting
 
Zo nu eerst een bak koffie
na het onderhoud van de 250 ramen gedaan planten onderhoud en een paar verwijderd
IMG_20230722_145715.jpg
IMG_20230722_150029.jpg
 
Dat noem je pas wandvullend Jaap.
 
Ze John was al weer te lang geleden nu werdt de doorstroming echt slecht en dat was niet echt raar gezien de eerste foto
Pas maar op.. straks komen de bacterie-goeroe’s je vertellen dat je alles hebt weggespoelt. :):););)
 

Terug
Bovenaan