Siegrit

New member
Lid geworden
26 juli 2023
Berichten
4
Leeftijd
25
IMG_1830.jpeg

Hallo allemaal!

Sinds kort deze minivijver in de tuin samengesteld. 90 L speciekuip. Hoogte 35 cm, diameter 65 cm. Niet ingegraven.

Bodemsubstraat: Grind
Vulling: Verschillende stenen
Planten: hoornblad, waterpest, lidsteng, japanse holpijp, kikkerbeet, vlotvaren, pijlkruid (op verlanglijstje staat nog een gele lis).
Water: Stilstaand
Filter: Nee

Ik onderzoek de mogelijkheid om vissen toe te voegen.
Vraag 1: Kunnen er vissen in deze minivijver? Op een visvriendelijke manier… 😉
Vraag 2: Zo ja, welke visjes zijn dan geschikt? (Ik heb zelf goudelritsjes of rijstvisjes op het oog)
Vraag 3: Wat word er verwacht in de winter?

Vraag 4: In hoeverre zijn mosselen/slakken aan te raden? Is dit beter dan vissen, zo ja waarom?

Ben super benieuwd naar jullie reactie! Nieuw op dit forum en alle tips zijn dus van harte welkom! 🤗

(Ik kies bewust voor stilstaand water, zonder filter omdat het ook andere beestjes aantrekt. Het idee is een natuurlijke vijver.)
 
Toevoeging
Standplaats: helft van de vijver veel zon, andere helft schaduw.
 
Op zich kan dat prima, maar niet te veel. 90 Liter is niet veel en je planten moeten het bij kunnen benen. In de winter zul je ze eruit moeten halen, een niet ingegraven bak kan makkelijk bevriezen.
Bij warm weer kan een zuurstofsteentje nodig zijn, warm water bevat minder zuurstof.
Slakken komen er misschien zelfs wel vanzelf in, maar kun je er rustig in doen. Mosselen zijn wel forse gravers en dat zou weleens meer drijfplanten tot gevolg kunnen hebben als de bedoeling was...
 
Dankjewel Lysia! 😊
Wat moet ik verstaan onder niet teveel? Ik lees dat deze kleine visjes wel graag in een groepje zwemmen.
Dat van de mosselen is goed om te weten! Ik heb inderdaad wat planten op de bodem staan… 😉

Wat hebben ze in de winter nodig aan ruimte vinnen?
 
Dankjewel! Ik ga eens op onderzoek uit! ☺️ De wetenscgappelijke namen en termen zijn nog wat adakadabra, maar daar kom ik vast uit.
 

Terug
Bovenaan