Is dit iets??


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,403
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Ik wil een andere camera aanschaffen omdat de huidige achterhaald is.
Nu zei mn vader dat Nikon en Canon goede lenzen hebben en dat dit toestel goed is:
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... _sx600_hs/

Die heeft ook iets van 450 zoom al zegt me dat weinig.
Is dit toestel wel een goede keus??
Qua prijs wil ik ook niet hoger gaan dan deze 150 euro.
 
Het nadeel van dit toestel vind ik, dat je weinig mogelijkheden hebt om de camera zelf in te stellen. Je hebt wel van allerlei opname-programma's, maar dat zijn allemaal automatische programma's.
Bij aquariumfotografie is het toch wel handig als je de camera ook handmatig kunt instellen (of op z'n minst kunt kiezen voor diafragma of sluitertijd voorkeuze). Er zijn compact camera's die dat wel kunnen, zoals bijvoorbeeld de Canon powershot s200. Dan heb je net wat meer mogelijkheden en minder risico dat je na een paar maanden eigenlijk weer een andere camera wilt hebben. Deze is alleen wel wat (100 euro) duurder. Misschien zijn er van andere merken, zoals b.v. Samsung, ook wel camera's met deze functie, die niet zo duur zijn.

Wat verder ook handig is om op te letten, is de afdrukvertraging. Compact camera's hebben soms het nadeel dat er een paar seconden tussen het moment zit dat je op de ontspanknop drukt en dat de foto gemaakt wordt. Met vissen enz. is dit heel onhandig, omdat ze dan net wegzwemmen op het moment dat de camera de foto maakt. Bij de specificaties of in testen staat de afdrukvertraging vaak vermeld.

Wat betreft de 450mm zoom; dit betekent dat je voorwerpen, die ver weg zijn, op de foto dichtbij kunt halen. Dat is vooral handig met dingen als natuurfotografie of macro. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik maakt b.v. 300mm of 450 mm niet zo heel veel uit. Wat wel veel verschil uit kan maken is het kleinere getal. Dit is de groothoeklens van de camera. Hoe kleiner dit getal, hoe meer je op de foto krijgt. Een groothoeklens (b.v. 24 of 28mm) kan heel handig zijn bij het fotograferen van grote gebouwen. Die krijg je er dan vaak wel helemaal op, terwijl dat met b.v. een 35mm lens vaak net niet lukt.

Verder staat bij de specificaties vaak twee soorten zoom, optische zoom en digitale zoom. Die tweede term is complete onzin. Wat er dan namelijk gebeurt, is dat de camera een uitsnede van de foto maakt (net zoals je zelf kunt doen in een fotobewerkingsprogramma). Dit zorgt ervoor dat ze kwaliteit van de foto heel veel minder wordt en als je de foto toch wilt uitsnijden, dan kun je dat veel beter zelf achteraf op de computer doen. Mocht de camera toch deze functie hebben, dan is het het beste om deze in het menu uit te zetten. Anders is het zonde van de foto's.

Waar je op moet letten bij het kopen van een camera, hangt dus voor een groot deel af van wat je wilt fotograferen. Iemand die veel natuurfoto's maakt, zal veel aandacht besteden aan hoeveel mm je kunt inzoomen, terwijl iemand die veel landschapsfoto's maakt, hier juist helemaal niet naar kijkt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en een beetje kunt kijken wat in dit geval belangrijk is.
 
Ik heb de Canon Powershot SX600 HS aangeschaft inmiddels.
 

Terug
Bovenaan