is mijn sluierstaart ziek?


Cocovogelkind

Active member
Lid geworden
17 oktober 2021
Berichten
27
Leeftijd
18
Beste,
Ik heb een vraag ik heb een vraagje ik heb 1 sluierstaart in mijn aquarium zitten alleen hij zit de hele dag door ongeveer op de bodem de afgelopen dagen viel het ook mee hoe goed hij at nu ik hem net gevoerd heb at hij heel enthousiast zou iemand weten wat het zou kunnen zijn?
 
Het gaat om een 100cm ciano bak met een superfish x1000pro extern filter
Om de week maak ik het filter schoon en de andere week (week 1 filter week 2 water week 3 filter enzovoort)
Ververs ik 50 liter water de bak is 200 liter
 

Bijlagen

  • 20220909_140749.jpg
    20220909_140749.jpg
    160.3 KB · Weergaven: 72
  • 20220906_205824.jpg
    20220906_205824.jpg
    359.4 KB · Weergaven: 69
Als ik het goed zie zitten er 3 sluiers in.
Dan mag je verversschema echt wel naar +- 60% per week als het echt goed draait maar ik raad zelfs meer aan.

Ik zelf heb een 180 liter met 3 sluiers en moet echt 70% per week verversen anders loopt de Nitriet te erg op.

Hoe maak je je filter schoon? Ik doe nu namelijk maandelijks bij het binnenfilter alleen de watten uitspoelen, en het externe filter kijk ik wanneer de stroming minder wordt. Om de week filter schoonmaken lijkt mij best wel veel omdat hier veel nuttige bacteriën in zitten.
 
Het water verversen schema wou ik al verbeteren alleen deed het tot ju toe met de emmer en dan is de motivatie zeer leeg om 100+ liter water af te voeren maar ga die zekers verhogen bij het schoonmaken maak ik eigenlijk voornamelijk de 1e laag schoon sponsen en watten wat ik daar heb er zitten 3 sluiers nog in maar het waren er eerst 4 en met dezelfde verschijnselen is die helaas overleden dit betrof een jonge telescoop oog sluier
 
Ik zie nu ook 3 sluierstaarten, waarvan 1 Redcap Oranda en 2 Sluierstaarten. Ik heb zelf een meterbak van 200 l met 2 Sluiers en 1 Ancistrus. Ik ververs iedere 3 dagen 60 % en zuig dagelijks de poepjes weg met 20 l water. De filters laat ik zoveel mogelijk met rust, die doe ik om beurten, ongeveer een keer per half jaar. Zo blijven ze hun werk goed doen, de bacteriën in de filters zetten nitriet om in nitraat, wat weer door de planten wordt opgenomen.
 
Dat begrijp ik. Zelf ga ik ook heen en weer met emmers, maar ik geloof dat er andere mensen op het forum zijn die een handige techniek hebben voor het verversen. Dus wie weet kan je daar iets voor vinden.

Zie je verder nog uiterlijke symptomen? Ik zie via de foto wat witte plekken en als ik heel goed kijk zie ik rode streken in de staart, maar dat kan ik verkeerd zien. Rode strepen in de staart duiden meestal op Nitriet vergiftiging.

Heb je ook de mogelijkheid tot het testen van je water? Anders kan dit vaak ook gratis bij de lfs. Dan weet je namelijk zeker of het aan de Nitriet ligt of niet.
 
Oke dan zak ik het filter meer met rust laten maar weet er iemand tips voor mijn vis wil absoluut niet dat hij dood gaat
 
Aan het uiterlijk valt mij niet veel op er zitten wat witte strepen op dat klopt dat zij schubben die missen dit id al 2 jaar zo
Er zit een licht rood randje bij de vinnen na het testen van het water is er 0 nitriet en 0 nitraat aangetroffen doormiddel van jbl live pro scan
 
Zelf ga ik ook heen en weer met emmers, maar ik geloof dat er andere mensen op het forum zijn die een handige techniek hebben voor het verversen. Dus wie weet kan je daar iets voor vinden
Ik heb dan tropische vissen in 180 liter. Maar een waterwissel doe ik met een opvoerpompje en daaraan een (gardena) slang naar de tuin. Verder een slang aan de keukenkraan gekoppeld, kan bijvoorbeeld 'met een waterdief of afhankelijk van de draad van de kraan een gardena hulpstuk.
 

Bijlagen

  • IMG20220822121239.jpg
    IMG20220822121239.jpg
    348.8 KB · Weergaven: 57
  • IMG20220822120555.jpg
    IMG20220822120555.jpg
    337.8 KB · Weergaven: 55
Dan mag je verversschema echt wel naar +- 60% per week als het echt goed draait maar ik raad zelfs meer aan.

Ik zelf heb een 180 liter met 3 sluiers en moet echt 70% per week verversen anders loopt de Nitriet te erg op.
Om de week filter schoonmaken lijkt mij best wel veel omdat hier veel nuttige bacteriën in zitten.

Met dat laatste ben ik het zeker eens: een filter om de week schoonmaken is niet zo handig voor je bacteriën. :) Als je een laag hebt voor fijne filtratie (bijv witte filterwatten) dán snap ik wel dat je dat regelmatig wilt onderhouden, enkel tegen de verstopping. Het eigenlijke filtermateriaal kan dan blijven draaien. Wat ik hierboven lees van @Giebeltje, die slechts 2x per jaar de filters doet, klinkt misschien gek voor onervaren aquariumhouders maar is eigenlijk juist goed. Een filter dat niet verstopt raakt kan je heel lang z'n ding laten doen. :)

Maar waterwissels opvoeren om een oplopende nitrietwaarde? Hoe zeker weet je dat zoveel verversen bij jou om díé reden nodig is, @Aqua<3 ? Want dat zou normaal gesproken nooit de reden van een waterwissel moeten zijn. Nitriet kan --net als ammonia(k)-- alleen maar op blijven lopen als er iets niet in de haak is met de filtratie.
 
Ik heb bioballs en keramische buisjes als biologische filtermedia en dan nog een laag met watten die ik altijd verschoon
 
Hier een screenshot van de waterwaarde
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220911-085404_JBL PROSCAN.jpg
    Screenshot_20220911-085404_JBL PROSCAN.jpg
    158.4 KB · Weergaven: 56
Wat goed dat je je waterwaarden gepost hebt!

Ik vermoed, als ik je waarden zo zie, dat het mogelijk zo zou kunnen zijn dat je filter niks om zet.

De ideale filtersituatie gaat, heel kort door de bocht omschreven, ongeveer zo:

Vis poept ---> ammoniak in het water (nh3/4) : is giftig voor vissen
ammoniak in het water ---> wordt door filterbacteriën omgezet naar nitriet in het water (no2) : is giftig voor vissen
nitriet in het water ---> wordt door filterbacteriën omgezet naar nitraat in het water (no3) : is minder schadelijk voor vissen, en planten nemen dit op.

De concentratie nitraat verdun je door middel van een waterwissel.

Dus als je geen nitraat meet, dan kan dat komen doordat je óf heel veel vers water hebt toegevoegd (vlak na een waterwissel), zodat de concentratie heel erg verdund is.
Of, doordat het niet door je bacteriën is omgezet.

Je meet ook geen nitriet. Daarvoor geldt hetzelfde; óf de concentratie is erg verdund door vers water, óf het is niet omgezet. In dit laatste geval zou je dan ammoniak moeten meten.

Dus dat zou ik nu zelf als eerste even doen, ammoniak gaan meten. En dan liefst op zo 'oud' mogelijk water. Waardoor je vast kunt stellen of er een probleem is in je filter, of niet.
Die test heb je nu waarschijnlijk niet, maar kun je los aanschaffen, in de vorm van een druppeltest. Dan zou ik je die van colombo aanraden, die vind ik zelf wel goed af te lezen.
Je kunt ook bij een LFS vragen of ze je water voor je willen meten op ammoniak.

Dat is wat betreft je filter, dat zou ik zelf even als eerste gaan nachecken, of daar een probleem zit. Dus een beetje huidig aquariumwater apart houden om straks te testen op ammoniak, en dan voor de zekerheid ook maar even extra water verversen. Dat je, wat er nu mogelijk in zit aan ammoniak, stevig verdunt.

Wat betreft je vis, en het op de bodem hangen. Is deze vis de enige die dit gedrag vertoont?
Is het zoals op de foto, dat hij rechtop loopt te suffen?
Hangt ie (of een andere vis) ook wel eens aan het wateroppervlak? Of dat niet?
Hij eet wel gewoon goed? Wanneer je eten in de bak kiepert, wordt hij dan ineens 'actief'?

Wat is je watertemperatuur?
 
De water waardes voor ammoniak zal ik zo snel mogelijk gaan laten meten
Dit is de enige vis die dit gedrag vertoont
De afgelopen dagen reageerde hij moet heel goed op eten maar gister stoof hij er ineens op af en en vanochtend zat hij er ook bij op het juiste tijdstip
Ik heb mijn vissen op 25° omdat dit wordt aangeraden door een dierenwinkel bij mij dat dit zou kunnen helpen
 
Dank voor je antwoorden! Super! Fijn dat het met je andere vissen goed gaat.

Ik heb nog wat vervolgvragen voor je, die stel ik om een beetje een aanknopingspunt te kunnen vinden voor wat er mogelijk aan de hand kan zijn (of dingen uit te sluiten).

Ik heb mijn vissen op 25° omdat dit wordt aangeraden door een dierenwinkel bij mij dat dit zou kunnen helpen
Hebben ze je dit advies gegeven vanwege je vis die op de bodem hangt? Of ging dat om iets anders?

Hebben ze je ook uitgelegd waarom ze je dat advies hebben gegeven?

Dit is de enige vis die dit gedrag vertoont
De afgelopen dagen reageerde hij moet heel goed op eten maar gister stoof hij er ineens op af en en vanochtend zat hij er ook bij op het juiste tijdstip
Merk je dat je vis moeite heeft met zwemmen? Bijvoorbeeld met z'n balans houden? Of dat hij de neiging krijgt om wat te gaan drijven of omkiepen?

Wat geef je je vissen te eten? Het is een goed teken wanneer je vis eetlust heeft.

En wat komt er uit de vis? Misschien gek om te vragen, maar de ontlasting van een vis, en hoe dit er uit ziet, kan iets zeggen over wat er binnen in de vis aan de hand is.
Zie je ontlasting? En lijkt dit op wat de vis gegeten heeft qua kleur? Is het slierterig, wittig, of redelijk 'vast'?


Is het zoals op de foto, dat hij rechtop loopt te suffen?
Hangt ie (of een andere vis) ook wel eens aan het wateroppervlak? Of dat niet?
Hij kantelt dus niet om, en hapt dus ook niet aan het oppervlak?
 
Wat een vragen lijst haha
Nou daar gaan we ze hebben dit advies gegeven omdat de vis op de bodem zich begaf
Waarom exact weet ik niet meer dit ging toen der tijd om mijn andere vis zelfe symptomen

Hij heeft niet veel moeite met zwemmen vergeleken met de andere het is wel dat het een tank is met veel stroming maar hij kan met gemak er tegen in en zwemt gewoon goed goede bewegingen

Kwa voer voer ik hikari sluier mix als ik thuis ben zal ik even een foto sturen er van

De ontlasting is sinds gister goed op gang gekomen en ziet er mooi zwart uit zelfde kleur als voer met hier en daar een stukje zand
Dit is iets wat ze allemaal doen zand happen van de bodem het is slierterig
Maar wel vast zegmaar
Dus niet heel dik en maakt sliertjes van 2 a 4 cm en dan liggen ze op de bodem
 
Wat een vragen lijst haha
Hehe I know. Ik moet met dit soort dingen denken aan een aflevering van House MD (als je deze serie niet kent - zeker aan te bevelen).
Het is met visaandoeningen altijd een beetje recherchewerk plegen naar de oorzaak van het euvel. Er zijn wel wat dingen te meten (zoals waterwaarden, maar bijvoorbeeld ook een afstrijkje maken), maar voor de rest ben je toch afhankelijk van een geïnformeerde gok. Die vragen helpen om de goede kant op te gokken ;).

Waarom exact weet ik niet meer dit ging toen der tijd om mijn andere vis zelfe symptomen
Ik begrijp het. Zijn je vissen ongeveer tegelijkertijd op de bodem gaan hangen? Of was dit na elkaar?

Dan nu vast wat antwoorden ;).

Wat je schrijft over voer en ontlasting lijkt me niet heel afwijkend. Wanneer er een inwendig probleem is (parasiet), is de ontlasting soms wat onregelmatig, dus wit van kleur, slierterig-doorzichtig (dit kan ook duiden op stress, dus hoeft niet per se iets in de vis te zijn). Jouw vis heeft hier geen last van, dus ik acht de kans niet groot dat zijn lamlendigheid komt door een parasiet of worm binnen in de vis.

Water temperatuur verhogen kan een paar doelen dienen. Waaronder dat het de stofwisseling versnelt. Dus als er een probleem zit op dat vlak, kan temperatuur verhogen daar nog wel eens wat gunstigs in betekenen. Het kan zijn dat je daarom dat advies gekregen hebt.

Tuimelen of moeite hebben met zwemmen kan betekenen dat er iets niet helemaal lekker gaat met zijn balans, dus bijvoorbeeld een zwemblaasprobleem. Of gasvorming door het voer. Vandaar mijn vraag over dat voer, en over zijn mobiliteit. Sommige sluiers (waaronder eentje die ik zelf heb zwemmen) zijn gevoelig voor het type voer wat ze krijgen. Je geeft aan dat je vis niet dit soort problemen heeft, dus neem ik aan dat daar de oorzaak van het probleem ook niet zit.

Maar wat kan er dan wel aan de hand zijn?
Hier nog wat vragen ;):

- Hoe ademt je vis? Is dat rustig, snel, en hoe bewegen de kieuwen mee? Houd de vis ze dicht?
- Maakt je vis wel eens een gapende beweging met de bek?
- Zwemt je vis wel eens in de uitstroom van je filter?
 
Daar gaan we weer
De politie stelt nog minder vragen bij ren verhoor haha
Hij ademt sneller dan normaal maar absoluut niet belachelijk snel zegmaar iets vaker dsn normaal zegmaar
De kieuwen bewegen goed mee en xijn ook niet heel dik

Hij heeft nog nooit in de uitstroom gezwommen van het filter
Wel logt Hij vaak dichtbij de intake
 
Daar gaan we weer
De politie stelt nog minder vragen bij ren verhoor haha
Dank voor de reminder, dit was ik ook vergeten te vragen; waar was je vis afgelopen donderdagavond om 21:13? Kunnen zijn bakgenoten dit bevestigen? :DD

Op grond van wat je schrijft zou ik het als volgt aanpakken. Ik zou gezien je nitraatmeting eerst eens kijken hoe het met die ammoniak zit en je waterkwaliteit.
Blijf ondertussen even je vis monitoren. Het gaat nu de betere kant op, gaf je aan; hij eet weer en is wat actiever. Dat is een goed teken.

Ik zou zelf de komende tijd zorgen voor genoeg waterverversingen, en ook wat vaker. Daarmee bereik je meerdere dingen: als eerste verdun je daarmee de hoeveelheid nh4/no2/no3 in je water. Maar een fijne bijkomstigheid is dat je daarmee een eventuele populatie parasieten/bacteriën (ziekteverwekkers)/wormen ook 'verdunt'. Dus daar heeft je vis sowieso baat bij.

Als je ammoniak blijkt te meten in je water, dan zul je je filter waarschijnlijk opnieuw moeten indraaien. Als je daar nog advies over wilt hebben hoe je dat het beste aan kunt pakken, vraag gerust!
Mocht je vis ondanks het consistent verse water toch ineens verslechteren, dan speelt er mogelijk iets anders. Als je daar advies bij wilt hebben, vraag dat ook gerust.

Succes, en uiteraard veel beterschap aan je vis!
 
Donderdagavond 22.13 was de vis ter hoogte van de bank waar de gijzeling plaats vond waar zijn bakgenoot overleed vervolgend is hij door gegaan naar de zandvlakte waar u hem heeft aangetroffen

Nee maar alle gekheid op een stokkie
Bedankt allemaal voor het meedenken ik ga het water vaker wisselen en mijn vis de komende tijd goed in de gaten houden
 
Het feiten verslag is nu duidelijk maar vergeten jullie het sociale netwerk niet.

Als je filtering pico bello is over een tijdje zou je eens kunnen nadenken om voor die kerel (jaja een man als je dit nog niet wist) een maatje of vriendinnetje scoren? Hij ligt nu zo zielig te pronken met zijn paai pukkels op de voorvinnen en wellicht bloeit hij weer op met gezelschap. Donderdag 21.14 uur zijn bak genoot overleden en wellicht in rouw. Lichtelijk depri door sociaal isolement?
 
Nouja kijk er zwemmen nog 2 mede hak genoten in de bak 1 waarmee hij al dik 5 jaar leeft (redcap) en 1 nieuwe maar kijk als ik hoor dat ik opzoek mag maar nieuwe vissen word ik altijd blij
Dankjewel allemaal voor het meedenken en sparren over mijn schatje
 
Nouja kijk er zwemmen nog 2 mede hak genoten in de bak 1 waarmee hij al dik 5 jaar leeft (redcap) en 1 nieuwe maar kijk als ik hoor dat ik opzoek mag maar nieuwe vissen word ik altijd blij
Dankjewel allemaal voor het meedenken en sparren over mijn schatje
Ojee sorry voor het beroerde advies. Ik dacht dat hij alleen zat :rolleyes:

Nee 3 op 100 liter is al over de top, dus sorry, geen er meer bij nemen hoor!
 
Donderdagavond 22.13 was de vis ter hoogte van de bank waar de gijzeling plaats vond waar zijn bakgenoot overleed vervolgend is hij door gegaan naar de zandvlakte waar u hem heeft aangetroffen
Elementary, my dear Watson. Dan ligt hij mogelijk op de bodem wegens een zwaar gemoed, of dat zijn geweten op hem drukt, dat kan ook nog :DD.

Nee 3 op 100 liter is al over de top, dus sorry, geen er meer bij nemen hoor!
Als ik me niet vergis, gaat het om een 200L bak. Daar zou ik ook maximaal drie sluiers aanhouden, met name omdat je mogelijk met je filtering nu al suboptimaal zit. Meer vissen is hogere belasting op hetzelfde aantal liters. Dus dat zou ik nu laten voor wat het is.
Wat ik verder nog zou doen (mits je filter in orde blijkt), is even een week (of anderhalf, afhankelijk van wat je meet) bij houden hoe snel je bak vervuilt. Dagelijks waterwaarden meten. Dan krijg je zicht op je huidige filtercapaciteit. En weet je hoe dat zich verhoudt tot wat je in je aquarium hebt zwemmen. Dan kun je daar uiteindelijk ook weer een verversschema op baseren.
 
Hoi! Ik heb hier nog de link naar een nuttig draadje dat ik ooit opstartte…

 
De vis heeft erg lange vinnen, dan gaan ze vaker liggen, zeker als ze ouder worden.
Het is nogal een ballast om mee te zeulen zeg maar.
Ik zie verder niks geks dus ik durf te stellen dat er weinig tot niks aan de hand is
 

Terug
Bovenaan