Is een dekruit noodzakelijk bij garnalen?


Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Berichten
261
Leeftijd
37
Over een tijdje wil ik wat neocaridina garnalen gaan houden in een nano tank waar alleen garnalen in komen. Nu heb ik tot nu toe eigenlijk alleen aquaria met een lichtkap of helemaal open gehad, mijn oog is er nu op eentje gevallen waar een dekruitje mee meegeleverd wordt. Een dekruitje lijkt me zo’n gedoe elke dag met voeren. Daarom twee vragen.
1. Kunnen dwerggarnalen ook in een open aquarium?
2. Is een dekruit irritant met voeren, moet je elke keer bijvoorbeeld dat hele ruitje eraf halen?

Voor de volledigheid, ik wilde een aquatic nature cocoon Nr 7 aanschaffen. En twijfel qua verlichting nog tussen een Aquael Leddy plant en een Twinstar 30b. Ervaringen met dat aquarium of die lampen zijn ook welkom :)
 
Hier nooit dekruiten gebruikt in kreeften en garnalenbakken, nooit bewoners ernaast gevonden (op 1 kreeftje na die op avontuur ging) garnalen en kreeften doen dat pas als de omstandigheden slecht zijn
 
Garnalen kunnen idd. prima in een open bak, hier wel ten minste.....heb 1x gehad dat 1 garnaaltje in al die jaren naast de bak was beland.

Vindt het ook mooier eruit zien zonder ruitje, niet voor t voeren.
 
Zolang het water niet letterlijk aan de rand staat kan dit zonder problemen. Bij kreeften is een dekruitje aan te raden. Je weet nooit wanneer ze besluiten er uit te springen.
Garnalen klimmen niet uit de bak.
 
Dat hoeft met garnalen niet al heb ik het wel maar dan is er vaak wel een randje rondom open waardoor je makkelijk kan voeren. Elke dag voeren hoeft ook niet voor garnalen.
 
Vaak past het bedoelde dek ruitje geen een door de apparatuur die er bij komt kijken denk aan slangen voor het filter
Hier staat het bakje met garnalen al meer als een jaar zonder dek ruit nog niks naast het bakje gevonden verdampen doet het wel aar och scheelt waterverversingen vul nu een per week bij.
 
Vaak past het bedoelde dek ruitje geen een door de apparatuur die er bij komt kijken denk aan slangen voor het filter
Hier staat het bakje met garnalen al meer als een jaar zonder dek ruit nog niks naast het bakje gevonden verdampen doet het wel aar och scheelt waterverversingen vul nu een per week bij.
Wel oppassen met alleen aanvullen want de stoffen blijven wel in de bak met verdampen.
 
Vaak past het bedoelde dek ruitje geen een door de apparatuur die er bij komt kijken denk aan slangen voor het filter
Hier staat het bakje met garnalen al meer als een jaar zonder dek ruit nog niks naast het bakje gevonden verdampen doet het wel aar och scheelt waterverversingen vul nu een per week bij.
Ok, ik ben benieuwd hoe dat zit met de dekruit van het aquarium dat ik aan wil schaffen. Ik ga toch eerst maar even kijken bij de winkel aankomende week. Ze hebben niet helemaal het model dat ik wil maar wel een kleinere variant dus dat geeft vast een idee.

Qua lamp heb ik nu een Hygger besteld met zonsopgang/zonsondergang. Ik wil niet al te moeilijke planten gaan houden dus qua kleurenspectrum en sterkte zit het wel goed denk ik, reviews online zijn in ieder geval erg goed. Vrijdag komt hij binnen dus ik ben benieuwd hoe hij bevalt.
 

Terug
Bovenaan