Wat is er nieuw

Is het zinvol om bacterien toe te voegen?

Ja ok maar is 2 jaar houdbaarheid dan hetzelfde als wat Tim bedoeld met heel lang overleven tot de omstandigheden beter worden? Heel lang is in mijn optiek vele, vele jaren maar ja die THT datum kan inderdaad een commercieel iets zijn want dan koopt iedereen na 2 jaar nieuwe.
Tja het is een met vragen omgeven geheel :DD
Maar wie koopt er nu dan een flesje om het pas over 5 jaar te gebruiken. En ja sommige bacteriën kunnen heel lang overleven daar geloof ik wel in.
Welke dat precies is van de 1000 miljard bacteriën die er bestaan weet ik niet ☺️

Er zal ongetwijfeld wel weer verschil zitten tussen de bacterien die ze erin drukken inderdaad.

Maar wie koopt er nu dan een flesje om het pas over 5 jaar te gebruiken
Ik ken iemand uit de chat volgens mij :DD :pp

Ik ken iemand uit de chat volgens mij :DD :pp

5 jaar niet maar wel 7 jaar 😂

20250617_173606.jpg

Kwam ik tegen met spullen uitzoeken en had het al in een bak gegooid die op de planning stond weg gegooid te worden.

Is er verder niemand die iets kan zeggen over het nut van de flesjes en potjes bacterien die wij gebruiken?

Nee, heeft geen zin. je aquarium zal toch een natuurlijk evenwicht vinden. Plantje kopen (wat je toch wel ging doen) en wat vlokvoer erin en na een paar weken heb je hetzelfde ook bereikt.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het de opstartfase iets kan verkorten als de bacterien die men beloofd echt in de flesjes zitten. Zelf laat ik een bak ook altijd gewoon 4 wk indraaien.
Bij zeewater is het wel zinvol zover ik weet om af en toe wat bacterien toe te voegen maar ja ook daar is de vraag zit erin wat men beloofd. Dat is iets waar @Ice78 vast meer over weet.

Persoonlijk geloof ik er niet in.
Tenminste, ik heb nooit een verschil kunnen waarnemen tussen een reguliere opstart, een opstart met ammoniak en een opstart met extra bacterie preparaten..

Ik heb er wel eens 'keukentafelgesprekken' over gehad met een aantal producenten die dit in hun assortiment hebben of claimen die dat gebruiken in hun producten. Maar directe vragen werden altijd ontweken en terughoudend op gereageerd. Nooit in detail verteld wat de feitelijke inhoud ervan is.
Wat ik wel met zekerheid weet is dat bv bij ADA organische hormoonpreperaten (fytohormoon) zoals Alanine, glutamine, ascorbinezuur (vitamine C) en andere amino zuren worden gebruikt voor en tijdens de opstart. Maar dat heeft volgens mij niet veel van doen met opstartbacteriën.

Hoewel ik geen aantoonbaar bewijs heb omtrent het bestaan/ werking hiervan in zoetwaterbakken verwacht ik dat het gewoon een slim verdienmodel is.

Tenminste, ik heb nooit een verschil kunnen waarnemen tussen een reguliere opstart, een opstart met ammoniak en een opstart met extra bacterie preparaten..

Een vasgestelde hoeveelheid ammoniak toevoegen kan wel nuttig zijn als indicator.
Zodra de bacteriën 0,5mg/l kunnen verwerken in 24 uur, nitriet lager is dan 0.1mg/l en nitraat meetbaar is dan kun je er vanuit gaan dat het aquarium wel is ingedraaid en de bacteriën klaar zijn voor normale belasting.
Uiteraard nadat zowel ammoniak en nitriet 0 zijn.

Zeker in combinatie met een enting van uitgeknepen filterwatten van een draaiend aquarium is het een goed hulpmiddel.
eigenlijk is zo enten de enige bewezen methode om snel in te draaien.

Maar ben het zeker met je eens dat ammoniak alleen het proces niet gaat versnellen.

Ik heb er wel eens 'keukentafelgesprekken' over gehad met een aantal producenten die dit in hun assortiment hebben of claimen die dat gebruiken in hun producten. Maar directe vragen werden altijd ontweken en terughoudend op gereageerd. Nooit in detail verteld wat de feitelijke inhoud ervan is.
Wat ik wel met zekerheid weet is dat bv bij ADA organische hormoonpreperaten (fytohormoon) zoals Alanine, glutamine, ascorbinezuur (vitamine C) en andere amino zuren worden gebruikt voor en tijdens de opstart. Maar dat heeft volgens mij niet veel van doen met opstartbacteriën.

Hoewel ik geen aantoonbaar bewijs heb omtrent het bestaan/ werking hiervan in zoetwaterbakken verwacht ik dat het gewoon een slim verdienmodel is.
Die aminozuren haal je ook uit vlokvoor of iets dergelijks. Veel van de producenten zullen in "zou kunnen", "is mogelijk goed voor", "is waarschijnlijk beter voor" zonder experimentele onderbouwing. Zal genoeg zeggen.

Die aminozuren haal je ook uit vlokvoor of iets dergelijks. Veel van de producenten zullen in "zou kunnen", "is mogelijk goed voor", "is waarschijnlijk beter voor" zonder experimentele onderbouwing. Zal genoeg zeggen.
Bij Microbe Lift staat niet vermeld dat het zou kunnen en dat soort zaken maar goed dat soort opmerkingen vindt ik ook niet erg handig van een fabrikant. Bij MicrobeLift stelt men dat het werkt. Dit is wat men aangeeft:
• verwijdert organisch afval.
• Verbetert de groei en opname van voedingsstoffen van planten en koralen.
• Vermindert ammonium, nitraat en breekt eiwitverbindingen af.
• Vermindert afval zoals uitwerpselen, voer en plantenresten.
• Ondersteunt een gezonde populatie van nuttige micro-organismen.
• Verwijdert geuren.
• Creëert kristalhelder water.
• Vermindert waterverversingen.

Ik heb niet heel lang zeewater gehad maar als ik @Ice en @Ed Tensen hun reacties lees dan heeft het wel een meerwaarde om de bacteriepopulatie op peil te houden.
Volgens mij gebruikt Ed ook diverse soorten.

Bij Microbe Lift staat niet vermeld dat het zou kunnen en dat soort zaken maar goed dat soort opmerkingen vindt ik ook niet erg handig van een fabrikant. Bij MicrobeLift stelt men dat het werkt. Dit is wat men aangeeft:
• verwijdert organisch afval.
• Verbetert de groei en opname van voedingsstoffen van planten en koralen.
• Vermindert ammonium, nitraat en breekt eiwitverbindingen af.
• Vermindert afval zoals uitwerpselen, voer en plantenresten.
• Ondersteunt een gezonde populatie van nuttige micro-organismen.
• Verwijdert geuren.
• Creëert kristalhelder water.
• Vermindert waterverversingen.

Ik heb niet heel lang zeewater gehad maar als ik @Ice en @Ed Tensen hun reacties lees dan heeft het wel een meerwaarde om de bacteriepopulatie op peil te houden.
Volgens mij gebruikt Ed ook diverse soorten.
Ik gebruik 4 soorten idd om een bredere microbe diversiteit te hebben, deze voeg ik dagelijks toe, per dag 1 soort. De bacteriën in zeewater worden voornamelijk gebruikt als voer voor je koralen. Zij nemen nitraat en fosfaat op en koralen eten de bacteriën weer. Ook zorgt een goed biologische balans in microrganismen weer dat niks "slechts" de overhand krijgt.

Ik gebruik 4 soorten idd om een bredere microbe diversiteit te hebben, deze voeg ik dagelijks toe, per dag 1 soort. De bacteriën in zeewater worden voornamelijk gebruikt als voer voor je koralen. Zij nemen nitraat en fosfaat op en koralen eten de bacteriën weer. Ook zorgt een goed biologische balans in microrganismen weer dat niks "slechts" de overhand krijgt.
Op zich klopt dat wel Ed , echter met enkel bacterien gaat de denkpiste niet geheel op , buiten de bacterien heb je ook nog fungi (schimmels) - gisten e.d. nodig voor die concurrentie . Zitten die ook verwerkt in die preparaten ?

Op zich klopt dat wel Ed , echter met enkel bacterien gaat de denkpiste niet geheel op , buiten de bacterien heb je ook nog fungi (schimmels) - gisten e.d. nodig voor die concurrentie . Zitten die ook verwerkt in die preparaten ?
Dan moet ik ff kijken Erwin, kom daar op terug 👍.

Dan moet ik ff kijken Erwin, kom daar op terug 👍.
En als ze er niet inzitten , niet getreurd , zet dan de deur open en doe de kap open , dan waait het er vanzelf ook wel in .
Velen beseffen niet dat veel zaken die je nodig hebt, ook gewoon aangevlogen worden met de wind met tijden (maar evengoed ook minder goede zaken )

Als u steriel zeewater aanmaakt en dit buiten zet , heb je best veel kans dat er een keer zeesla ofzo begint te groeien 😉

Eigenlijk had ik verwacht dat jullie me voor gek zouden verklaren 🤣😊

Van Zeewater aquaria heb ik geen verstand, als koralen voedsel nodig hebben kan ik mij voorstellen dat we specifiek materiaal zoeken. Voor zoetwater lijkt het mij overdreven.

Ik heb ze vandaag in elk geval weer toegevoegd. Inclusief enzymen ☺️

Ik heb ze vandaag in elk geval weer toegevoegd. Inclusief enzymen ☺️

Dat heb ik nog niet gedaan met het zeewater , maar voer maken op basis van enzymen uit bepaald fruit e.d. dan weer wel .
Het bederft niet meer , wordt met de dag beter en gezonder , voorverteerd , je kan het invriezen , ontdooien , ga maar door .
Ik heb hier nog visvoer liggen (zelfs in de zon , ik dacht gemaakt in maart , man dat ruikt lekker , net een hele straffe chocolade praline 😊), de koi's zijn er dol op .

Ik weet alleen niet goed hoe het enzym verhaal (het simpelweg toevoegen) werkt op de koralen , heb je geen bron nodig waar de enzymen op in werken ?
Kan je daar wat meer over vertellen ?

Dat heb ik nog niet gedaan met het zeewater , maar voer maken op basis van enzymen uit bepaald fruit e.d. dan weer wel .
Het bederft niet meer , wordt met de dag beter en gezonder , voorverteerd , je kan het invriezen , ontdooien , ga maar door .
Ik heb hier nog visvoer liggen (zelfs in de zon , ik dacht gemaakt in maart , man dat ruikt lekker , net een hele straffe chocolade praline 😊), de koi's zijn er dol op .

Ik weet alleen niet goed hoe het enzym verhaal (het simpelweg toevoegen) werkt op de koralen , heb je geen bron nodig waar de enzymen op in werken ?
Kan je daar wat meer over vertellen ?
Zal het kort houden nee kan ik niet meer over vertellen. Ik ga van de beschrijving uit wat op het flesje staat. Als daar op staat dat er enzymen in zitten ga ik er van uit dat dat zo is 🤷‍♂️

Heb je wel een knijper op de neus gezet? :pp
Het was geen speciaal blend dit keer 🤣.
Maar het kwam wel uit jouw doos dus je zou moeten weten wat ik heb toegevoegd.

Het was geen speciaal blend dit keer 🤣.
Maar het kwam wel uit jouw doos dus je zou moeten weten wat ik heb toegevoegd.
Ja ho, wacht ff dat is er per ongeluk ingekomen en zat er niet bij inbegrepen hoor :DD :DD

Zal het kort houden nee kan ik niet meer over vertellen. Ik ga van de beschrijving uit wat op het flesje staat. Als daar op staat dat er enzymen in zitten ga ik er van uit dat dat zo is 🤷‍♂️

Enzymen en aminozuren geloof ik nog wel maar levende bacteriën heb ik bij ongekoeld spul met een houdbaarheidsdatum van meer dan een week mijn twijfels bij.

Enzymen en aminozuren geloof ik nog wel maar levende bacteriën heb ik bij ongekoeld spul met een houdbaarheidsdatum van meer dan een week mijn twijfels bij.
Je moet ze ook niet met mensen vergelijken. Ze hebben geen longen of complexe organen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan