Is dit slim of juist dom - CO2 bij inlaat filter


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Is het slim om te doen of dom om te doen? Zo gaat een deel van de CO2 de filter in en een deel gaat omhoog. Foto zegt het verder welk denk ik :)
Kan me namelijk voorstellen dat het schadelijk voor het filter is. Staat nu ook weer anders, alleen even voor de foto gedaan.
 

Bijlagen

  • 20211205_173603.jpg
    20211205_173603.jpg
    126.9 KB · Weergaven: 106
Laatst bewerkt:
Geen goed idee.
De bacteriën in het filter hebben zuurstofrijk water nodig om te kunnen functioneren.
Wanneer er CO2 meegaat in het filter is er minder zuurstof aanwezig in het filter en gaat deze slechter werken.
 
Volgens mij heeft als het onze aquaria aan gaat zuurstofsaturatie niets te maken met de hoeveelheid CO2 in het water. Dat zijn dacht ik 2 variabelen die los van elkaar staan.
 
Geen goed idee.
De bacteriën in het filter hebben zuurstofrijk water nodig om te kunnen functioneren.
Wanneer er CO2 meegaat in het filter is er minder zuurstof aanwezig in het filter en gaat deze slechter werken.
Dat is alleen bij zeer slechte doorstroming van het filter.

Of de co2 nu oplost in je aquarium of in je filter, maakt niet uit.

Ik voeg al jaren alle co2 via het filter. Ik heb er nu een aparte Eheim 2215 voor. De inline diffuser zit in de aanzuigslang.
Alle co2 lost op.

Dennerle heeft er zelfs een aanzuigkorf voor.

F592022D-0315-44E6-80C8-0DDF98CACD58.jpeg
 
Sommigen hebben het inderdaad via de filter maar soms hoor je dat dit ophoping van gas geeft wat niet goed voor de filter is. Bij de een gaat het goed en bij de ander niet.
 
Sommigen hebben het inderdaad via de filter maar soms hoor je dat dit ophoping van gas geeft wat niet goed voor de filter is. Bij de een gaat het goed en bij de ander niet.
Dat klopt helemaal. Er zijn filters die er moeite mee hebben. En andere filters hebben er geen last van.
Het is dan meer de ophoping van gas, waar het filter last van heeft.
 
Geen goed idee.
De bacteriën in het filter hebben zuurstofrijk water nodig om te kunnen functioneren.
Wanneer er CO2 meegaat in het filter is er minder zuurstof aanwezig in het filter en gaat deze slechter werken.
Het is niet zo dat je minder zuurstof hebt omdat je CO2 toevoegt.
En zo heel zuurstofrijk hoeft je water ook weer niet te zijn..
 
Okay, thanks. Ik ga het even aankijken als ik 1/4 in de filter laat lopen en de rest zo de bak in laat stromen. Ben benieuwd, maar op papier lijkt het wel wat. Praktijk zal uitwijzen of dat ook daadwerkelijk zo is.
 

Terug
Bovenaan