Is dit prima verlichting?


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Net zag ik even dat de lampen het niet deden, denk een los contactje. Alles werkt weer naar behoren. Het zette me wel even aan het denken over de lampen.


Boven onze Juwel Rio 180 hangen twee T8 lampen, namelijk:

Osram L 30W 865 G13 Lumilux Cool Daylight - 89,5cm
Watt: 30
Kelvin: 6.500
Lumen: 2350
Leeftijd: 1-1.5 jaar

Sylvania Aquastar F30W/174 T8 G13 /Aquarium
Watt: 30
Kelvin: 10.000
Lumen: 1700
Leeftijd: 1-1.5 jaar

Totaal dus 60 watt op 180 liter, met een lichtopbrengst van 22.5 lumen per liter.

Zeg dat de lampen zo'n 10% aan opbrengst zijn verloren, dan zou je alsnog ~20 lumen per liter over houden.

Met het oog op de 'verbouwing' van onze bak over een x-aantal weken, vraag ik me af of de verlichting in orde is? De bedoeling is dat we meer planten krijgen dan nu het geval is, zowel achterin als op de voorgrond.

Ik heb overigens ook nog een reflector bij de Sylvania Aquastar zitten. Deze zit aan de voorkant, maar is het misschien slimmer om deze bij de andere lamp aan de achterkant te doen of juist niet, aangezien we dadelijk ook op de voorgrond plantjes willen proberen en deze lager bij de grond zitten en je met een reflector beter kunt bereiken?

De lampen hebben trouwens wel wat aanslag op zich, zie foto's. Is dit erg?

zAT1lIyLg5o8-u8Df331r2d1l4KeGExN.jpeg


zAT1lIyLg5o8-u8Df331r2d1l4KeGExN.jpeg
 
Ik denk inderdaad dat het kalk is. Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo op gelet. De lampen zaten trouwens een half jaartje in het aquarium toen we deze vorig jaar mei/juni hebben gekocht.

Krijg het er niet zomaar afgepoetst met een doekje/sponsje. Is vrij dik die aanslag, denk inderdaad kalk. Zit ook op bepaalde plekken op de lamp, lang niet overal. Hoe kan ik dit het beste verwijderen?
 
Met een natte schuurspons haal je het er als het goed is zo af. En dan met de schuurkant. Zo krijg ik het er iig wel af, alleen zorgen dat je niet te veel kracht zet en de lampen stuk maakt...
 
Met een natte schuurspons haal je het er als het goed is zo af. En dan met de schuurkant. Zo krijg ik het er iig wel af, alleen zorgen dat je niet te veel kracht zet en de lampen stuk maakt...

Oke, dan ga ik de lampen eens eruit halen en probeer ik ze zo te poetsen. Is deze aanslag, buiten dat het er eigenlijk wat vies uit ziet, ook nog (erg) slecht voor de lamp/lichtopbrengst?

En wat denken jullie van de verlichting an sich, dus even de aanslag buiten beschouwing gelaten.
 
Zal wellicht iets licht tegenhouden, maar heel erg zal het naar mijn idee niet zijn verder. Qua lampen kan ik je helaas niet helpen..
 
De lampen zijn een jaar oud zeg je? Dan kun je denk ik beter nieuwe kopen........
 
De lampen zijn een jaar oud zeg je? Dan kun je denk ik beter nieuwe kopen........

Waarom? TL lampen verliezen toch niet zoveel vermogen meer dat het noodzakelijk is om ze ieder jaar te vervangen? Althans, dat is wat ik dacht :S
 
Waarom? TL lampen verliezen toch niet zoveel vermogen meer dat het noodzakelijk is om ze ieder jaar te vervangen? Althans, dat is wat ik dacht :S
Daar hoor je verschillende verhalen over.... Die van philips gaan langer mee, en die van andere merken geloof ik niet.
 
Daar hoor je verschillende verhalen over.... Die van philips gaan langer mee, en die van andere merken geloof ik niet.
Philips, osram, sylvania, Dennerle, Eheim,... De ene moet niet onderdoen voor de andere.
Doorgaans 10% lichtverlies op 20000 branduren. Zowel T5 als T8
 
Philips, osram, sylvania, Dennerle, Eheim,... De ene moet niet onderdoen voor de andere.
Doorgaans 10% lichtverlies op 20000 branduren. Zowel T5 als T8

Jurgen weet jij of de lampen die we hebben voldoende zijn voor een bak met een leuk aantal planten. Hoeft niet bomvol te staan maar wel lekker fris en groen.
 
De lampen zijn een jaar oud zeg je? Dan kun je denk ik beter nieuwe kopen........
Dit wordt meestal aangegeven bij T8 idd. Omdat het juiste licht niet meer uitgestraald wordt door de lampen, al zullen ze in lichtsterkte amper afnemen.
T5 schijnt dit niet nodig te zijn en zal het verlies, ook in licht wat de planten nodig hebben en wat minder schijnt te worden bij T8, amper afnemen. Pas als de T5 stuk is, hoeft deze vervangen te worden.

Althans, zo is het mij bekend
 
had zelf een T8 boven mijn rekord 600 die na een jaar echt wel aan vervanging toewas.

plantengroei bleef uit en je zag dat het aquarium donkerder en donkerder werd na verloop van tijd.
toen de nieuwe lamp erin ging was alles weer veel beter te zien.

mijn T5´s gaan overigens wel langer mee.
 
Nee, de lampen die je gebruikt leveren veel te weinig groeilicht. Je hebt in een gezonde plantenbak minimaal 40-45 lumen /liter nodig, en dat haal je maar voor de helft.
Minimaal 4 lampen nodig om dat te halen....!
 
Ik denk inderdaad dat het kalk is. Ik heb er eerlijk gezegd nooit zo op gelet. De lampen zaten trouwens een half jaartje in het aquarium toen we deze vorig jaar mei/juni hebben gekocht.

Krijg het er niet zomaar afgepoetst met een doekje/sponsje. Is vrij dik die aanslag, denk inderdaad kalk. Zit ook op bepaalde plekken op de lamp, lang niet overal. Hoe kan ik dit het beste verwijderen?

Probeer het eens met schoonmaakazijn Als het kalk is los je het daar zo mee op zonder op je buizen te moeten boenen en schuren.
 
Dit wordt meestal aangegeven bij T8 idd. Omdat het juiste licht niet meer uitgestraald wordt door de lampen, al zullen ze in lichtsterkte amper afnemen.
T5 schijnt dit niet nodig te zijn en zal het verlies, ook in licht wat de planten nodig hebben en wat minder schijnt te worden bij T8, amper afnemen. Pas als de T5 stuk is, hoeft deze vervangen te worden.

Althans, zo is het mij bekend

Lichtsterkte en kleurverschuiving lopen gelijk.
10% op 20000 branduren. Het is net door de verandering in de gebruikte fosfors dat het licht verminderd en verschuift.
 
Jurgen weet jij of de lampen die we hebben voldoende zijn voor een bak met een leuk aantal planten. Hoeft niet bomvol te staan maar wel lekker fris en groen.

Als er een reflector op zit zal dat zeker volstaan ja.
Zonder reflector heb je 3x minder licht in de bak dan met reflector.
 
Probeer het eens met schoonmaakazijn Als het kalk is los je het daar zo mee op zonder op je buizen te moeten boenen en schuren.

Dit heb ik net gedaan en dat ging erg makkelijk :)

Als er een reflector op zit zal dat zeker volstaan ja.
Zonder reflector heb je 3x minder licht in de bak dan met reflector.

Dus in feite zeg je gewoon twee reflectoren erboven en dan moet ik ruim voldoende licht hebben voor de meeste plantjes?
Is er ook een berekening/vuistregel die je er dan op los kunt laten van hoeveel licht je extra krijgt door een reflector en hoeveel je verliest zonder?

En wat als ik eventueel de lampen wil vervangen op termijn (ik zag dat eentje wel aan de zijkant wat zwart begon te worden). Zou ik dan het beste een combinatie van de Philips 830, 840 of 865 nemen? Of zou eventueel een T8 LEDtube van Philips een betere optie zijn?
 
ik heb het net gezegd. :)
3x meer licht met reflector in vergelijking zonder. :)
En TL hoort dan ook altijd een reflector te hebben. Dat is toch mijn idee.
Zonder reflector benut je amper 33% van de lamp.

Ik weet niet wat zo'n led tube kost. Maar een 830-840-865 kan je kopen voor enkele euro's. Eer je dan het prijsverschil in stroom van uw led terug verdient hebt ben je al enkele jaren verder.
Bovendien heeft TL zijn degelijkheid bewezen wat plantengroei betreft.
Er zijn zeker ook heel goeie leds op de markt. Maar ik heb geen idee hoe het zit met die led tube. Het kan wel mooi en helder licht geven, maar dat wil niet zeggen dat het goed plantenlicht is. Dat is dus een gok. :)
 
ik heb het net gezegd. :)
3x meer licht met reflector in vergelijking zonder. :)
En TL hoort dan ook altijd een reflector te hebben. Dat is toch mijn idee.
Zonder reflector benut je amper 33% van de lamp.

Ik weet niet wat zo'n led tube kost. Maar een 830-840-865 kan je kopen voor enkele euro's. Eer je dan het prijsverschil in stroom van uw led terug verdient hebt ben je al enkele jaren verder.
Bovendien heeft TL zijn degelijkheid bewezen wat plantengroei betreft.
Er zijn zeker ook heel goeie leds op de markt. Maar ik heb geen idee hoe het zit met die led tube. Het kan wel mooi en helder licht geven, maar dat wil niet zeggen dat het goed plantenlicht is. Dat is dus een gok. :)

Dan houden we het bij TL.

BigSmoke stelt hierboven dat er 40 lumen per liter nodig zijn. Jij stelt in een ander topic dat 40 lumen wel heel veel licht is al en je met een pak minder ook goed uit gaat komen, hoe zit dat?
Ik zie het namelijk niet zitten om nog een lamp toe te moeten voegen (ben niet technisch genoeg daarvoor vind ik zelf).

En zijn die 40 lumen (ik heb dit vaker gelezen), dan gebaseerd op de lampen zonder reflectors? Dus we pakken het even simpel en 'ruim' in mijn 'nadeel':

Aquarium 1, 40 lumen per liter, geen reflectors (50% verlies):
- 40/2 = netto 20 lumen per liter

Aquarium 2, 26 lumen per liter (840+865+Rio180), met reflectors (10% verlies):
- 25*0.9 = netto 23.4 lumen per liter

Dan heb ik hier slechts 40% verschil in TL gepakt zonder reflectors vs met reflectors (waar jij aangeeft dat dit verschil nog een stuk groter zou zijn), waarbij de lampen met reflectors dan meer opbrengst hebben. Klopt deze denkwijze of niet?

Want dan zou ik die '40 lumen-regel' met 26 lumen makkelijk moeten kunnen halen toch?
 
Het ligt er maar wat aan ook. Met reflectoren had ik zoveel licht dat ik ze er juist afgehaald heb.
 
Het ligt er maar wat aan ook. Met reflectoren had ik zoveel licht dat ik ze er juist afgehaald heb.

Ik dacht eventueel zelfs aan een of twee kleinere reflectoren, zodat je gerichter op bepaalde plekken kunt 'bijlichten'. Daarmee sluit je planten uit die het niet per se nodig hebben, maar planten die het wel kunnen gebruikten kun je dan een handje helpen.
 
En je creeert wellicht wat schaduwwerking in je bak, dat kan erg mooi zijn.
 
Hoch ik had vroeger 20000 lumen op 520 liter water en dat was teveel. (4x T5 van 54 watt)
Ik doe het nu met 3x T5 en bovendien andere lampen die iets minder lumen uit stralen(jbl color geeft slechts 3800 lumen ipv 5000)
En zit nu dus op een totaal van 13800 lumen en heb nog steeds goeie groei. Ook met licht behoevende planten.
Dat is dus 26 lumen per watt.

Mijn idee is dat 40 lumen per watt veel is. Zeker niet ondoenbaar, maar al behoorlijk goed verlicht.
Een standaard aquarium zal het prima doen met de helft.
Wie kiest voor weinig licht behoevende planten zoals cryptocorynes zal met minder kunnen doen.

Hoeveel licht je effectief van die tl met die reflector in het aquarium zal krijgen is idd moeilijk in te schatten.
10% verlies is niet onredelijk.

Maar wat wel meetbaar is is het verschil van lampen met en zonder reflector.
En dat verschil is wel degelijk factor 3.

Kan je trouwens zelf controleren met uw smartphone. Daar zit meestal een lichtsensor in om de helderheid van het scherm te regelen.
Installeer een app die het licht kan meten ijn Lux en je hebt een lichtmeter. :)
Hoe juist de Lux waarde is blijft uiteraard heel vaag. Maar het punt is dat je kan vergelijken. :)

Ik heb trouwens een linkje naar een iets meer professionele test die hetzelfde vast gesteld heeft.
http://www.advancedaquarist.com/2012/5/equipment
 
Dus huidige lampen behouden en/of vervangen, reflectors erboven en ik zit bij een leuke bak met plantjes erin normaliter goed.. qua verlichting dan ;)

Bedankt!
 
Er worden vrij uiteenlopende waarden aan Lumen rondgegooid in de hobby MBT tot termen als laag,midden en hoog licht waarden. Ik zie het toch meer als richtlijnen. Eigen ervaring en observatie blijft toch het belangrijkste.
 
Er worden vrij uiteenlopende waarden aan Lumen rondgegooid in de hobby MBT tot termen als laag,midden en hoog licht waarden. Ik zie het toch meer als richtlijnen. Eigen ervaring en observatie blijft toch het belangrijkste.

Dat klopt natuurlijk. Maar ben in ieder geval blij dat het wel mogelijk moet zijn wat we willen :)
 
Nog even een vraagje dan, welke reflectoren zouden eventueel het beste zijn? Of beter, welke moet ik in ieder geval niet nemen?
 
Mijn persoonlijke ervaring zegt dat die nieuwe juwel reflectoren no go zijn.
Het zijn plastieken dingen met een folie. Die komen zeer snel mat.

De oude juwel reflectoren zoals onderstaand type zijn niet slecht, maar niet de beste.
Vaak zijn ze ook iets goedkoper. Je hebt ze ook van andere merken.
kq1mg7gfJgrI3xMnyJsfV5g_IY7Vo-Cv.jpeg


Dan heb je de reflectoren van JBL en Dennerle. Deze zijn al een pak beter. Volgens mijn 'luxmeter' geven die 20% meer licht dan de juwel reflectoren.
JBL heeft ze in effen, Dennerle heeft ze in een honinggraat structuur.
Mijn ervaring is dat de JBL's makkelijker te reinigen zijn.
kq1mg7gfJgrI3xMnyJsfV5g_IY7Vo-Cv.jpeg


Andere reflectoren waar ikzelf geen ervaring mee heb zijn deze van aquamedic.
Volgens collega clubleden zouden deze de beste zijn. Al vindt je ze niet in iedere winkel.
kq1mg7gfJgrI3xMnyJsfV5g_IY7Vo-Cv.jpeg
 
Valt er niet wat te doe het zelven ? Voor de prijs hoef je dat waarschijnlijk niet te doen.
 
Valt er niet wat te doe het zelven ? Voor de prijs hoef je dat waarschijnlijk niet te doen.

Mijn ervaring is dat je niet dezelfde resultaten behaalt met gewoon wat reflecterend materiaal in de kap te hangen.

Ik heb ooit mijn kap in witte stratifier bekleefd. Dat haalde nauwelijks verschil uit.
Toen ik indertijd gratis aan wat spiegel plexy kon geraken heb ik ook dat geprobeerd.
Mijn kap was precies een spiegelpaleis. :D
Maar het resultaat viel dik tegen. Het licht weerkaatst weliswaar super, maar het wordt niet gericht. Een echte meerwaarde was er niet meteen. Het licht botst maar wat rond en gaat nog steeds voor een groot deel verloren.

Met reflectoren wordt het licht echt gericht naar het water. Dat maakt echt een groot verschil. Vandaar waarschijnlijk ook dat het verschil x3 is in vergelijking zonder.
 
Nu ja je moet dat doen voor de lol natuurlijk wat de fabrikant kan moet ik ook kunnen maar of het de moeite is ? Ik heb nog een viertal ¨ouwe¨ juwels liggen Maar heb voorlopig geen veel licht plannen.
 
Of je planten voldoende licht in de juiste lumenstroom krijgen is ook te meten aan de manier van groeien, niet alleen het K(elvin) getal en dus lichtkleur maar ook de hoeveelheid lumen bepalen de lengte van de internodiën ( stengeldelen tussen 2 bladeren/kransen) en de grootte en kleur intensiteit van de "koppen" van de planten.

Alle metingen en lumen aantallen zijn gebaseerd op maximaal 10 uur licht ( alles aan) en MET reflectoren. Hoe beter je voldoet aan de lichtbehoeftes van planten, hoe beter deze zullen assimileren en hoe minder kans de diverse soorten algen krijgen om uit te groeien tot een plaag. Dat planten ook met (veel) minder licht toch willen groeien, zegt niet dat ze dan ook optimaal groeien. Dat verschil zou je alleen kunnen zien als je een proefopstelling zou maken met alles exact hetzelfde, behalve de lumenstroom. Ik heb dat geleerd uit langjarige ervaring en met veel proberen.

"moelijke"planten zijn heel vaak hellemaal niet moeilijk, alleen "lichthongerig". Anderzijds is iedereen natuurlijk vrij zijn eigen ervaring op te doen.
 
Dank voor de adviezen. De 840 + 865 Philips lampen zijn inmiddels binnen. Nu nog kijken of we ergens wat reflectors tegen budget/zakelijke prijzen kunnen scoren :D

Is het zoals eerder aangegeven misschien slim om 'kleinere' reflectoren aan te schaffen?

vqkZ9C9w0I5rdEhuCQDqL53qkNK8XGNd.jpeg


Simpel gezegd, heb links vrij en rechts heb ik dan drijfplanten zitten (dit willen graag voor de visjes en omdat ik ze leuk vind).
Zou het dan niet slimmer zijn om kleinere reflectoren aan te schaffen (dus alleen voor het rode deel)? Is dit beter voor de drijfplanten? Of zou het juist beter zijn als er reflectoren boven hangen?
 

Terug
Bovenaan