Is piepschuim aquarium safe?


nicohaartsen

Member
Lid geworden
19 november 2022
Berichten
7
Leeftijd
123
Ik wil in mijn aquarium een stuk piepschuim gebruiken voor onder de stenen zodat het aquarium niet breekt
Maar kan dat met piepschuim?(dan bedoel ik piepschuim zonder epoxy ofzo)
Of is er nog een andere manier om stenen in mijn aquarium te gebruiken?
Ik las namelijk ergens dat als je stenen direct op de bodem legt het glas dan kan breken van de druk.
Alvast bedankt
 
Geen probleem.
Achterwanden zijn (vaak) ook van piepschuim.
 
Kan prima hoor. Als je stenen een beetje vlak zijn dan is het denk ik niet eens nodig.
 
Ik heb over heel de bodem piepschuim liggen en daar overheen vijverfolie geplakt. Dit iis nog uit de tijd dat ik een Malawibak had en daar veel maaskeien had gestapeld. Er kan altijd een steen verschuiven of per ongeluk een uit je handen vallen . Waarom zou je een risico willen lopen ?
 
1 aanrader plak het vast dat piepschuim
 
Maar niet met Bison kit.
Dan lost het op.šŸ˜ƒ
 
De bovenkant van het piepschuim kun je mooier maken (dan wit) door wat bodembedekking er op vast te lijmen. Mocht je vissen hebben die graag spitten komt dat lelijke piepschuim niet in zicht. Alleen weet ik zelf niet welke lijn je daarvoor kunt gebruiken.
 
Ik heb over heel de bodem piepschuim liggen en daar overheen vijverfolie geplakt. Dit iis nog uit de tijd dat ik een Malawibak had en daar veel maaskeien had gestapeld. Er kan altijd een steen verschuiven of per ongeluk een uit je handen vallen . Waarom zou je een risico willen lopen ?
Ja als je grote hoeveelheden gaat stapelen dan is het iets anders maar bij een aantal losse stenen heb ik er nooit iets onder gebruikt. Zelfs in mn zeewaterbak met 1 kilo steen per 10 liter heb ik niets onder de stenen maar je moet er wel op letten dat ze geen uitstekende hoeken hebben.
 
Bij veel aquarianen gaat het goed ,maar het gaat er om dat het ook bij veel aqarianen fout is gegaan Heeft ook niets te maken met veel stenen , maar 1 steen kan al de oorzaak zijn.
 
Bij veel aquarianen gaat het goed ,maar het gaat er om dat het ook bij veel aqarianen fout is gegaan Heeft ook niets te maken met veel stenen , maar 1 steen kan al de oorzaak zijn.
En kun je eentje laten vallen terwijl je lekker bezig bent.
 
Kan inderdaad prima! uiteraard wel vastkitten want het heeft een gigantisch drijfvermogen :))

Zelf heb ik Styrodur gebruikt, ook veilig en korrelt wat minder snel.
Als je gravende vissen hebt dan ga je snel weer dat piepschuim zien.. dat is niet echt mooi.
Daarom had ik bovenop mijn beschermplaat grindfolie gelegd, dus als ze gingen graven zag je alleen wat grind.. stuk mooier dan piepschuim wit (of styrodur groen in mijn geval).
 
gebruik eps dat is het zelfde materiaal maar iets anders gefabriceerd zodat het een schuin is en niet van die losse bolletjes
 

Terug
Bovenaan