Is dit vinrot? Betta


B

BettaNero

Guest
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of (kenners) jullie kunnen zien of dit misschien beginnende vinrot is van mijn betta, de uiteinden van zijn staart knikken een beetje om en het lijkt op donkere uiteinden bij sommige. Kan iemand misschien dit op mijn filmpjes beoordelen? Ik heb hem pas 2 weken, hij woont alleen in een 50L bak. Hopelijk is het een beetje te zien op de filmpjes. Het lijkt nog niet ernstig, maar ben mijn vorige betta vis aan vinrot verloren en wil het liefst zsm ingrijpen.
 

Bijlagen

  • 626F63C5-1C17-448E-B574-373AC153D6AE.MOV
    26.6 MB
B2698D06-CBDF-4276-9B8D-18CB21EF3DBD.jpeg
 

Bijlagen

  • 264FB846-BF53-4E3A-BA05-F5823043EB05.jpeg
    264FB846-BF53-4E3A-BA05-F5823043EB05.jpeg
    108.8 KB · Weergaven: 178
  • 464965E0-5329-4098-8EEC-11C03AF681F5.png
    464965E0-5329-4098-8EEC-11C03AF681F5.png
    940.1 KB · Weergaven: 149
  • 8910D86A-7A78-4C56-8585-F173D396BAF9.MOV
    26.6 MB
Nadeel van .mov bestanden is dat je ze eerst op moet slaan op je pc en dan pas af kan spelen, vrijwel niemand doet dat, Beter is het filmpje te uploaden naar youtube zodat het gewoon openbaar staat
 
Nadeel van .mov bestanden is dat je ze eerst op moet slaan op je pc en dan pas af kan spelen, vrijwel niemand doet dat, Beter is het filmpje te uploaden naar youtube zodat het gewoon openbaar staat
Dacht al dat het niet lukte haha, hierboven wat foto’s ipv
 
Ook ik heb geen verstand van Betta's, maar het helpt wel om dit topic hoog te houden totdat iemand met ervaring het ziet. Ondertussen is het wel handig om even het volgende lijstje langs te lopen: Wat is de afmeting van de bak en de filtering, hoe vaak ververs je en hoeveel? Dan hebben de Betta-kenners meteen meer aanknopingspunten om te kunnen helpen. Want dit is echt een kennersvraag, er zijn zo veel verschillende kweekvormen van deze vis dat alleen een kenner kan zien of het inderdaad om vinrot gaat of om een kweekvariant.
 
Vaak helpt het om recente foto's langs oudere foto's te leggen, zodat je verandering kan zien.
 
Ik geloof wel dat Crowntails relatief moeilijk zijn t.a.v. bijvoorbeeld de veiltail. Ik las je topic en dit filmpje schoot me te binnen. Moet je even kijken op 5:03
Om de vorm van de staart te behouden heb je schoon en stabiel water nodig. Het enige wat ik herken is dat deze betta al eens vinrot heeft gehad of in iedergeval een beschadiging aan de uiteinden van zijn vinnen. Die dubbele uiteindes van de vinnen kan komen door herstel van de vinnen. Ik zou het beestje goed voeren en het aanzien. Goeie tip ook hierboven om van tijd tot tijd foto's te maken zodat je kan kijken naar de ontwikkeling.
 
Er is hier op het forum een Betta kweekster ik weet alleen niet wie dit precies is. Wellicht kunnen andere je dit vertellen. Pm degene eens wellicht kan zij je verder tips geven. De foto tip is iets wat je zo en zo moet gaan doen zodat je ook kan vergroten op telefoon en meer zicht heb.

Ik zie zoveel zieke betta s hier op het forum dat er toch een structureel probleem is bij deze vissen. Als ik het logisch bekijk omdat deze vissen vaak ziek worden gaat er iets fout in de verzorging/aquarium van deze vissen. Gezien de staarten/vinnen die toch een kwetsbaar deel zijn van de vissen vraag ik me af of dit met inrichting heeft te maken. Waarom worden betta s niet op bare bottom gehouden waardoor je de boel veel schoner kan houden en zonder verdere scherpe zaken zodat kans op beschadigen minimaal zijn. Betta s hebben niets aan een bodem en hout hebben ze ook niet nodig. Hoog ververs beleid om bacterie druk zo laag mogelijk te houden. Ook bijvissen en garnalen etc. met de kans op beschadigingen vind ik alleen maar risico.

Niet allemaal van toepassing op TS maar misschien eens een punt om meerdere inzichten te verzamelen want ik vind het zo sneu al die mooie Betta wat er op begint te lijken die met bosjes gaan hemelen.
 
Er is hier op het forum een Betta kweekster ik weet alleen niet wie dit precies is. Wellicht kunnen andere je dit vertellen. Pm degene eens wellicht kan zij je verder tips geven. De foto tip is iets wat je zo en zo moet gaan doen zodat je ook kan vergroten op telefoon en meer zicht heb.

Ik zie zoveel zieke betta s hier op het forum dat er toch een structureel probleem is bij deze vissen. Als ik het logisch bekijk omdat deze vissen vaak ziek worden gaat er iets fout in de verzorging/aquarium van deze vissen. Gezien de staarten/vinnen die toch een kwetsbaar deel zijn van de vissen vraag ik me af of dit met inrichting heeft te maken. Waarom worden betta s niet op bare bottom gehouden waardoor je de boel veel schoner kan houden en zonder verdere scherpe zaken zodat kans op beschadigen minimaal zijn. Betta s hebben niets aan een bodem en hout hebben ze ook niet nodig. Hoog ververs beleid om bacterie druk zo laag mogelijk te houden. Ook bijvissen en garnalen etc. met de kans op beschadigingen vind ik alleen maar risico.

Niet allemaal van toepassing op TS maar misschien eens een punt om meerdere inzichten te verzamelen want ik vind het zo sneu al die mooie Betta wat er op begint te lijken die met bosjes gaan hemelen.

Blij met jouw bericht.

Betta's staan op lijsten van makkelijkste beginnersvissen, maar velen halen de 3, 4, 5 maanden niet bij een nieuwe eigenaar. Wat ik erg triest vindt.

Je noemt al een aantal goede punten.

Bedoel je met de kweekster misschien Patty?
 
On topic, ik zie bij deze vis niet wat ik zie bij andere betta's met vinrot. Wat ik niet zie zijn de zwarte rafelige afgestorven stukken vin., en soms ook transparante stukken waar de vin teruggroeit.
Maar, dat wil niet zeggen dat deze vis geen vinrot heeft.

Er is ook een variant of verschijningsvorm of fase waarbij de aangetaste stukken wit zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Wat ik zie is dat sommige stukjes vin niet zo regelmatig zijn als je zou verwachten. Maar dat kan ook aangeboren zijn of het resultaat van een huidige beschadiging of één uit het verleden.

Daarom gaf ik het advies het de kweker te vragen en om foto's te maken om de ontwikkeling te volgen.

Mochten het beschadigingen zijn die recent zijn en die vinrot een kans geven, dan ben je er op die manier snel bij.

Voor het geval het recente beschadigingen zijn zou je in elk geval catappablad kunnen toevoegen. Dat geneest niet, maar scheidt wel licht antibacteriele stoffen af naar ik heb begrepen.
 
Als Patty je tips geeft is het misschien fijn om haar advies te delen op het forum zodat andere Betta eigenaars mee kunnen kijken in je topic. Misschien staan er al veel posts van Patty en kun je wellicht zoek functie voor gebruiken maar weet niet of je echt op betta post alleen op haar naam kan zoeken.
 
Er is hier op het forum een Betta kweekster ik weet alleen niet wie dit precies is. Wellicht kunnen andere je dit vertellen. Pm degene eens wellicht kan zij je verder tips geven. De foto tip is iets wat je zo en zo moet gaan doen zodat je ook kan vergroten op telefoon en meer zicht heb.

Ik zie zoveel zieke betta s hier op het forum dat er toch een structureel probleem is bij deze vissen. Als ik het logisch bekijk omdat deze vissen vaak ziek worden gaat er iets fout in de verzorging/aquarium van deze vissen. Gezien de staarten/vinnen die toch een kwetsbaar deel zijn van de vissen vraag ik me af of dit met inrichting heeft te maken. Waarom worden betta s niet op bare bottom gehouden waardoor je de boel veel schoner kan houden en zonder verdere scherpe zaken zodat kans op beschadigen minimaal zijn. Betta s hebben niets aan een bodem en hout hebben ze ook niet nodig. Hoog ververs beleid om bacterie druk zo laag mogelijk te houden. Ook bijvissen en garnalen etc. met de kans op beschadigingen vind ik alleen maar risico.

Niet allemaal van toepassing op TS maar misschien eens een punt om meerdere inzichten te verzamelen want ik vind het zo sneu al die mooie Betta wat er op begint te lijken die met bosjes gaan hemelen.

Ik denk dat de zieke betta's niet altijd ziek zijn maar soms gewoon al oud. Soms koop je bij de LFS een betta die al op z'n einde loopt.. vroeger gebruikt om te kweken en nu nog even snel doorverkopen.. een soort pensioen! Ook denk ik dat de betta's die wel echt ziek zijn gewoon verkeerd gehouden zijn omdat dit vaak als beginnersvis verkocht wordt. Ditzelfde zie je bij beginners met 'normale' tropische vissen al valt het niet altijd op. Maar hoe vaak lees je dat iemand begonnen is met een aquarium en 80% van de guppen het niet gehaald heeft en de helft van de neons ook het loodje hebben gelegd. Mijn inziens allemaal met hetzelfde te maken, onervarenheid, niet goed indraaien, niet genoeg verversen, te veel voeren etc. De beginnersfouten.

Betta's bare bottom houden voel ik helemaal niks voor. Juist onlangs gemerkt dat zelfs mijn licht beplante bak eigenlijk veel te open was en hierdoor de betta zich niet lekker voelt dat zou met een bare bottom bak nog veel erger zijn. Ik begrijp dat als je van gousvissen komt dit een goed idee lijkt maar een beplant aquarium voelt hij zich veel beter in thuis en om eerlijk te zijn verwacht ik dat veel mensen dit zelf ook mooier vinden dan gewoon een bak met water en een betta.

Ik zie overigens in de foto van de TS nog geen vinrot. Ziet er prima uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ja ik begrijp dat een bodem mooier is. Vind ik ook mooier maar echt nodig is het niet. Ik heb bare bottom maar evengoed wel planten en schuilplekken hoor. Wil niet zeggen dat je verder niets kunt gebruiken om de Betta de nodige schuilplekjes te geven. Begrijp dat het beestje niet open en bloot in een glazen bak hoort.

Zijn genoeg planten die geen bodem nodig hebben. Die het wel nodig hebben zullen sterven en dan maar weer nieuw plantje kopen. Ik koop liever een nieuw plantje dan een nieuw visje.

Zal ook veel verschil zijn in welk soort Betta je aanschaf maar die met die mooie lange staarten en vinnen zou ik toch denken aan schoon houden.

Zou bijna een betta aanschaffen om zelf te ervaren hoe en wat :D
 
Een Betta houdt inderdaad wel van veel planten dus een bak met bodem is dan wel wenselijk denk ik.
 
Ja ik begrijp dat een bodem mooier is. Vind ik ook mooier maar echt nodig is het niet. Ik heb bare bottom maar evengoed wel planten en schuilplekken hoor. Wil niet zeggen dat je verder niets kunt gebruiken om de Betta de nodige schuilplekjes te geven. Begrijp dat het beestje niet open en bloot in een glazen bak hoort.

Zijn genoeg planten die geen bodem nodig hebben. Die het wel nodig hebben zullen sterven en dan maar weer nieuw plantje kopen. Ik koop liever een nieuw plantje dan een nieuw visje.

Zal ook veel verschil zijn in welk soort Betta je aanschaf maar die met die mooie lange staarten en vinnen zou ik toch denken aan schoon houden.

Zou bijna een betta aanschaffen om zelf te ervaren hoe en wat :D
Even een kort vraagje tussendoor... Betekent het niet dat als je periodes hebt dat je minder consequent bent met waterverversen je sneller een nitrietpiek krijgt in een bak zonder bodem? Of is dit verwaarloosbaar doordat het filter die opvangt.
 
Even een kort vraagje tussendoor... Betekent het niet dat als je periodes hebt dat je minder consequent bent met water verversen je sneller een nitrietpiek krijgt in een bak zonder bodem? Of is dit verwaarloosbaar doordat het filter die opvangt.

Dit is zeg maar niet zo n zwart/wit zaak. Er zijn vele zaken van invloed op wat je beste kunt doen qua onderhoud van je aquarium maar dit verschilt per aquarium en vissen.

Ik denk zelfs als je 2 compleet dezelfde aquariums heb met in ieder hetzelfde soort visje het ene aquarium anders loopt dan de ander. Bij het ene zal net dat plantje beter groeien en daarom meer NO3 gebruiken etc.

Als je goed ingedraaid aquarium met goed filter krijg je geen nitriet piek want dan is de boel stabiel. Tuurlijk scheelt het wat voor filter of filters je heb en wat er nog meer in het aquarium zit. In een bodem zitten nodige bacterieen maar eigenlijk op alles wat er verder in zit zoals een steen, ruiten etc.

Verder van invloed bewoners, voeren, filtermedia etc.

Het enige waardoor je dit juist kunt doen is meten. Vooral na groot onderhoud en filter onderhoud.

Ik heb flinke plons water zonder bodem en 2 grote filters met mega vervuiling maar zelfs als 1 filter uitvalt draai ik nog zonder hele hoge waardes. Dan heeft het overige filter even tijd nodig om bij te benen maar dat vang ik dan weer op met wat extra verversen.

Ik denk niet dat dit anders zou gaan met een bodem. Ik denk niet dat een bodem zonder filter goed gaat maar andersom wel.

Wat bij mij ook enorm scheelt omdat ik geen bodem heb zie ik dus de vissenpoep op de bodem die ik elke dag even afhevel. Dat is 2 minuten werk en scheelt natuurlijk veel vervuiling ook in filter.
 
Even een kort vraagje tussendoor... Betekent het niet dat als je periodes hebt dat je minder consequent bent met waterverversen je sneller een nitrietpiek krijgt in een bak zonder bodem? Of is dit verwaarloosbaar doordat het filter die opvangt.
Nee, zo zie ik het in ieder geval niet. Het substraat in een aquarium kan inderdaad een deel van de filtrage op zich nemen maar is die afwezig (of minder oppervlakte, glas bare-bottom werkt ook) dan zal een ander deel dit al op zich hebben genomen. Biofilm waar je bacterien in groeien komt overal op.. ruiten, stenen, hout, plantjes en natuurlijk in je filter en filtermedia. Bij afwezigheid van substraat ontstaat die biofilm en de benodigde bacterien gewoon ergens anders.

En dan hebben we nog iets anders; Het heeft dan eigenlijk ook weer niets te maken met consequent waterverversen want daar krijg je geen nitriet van. Het is de nitraat (eind stadium van veel filters) die je met waterverversen verwijderd plus de nodige zaken die we niet (kunnen) meten zoals hormonen. Ook voegen we met waterverversen weer nieuwe (mineralen etc) toe die opgebruikt zijn. Nitrietpiek bij geen waterverversing zal je niet krijgen wel een nitraatoverschot die uiteindelijk ook fataal kan zijn.
 
Ja ik zie vaak kweekbakken zonder bodem. Ik heb wel kennis genomen van het meeste wat jullie vertellen. Toch bedankt voor de verduidelijking.

Ik denk niet dat dit anders zou gaan met een bodem. Ik denk niet dat een bodem zonder filter goed gaat maar andersom wel.
Mocht je er niet van gehoord hebben moet je 'Walstad Method' even googlen.

Sorry voor de topickaap @TS
 
Ja ik zie vaak kweekbakken zonder bodem. Ik heb wel kennis genomen van het meeste wat jullie vertellen. Toch bedankt voor de verduidelijking.


Mocht je er niet van gehoord hebben moet je 'Walstad Method' even googlen.

Sorry voor de topickaap @TS

Ja kweekbakken willen ze ook optimaal schoon houden met al die kleine letterlijk en figuurlijke poepertjes en knoeiers met eten ;)

Ondanks geen zand of grind is mijn bodem ook glibberig van de biofilm en als ik niets doe met een maand een mooi groen tapijt erop. Geen mos tapijtje maar algen tapijtje :D

Ik heb inderdaad wel eens wat gelezen over aquarium zonder filter volgens mij is dat dan weer iets met planten en is niet mijn en mijn vissen hun ding.

Vele wegen in aquarium wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Bij een betta in behandeling en in de herstelperiode plaatsten wij vaak een glazen schaaltje met filterzand op de verder kale bodem. Soms 2, afhankelijk van het oppervlak.

Zo konden we plantjes plaatsen en toch een groot gedeelte van de bodem goed schoon houden.
Dat ging hier op zich goed.
 
Ik heb zuignappen met een soort van plastiek kettingen/tay rap idee, eraan. Daar bind ik een bos planten in en kan je overal op vast zuigen.
 
Barebottombakken zijn verre van ideaal, door de biofilm die op de bodem ontstaat overleven veel bodembabyvisjes niet, vaak zie je juist bij kwekers van dat soort vissen een dun laagje zand of grind op de bodem
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Barebottombakken zijn verre van ideaal, door de biofilm die op de bodem ontstaat overleven veel bodembabyvisjes niet, vaak zie je juist bij kwekers van dat soort vissen een dun laagje zand of grind op de bodem

Jouw kleinkind visjes hebben hier blijkbaar geen last van. ;) maar ook me bodem gaat met beleid mee in de schoonmaak beurten. Ik wil geen vieze dikke laag op me bodem hebben. Het is wel opvallend dat ze eigenlijk meer slobberen op de bodem dan op de zijruiten. Terwijl ik op de ruiten meer alg laat zitten dan op me bodem. Ik kijk wel eens goed wat er nu te slobberen valt op een bepaalde plaats maar ik zie dan eigenlijk niets. Terwijl er dan 10 cm verder op duidelijk alg zit. Ook het kachel ding is zeer in trek om af te slobberen. Zijn toch wel een beetje vreemde beesten.:D
 
Jouw kleinkind visjes hebben hier blijkbaar geen last van. ;) maar ook me bodem gaat met beleid mee in de schoonmaak beurten. Ik wil geen vieze dikke laag op me bodem hebben. Het is wel opvallend dat ze eigenlijk meer slobberen op de bodem dan op de zijruiten. Terwijl ik op de ruiten meer alg laat zitten dan op me bodem. Ik kijk wel eens goed wat er nu te slobberen valt op een bepaalde plaats maar ik zie dan eigenlijk niets. Terwijl er dan 10 cm verder op duidelijk alg zit. Ook het kachel ding is zeer in trek om af te slobberen. Zijn toch wel een beetje vreemde beesten.:D
Ja raar zijn ze wel inderdaad :D :smitten:
 
On topic, ik zie bij deze vis niet wat ik zie bij andere betta's met vinrot. Wat ik niet zie zijn de zwarte rafelige afgestorven stukken vin., en soms ook transparante stukken waar de vin teruggroeit.
Maar, dat wil niet zeggen dat deze vis geen vinrot heeft.

Er is ook een variant of verschijningsvorm of fase waarbij de aangetaste stukken wit zijn. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Wat ik zie is dat sommige stukjes vin niet zo regelmatig zijn als je zou verwachten. Maar dat kan ook aangeboren zijn of het resultaat van een huidige beschadiging of één uit het verleden.

Daarom gaf ik het advies het de kweker te vragen en om foto's te maken om de ontwikkeling te volgen.

Mochten het beschadigingen zijn die recent zijn en die vinrot een kans geven, dan ben je er op die manier snel bij.

Voor het geval het recente beschadigingen zijn zou je in elk geval catappablad kunnen toevoegen. Dat geneest niet, maar scheidt wel licht antibacteriele stoffen af naar ik heb begrepen.
Dank voor je reactie! Catappa blad heb ik altijd in het aquarium zitten, ik wissel ze. Maar bedankt voor je tip ik blijf dit zeker doen :)
 
Ook ik heb geen verstand van Betta's, maar het helpt wel om dit topic hoog te houden totdat iemand met ervaring het ziet. Ondertussen is het wel handig om even het volgende lijstje langs te lopen: Wat is de afmeting van de bak en de filtering, hoe vaak ververs je en hoeveel? Dan hebben de Betta-kenners meteen meer aanknopingspunten om te kunnen helpen. Want dit is echt een kennersvraag, er zijn zo veel verschillende kweekvormen van deze vis dat alleen een kenner kan zien of het inderdaad om vinrot gaat of om een kweekvariant.
Mijn bak is 50 L, ik ververs 1x per week 25% van het water, en ik heb een gravel cleaner van Eden 501 waarmee ik mijn bodem schoon hou, deze gebruik ik ook 1x per week. Ik heb een aquaflow 100 filter. Even alles op een rijtje :)
 
Ik zou niet teveel in de bodem zitten want dan verstuur je de bacteriecultuur. Ik wapper tijdens het verversen even met de hand over de bodem en neem zo wat er ligt wel mee.
 
Ik heb Patty om hulp gevraagd en deel even haar informatie hier, zodat misschien meer er wat aan hebben.
Ze dacht dat mijn betta geen vinrot heeft, en gaf aan dat Crowntails vaker buigende vinnen hebben. Ze raadde aan naast het Catapa blad 2g/l aquariumzout toe te voegen, voor het geval het toch vinrot was. Zij houdt haar bette's standaard op 2g/l jodiumvrij zout. Ook gaf ze aan dat zij haar bettas in de winter op 22 graden houdt en in de zomer op niet hoger dan 25, omdat continue hogere temperatuur de levensduur verkort van bettas :book:
 
Top dat je info heb gehad van haar en met ons deel. Ik hoop dat je nog vele jaar plezier heb van je mooie Betta
 

Terug
Bovenaan